Review: Crash Team Racing: Nitro-Fueled – Als je aan arcade kartgames denkt, dan is eigenlijk Mario Kart de enige die vandaag de dag nog in je opkomt. Dat was vroeger wel anders met veel keuze en in de hoogtijdagen van Crash Bandicoot kwam Crash Team Racing uit. Wie opgegroeid is met de eerste PlayStation zal deze game ongetwijfeld in huis hebben gehaald nadat deze uitkwam in 1999. Inmiddels is het alweer 20 jaar later en brengt Activision een remake van het origineel uit. In deze 20 jaar is er natuurlijk een hoop veranderd qua game design, graphics en gameplay en al deze vooruitgang giet men nu in Crash Team Racing: Nitro-Fueled. Wij stapten samen met Crash en zijn vrienden in een benzine slurpende kart en in deze review lees je hoe dat beviel.
Nostalgie in de moderne tijd
Crash Bandicoot was ooit eens de absolute mascotte van het merk PlayStation, maar net als alle andere (Ratchet & Clank, Jak and Daxter) is dat vandaag de dag niet langer het geval. Gelukkig blies de remake van de originele Crash Bandicoot games een tijdje terug nieuw leven in de bazige gemuteerde buideldas, want anders was deze een stille dood gestorven. Wat ons toen al opviel is ook met Crash Team Racing aan de hand, games van toen waren echt anders. De gameplay is in principe goed bewaard gebleven en het geheel van toen heeft de tand des tijds goed doorstaan, maar qua game design zitten we inmiddels op een heel ander niveau.
Neem bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad, we kunnen niet ontkennen dat dit vroeger vele malen hoger lag. Dat is niet altijd bewust geweest, want soms waren levels gewoon raar of onhandig vormgegeven waardoor sommige obstakels moeilijk te overkomen waren, waardoor het als erg moeilijk aanvoelde. Met de tracks in Crash Team Racing merk je bijvoorbeeld dat er soms hele ouderwetse elementen inzitten, zoals extreem scherpe bochten om het uitdagend te maken, terwijl dat vandaag de dag ook op andere manieren kan. Mario Kart heeft haar level design mee laten groeien met de franchise en de tijd, maar Crash Team Racing heeft bij vlagen de oude tracks een beetje te veel intact willen houden.
Op grafisch vlak, daar hebben we echt niets over te klagen. Het is onwerkelijk om die ouderwetse levels opnieuw te zien, maar dan met alle toeters en bellen die we van hedendaagse games mogen verwachten. Watervallen, bomen, blauwe luchten met kleine wolkjes, lichtinval, vuur… alles wat toen vlak en levenloos was, is nu adembenemend mooi en kleurrijk vormgegeven, waardoor het echt genieten is als je aan het racen bent. Op visueel vlak kunnen we dus niets anders dan uitermate positief zijn over het eindresultaat, want Beenox pakt echt uit met deze game.
Remaster of remake?
Wanneer je de oude game hebt gespeeld en vervolgens in Crash Team Racing: Nitro-Fueled duikt, dan valt op dat de gameplay op zichzelf nagenoeg hetzelfde is gebleven. De game leunt nog altijd op erg scherpe bochten, zoals aangegeven, waar je doorheen moet driften en de power-ups zijn nog altijd net zo frustrerend als toen. Qua gameplay is er zodoende niet zo heel veel aan de hand, het speelt en voelt als vanouds aan maar dan in een modern jasje. De grote veranderingen zitten hem vooral in het grafische en technische gedeelte, daar waar de insteek van de gameplay dus min of meer hetzelfde is gebleven.
Verwacht dus geen vernieuwde physics of dat je nu minder hoeft te leunen op je drift-skills, dit is allemaal onveranderd gebleven. Dat het label remake snel op games geplakt wordt is vaak omdat het origineel al echt heel oud is. Hoe kun je immers een game van 20 jaar oud dat opnieuw gemaakt wordt niet bestempelen als remake? Klinkt logisch, niet? Maar wat ons betreft moet er qua gameplay dan ook het nodige veranderd zijn. Het voelt nu qua gameplay wat simpeler aan terwijl er wat ons betreft iets meer diepgang in had gemogen. Het trial & error principe wat je toen heel veel zag in games is in hedendaagse games minder prominent aanwezig, maar daar trekt Crash Team Racing zich weinig van aan.
Het drift-systeem is bijvoorbeeld iets wat je onder de knie moet krijgen en valt in de categorie van; ‘het moet precies zo en niet anders’. Het laat dus weinig ruimte voor een andere benadering. De game weet zich namelijk niet aan te passen wanneer je een drift net wat anders in wil zetten of wanneer je simpelweg de ruimte niet hebt. Alle skill komen samen tot die ene drift en de manier waarop je scherpe bochten neemt en lukt dat even niet of faal je? Dan zak je al snel richting de laatste plaats, wat enerzijds voor uitdaging en anderzijds voor wat frustratie zorgt.
