Backwards compatibility is een feature die helaas niet ondersteund wordt door de PlayStation 4. De Xbox One is daarentegen wel backwards compatible, wat inhoudt dat veel games voor de Xbox 360 en de originele Xbox speelbaar zijn op de nieuwste console. Hoewel er nog niets bekend is over de volgende PlayStation-console, lijkt er nu een aanwijzing te zijn voor backwards compatibility op de PS5.

Sony Interactive Entertainment America LLC heeft namelijk een patent aangevraagd onder de noemer ‘Remastering by emulation’. Dit patent was eerder in het geheim aangevraagd door Sony. Eerder deze week, op 2 oktober, is het patent van een update voorzien, wat er op lijkt te wijzen dat Sony het nog steeds wil gebruiken. De beschrijving van het patent is als volgt:

Each asset such as a texture called for by legacy software such as a legacy computer game software has a unique identifier associated with it. The unique identifier can be rendered by imposing a hash on the asset, and then the asset stored with its identifier in a data structure. An artist remasters the textures for presentation on a higher resolution display than envisioned in the original software, and stores them back in the data structure with their identifiers. The original software is then played on the higher resolution display, with asset (such as texture) calls being intercepted, identified, and the data structure entered to retrieve the remastered asset having a matching identifier. The remastered asset is then inserted on the fly into the game presentation.

Deze beschrijving doet ons eigenlijk maar aan één ding denken: backwards compatibility. De kans is dus aanwezig dat het op de PlayStation 5 mogelijk gaat zijn om games van de PS4, PS3, PS2 en misschien zelfs wel de originele PlayStation te spelen. De toekomst zal uitwijzen of Sony de PS5 inderdaad backwards compatible gaat maken. Zie jij deze feature graag werkelijkheid worden?