Het is inmiddels bekend dat de volgende PlayStation-console een SSD gaat bevatten. Eerder deze week dook er een video op die laat zien wat de SSD kan gaan betekenen voor de laadtijden, die fors verkort worden ten opzichte van de PlayStation 4, die een reguliere harde schijf bevat.

Een gebruiker van ResetEra heeft meerdere patenten van Sony gevonden, die mogelijk laten zien op welke manier Sony de ‘gewone’ SSD aanpast voor de PlayStation 5. De SSD van de PlayStation 5 komt er qua specificaties dus wellicht behoorlijk anders uit te zien dan de gewone SSD’s die je kunt kopen. Het is een vrij uitgebreid en zeer technisch verhaal, maar er zijn een aantal interessante punten uit te halen.

Eén van de dingen die de patenten laten zien is dat de SSD in de PlayStation 5 mogelijk SRAM gebruikt in plaats van DRAM, wat voor minder vertraging tussen de flash memory controller en de data zou moeten zorgen. Door geen DRAM te gebruiken zou het niet alleen sneller moeten werken, maar worden de kosten van de SSD mogelijk ook verlaagd. Dat laatste zou natuurlijk erg belangrijk kunnen zijn voor de PlayStation 5.

De patenten beschrijven verder nog dat de SSD een ‘uitgebreide en samengevoegde’ read unit heeft, die ook voor meer snelheid moet zorgen. Dit wordt ondersteund door een tweede CPU, een DMAC en een hardware accelerator; allemaal onderdelen die ook aanwezig zouden zijn in deze aangepaste SSD.

De patenten gaan nog veel dieper in op de technische specificaties. Voor meer informatie kun je hier terecht. Houd er wel rekening mee dat het hier slechts om patenten gaat. Het is dus niet zeker dat de bovenstaande informatie ook daadwerkelijk van toepassing gaat zijn op de PlayStation 5. Het kan ook zomaar zijn dat Sony geen of slechts enkele van de genoemde aanpassingen doorvoert.