Gespeeld: Just Cause 4 – Eén van mijn favoriete franchises die het mogelijk maakt om lekker je hoofd te legen is Just Cause. Jammer genoeg kende het vorige deel veel performance problemen, daar waar Just Cause 2 weer ontzettend goed was. Just Cause 3 was ondanks de performance issues verder een solide game, die het net als elk ander deel mogelijk maakte om alles te doen en laten wat normaal in het leven niet kan. De boosters, grappling hook en tethers… het zijn slechts een paar elementen die Just Cause zo leuk maken. Wij mochten onlangs aan de slag met het vierde deel en laat het nu net zo zijn dat de focus dit keer ligt op het creëren van nog gekkere situaties en nog meer opties om lekker mee te kunnen rondzwerven en spelen in een gigantische wereld. Hoe dat beviel? Dat lees je nu in deze preview.
Rico Rodriquez is terug en gaat naar Solís
De charmante Rico Rodriguez is voor Just Cause 4 weer terug van weggeweest en dit keer gaat hij naar Solís in Zuid-Amerika. Dit land kenmerkt zich door chaos, dankzij menig oorlogsconflict, extreme weersomstandigheden en onderdrukking. Dit komt met name door het feit dat deze regio de thuisbasis is van The Black Hand, de geprivatiseerde militaire organisatie waar Rico nou niet bepaald de grootste vrienden mee is. Het is nu aan jou om The Black Hand voorgoed te stoppen en te verdrijven, en dat begint bij hun thuishaven.
Deze thuishaven is erg ruig, onvergeeflijk en hard. Je hebt de prachtige drukke steden, maar tegelijkertijd ook enorme watervallen, regenwouden, bergtoppen vol sneeuw en zelfs een woestijn. Elk gebied kent zo z’n eigen vijanden en dan hebben we het niet over de mensen die er rondlopen, maar meer over de natuurverschijnselen. In de sneeuw kun je jezelf immers een stuk moeilijker voortbewegen dan in een zonnig stadje en hetzelfde geldt voor wanneer je in de woestijn een trein moet stoppen terwijl er een zandstorm woedt.
Met nieuwe omgevingen, weersomstandigheden en terreinen, is Just Cause 4 meteen een stuk diverser dan zijn voorgangers. Just Cause 3 bevatte vooral erg veel water en altijd zonnig weer. Hoewel dat ook zo zijn charme had, was de franchise wel toe aan wat meer variatie en dat is wat het vierde deel ons zal gaan bieden. Dat zit hem in de omgevingen, maar zeker ook in de weersverschijnselen. Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar er zit nu zelfs een tornado in de game die alles overal naartoe slingert, inclusief Rico zelf.
Je grappling hook is uitgebreider dan ooit
Dan wat betreft de gameplay, we vallen gelijk met de deur in huis en bespreken waar onze hands-on sessie voornamelijk om draaide, de nieuwe grappling hook. Rico is voorzien van een gloednieuwe grijphaak die meer opties kent dan ooit tevoren. Je kunt nu zo ontzettend veel aanpassen, dat ons hoofd er zelfs van ging tollen. De ontwikkelaar beloofde ons dat de missies in de game je langzamerhand wegwijs zullen maken met deze nieuwe grijphaak. Je zult stap voor stap de nieuwe opties uitgelegd krijgen en dat is maar goed ook. Want wanneer je alles voor de eerste keer ziet, kan het nogal overweldigend zijn.
Het zit namelijk zo, je hebt nu drie controller schema’s voor de grappling hook waartussen je in-game kunt wisselen. Bij elk schema heb je bepaalde opties ingesteld, bijvoorbeeld boosters die activeren bij een druk op de knop, of meteen na het aanbrengen. Daarbij heeft Avalanche Studios ook luchtballonnen toegevoegd waarmee je iets op kunt laten stijgen wat weer nieuwe gameplay mogelijkheden voortbrengt. De mogelijkheden zijn werkelijk onbeperkt en dat maakt het dus overweldigend en ook wat complex.
