Gespeeld: Just Cause 4 – Rico Rodriguez is een naam die gelijk staat aan geweld, explosies, absurde grappling hook praktijken en natuurlijk skydiven. De beste man heeft al drie keer eerder op tropische locaties missies geklaard en hij keert eind dit jaar terug voor een nieuwe opdracht. Rico wordt naar Solís gestuurd, een fictief land in Zuid-Amerika waar hij het op moet nemen tegen de militaire organisatie genaamd Black Hand. Veel verhaal zal de game vast niet kennen, maar het geeft in ieder geval aanleiding om in Solís de boel op stelten te zetten en dat gaat weer met veel explosies gepaard.

Nog grootser

De Just Cause games hebben altijd al veel speelruimte gekend en dat zal met Just Cause 4 niet gaan veranderen. Volgens de ontwikkelaar is het de grootste wereld die ze ooit hebben gemaakt en er zijn nog meer elementen die invloed op de gameplay hebben. Doordat de wereld zo groot is, tref je bergachtige gebieden, woestijnen en jungles aan. Bij dergelijke ecosystemen horen natuurlijk bijpassende stormen en die werden tijdens de presentatie op de gamescom even gedemonstreerd. Terwijl Rico door de lucht vloog in een straaljager zagen we in de verte een werkelijk gigantische zandstorm op gang komen. Tot zover veilig, gezien de afstand, maar als je je in zo’n stom bevindt zal je een stuk minder zien en vliegen is natuurlijk een uitdaging.

Dat is dan slechts één voorbeeld, de game heeft veel meer te bieden qua extreme weerseffecten. Sneeuwstormen in de bergen, heftige regenbuien in de jungle en natuurlijk mag het niet aan tornado’s ontbreken. Zo’n tornado is behoorlijk indrukwekkend, gezien die werkelijk alles op z’n pad meeneemt. Zo speelden we na de presentatie een missie waarin we de tornado moesten volgen naar een vliegveld van de Black Hand. Uiteraard konden we het niet laten om er even in te rijden met als gevolg dat we werden opgezogen. Ontsnappen kan altijd, want door te gaan skydiven vlieg je er zo weer uit. Overigens had het voorkomen kunnen worden, want met Rico kan je in een speciaal (stormchasers) voertuig stappen dat juist niet door een tornado opgetild kan worden.

Als je daarin achter de tornado aanrijdt, dan levert dat best wel een grappig gezicht op omdat je zo dichtbij kan komen. Auto’s, beesten en een hoop rotzooi vliegen je om de oren en bij momenten moet je nog uitkijken ook dat je niet verpletterd wordt. Goed, dat het een fors effect op de gameplay heeft mag duidelijk zijn, want enerzijds is het leuk om mee te spelen, anderzijds kan het gevaarlijk zijn, maar gebruik het bovenal ook in jouw voordeel. Het eerder genoemde vliegveld lag recht op koers van de tornado, maar het vliegveld maakt gebruik van enorme windturbines die… jawel, de tornado doet tegenhouden. Die turbines slopen was het doel om vervolgens de tornado het werk te laten doen, namelijk het complete vliegveld vernietigen waarbij forse vliegtuigen zo de lucht in gingen, en dan niet op de gebruikelijke manier.

Onzin, lol en doen wat je wilt

Het omschreven scenario is daadwerkelijk een missie in de game en daaruit blijkt wel dat de game allesbehalve serieus is. Het gaat natuurlijk niet zo ver als Saint’s Row, die wat mij betreft te ver is doorgeslagen, want de game blijft binnen de kaders van ‘plausibel absurdisme’. Just Cause 4 is vooral weer zo ingericht dat je alle vrijheid krijgt om te doen en laten wat je wilt, stennis te schoppen en te spelen met de middelen die je tot je beschikking krijgt. Die middelen zijn vooral erg vergelijkbaar met die van Just Cause 3, omdat de ontwikkelaar zich met name op de performance gefocust heeft, waarover zo direct meer.

