De nieuwe trend deze generatie is dat games steeds meer als een service worden aangeboden. Dat betekent dat games een langere periode ondersteuning krijgen in de vorm van in-game evenementen, downloadbare content en meer. Voor veel uitgevers levert dat ook een extra vorm van inkomsten op en Sony wil zich daar ook op gaan richten.

Sony heeft zich in de afgelopen jaren vooral gericht op losse avonturen die al dan niet downloadbare content kregen. Van games als een service was niet echt sprake, getuige titels als Days Gone, Spider-Man, Detroit: Become Human en God of War. De wens is echter uitgesproken zich meer op dat gebied te gaan begeven.

Dit deed Sony tijdens een presentatie aan de aandeelhouders, waarbij aangegeven werd dat ze meer willen verdienen aan games die ze uitbrengen. MLB The Show 19 is hier een goed voorbeeld van, want dat is in de VS de meest winstgevende titel voor Sony. Dit toont aan dat er absoluut een markt voor is.

Sony heeft eerder ook aangegeven zich op singleplayer ervaringen te willen blijven richten, dus hoe ze dat met een eventuele nieuwe focus gaan combineren is nog afwachten. Duidelijk is wel dat Sony zich niet op korte termijn in dit segment van de markt zal begeven. De komende titels zijn immers veelal singleplayer ervaringen.