Gespeeld: Just Cause 4 – Eén van mijn favoriete franchises die het mogelijk maakt om lekker je hoofd te legen is Just Cause. Jammer genoeg kende het vorige deel veel performance problemen, daar waar Just Cause 2 weer ontzettend goed was. Just Cause 3 was ondanks de performance issues verder een solide game, die het net als elk ander deel mogelijk maakte om alles te doen en laten wat normaal in het leven niet kan. De boosters, grappling hook en tethers… het zijn slechts een paar elementen die Just Cause zo leuk maken. Wij mochten onlangs aan de slag met het vierde deel en laat het nu net zo zijn dat de focus dit keer ligt op het creëren van nog gekkere situaties en nog meer opties om lekker mee te kunnen rondzwerven en spelen in een gigantische wereld. Hoe dat beviel? Dat lees je nu in deze preview.

Rico Rodriquez is terug en gaat naar Solís

De charmante Rico Rodriguez is voor Just Cause 4 weer terug van weggeweest en dit keer gaat hij naar Solís in Zuid-Amerika. Dit land kenmerkt zich door chaos, dankzij menig oorlogsconflict, extreme weersomstandigheden en onderdrukking. Dit komt met name door het feit dat deze regio de thuisbasis is van The Black Hand, de geprivatiseerde militaire organisatie waar Rico nou niet bepaald de grootste vrienden mee is. Het is nu aan jou om The Black Hand voorgoed te stoppen en te verdrijven, en dat begint bij hun thuishaven.

Deze thuishaven is erg ruig, onvergeeflijk en hard. Je hebt de prachtige drukke steden, maar tegelijkertijd ook enorme watervallen, regenwouden, bergtoppen vol sneeuw en zelfs een woestijn. Elk gebied kent zo z’n eigen vijanden en dan hebben we het niet over de mensen die er rondlopen, maar meer over de natuurverschijnselen. In de sneeuw kun je jezelf immers een stuk moeilijker voortbewegen dan in een zonnig stadje en hetzelfde geldt voor wanneer je in de woestijn een trein moet stoppen terwijl er een zandstorm woedt.

Met nieuwe omgevingen, weersomstandigheden en terreinen, is Just Cause 4 meteen een stuk diverser dan zijn voorgangers. Just Cause 3 bevatte vooral erg veel water en altijd zonnig weer. Hoewel dat ook zo zijn charme had, was de franchise wel toe aan wat meer variatie en dat is wat het vierde deel ons zal gaan bieden. Dat zit hem in de omgevingen, maar zeker ook in de weersverschijnselen. Het zal je vast niet ontgaan zijn, maar er zit nu zelfs een tornado in de game die alles overal naartoe slingert, inclusief Rico zelf.

Je grappling hook is uitgebreider dan ooit

Dan wat betreft de gameplay, we vallen gelijk met de deur in huis en bespreken waar onze hands-on sessie voornamelijk om draaide, de nieuwe grappling hook. Rico is voorzien van een gloednieuwe grijphaak die meer opties kent dan ooit tevoren. Je kunt nu zo ontzettend veel aanpassen, dat ons hoofd er zelfs van ging tollen. De ontwikkelaar beloofde ons dat de missies in de game je langzamerhand wegwijs zullen maken met deze nieuwe grijphaak. Je zult stap voor stap de nieuwe opties uitgelegd krijgen en dat is maar goed ook. Want wanneer je alles voor de eerste keer ziet, kan het nogal overweldigend zijn.

Het zit namelijk zo, je hebt nu drie controller schema’s voor de grappling hook waartussen je in-game kunt wisselen. Bij elk schema heb je bepaalde opties ingesteld, bijvoorbeeld boosters die activeren bij een druk op de knop, of meteen na het aanbrengen. Daarbij heeft Avalanche Studios ook luchtballonnen toegevoegd waarmee je iets op kunt laten stijgen wat weer nieuwe gameplay mogelijkheden voortbrengt. De mogelijkheden zijn werkelijk onbeperkt en dat maakt het dus overweldigend en ook wat complex.

Om je een voorbeeld te geven van wat de opties zoal zijn, showde Avalanche Studios ons een gameplay situatie waarin je alle mogelijkheden kunt gebruiken. We pakten een tank en knoopten hier ballonnen aan vast die we non-stop kon activeren met een druk op de knop. Vervolgens werden er boosters op de achterkant geplaatst, die met een knop ingedrukt houden geactiveerd werden. Op deze manier konden we in de tank klimmen, met de boosters vooruitgaan en met de ballonnen opstijgen. Vervolgens lieten we de ballonnen los boven een basis en konden we met de tank vanuit de lucht alles kapot knallen.

Met deze extra opties die de grappling hook nog meer diepgang geven, zullen sandbox liefhebbers enorm gaan genieten van de mogelijkheden in Just Cause 4. Het is haast alsof ze de modding community er op losgelaten hebben, want alles valt te wijzigen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Je kan aan de tether, die objecten nader tot elkaar brengt, ook weer een explosie toevoegen bij impact, je kunt sterktes instellen, boosters overlocken en ga zo maar door. Wat ons betreft, voegt dit een compleet nieuwe dimensie aan de game toe. Het lijkt allemaal nogal overweldigend, maar naarmate je het verhaal speelt, zal dit uitgebreid geïntroduceerd worden.

Grafisch niet overweldigend

Qua performance hadden we destijds natuurlijk heel wat aan te merken op Just Cause 3. De game was simpelweg niet stabiel genoeg qua framerate, ondanks het feit dat alles er best oké uit zag. Avalanche Studios heeft deze kritiek natuurlijk ook gezien en ze konden ons nu vertellen dat ze zich comfortabel voelen over de performance van Just Cause 4. De game draait een stuk soepeler dan het vorige deel en er waren nagenoeg geen framedrops te merken, ook niet tijdens explosies. Dit gaat echter wel ten koste van het mooie plaatje.

We merkten dat de schaduwen en texturen van een behoorlijk lage kwaliteit waren. Belangrijk om hierbij te vermelden is wel dat we de game op een high-end pc met controller speelden. Dit omdat de PS4-build nog niet helemaal klaar was om te tonen. Er kan dus nog van alles gebeuren op dit vlak, maar wanneer de textures op de pc van redelijk lage resolutie zijn, dan zegt dat wel het één en ander over het eindproduct. Hoe de game op de PlayStation 4 gaat presteren is dus nog maar de vraag. De pc-build liep – zoals al aangegeven – in ieder geval soepel en ons is toegezegd dat dit ook op de PS4 het geval is.

Voorlopige conclusie

Wat we tot nu toe van Just Cause 4 hebben gezien stemt ons voldoende hoopvol voor de uiteindelijke game. We hebben kunnen spelen in verschillende gebieden en de diverse weersomstandigheden voegen echt wat toe, namelijk vooral heel veel variatie. De map is veel meer divers en de verschillende gebieden hebben ook invloed op de gameplay. Tel daar de complexe en diepere grappling hook mogelijkheden bij op en je kan spreken van een natte droom voor sandbox liefhebbers. Just Cause 4 tilt het klooien in een open wereld naar een hoger niveau en zorgt ervoor dat je vooral gewoon lekker plezier kunt beleven. Rondknallen, vliegen en dingen doen waar je niet al teveel bij na moet denken: heerlijk, wij houden ervan!