Vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld dat games regelmatig van een update voorzien worden. Ongeacht of de update groot of klein is, je moet vaak lang wachten. Zoals we zelf niet lang geleden ondervonden met een betrekkelijk kleine update voor Destiny 2. De grootte daarvan was ongeveer 250MB, maar alsnog duurde het bijna een uur alvorens de update helemaal geïnstalleerd was.
Voorbeelden van andere populaire games die ook regelmatig een update krijgen zijn The Division 2, Rainbow Six Siege en Call of Duty: Black Ops 4. Ook daar is het meermaals voorgekomen dat we ontzettend lang moesten wachten voordat een update voltooid was. Het gaat dan niet zozeer om het downloaden, want dat is meestal zo gedaan, maar het installeren van de bestanden dat aangeduid wordt als ‘kopiëren’ op de PlayStation 4.
Als gamer kan je er stapelgek van worden dat je zeer geregeld bijzonder lang moet wachten. Ook omdat de wachttijd steeds verder toeneemt naarmate er meer updates zijn, terwijl er een handige tussenoplossing is. Denk dan aan het uitbrengen van een nieuwe basisversie van de game, waar een hoop updates inmiddels bij inbegrepen zitten. Hierdoor worden nieuwe updates enige tot langere tijd sneller verwerkt en dat komt het gebruikersgemak ten goede. Voorbeelden waar dat bij toegepast werd zijn Warframe en Overwatch.
De werking is dat een patch niet verder gaat op een bestaande installatie, maar dat je de gehele game opnieuw moet downloaden en installeren. Hierdoor is het een frisse en meer up to date installatie wat als nieuw uitgangspunt werkt voor latere updates. Je hoeft zelf verder niets te doen, want zodra een patch uitkomt zal de client zichzelf helemaal opnieuw gaan installeren. Dit kost even tijd, maar bespaart tijd op termijn en een ander voordeel is dat de game aanvankelijk minder ruimte in beslag neemt op de console.
Duidelijk is dat de huidige manier geen zoden aan de dijk zet en zelfs heel erg irritant kan zijn. Het is niet leuk als je lekker met vrienden wilt gaan gamen om dan geconfronteerd te worden met een half uur of langer wachten terwijl de rest al bezig is. De vraag is echter of we deze aanpak in de nabije toekomst ook bij andere games gaan zien, want met de update cultuur van tegenwoordig zullen updates zich alleen maar sneller gaan opvolgen met veel wachttijd tot gevolg.
Maar hoe kijk jij hier nu eigenlijk naar? Vind je de huidige wijze waarop games losse updates krijgen ook een ramp vanwege die lange wachttijden? Of is de stelling iets te overdreven geformuleerd en breng je graag nuance aan? Zie je voordelen in de tussenoplossing met het opnieuw downloaden van games of maakt het je allemaal niet zoveel uit en heb je engelengeduld? Hoe je hier ook in staat, we willen je mening over dit onderwerp weer graag horen. Zoals altijd kan je hieronder daarom je zegje doen!
Totaal geen last van.
Meestal download en installeert de patch als ik op m’n werk ben… Kom ik thuis en ik kan weer spelen.
Ik snap idd het probleem. De meeste gamers zullen niet veel last hebben van kleine updates en patches die binnen 5min klaar zijn. Maar zoals bij R6 is het idd een update van 2 GB die in 3min gedownload is, en vervolgens 50minuten nodig heeft om te “kopiëren”. Dat is verschrikkelijk. Het zou idd een goede oplossing zijn om de game gewoon opnieuw te downloaden in 20min en klaar.
Zelf heb ik dit buiten Rainbow Six nog niet meegemaakt
Het duurt wel echt veel te lang dat kopieren. Maar heel de game opnieuw downloaden schiet ook niet op, dan moet ie alsnog gaan kopieren, maar dan heel de game. Dat duurt minimaal net zo lang of nog langer in mijn beleving.
Gewoon net als op de ps3, een basis versie en dan de patches apart
Ach.. als je richting de 30 gaat lig je hier niet meer zo wakker van. Genoeg andere dingen die ik in de tussentijd kan doen, en anders de volgende dag beter.
Vind t niet zo vervelend. Duurt meestal maximaal 10mins, en als ik van plan ben mn PS savonds aan te zetten dan check ik al wat eerder of er misschien een update is.