Om je een voorbeeld te geven van wat de opties zoal zijn, showde Avalanche Studios ons een gameplay situatie waarin je alle mogelijkheden kunt gebruiken. We pakten een tank en knoopten hier ballonnen aan vast die we non-stop kon activeren met een druk op de knop. Vervolgens werden er boosters op de achterkant geplaatst, die met een knop ingedrukt houden geactiveerd werden. Op deze manier konden we in de tank klimmen, met de boosters vooruitgaan en met de ballonnen opstijgen. Vervolgens lieten we de ballonnen los boven een basis en konden we met de tank vanuit de lucht alles kapot knallen.
Met deze extra opties die de grappling hook nog meer diepgang geven, zullen sandbox liefhebbers enorm gaan genieten van de mogelijkheden in Just Cause 4. Het is haast alsof ze de modding community er op losgelaten hebben, want alles valt te wijzigen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Je kan aan de tether, die objecten nader tot elkaar brengt, ook weer een explosie toevoegen bij impact, je kunt sterktes instellen, boosters overlocken en ga zo maar door. Wat ons betreft, voegt dit een compleet nieuwe dimensie aan de game toe. Het lijkt allemaal nogal overweldigend, maar naarmate je het verhaal speelt, zal dit uitgebreid geïntroduceerd worden.
Grafisch niet overweldigend
Qua performance hadden we destijds natuurlijk heel wat aan te merken op Just Cause 3. De game was simpelweg niet stabiel genoeg qua framerate, ondanks het feit dat alles er best oké uit zag. Avalanche Studios heeft deze kritiek natuurlijk ook gezien en ze konden ons nu vertellen dat ze zich comfortabel voelen over de performance van Just Cause 4. De game draait een stuk soepeler dan het vorige deel en er waren nagenoeg geen framedrops te merken, ook niet tijdens explosies. Dit gaat echter wel ten koste van het mooie plaatje.
We merkten dat de schaduwen en texturen van een behoorlijk lage kwaliteit waren. Belangrijk om hierbij te vermelden is wel dat we de game op een high-end pc met controller speelden. Dit omdat de PS4-build nog niet helemaal klaar was om te tonen. Er kan dus nog van alles gebeuren op dit vlak, maar wanneer de textures op de pc van redelijk lage resolutie zijn, dan zegt dat wel het één en ander over het eindproduct. Hoe de game op de PlayStation 4 gaat presteren is dus nog maar de vraag. De pc-build liep – zoals al aangegeven – in ieder geval soepel en ons is toegezegd dat dit ook op de PS4 het geval is.
Voorlopige conclusie
Wat we tot nu toe van Just Cause 4 hebben gezien stemt ons voldoende hoopvol voor de uiteindelijke game. We hebben kunnen spelen in verschillende gebieden en de diverse weersomstandigheden voegen echt wat toe, namelijk vooral heel veel variatie. De map is veel meer divers en de verschillende gebieden hebben ook invloed op de gameplay. Tel daar de complexe en diepere grappling hook mogelijkheden bij op en je kan spreken van een natte droom voor sandbox liefhebbers. Just Cause 4 tilt het klooien in een open wereld naar een hoger niveau en zorgt ervoor dat je vooral gewoon lekker plezier kunt beleven. Rondknallen, vliegen en dingen doen waar je niet al teveel bij na moet denken: heerlijk, wij houden ervan!
Klinkt aantrekkelijk… Maar wacht de game en de reacties daarop eerst af voor ik hem ga halen. Deel 3 vond ik namelijk om te huilen en durf dit deel eigenlijk niet aan.
@143.176.85.xxx:
Idd voor mijn grootste digitale miskoop ooit.
Ik wacht tot deze in butgedbak ligt denk ik er nog over naar tot die tijd laat ik hem liggen.
Allang besteld. Vond deel 2 en 3 prima te nassen (hier geen problemen met het 3e deel). Heppur zin in
@143.176.85.xxx: @188.206.74..xxx: Ik kon er ook niet zo goed inkomen met JC2. Toen maar besloten om al die belachelijk slechte cutscenes te skippen en opeens werd het een veel en veel leukere spel. JC3 gaf ik nog een kans net de cutscenes, maar toen ook maar na 3 missies alles geskipt. JC speel je ook gewoon niet voor het verhaal eigenlijk en die spellen zijn veel beter door te komen als je die stomme cutscenes niet hoeft te kijken. JC3 is ook veel beter te spelen met de jetpack en wingsuit trouwens.
