De stilte omtrent de PlayStation 5 is eindelijk doorbroken, want Mark Cerny – lead-architect van de PS4 en PS5 – heeft de eerste details over Sony’s volgende console vrijgegeven. Via een exclusief artikel op Wired.com krijgen we de eerste officiële details te horen en ook meteen is duidelijk geworden dat de console dit jaar niet meer zal gaan uitkomen. De next-gen console, zoals Mark Cerny deze noemt, zal niet in 2019 verschijnen, maar wel heeft Sony de verspreiding van devkits recentelijk verhoogd om meer ontwikkelstudio’s de kans te geven om met de nieuwe hardware aan de slag te gaan.

We hebben al redenen om te verwachten dat de next-gen console van Sony PlayStation in dezelfde categorie zal vallen als de PlayStation 4 Pro en Xbox One X. Console cycli, zoals we die uit het verleden gewend zijn, passen immers niet helemaal meer bij de tijd waarin we leven. Mark Cerny weet dit en de grote hamvraag is natuurlijk of we een console krijgen die slechts voortborduurt op de fundering waar we al toegang toe hebben of dat het daadwerkelijk grote veranderingen met zich meebrengt in wat een game kan zijn. Volgens Cerny is dat laatste het geval en gaat de next-gen console ervoor zorgen dat we games op nieuwe manieren kunnen ervaren door cruciale veranderingen aan te brengen in de fundering van het apparaat.

Net als bij de PlayStation 4 is Mark Cerny in zijn rol als lead-architect daar om de wensen van ontwikkelaars te kunnen waarborgen. Het proces lijkt ook erg op die van de PlayStation 4, waarbij input van ontwikkelaars een enorme rol heeft gespeeld. Mark Cerny hoopt met de next-gen console naar eigen zeggen meer een revolutie te kunnen brengen dan slechts een evolutie. Hij meldt dat de GPU en CPU van de nieuwe console een stuk krachtiger zijn en dat het visuele pracht kan vertonen zoals we dat nog nooit eerder hebben gezien. De opslagruimte krijgt een snelheidsboost en ook de grootte wordt uitgebreid, games worden namelijk omvangrijker in grootte, zoals we nu ook al met de PS4 zien. Het gebruik van een SSD is niet bevestigd door Mark Cerny, maar gezien de beloofde snelheidsboost kan dit zo maar het gebruik van meer flashopslag betekenen.

De volgende PlayStation bevat een AMD chip als kloppend hart. De CPU is gebaseerd op AMD’s Ryzen-lijn met 8 cores en dat op de nieuwe 7nm Zen 2 micro-architectuur. De GPU is een op maat gemaakte variant van Radeons Navi familie die ray-tracing ondersteunt. Dit laatste zien we onder andere bij de videokaarten van Nvidia, die vorig jaar op de markt zijn gebracht. Dit zorgt ervoor dat complexe interacties in 3D-omgevingen gesimuleerd kunnen worden voor betere effecten. Het heeft onder ander effect op de manier hoe licht van object naar object wordt gereflecteerd en hoe bijvoorbeeld glimmende oppervlaktes het weerkaatsen van licht verwerken. Volgens Cerny heeft dit uiteindelijk ook effect op de audio, want met ray-tracing kun je weerkaatsingen veel beter verwerken, dus ook van voetstappen om maar wat te noemen.

De AMD chip bevat een door Sony gekozen unit voor 3D audio, die volgens Cerny de verwerking van audio naar een nieuw niveau gaat tillen. Volgens hem was het een hekelpunt bij de PlayStation 4 dat ze niet zoveel stappen hebben gemaakt op het gebied van audio. Dit zal met de volgende PlayStation compleet anders zijn en spelers zullen volgens hem zelfs geschokt zijn hoe alles gaat klinken. Sony heeft ook heel veel werk gestoken in de audio innovatie en omdat ze gebruik maken van eigen hardware, is er niet langer een accessoire nodig om deze stap te kunnen maken.

“As a gamer, it’s been a little bit of a frustration that audio did not change too much between PlayStation 3 and PlayStation 4. With the next console the dream is to show how dramatically different the audio experience can be when we apply significant amounts of hardware horsepower to it.”

Dat audio belangrijk is, komt ook vooral door het feit dat Virtual Reality aan populariteit aan het winnen is. Wanneer je jezelf bevindt in een gesimuleerde omgeving, is het van groot belang dat de audio deze omgeving ook zo nauwkeurig mogelijk weet na te bootsen. Wat de Virtual Reality strategie van Sony is, daar wilde Cerny nog niet op in gaan. Hieruit blijkt wel dat het binnen de toekomstplannen valt en hij gaf nog aan dat de huidige PlayStation VR headset compatibel is met de nieuwe console.

“I won’t go into the details of our VR strategy today,” zei Cerny, “beyond saying that VR is very important to us and that the current PSVR headset is compatible with the new console.”