Moeilijkheidsgraad
Wanneer iemand oppert dat een game te ‘moeilijk’ is, hoeft dit niet per se te betekenen dat de speler simpelweg slecht is. Het is nu eenmaal zo dat sommige games onrealistische verwachtingen van je hebben, waardoor er frustraties ontstaan en gamen dus niet meer ontspannend of leuk is. Crash Team Racing is er zo één en dan met name de Adventure modus, die de lat bij momenten onnodig hoog legt en je al snel onwijs weet te frustreren. Laat duidelijk zijn dat we het niet hebben over dat de game skills verwacht van de speler, maar meer over dat het op sommige vlakken onnodig moeilijk kan zijn, zonder dat je hier echt wat aan kan doen.
Als voorbeeld neem ik de race tegen de eindbaas van de Piramide. Wanneer je voorop ligt is er niets aan de hand. Je neemt je bochtjes, weet inmiddels waar de valkuilen zitten en je bromt zonder al te veel moeite over de track. Maar, wanneer je per ongeluk een fout maakt (wat nogal snel gaat in deze game) heb je een probleem. Dan kom je achterop te liggen en op het moment waarop de game veel focus van je vraagt, krijg je te maken met een eindbaas die het je heel erg lastig maakt. Zo hadden we de eindbaas die de baan aan het overvloeden was met flesjes gif, waardoor het ons wel heel erg lastig werd gemaakt om hem in te halen. Hier is duidelijk niet zo heel goed over nagedacht, want het werkt frustratie best wel in de hand.
Halverwege de Adventure modus schrok ik van mezelf dat ik met de moeilijkheidsgraad op medium tot de conclusie kwam dat ik op deze manier niet echt van de game kon genieten. Zelden speel ik games op easy, want medium is eigenlijk mijn go-to moeilijkheidsgraad voor racers en indien mogelijk schakel ik na een paar uur spelen naar hard. In Crash Team Racing: Nitro-Fueled ging het echter niet, het frustreerde te veel en dus besloot ik om de game op easy eens goed onder de knie te krijgen en het nog beter te leren alvorens ik mijn savegame van medium verder af zou maken.
Het resultaat was uiteindelijk dat easy voor de eerste acht races inclusief twee eindbazen inderdaad als easy aanvoelde, maar daarna steeds meer en meer uitdagend begon te worden. De balans is dus een beetje zoek, waar medium onrealistische verwachtingen presenteerde, is easy in eerste instantie erg makkelijk om vervolgens alsnog erg uitdagend te worden. Deze onbalans kan wat afschrikwekkend werken en hopelijk weet Beenox dit te patchen, zodat de op zichzelf vermakelijke game nog leuker wordt zonder dat frustratie om de hoek komt kijken.
Content en gameplay
Kartgames zoals deze missen we in de line-up van Sony, hoewel we in het verleden games als LittleBigPlanet Karting hebben gezien, alsook Modnation Racers, maar dat was toch anders. Die ouderwetse arcade fun van games als Mario Kart en Crash Team Racing is uniek. Deze game zet die lijn voort met allerlei leuke arcade modi die werkelijk een zegen zijn om te spelen met vrienden. Voornamelijk omdat de moeilijkheidsgraad die van toepassing is op de Adventure modus in de multiplayer wegvalt. Hier komt het echt aan op wie het beste weet te worden in de game en dat zorgt voor veel plezier.
Online
Crash Team Racing: Nitro-Fueled laat je naast spelen tegen je vrienden het ook opnemen tegen Jan en alleman op de wereldbol via de online modus. De werking hiervan is relatief simpel en recht voor zijn raap, maar kent jammer genoeg nog wel wat haken en ogen. Zo is er veel rubber banding aanwezig en mensen achterop krijgen heel snel power-ups die te krachtig zijn wat ze gemakkelijk een tweede of zelfs eerste plek kan bezorgen. Qua skills heb je online gelukkig niet te maken met een buitengewoon goede AI, maar de aanwezige rubber banding gooit nog weleens wat roet in het eten. De connectie is verder wel stabiel en de game voelt responsief aan. Afsluitend zijn er nog veel aanpasmogelijkheden en Beenox is van plan om met enige regelmaat nieuwe karts, personages, outfits en dergelijke te verspreiden. Met de toekomst van de game zit het dus wel goed.