@94.211.19..xxx: nonsens, leeftijd staat hier los van.
Ik ben de 30 gepasseerd, en als ik tot savonds laat heb gewerkt en om 23u de playstation aanzet om eventjes met vrienden R6 te spelen, wat maar even kan omdat de volgende dag gewoon de ochtend weer verplichtingen meebrengt, maar het kopieren duurt een uur lang… dan is dat uiterst vervelend.
Jouw wereld en leven is niet voor anderen automatisch hetzelfde vanwege de leeftijd
De updates duren wel lang maar ik heb er geen last van ik heb liever een een goed werkende game waar ik op moet wachten dan een game met glitches er in
@94.211.19..xxx:
Yes!
Wat ik wel mega irritant vind is de day one (of eigenlijk sowieso patches het eerste half jaar)
Stel je game dan een half jaar uit of test hem grondig voor je het uitbrengt
Zoals Johan Cruijff ooit eens zei:
‘Voetbal is simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent moet je eerder vertrekken.’
Als je met je vrienden wil gamen en het kopiëren duurt te lang, dan moet je de download dus eerder aanzetten.
Als je een game heb uitgebracht en je komt erachter dat er een bug in zit dan heb ik totaal geen problemen met patches.
Tegenwoordig daarentegen maken ze er misbruik van om hun game eerder uit te brengen. Dan denken ze van jammer dan dat patchen we later wel.
Ik hoop dat de ps5 met zijn SSD dat ellendig lange kopiëren verhelpt.
Nee het uitbrengen van reviews vóór de day one patch is een ramp. (Zie Days Gone bijv.) Maar goed dat ligt ook wel aan developers natuurlijk.
@94.211.19..xxx:
Helemaal mee eens (33 :p) Bovendien gebeurd heb automatisch in rust mode dus wat is het probleem?
Dat kopieren is gewoon een verkapte download. Ik heb snel internet en nergens last van. Wat ik wel irritant vind is dat je tijdens het downloaden, niet moet gaan gamen oid want anders gaat het rete traag, anno 2019 moet dat niet meer kunnen vind ik.
Als er een game is die echt een nachtmerrie is op het gebied van bugs is dat state of decay 2 voor de xbox one wel. Als daar een update/patch voor uit werd gebracht bracht die update nieuwe bugs met zich mee. Sommige zo erg dat de game op een geven komend onspeelbaar werd bij mij. Verder heb ik ook begrepen dat Anthem ook een ware bug nightmare is. Net zoals assassins creed unity daar zijn toen 4 grote update voor nodig geweest om de game goed stabiel te krijgen. IK had ondanks dat de game al twee update had gehad geregeld dat ik soms door vloeren heen viel telkens op het zelfde stuk. Dus ik kan heel goed begrijpen dat dit bij bepaalde games echt wel een ramp is. Met game breaking bugs daar heb ik gelukkig nog nooit last van gehad. Maar ik snap de irritatie die dit met zich mee doet brengen als gamers hier last van hebben.
@94.211.148..xxx:
Didnt read lol
Ik heb daar totaal geen last van alles loop vlotjes .
Heb de PS4 altijd in rustmodus staan zodat deze updates download/installeert terwijl ik weg ben.
Echter gebeurt het regelmatig de laatste tijd dat de update pas begint met downloaden op het moment dat ik de PS4 aanzet om te gaan gamen.
Erg vreemd en bijzonder vervelend aangezien dit in het verleden meestal vlekkeloos werkte, enige reden wat ik kan bedenken is dat de games op m’n portable harde schijf staan (deze gaat volgens mij automatisch op standby als de PS4 ook standby gaat).
Ben wel benieuwd of meer gamers dit ervaren??
Mvg
@143.179.83..xxx:
“Echter gebeurt het regelmatig de laatste tijd dat de update pas begint met downloaden op het moment dat ik de PS4 aanzet om te gaan gamen.”
Dat is mij helaas ook meerdere keren overkomen.
Ontwikkelaars zijn lui geworden hierdoor. Games moeten gewoon af zijn, en gelijk goed spelen. Dat je wat polijst is tot daar aan toe. Maar soms zijn games gewoon niet speelbaar zonder patch
Ik heb automatisch updaten van games uit staan en toch update mijn ps4 een game die ik niet wil updaten (dat is pas pas een ramp, dat je niet meer baas bent over je eigen ps4). Ik moet continu de download snel stoppen en het internet uit laten.