Met een nieuwe CPU, GPU en een verbeterde audio-chip, zijn de basis beginselen van de next-gen console in ieder geval compleet. Het bestaan van een next-gen PlayStation VR werd niet bevestigd, maar dat zou niemand mogen verbazen. Er is alleen nog iets, iets wat Cerny zelf een “gamechanger” noemt, de ware sleutel tot de “next-generation”, omschreef hij. Dat is de harde schijf. Des te groter een game wordt, zoals Red Dead Redemption 2, des te langer het duurt totdat alles geladen is. Dit kan zorgen voor lange laadschermen, texture pop-in en ellenlang wachten bij het kiezen van een fast-travel optie. Cerny zei dat ontwikkelaars hem ten tijde van de PS4 al vaak genoeg vroegen of er wellicht een SSD in de PS4 ingebouwd kon worden. Zoals al aangegeven heeft Cerny geen bevestiging gegeven dat er een SSD in de PlayStation 5 zit, maar wel vertelde hij dat de console over iets meer geavanceerds beschikt.

Om te demonstreren hoe geavanceerd de techniek is, gebruikte hij Spider-Man op de PS4 om te laten zien hoe lang het duurt voor Spidey om van één locatie in Manhattan naar een andere te gaan, dit met behulp van de fast-travel optie. Dit duurt op een PS4 devkit zo’n 15 seconden, zoals spelers van Spider-Man zich ongetwijfeld wel kunnen herinneren. Hij had echter ook een grote zilveren toren met zich mee, waarin de hardware van de nieuwe PlayStation zat. Hierop deed hij hetzelfde en de timer gaf toen aan dat het slechts 0.8 seconden duurde voor Spidey om dezelfde fast-travel te doen. Dit is nagenoeg direct en behoorlijk indrukwekkend als je dit vergelijkt met de PlayStation 4.

On the TV, Spidey stands in a small plaza. Cerny presses a button on the controller, initiating a fast-travel interstitial screen. When Spidey reappears in a totally different spot in Manhattan, 15 seconds have elapsed. Then Cerny does the same thing on a next-gen devkit connected to a different TV. (The devkit, an early “low-speed” version, is concealed in a big silver tower, with no visible componentry.) What took 15 seconds now takes less than one: 0.8 seconds, to be exact.

Daarbij komt nog het feit dat de wereld veel sneller geladen kan worden wat dus ook invloed heeft op hoe snel het personage zich door de wereld kan voortbewegen. Je bent op de PS4 gebonden aan hoe snel je data van de harde schijf kunt halen en met de next-gen console kan dit blijkbaar vele malen sneller, waardoor ontwikkelaars niet langer tegen worden gehouden door de beperkingen van de harddisk. Wat ontwikkelaars hier straks allemaal mee kunnen is een vraag die Cerny nog niet kon beantwoorden, omdat Sony zelf nog druk bezig is met het uitvogelen van deze nieuwe techniek. Cerny benadrukte wel dat de ruwe bandbreedte hoger is dan die van de SSD’s die vandaag de dag beschikbaar zijn voor pc’s.

Mark Cerny was tijdens de bijeenkomst met Wired nog niet zover om over services of andere features van de next-gen PlayStation te spreken. De prijs en laat staan de games voor deze console zijn vooralsnog volledig onbekend. Je gaat niets over de console horen tijdens de E3 in juni, aangezien Sony besloten heeft afwezig te zijn van deze beurs. Toch gaf hij wel alvast een aantal details vrij die voor veel games een grote rol zullen spelen. Zo bevat de nieuwe console dezelfde architectuur als de PS4 en dat betekent volgens Cerny dat deze volledig backwards compatibel zal zijn. Je kunt je PS4-games dus straks gewoon in de nieuwe console steken, zonder dat hier extra handelingen voor nodig zijn. Daarbij zal fysieke media nog steeds beschikbaar blijven en hiermee is het duidelijk dat Sony nog niet klaar is voor een volledig digitaal exclusieve console. Download-only is iets waar veel gamers bang voor waren, maar dat gaat gelukkig niet gebeuren.

Wat betreft games is er niet veel bekend over hoe dit straks gaat uitpakken, maar een glimlach van Cerny bij vragen over Death Stranding deed het vermoeden oproepen dat die titel een dual-platform release krijgt. Verder zullen er bij de release nog een handjevol games zijn die op zowel de PS4 als de next-gen console uitkomen. Dit zagen we ook bij de release van de PS4 gebeuren en dat komt dus niet als een grote verrassing.

Hoe de toekomst van gaming er ook uit gaat zien, verschillende bedrijven wedden momenteel op verschillende paarden. Google zoekt haar heil vooral bij het streamen van games met Google Stadia en het is tot dusverre nog onbekend wat de plannen van Microsoft zijn met xCloud. Sony gaf voor nu in ieder geval een kijkje in de keuken en daaruit blijkt dat ze vooral voor de traditionele aanpak kiezen. Betere hardware, verfijning van wat we al hebben en een revolutie als doel.

Virtual Reality blijft een belangrijke focus voor Sony en de hardware zal zich hier logischerwijs ook op aanpassen, met onder andere de komst van de 3D audio-chip. De volgende PlayStation wordt in ieder geval weer een console zoals de vorige vier, eentje die het middelpunt van de huiskamer zal zijn. Welke rol cloud daarin gaat spelen blijft vooralsnog onbekend, maar Cerny sloot af door te zeggen dat zij cloud-gaming pioniers zijn en dat het richting de launch van de console duidelijker gaat worden wat hun visie hierop is.