In actie gezien: Boundary – Sony heeft ongeveer sinds de release van de PlayStation 4 al de tagline “For the Players”, maar naar onze mening dekt deze de lading niet volledig. Sony is er namelijk ook heel erg voor de developers, zoals bewezen is met het China Hero Project. Hiermee proberen ze kleine Chinese ontwikkelaars met ambitieuze ideeën toegang te geven tot het PlayStation ecosysteem. Surgical Scalpels, wat de ietwat vreemde naam is van de studio achter Boundary, is één van de eerste die gebruik maakte van deze mogelijkheid en ons ook wat kon laten zien van hun eerste grote game.

Space Siege

De twee mannen van deze studio waren erg enthousiast om hun game aan ons te laten zien. Door Boundary voor de PlayStation 4 te ontwikkelen kunnen ze natuurlijk een gigantische community aan gamers buiten China aanspreken. Zelf omschrijven ze hun game graag als Rainbow Six Siege in de ruimte. Ergens snappen wij de vergelijking wel, maar Boundary mist wel een aantal belangrijke punten om zich met de grote jongens te mogen en kunnen meten. Maar toch was wat we te zien kregen op sommige vlakken best indrukwekkend.

Zo is er echt nagedacht over het feit dat we ons in de ruimte begeven en dus geen zwaartekracht hebben. Je kan kiezen uit een aantal personages met elk hun eigen specialiteit en bijbehorende wapens. Het bereik van een automatisch geweer is in de ruimte een stuk korter dan die van de bolt action sniper. Nu klinkt dat natuurlijk vrij logisch, maar in Boundary is de impact echt veel groter door het ontbreken van zwaartekracht. Nu kan je jouw wapens wel dusdanig modden om ze meer geschikt te maken voor jouw speelstijl.

Dit is waar Boundary naar onze mening in uitblinkt. Het customizen van jouw wapens en ook het personage waar jij graag mee speelt gaat ver. Of dit nu puur praktische modificaties zijn, zoals een langere loop om meer afstand met jouw schoten te garanderen, of puur cosmetische dingen. Humor hebben ze in ieder geval wel bij Surgical Scalpels, gezien je ook als roze astronaut door de ruimte heen kan zweven met jouw knalgele sniper rifle. Of dat effectief is blijft de vraag, gezien je dan wel heel erg opvalt.

Kleine teams, grote maps

In Boundary nemen twee teams het tegen elkaar op met een schamele vijf personen per team. De maps zijn daarentegen behoorlijk groot te noemen. Surgical Scalpels kon ons op dit moment twee maps tonen, maar uiteindelijk moet het aantal boven de tien uit komen. Doordat we ons in de ruimte begeven kunnen ze behoorlijk creatief zijn met hun maps. Naast meteorieten waar je jezelf achter kan verschuilen zijn er ook brokstukken van ruimtestations waar je zelfs in kan gaan en het gevecht wat meer up close and personal maken.

Grote vraagtekens

We hoefden de vraag eigenlijk niet eens te stellen, maar toch deden we het: welke engine zit er achter Boundary? Dat was, overduidelijk, Unreal Engine 4. We zagen namelijk behoorlijk wat basis assets die je tegenkomt als je de Unreal Development Kit opent. De personages, die elk een eigen naam en eigenschappen bezitten, zagen er nogal levenloos uit. Nu hoeft dat in een actiegame niet altijd, maar we zijn natuurlijk wat verwend met hero-shooters als Overwatch en zelfs Rainbow Six Siege heeft wat meer uitwerking in zijn personages zitten. De presentatie van Boundary zit wat ons betreft de game nog niet echt mee.

Voorlopige conclusie

Boundary probeert iets heel leuks te doen, maar we merken duidelijk dat de game iets mist wat wij hier nou eenmaal gewend zijn van games en dat is charme. Noem ons oppervlakkig, maar Chinese games missen wat ons betreft best vaak een eigen identiteit als we kijken naar de meeste dingen die op de pc worden uitgebracht en Boundary is wat dat betreft geen uitzondering. Hoewel de weapon customization en het ontbreken van de zwaartekracht bijzonder leuk is aangepakt, mist Boundary op dit moment gewoon nog wat charme. Iets waar voor de release hopelijk nog aan wordt gewerkt.