Dark Souls. Je houdt ervan of deinst ervoor terug, zoals de gemiddelde arachnofoob doet voor een plots opduikende spin. Niemand kan echter ontkennen dat From Software met hun ‘Soulsborne’ titels het landschap der videogames permanent veranderd heeft. Onder de vakkundige leiding van Hidetaka Miyazaki combineerde de ontwikkelaar de torenhoge moeilijkheidsgraad van Devil May Cry met de risicovolle exploratie uit Resident Evil, om gamers zo een onweerstaanbare en bijzondere uitdagende ervaring voor te schotelen.
Demon’s Souls was de grondlegger in 2009 en Dark Souls perfectioneerde het concept twee jaar later. Gamers wereldwijd waren verkocht en From Software bleef de formule verder uitbouwen, finetunen en tweaken. Bloodborne verlegde de focus van een zorgvuldig uitgebouwde verdediging naar een razendsnelle aanval, terwijl het in de nieuwste telg van de familie – Sekiro: Shadows Die Twice – plots broodnodig werd om met gevoel voor timing de ‘parry’ onder de knie te krijgen.
Heel wat geslaagde varianten op dezelfde basis dus, en de ontwikkelaar lijkt vooralsnog niet van plan om hun geesteskindje te laten rusten. Een mysterieuze samenwerking met George R.R. Martin – de schrijver van A Game of Thrones – lonkt immers aan de horizon en wie weet wat Miyazaki en co nog zoal voor ons in petto hebben. Er is echter een risico verbonden aan dit veelvuldig leunen op dezelfde formule: vroeg of laat begint zo’n concept zijn glans te verliezen en dan wordt het moeilijk om het geheel boeiend te houden.
Hoe goed de games van From Software ook zijn, toch vrezen we dat dit moment er ergens in de nabije toekomst aan zit te komen. Dat ligt niet eens zozeer aan de ontwikkelaar zelf, maar vooral ook door de talloze copycats die we de voorbije jaren de revue zagen passeren. Onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ wordt een winnende formule immers vaak schaamteloos gekopieerd door andere ontwikkelaars. Uitgevers willen hun deel van de Soulsborne goudmijn, gaan hun eigen versie maken en verzadigen zo de markt.
De voorbeelden zijn alomtegenwoordig. Neem bijvoorbeeld The Surge, een game die zich weliswaar in een sciencefictionsetting situeerde, maar verder toch vooral goed gekeken had naar Dark Souls om voor degelijke gameplay te zorgen. Darksiders III schoof het uitgangspunt van zijn voorgangers gedeeltelijk opzij, om zijn eigen draai te kunnen geven aan From Softwares Soulsborne formule. En wie de hype van Code Vein – ook wel bekend als ‘anime Dark Souls’ – nog niet gevoeld heeft, leeft vast op de bodem van de oceaan.
De lijst is eindeloos. Het lijkt wel alsof elke indie-ontwikkelaar die op zoek is naar vijftien minuten in de schijnwerpers teruggrijpt naar dezelfde bouwstenen en zo de zoveelste ‘Dark Souls Light’ aflevert. Toegegeven, hier en daar vinden we een originele twist of boeiende setting terug, maar de originaliteit is dikwijls ver te zoeken. De Soulsborne formule moet dus wat ons betreft aan uniekheid inboeten, maar zal dit ook gevolgen hebben voor de games die From Software binnenkort op ons afvuurt? Dat valt nog af te wachten.
Hier gaan we het aan jullie overlaten. Wat denken jullie? Krijgen jullie zo stilaan genoeg van de Soulsborne formule, of lijkt het concept jullie vers genoeg om nog jaren verder te kunnen? Laat het ons hieronder weten.
Games als the surge of darksiders 3 zijn geen flikker aan. Soulsborne games en Nioh staan in mn top 10. Hoop nog op een demon’s souls remake/remaster, dat is de enige die ik nog niet heb gespeeld, maar van mij mogen er meer van dit soort games uitkomen.
Nee.
Behalve Nioh bestaat er in mijn ogen nog geen geslaagde soulsborne variant, misschien code vein? In ieder geval is de formule voor mij nog niet vervelend.
@Jason28: Ik had Code Vein nog niet omgemerkt .
Dankzij jou post wel.
Ziet er dik in orde uit.
Ga ik zeker checken
Tja. Ik denk dat je te veel vanuit een reviewers point of view bekijkt. Jullie hechten natuurlijk veel waarde aan originaliteit en creativiteit. Maar als gewone gamer interesseert me dat niet. Een spel moet gewoon leuk en verslavend zijn en me aangrijpen qua sfeer en story. Dat kan op heel veel manieren maar originaliteit is daar niet echt 1 van.
En zo geredeneerd als jij, waren we inmiddels elke voetbal, race, FPS of open world game ook wel zat geworden omdat daar letterlijk duizenden van zijn. Maar dat zijn we niet omdat ze soms gewoon echt goed zijn.
@Jason28:
Nioh zeker meeste uren ingestoken, lekker uitgebreid qua loot enzo, maar vond je zelfs bloodborne niks?
‘Demon’s Souls was de grondlegger in 2009 en Dark Souls perfectioneerde het concept twee jaar later.’
Yeah right, dream on.
Nog immer is Demon’s Souls VERREWEG de beste van de ‘serie’ op de voet gevolgd door Bloodborne.
Alle Dark Souls waren ongeinspireerd, de drijfveer was enkel de zogenaamde moeilijkheid.
Er is geen ‘formule’. Er zijn 3 Dark Souls games, een serie. Deze is lang en breed voorbij.
Demon’s Souls en Bloodborne zijn stand-alone games die zeker nog een vervolg moeten krijgen.