Ik speel op pc totaal geen last van meestal is het downloaden en installeren in 10 min gebeurt
Nu staat dan wel alles op een snelle m2 ssd
Als ze een game goed afleveren (alsin meer tijden voor nemen/krijgen) dan zijn er geen/minder patches nodig. Maar de grote geldwolven pushen ontwikkelaars teveel..
nope geen problemen mee
mvg
Niks mis mee zolang het de game verbetert….
@Seb070NL: dan weet je dus duidelijk niet wat er bedoeld wordt met het kopiëren. Ik heb ook snel internet, bizar snel zelfs…
maar als er een kleine update is van 2GB die maar 3 min duurt om te downloaden… dat zegt iets over je internet.. maar als je Playstation daarna 50min bezig is met kopiëren, dan staat dat volledig los ban je internet.
Het probleem is meer dat het patchen van games een standaard ding is geworden. Waarom zou je nog drie weken extra nemen voor Q&A testing als je het toch kan patchen na release.
Hier hebben ze SSD’s voor uitgevonden, die zijn helaas wel nog een beetje prijzig voor de meeste mensen. Als goed is zullen die installatietijden op de PS5 heel kort zijn als wat Mark Cerny zegt klopt, dat is in ieder geval iets om naar uit te kijken.
Heel erg inderdaad! Niet te doen! Zeker omdat je er niets tegen kunt doen. Oh nee, wacht. Je kan je ps4 in rest mode zetten en automatisch laten updaten. Facepalm! Wat een gezeur altijd joh. De journalistiek was al nooit fantastisch hier, maar gaat alsnog met rasse schreden achteruit. Juist de redactie, die er verstand van zou moeten hebben, zouden meerdere voordelen moeten kunnen aanstippen wat patches betreft.
Mijn leven bestaat uit meer dan mijn PS4… Het is soms jammer, maar totaal geen last van.
Het probleem zit hem niet echt bij de updates, maar hoe de updates verwerkt worden. Een update die je download bevat gewoon de gewijzigde data ten opzichte van de versie die jij hebt geïnstalleerd staan. Bij bijvoorbeeld een pc worden de originele bestanden dan gewoon vervangen of aangepast. Bij de ps4 echter, dient de volledige game terug gekopieerd te worden om de gewijzigde bestanden samen te voegen. Vandaar dat dit tergend lang kan duren voor een game van 70gb, ookal is de update bijvoorbeeld slechts 200mb. Dit heeft ook als nadeel dat je telkens voldoende vrije schijfruimte moet hebben. Bij een game van 70gb heb je dus zeker ook 70gb vrije ruimte nodig om de update te kunnen downloaden en installeren.
Alleen op de ps4 last van, op de xbox totaal niet, wat dat betreft vind ik de ps4 voor exclusieve games duidelijk de betere, maar eigenlijk voor al het andere is xbox superieur.
@143.179.83..xxx: heb hier wel een tip voor: sluit altijd eerst je game voor je hem op standby zet, mij valt het op dat de ps4 niet download als je game nog aan staat.
Totaal geen last van en ook compleet een non issue.
Vroeger konden games niet geupdate worden, dat was ook geen feest.
Update patches vind k geen ramp. Heb meer issues met spelletjes die onaf worden uitgebracht en vervolgens zooi patches nodig hebben om t normaal te laten draaien. Kondig een spel dan aan als ie af is en niet een jaar van tevoren en daarmee jezelf druk opleggen het zsm “af” te maken. Of 8 jaar van tevoren *kuch square enix* *kuch projekt red*
Dafuq, nog nooit last van gehad. Dat kopiëren duurt echt geen 50 min. Eerder enkele seconden. De download zelf daarentegen vereist snel internet.
Als je echt niet zonder je game kan voor een paar uur, of zelfs 20 minuutjes … Dan moet je dringend eens de echte wereld gaan ontdekken. Daarboven op kan je een andere game opstarten, downloaden in stand-by, noem maar op.
@2001:1c00:b0a:a00:f520:4014:a729:f.xxx: We praten dan nu ook over consoles niet over pcs.