Ik wil het graag hebben naar aanleiding van JC3, maar ben wel benieuwd of het stabiel gaat draaien op de Ps4 Pro en hoe het grafisch uitziet, als 4K/HDR lover 😛
Dus eerst release gameplay/reviews afwachten en maybe leuke kerstkado..
tof.
mvg
@85.222.245..xxx: leuk joh. Red dead vindt je ook goed zeker?
Ik denk een leuke aankoop voor op de One X. Op de PS verwacht ik veel framerate problemen.
@2a02:a453:e65a:1:d908:243d:b702:2.xxx: @2a02:a453:e65a:1:d908:243d:b702:2.xxx: Haha, topper der toppers als je rustig van a naar b wilt lopen en vervolgens weer terug
Heb JC 3 gespeeld en vond het wel wat hebben. Er zijn echter wel wat werkpuntjes nodig zoals meer variatie en dynamiek creëren, een levendige wereld uiteenztten en meer vrijheid in de skill (mod) tree.
In het begin was het een wow effect, maar na enkele uren vond ik het enigszins eentonig.
@62.194.241.xxx:
Echt dikke onzin wat je hier verspreid.
Op een dikke overkill pc, draaide hij ook super slecht en zakkers naar 24fps.
Omdat het de even slechte port was van de consoles.
Na paar maanden werd het pas steeds beter na veel updates.
Dus volgende keer niet zomaar stront gooien naar de ps4.
Heb een ps4 en een game pc en op beide jc 3 toen gekocht.
@jantjedegamer:
Let nou maar op… Hardware van de X is gewoon beter. Bijna alle games die nu uit komen lopen beter op de X.
Heeft verder niets met stront te maken. Je koopt waar je tevreden mee bent en naar je budget.
Just Cause leuke games, maar toch mis ik het kloten met een maatje in die werelden.
@62.194.241.xxx: lol xtwats lol
@62.194.241.xxx:
Hahaha ik lach me rot, ten eerste ik zou hem nooit kopen door die complete rotzooi controller.
Ten tweede een pc kost dan meer geld maar is 3 tot 4 keer zo krachtig als een console.
Kom deze reactie maar geven, als er een RTX2080TI in je console zit dan kan je pas praten. Xbox one X en consoles in het algemeen lopen jaren achter op een game pc. De kaart die bijvoorbeeld gebruikt word in een x doos of ps, die hadden wij jaren geleden al in de pc zitten. Hahaa wat een grap jou opmerking.
Jij zit op 30fps te gamen, en op pc is alles standaard 60 fps en hoger.
Heb een ps4 en een game pc vind het allemaal prima, maar wil ik echt maximaal genieten slinger ik de pc aan.
Zelfs de toekomste consoles gaan het niet trekken.
Hier nog een leuk linkje voor om mijn eigen bevindingen nog eens flink te onderbouwen.
https://www.pcgamesn.com/nvidia-rtx-microsoft-dxr-beyond-next-gen-consoles
Next-gen consoles can’t compete with future PC graphics.
Lekker gamen op je 15 tot 20 input lag tv,ik ga gauw weer verder gamen op me 1ms pc monitor.
Hoi
Deel 3 torentjes kapot rammen beelden kapot rammen buitenposten veroveren verder niets.
@62.194.241.xxx: Dat zou wel een slechte zet van Avalanche Studios zijn. De PS4 is veel meer verkocht dan de Xbox One en er dus een grotere afzetmarkt. Om dan de meest verkochte console een ”slechtere” versie te geven zou niet wijs zijn. We zullen het in elk geval gaan zien. Ik hoop echter dat JC4 wel beter zal draaien dan JC3, zeker qua performance. Ben groot fan van de JC serie, maar van JC3 heb ik wel een wat bittere nasmaak gegeven. Ik wacht de reviews af.