Voor mij mag er zeker meer van zulke games uitkomen ik vermaak mij er erg goed meer nu deze maand code vein & the surge 2 hier ben ik een paar dagen zoet mee .
@Seb070NL: nou, ik kan me hier niet terug in vinden. Ik vind Darksiders II leuker dan Bloodborne, dat zijn overigens wel de enige 2 games van beiden franchises die ik heb gespeeld.
@77.173.254..xxx: En dan hebben we ook nog de King’s Field serie, die de spirituele voorganger was van Demon’s Souls.
Voor mij niet. Ik zit echt te wachten op een vervolg van Bloodborne.
@KamSung: Ik vond Darksiders II ook erg goed. Gedateerd, dat wel, maar met een goed verhaal. Daarnaast deed Death mij denken aan Raziel van Soul Reaver. Qua uiterlijk dan. Een nieuwe Soul Reaver en ik zou een gat in de lucht springen. Maar geen remake dan.
Ik snap niet waarom andere souls like worden genoemd het is meer dan de combat en dat zie ik nooit terug in die andere games ik zie dat gewoon als games met uitdagendere combat die er los van staat
Mijn mening is dat fromsotware A games zijn , en de rest is nog steeds een slappe poging om mee te lifte of te wel B/C games.
@Seb070NL: bloodborne niks? Dat is juist de beste, maar dat is toch een originele soulsborne game?
Ja.
@Zenmuron: ik heb nooit van Soul Reavers gehoord, ik game namelijk nog niet zo lang maar nu ik het heb opgezocht lijken Death en die Raziel idd erg veel op elkaar, volgens mij voornamelijk omdat ze zo dun zijn bij hun middel. Heb je overigens Darksiders III al gespeeld? Van fans hoor ik veel dat ze em niet zo goed als de 2e vinden.
Ik zie het een beetje als met mario, in de jaren 90 kwam iedereen met zn eigen platform mascotte. Er is genoeg ruimte voor souls games maar de kwaliteit is vaak moeillijk te evenaren.
van bloodborne spelen word je vanzelf wel een psychopaat
Ik ben een soul gamer dus ALLE namaak games van dark souls rn bloodborne of het nou anime of easy namaak of juist nog uitdagender is maajy mij allemaal niet uit. Ik speel ze standaard sowieso platina
Dark souls is zoveel meer als een game. Anderen zeggen demons souls is de beste, voor mij Dark souls. Ik heb Dark souls 3 jaar gespeeld. Anor Londo , Ornstein, Artorias, Sif het voelt alsof het echt een stuk geschiedenis is als Rome en Egypte. Dark Souls ging nooit om moeilijkheid, het is verre van een moeilijke game. De community is de tofste die ik ken. Dark souls hield me altijd bezig en als ik zo nu en dan weer een playthrough doe grijp het me weer. Er zijn weinig dingen die zoveel impact op me hebben gehad als Dark Souls. Iedereen roept nu wel souls souls souls. Maar voor 2014 was het echt wel een niche. Ik gun het iedereen dat dit nu mainstream is. Dark souls laat je zelf kiezen hoeveel lagen het heeft. Zie jij het als een actie game, prima. Maar als je de moeite doet vind je een verhaal zo diep ,… Praise the sun!
@KamSung: Nog niet. Ik heb 1 en 2 net gespeeld. 3 ga ik binnenkort spelen.
@jimke1: Paar dagen? We got a badass over here….
Maar even serieus een paar dagen? Damn veel vrije tijd. Alleen met code vein ben ik al minimaal een paar weken bezig. Geniet zo meer van mijn games.
De combinatie van ongeëvenaarde story telling en level design met genadeloze gevechten is steeds verkeerd geïnterpreteerd naar mijn mening. De meeste games proberen het goede vechtsysteem te imiteren , maar missen de diepte in verhaal en omgevingen. Dan krijg je gewoon een lege game. Anderen denken dat het alleen maar moeilijk moet zijn. Maar dat is het ook niet. Het is juist de unieke combi van dat alles wat die games uniek maakt en er is nog geeneen game die dat heeft kunnen evenaren.
@Kuroda: Mooi gezegd.
De Soulsborne formule is iig unieker dan de CoD/Battlefield formules
Z’n uniekheid misschien wel maar maakt niet uit, kan geen genoeg krijgen van dat soort type spellen! Ik vind the Surge en Nioh heel vet en elke Dark Souls game staat in m’n top 15 games aller tijden.
Daarbij geven de echte Dark Souls games me een gevoel die nog niet geëvenaard is.
@Jason28:
Bloodborne staat bij mij wel bovenaan van alle soulsborne games. Iets minder uitgebreid qua wapens en armor, maar speelt heerlijk en die victoriaanse horror setting hoort gewoon meer bij dat soort games. Ik weet nog wel dat ik in een donkere dungeon liep met nog maar een beetje health over en een shitload aan blood echoes (souls). Toen sprong er ineens een monster voor me, mn hart schoot in mn keel. Het is lekker duister en daar hou ik van. De wapens van BB zijn immers ook een stuk vetter dan de souls games.
Ik hoop dat er gauw een demon souls remaster komt, begrijp ook niet waarom dat zo lang op zich laat wachten. Denk dat een hoop souls liefhebbers zoals ik demon souls nog niet hebben gespeeld omdat ze later ingestapt zijn, mijn eerste game was bloodborne 2 jaar geleden en heb sindsdien alles gespeeld behalve demon souls. Het is natuurlijk de enige souls game die er niet voor de ps4 is. Dus hoop snel op goed nieuws!
@31.161.226..xxx: of niet Daniel?
@185.209.150..xxx: …zekers…