@2a02:1812:142b:5600:9553:e8ec:b4c2:6.xxx: bij sommige spelen duurt het echt 50min… zoals de games die als voorbeeld in het artikel worden gegeven…
ikzelf merk het bij rainbow six, verder geeneen spel.. daar duurt het kopiëren echt n uur.
Alleen omdat jii het niet meemaakt betekent het niet dat het niet bestaat
Doenload is binnen enkele minuten gedaan alleen kopieren dat duurt gigantisch lang!
@Gebruikersnaam: je kan hem ook op stand-by zetten. Als je dan thuis komt kun je gelijk gamen!?
@143.179.83..xxx: de stanby van externe HD, gaat ook gewoon in ruststand en de ps ziet dan niets, ook als je ruimte te kort komt. Ik laat altijd 150gig leeg voor dit siirt shit.
@85.145.130..xxx: met de minimale lees schrijf snelheid van willekeurige hd’s is het echt niet wachten op het verwerken van data. De buffer zit altijd in de server van de leverancier en dus de hoeveelheid connecties, daar gaat een ssd met 500mb per seconden geen verandering in aanbrengen. Kijk maar een bij netwerktest en laat hem maar eens draaien. Je kunt zelf ook wel begrijpen dat er honderdduizenden gebruikers tegelijkertijd alles binnen zitten te slurpen en dat gaat gewoonweg niet snel genoeg. Vaak als de jappen of janken slapen kom je op aanvaardbare snelheden. Ik zelf heb mijn netwerksettings aangepast en switch soms met vpn, dan kun je als eerste je updates ophalen of game als eerste spelen. Voor de gene die het leuk vinden hier wat tweakjes. Niet huilen als je het verpest. Btw, ps4 lekker op stand-by laten met minimaal 100 gig lokale ruimte op systeem voor auto update.
https://www.google.com/amp/s/amp.reddit.com/r/PS4/comments/25iqfb/how_to_improve_connection_speed_on_ps4/
VPN ps4 uitleg
https://nl.vpnmentor.com/blog/de-beste-vpns-voor-ps4/
Grtz Mike
@143.179.11..xxx: excuses voor de spelfouten (laat)
Patches vind ik in algemeen niet erg, maar het is “kopiëren van bestanden” waar ik me aan erger. Duurt langer dan gwn een patch downloaden!
ze moeten dat kopiëren vervangen door meerder status balkjes zodat je beter inzicht hebt in de progressie… want met een uur kopiëren vraag ik me altijd af of de ps4 niet is vastgelopen.
Bij Fortnite hebben we elke week een update en ik kijk er elke keer eigenlijk wel weer naar uit.. want dat betekend dat er nieuwe dingen worden toegevoegd.. bij GTsport idem.. leuk die patches.. maar is het bijv alleen om patches te doen zoals updates van playstation die de performance en beveiliging verbeteren baal ik.. want dan moet ik wachten..
Updates en patches vind ik allemaal prima. Het hoort er vandaag de dag nou eenmaal bij.
Hetgene wat mij het meeste stoort zijn day one patches die hoofdzakelijk worden gebruikt om een game te “verbeteren”.
Sommige bedrijven maken er misbruik van en is hun game in de tijd tussen release en gold status dermate slecht dat de hele game amper draait. Ze willen hun games te snel uit brengen ivm hun deadline. Neem gewoon wat meer tijd, dat scheelt een hoop ellende en frustratie.
Op xbox is 250mb klaar in 1min
@89.99.217..xxx: Wat een totale onzin. Die patch-cultuur is volledig doorgeslagen. Waarom moet een website de voordelen van patches aantonen? Een patch is, zoals het woord al zegt, een lapmiddel. Toont alleen maar aan dat ontwikkelaars lui zijn geworden. Een game dient af te zijn bij de release zodat het geen patches nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen draaien. Ik erger mij dood aan al die patches en dat kopiëren van bestanden. Maar goed, sommige schapen accepteren ook alles zoals jij dus.
Yes 50ste reactie!!
Naar mijn idee, is een patch, een stukkie werk, wat er al in had moeten zitten, vóór de game uitkwam!
Het is dus pappen en nathouden. Kan me vergissen uiteraard, maar als je product in orde is, dan heeft het niet eens een patch nodig.
Letterlijke vertaling patch = oplappen!! M.a.w. je product is faulty!!