Conclusie
Er zijn weinig games waar je van kunt zeggen dat ze 20 jaar na de release nog steeds zo leuk zijn als toen, Crash Team Racing is er zo één. Met dit nieuwe jasje dat vooral voor betere looks zorgt, weet de game de komende jaren zeker te doorstaan. De gameplay is nagenoeg hetzelfde als toen, inclusief de plus- en minpunten en ondanks dat laatste werkt het behoorlijk verslavend. Toch kunnen we er niets aan doen dat de gameplay wat ouderwets aanvoelt, een soort gerestaureerde Cadillac met nieuwe lak en motor, maar dan zonder stuurbekrachtiging. We hopen dat het een erg populaire game gaat worden en dat de ondersteuning een hoop nieuwe content zal brengen die niet in het origineel zat om het geheel langdurig interessant te houden. Alhoewel er een aantal punten zijn waarop we kritiek hebben, overheerst gelukkig het gevoel dat dit een leuke game is geworden. Verder doet deze titel ons ook beseffen hoe erg we dit soort arcade/party games missen op de PS4 en daarmee is Beenox met Crash Team Racing toch wel een redder in nood.
Pluspunten
- Ziet er fantastisch uit
- Kan zich meten met de kwaliteit van Mario Kart
- Fundamenten van het origineel zijn bewaard gebleven
- Genoeg modi en cosmetische items om de spelers zoet te houden
Minpunten
- Rubber banding
- Gameplay kan wat ouderwets aanvoelen
- Moeilijkheidsgraad is niet consistent
8.0
Ziet er goed uit hahah ja logische als het allemaal
Klein schallig is bijvoorbeeld rdr 2 is super groot en ziet er nog super mooi uit vind ik veel knapper
Ik heb het idee dat de reviewer in kwestie vroeger niet deze game kapot heeft gespeeld. Ik namelijk wel. Maar na een paar races zat ik er alweer lekker in. Ben nog niet zo goed als vroeger maar nog even wat tijd er in steken en dan zit je zo op je oude niveau!
Voor wat deze game betreft.. het brengt bij mij superleuke herinneringen naar boven. Supergame!!
@2a02:a443:6e2:1:d894:e859:dad2:1.xxx: ja dus? Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Sorry maar Mario kart komt het spel niet bij in de buurt.
Precies beschreven zoals ik de game ook ervaar
@83.83.76.xxx:
Deze game komt idd niet in de buurt, daarvoor hadden ze wat meer van het origineel af moeten stappen qua trial and error gameplay. Zoals in de review beschreven kan het best frusterend werken. Vaak voelt het alsof je geen eerlijke kans krijgt.
Ze hadden het boosten anders aan moeten pakken. Wat je nu vaak online ziet is dat een persoon die constant boost 3 rondes lang zo ver voor ligt dat de rest niet eens kan finishen. De adventure mode en time trails zijn voor deze personen ook geen probleem. Maar voor de meeste spelers is dit te moeilijk.
Gameplay kan wat ouderwets aanvoelen
wat had je anders verwacht van remake ?
En het meten van mario kart kwaliteit is bij iedereen anders ik vindt mario kart namelijk slechter dan deze game
Geef mij maar modnation racers
@Mastercommander:
Ook is de moeilijkheidsgraad niet in balans, op easy zijn de relic races en de arenas waar je gems moet verzamelen helemaal uit balans in vergelijking met de creatieve races en de normale races. Stiekem schort er best veel aan deze game wat dat betreft. Begin er een haat liefde verhouding met te krijgen waarvan de liefde nog wint, maar weet niet of dit zo blijft. Als het omslaat ben ik zo klaar met deze game. Wat jammer is want had een blijvertje verwacht. We zullen zien wat de tijd brengt.
@Kluut: creatieve is ctr
Sonic vs crash? Iemand die beiden gespeeld heeft?
@JRMustang: dat spel was zo slecht…. En financieel geen succes
@Mastercommander: Is toch de bedoeling?
Je hoort te leren boosten en degenen die goed zijn, winnen, zoals het hoort vind ik. Zit gewoon een learning curve in. Waarom moet dit spel, zoals zo veel andere moderne spellen, nou weer je handje gaan vasthouden? Even een AC130 inschakelen als je achterloopt…
Dat de matchmaking je met spelers van dezelfde skill range laat spelen is een andere kwestie.
@Nasislike:
Dat ontbreekt ook aan de adventure mode. Waarom de ai niet aanpassen naar gelang de skills ipv pre-defined moeilijkheidsgraad. Dat werkt gewoon beter voor een game als dit om het maximale spel plezier eruit te halen.
