Gespeeld: Battlefield V – Battlefield V stapt van Battlefield 1 over naar de Tweede Wereldoorlog, wat op zich een logische move is. Dat gehannes met die numerieke titels maakt het er echter niet veel duidelijker op, maar wat wel duidelijk is, is dat DICE bezig is met een shooter die de liefhebbers van de Battlefield franchise weer lang bezig zal houden. Eerder schreven we al over de vele veranderingen die in Battlefield V zijn doorgevoerd, vandaag gaan we het over Rotterdam hebben. We hebben namelijk voor het eerst kennis mogen maken met deze map op de gamescom alwaar we een grootschalig gevecht hebben gevoerd.

Nederlands tintje

Onze Belgische lezers zal het weinig uitmaken, maar voor de Nederlanders onder ons is het natuurlijk leuk om een map in de game te treffen die in Nederland is gesitueerd. Of Rotterdam ook op andere manieren zal terugkomen is afwachten, maar wellicht dat DICE de stad ook verwerkt in de War Stories die je als singleplayer ervaring kunt beleven. Dat is echter nog koffiedik kijken, wel zal er een grote map in de multiplayer te vinden zijn en hoewel de oorlog bijna 75 jaar achter ons ligt, voelde de map best wel herkenbaar aan. Niet zozeer herkenbaar in de zin van dat Rotterdam er nu zo uitziet, maar meer het Nederlandse gevoel.

Typische trams uit die tijd, winkels, naambordjes, straten en meer, het ademt echt Nederland en gezien de map nogal groot is, biedt het ruimte voor veel verschillende gebieden. Zo heb je de binnenstad waar je verschillende smalle tot brede straten treft, maar ook kun je tussen de huizen en gebouwen door wat de speler genoeg vrijheid zal geven om bij het doel te komen. Uiteraard mag een haven niet ontbreken in deze iconische stad en hoewel niet zo groots als vandaag de dag, zit er absoluut een stuk aan het water in. Midden op de map loopt er nog een treinspoor door de stad heen, zij het op een verhoogd traject wat het geheel de finishing touch geeft.

Het enige wat we op de gamescom hebben kunnen spelen op deze map was Conquest en dat gaf ons dus niet veel meer zicht op alles wat Battlefield V nog meer te bieden heeft. Laat staan nieuwe informatie die we kunnen delen na onze vorige hands-on preview. Wel kunnen we de ervaring met deze map met jullie delen en naast dat het natuurlijk leuk was om in een semi-bekende omgeving te spelen, zij het voornamelijk qua gevoel, is ook de actie weer van de bovenste plank zoals je dat van de Battlefield franchise gewend bent. Veel spelers, verschillende doelen en vooral veel actie dat varieert tussen gewone vuurgevechten tot het inzetten van zwaar materieel.

Snelle of rustige aanpak?

Tijdens de speelsessie werden er 64 spelers op de map gedropt die als doel hadden om een vijftal vlaggen in te nemen. Het is weinig nieuws onder de zon, maar al snel vloog iedereen een andere kant op. In eerste instantie in ons voordeel, want al snel werden er verschillende vlaggen ingenomen, maar dan begint het echte gevecht, namelijk het touwtrekken tussen deze vlaggen. Het offensief dat aanvankelijk werd ingezet bleek later niet per se effectief te zijn, doordat iedereen gespreid over de map rondliep, wat je natuurlijk tot een makkelijk doelwit maakt. Bijgevolg zochten de spelers elkaar al snel op om als team de vlaggen van de tegenstander in te nemen en dat bleek een stuk effectiever te zijn.

Niet al te snel op het doel afrennen, rustig de omgeving verkennen en vijanden proberen van grote afstand al uit te schakelen bleek het juiste te zijn. Dat leverde een potje op van pakweg 30 minuten waarin het een beetje heen en weer ging met de respawn tickets. Het zojuist omschreven verhaal zal elke Battlefield speler bekend in de oren klinken en qua gameplay is Battlefield V dus niet ineens heel bijzonder. Het voelt vooral erg vertrouwd en goed aan, want de manier waarop de game speelt is fantastisch. Het tempo is goed, de wapens klinken werkelijk subliem en de actie kan bij momenten zeer intens zijn en dat is natuurlijk waar je deze shooter voor wilt spelen. Ook moeten we opmerken dat Rotterdam er grafisch echt uitstekend uitzag en als je dat aflegt tegen de concurrent, dan is deze shooter beduidend mooier.

Rot end weg

Goed, de gameplay is dus erg vertrouwd, de actie is tof en Rotterdam voelde herkenbaar aan. Dat is natuurlijk een goede indruk die EA en DICE hier hebben achtergelaten, maar we moeten hier ook de andere kant van de medaille belichten. De map was groot, heel erg groot en de verschillende vlaggen die ingenomen moesten worden lagen best wel uit elkaar. Natuurlijk beweeg je continu rond om zoveel mogelijk vlaggen in eigen beheer te houden, maar op een gegeven moment begon op te vallen dat – hoewel er veel spelers op de map aanwezig waren – het allemaal een beetje te groots aanvoelde. Grote maps maken is één ding, maar té grote maps maken is weer een beetje teveel van het goede.

Dat resulteerde na tien minuten spelen vooral in een soort marathon waarbij we van vlag naar vlag moesten rennen en zo nu en dan een vijand tegenkwamen. De vlaggen zijn waar de gevechten plaatsvinden en zo hier en daar tussendoor kom je een verdwaalde tegenstander tegen. Hierdoor is de actie in de rest van het gebied vrij beperkt. Het concentreert zich op vaste punten wat natuurlijk logisch is, maar door de omvang van de map is het iets te geconcentreerd. De afstanden die we hebben afgelegd waren serieus groot en de vraag is een beetje of dit niet té is. Er zullen straks vast nog meer modi op gespeeld kunnen worden waarbij de gevechten zich op andere plekken afspelen, dus wellicht dat daarmee het eindeloze rondrennen een beetje ingedamd wordt, het zou in ieder geval fijn zijn.

Voorlopige conclusie

Het spelen van Battlefield V was een aangename ervaring. De gunplay voelde erg solide aan, het geluid is subliem en de grafische kwaliteit is prima. Ook het gevoel dat de map in Rotterdam oproept is tof, omdat het op één of andere manier herkenbaar aanvoelt zonder dat het één op één is nagemaakt. Battlefield V heeft in die zin alles in huis om een uitstekende shooter te worden, maar het gebrek aan veel features bij de release baart toch wat zorgen. Ook de omvang van de map Rotterdam bleek in het potje Conquest dat we speelden iets te groot te zijn, waardoor het ideaal is om een marathon op te lopen. Dat is echter niet de doelstelling van de game, dus het valt te hopen dat andere modi de ruimte beter zullen benutten.