De grappling hook is wederom een zeer belangrijk instrument voor onze actieheld, want daarmee kan hij zich niet alleen bijzonder snel verplaatsen – eventueel in combinatie met skydiven en parachuteren – ook kan hij die inzetten voor tig andere doeleinden. Twee auto’s aan elkaar knopen en zien wat er gebeurt, doe je ding. Vijanden aan gastanken binden en die laten exploderen, ja dat is toch wat leuker dan gewoon schieten. Of wat te denken van spelen met de middelen die je hebt om te zien of het überhaupt kan? De game biedt je genoeg objecten om je mee uit te leven en dat leverde tijdens de presentatie en hands-on al genoeg grappige momenten op.

Zo werd er een klein karretje getoond met daarin twee gasflessen en door er een ballon aan te verbinden, die Rico op ieder gewenst moment automatisch kon laten opblazen, steeg het langzaam op. Rico schoot vervolgens op de gasflessen en gebruikte z’n grappling hook om er bovenop te komen en het resultaat was dat hij zo door de lucht kon vliegen. Wat het nut ervan is? Geen idee, maar lollig is het wel. Net zoals dat je een tank kan laten droppen die je vervolgens volhangt met ballonnen. Stap in de tank, laat de ballonnen zich automatisch opblazen en je vliegt met de tank door de lucht waarmee je gewoon kunt blijven schieten.

Naast dat je vrij kunt klooien met de middelen die je tot je beschikking krijgt, kun je het ook nuttig inzetten. Denk bijvoorbeeld aan de immer exploderende rode tonnen die je aan een ballon kunt hangen en richting een vijandelijke basis kunt sturen, spektakel gegarandeerd. Ook kun je mobiele radar stations in combinatie met een auto gebruiken als katapult om inkomende vijanden alvast dwars te zitten. Uiteraard ontbreekt het Rico ook niet aan maffe wapens, zo beschikt hij over een ‘Windgun’ waarmee hij alles wat los en vastzit kan wegblazen. Vlieg je door de lucht met een parachute en ga je iets te ver? Gebruik diezelfde gun om jezelf achteruit te sturen waarheen je maar wilt. Ook beschikt hij over een ‘Lightning Gun’ waarmee hij weer bliksem kan gebruiken en herleiden om vijanden te elektrocuteren. Kortom, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk.

Technisch beter?

De omschreven situaties, wapens en meer zijn een moment opname geweest op basis van de presentatie en naderhand een hands-on ervaring. Buiten kijf staat dat Just Cause 4 weer een heerlijk over de top avontuur zal worden die het vooral van de creatieve gameplay mogelijkheden moet hebben. Rico beschikt over de nodige nieuwe middelen wat hem nog meer vrijheid geeft en het avontuur schotelt natuurlijk een nieuw verhaal, een nieuwe locatie en bijkomende situaties voor, al dan niet aangestuurd door het extreme weer wat zich voor kan doen. Maar de hamvraag is natuurlijk of dit alles zich goed staande weet te houden.

Just Cause 3 had enorm veel last van performance problemen, waardoor de game bij momenten slecht speelbaar was. Dat had best veel impact op de ervaring en ook op het reviewcijfer dat we de game uiteindelijk hebben gegeven. Tijdens de hands-on demo draaide alles vrijwel vlekkeloos, maar tijdens de presentatie zagen we hier en daar nog wat gehaper en gestotter. We hebben nagevraagd hoe dat zit, maar Avalanche verzekerde ons dat ze zich juist niet teveel met nieuwe features hebben beziggehouden, omdat voor Just Cause 4 een goede performance het belangrijkste was. Dat betekent dus minder vernieuwing, maar in potentie wel een betere ervaring omdat alles nu soepeler zou moeten draaien.

Voorlopige conclusie

Qua gameplay is Just Cause 4 vooral meer van hetzelfde. Knotsgekke actie waarin je de volledige vrijheid krijgt met betrekking tot het uitschakelen dan wel bereiken van je doelen. De weerseffecten zijn tof en je kunt hier op een leuke manier mee spelen, net zoals met de vele objecten die je treft en uiteraard de grappling hook. In die zin lijkt het een erg vermakelijk avontuur te worden, zo hebben we ons in ieder geval uitstekend vermaakt in het half uurtje spelen. De ontwikkelaar belooft ook een flinke verbetering qua performance ten opzichte van Just Cause 3, maar dat is nog even afwachten. Ook grafisch is het niet van de bovenste plank en bij momenten zelfs wat kaal, maar de ontwikkelaar heeft nog een kleine drie maanden de tijd om het te optimaliseren en afronden.