@83.134.222..xxx:
https://youtu.be/1OWMl3v1Kn8
@Kluut: thx maar is van toen sonic uitkwam en ctr nog niet. Dus weet niet of het wel objectief is
@Kluut:
Ik denk dat Beenox daar lang niet capabel genoeg voor is…
Als ik de review lees vind ik een 8 best een hoog cijfer. Ik zou zeker aanraden om Team Sonic Racing eens te proberen. Racet super, hartstikke leuk offline met vrienden en online werkt bij mij altijd vlekkeloos.
vet
mvg
@Nasislike: Tuurlijk ben ik met je eens. Maar dan bedoel ik voor de nieuwkomers of mensen die voor de lol online willen racen dat het snel te veel word. En zo raak je ook spelers online kwijt. Misschien kunnen ze indd het matchmaking aanpassen.
@RLXTR:
Had team sonic laten liggen voor deze, maar zit te overwegen om hem erbij te pakken
@Mastercommander: Mijn fout. Daar ben ik het mee eens. Ik zie mezelf al niet veel online spelen als ik steeds tegen veel betere spelers word gematcht, maar momenteel heeft de multiplayer iets grote problemen volgens mij
Ook bij Adventure Mode is er rubber banding. Lig maar eens achterop in de eerste 4 races. Je krijgt veelal sterke powerups en bent zo weer bij de eerste 3 plekken.
Medium is na een tijdje echt belachelijk moeilijk maar er zijn altijd tips die je beter kunnen maken.
Kies voor een character met veel speed. Bv. Dingodile, Penguin, Big Norm of Tiny Tiger.
Probeer zoveel mogelijk crates te raken omdat die je dat beetje extra snelheid geven en je wapens effectiever maken. Als je een power-up krijgt kun je met ‘rondje’ versnellen wat je krijgt. Vlak voor de start kun je een speed boost krijgen door perfect te timen. Bommen kun je ook op afstand laten ontploffen door op rondje te drukken. Handig als zo’n bom niet af dreigt te gaan bij een tegenstander. En er zijn aardig wat shortcuts te vinden.
Topgame en ben het voor de rest met het cijfer wel eens. Af en toe last van framedrops op m’n PS4Pro, vooral bij het driften/sliden.
Zalig arcade racer
@144.76.14.xxx:
Karakter met meer speed maakt het op medium dragelijker en zorgt voor een betere ervaring tijdens de races.
@Frenchcorepower: nou het is een remake, geen remastered
Bij een remake kan je dingen gewoon moderner maken vanaf de basis
@Gebruikersnaam: ik had ook remake gezegd
@Frenchcorepower:
“Gameplay kan wat ouderwets aanvoelen
wat had je anders verwacht van remake ?”
Dat ze het “remaken”! Duh! Wat is nou je punt? Het is géén remaster! Denk eens een keer na voordat je iets schrijft.
@89.200.3..xxx: Dank, je was me voor haha, dit dus.
@144.76.14.xxx: True, als je voorop ligt zie je de ’time slower’ power-up nooit, maar wanneer je wat pech hebt zit ie zowat in elke krat.
Andere ook last van online spelen van dit spel ?
Kan geen mensen uitnodigen
@94.209.233.xxx: oke man bedankt voor je diepgaande reactie
@89.200.3..xxx: rustig aan man…geniet van de zon.
@JRMustang: Die vond ik te gek!
er zit gewoon een learning curve in. je MOET leren boosten, drift boost, super boost, jump boost, super flame, blue flame.
en rubber banding zit er echt niet in, hoe kan ik anders soms 17 seconden voorop liggen, op medium?
en dat je sterkere powerups krijgt als je laatste ligt is logisch.
@144.76.14.xxx:
Moeilijkheidsgraad adventure mode schijnt helemaal niet overeen te komen met arcade mode, daar lijkt medium ineens easy. Ben ff klaar met deze game, balans is ver te zoeken.
@144.76.14.xxx: adventure mode lijkt medium hard en in arcade lijkt medium easy, ook in adventure mode is easy niet altijd easy. Raaaaarrrrrr
Voor mij eerder een 7. Idee is goed, grote variatie aan tracks, maar op een of andere manier is de balans kwijt. Ik laat voorlopig adventure voor wat het is, zal af en toe arcade nog doen, en laat online links liggen.
@83.134.222..xxx: heb ze nu allebei. Allebei leuk maar niet echt te vergelijken qua gameplay. Crash is dieper qua gameplay en moeilijker, sonic speelt lekker soepel weg. Zit veel relaxter in mijn stoel bij Sonic haha
Kun je dit spel met zijn tweeën spelen. Met twee controllers? Moet je hiervoor een account hebben. Of is dat niet nodig? Graag een reactie.