Gespeeld: Shenmue III

blank
Gespeeld: Shenmue III – Sinds 2001 wacht menig Shenmue fan om eindelijk verder te kunnen met het verhaal en over een paar weken is het moment eindelijk daar om in deze titel te duiken. Voordat de release plaatsvindt gingen we op bezoek bij Koch Media om daar een uitgebreide demo van Shenmue III te spelen. We hebben de vele kritieken op het web gelezen over hoe de game eruit zou zien en natuurlijk gaat het gepaard met wat geschreeuw dat de game al eens uitgesteld werd, maar dat kan een echte Shenmue fan weinig schelen. Het gaat om Ryo, de vele mysteries en het open einde dat eindelijk in dit deel besproken en voortgezet zal worden.

Nostalgische gevoelens

In de demo die we speelden begonnen we aan het begin van de game en dat gaat direct verder waar Shenmue II ophield. Geen zorgen, het hoe en wat zullen we niet verklappen, maar wel merkten we gelijk dat dit derde deel in de kern nog altijd de Shenmue is die je van jaren geleden kent. Dat is erg knap, gezien de vorige games voor enkele console generaties terug zijn gemaakt met destijds beperkte technologie. Shenmue III lijkt op een uiterst briljante manier dat gevoel van weleer over te brengen en dat komt mede door de geweldige artistieke stijl die de oude grafische vibe weet te behouden, weliswaar in een moderner jasje. Dit hebben we natuurlijk al in de trailers kunnen zien, maar het is toch anders om het in-game te kunnen ervaren.

blank

Toen wij de eerste stappen zette met Ryo werd ook meteen duidelijk dat de besturing grotendeels hetzelfde is gebleven. Dat maakt het ergens wat vertrouwd en natuurlijk zal je weer alles moeten onderzoeken in de game. Dat onderzoeken komt met een kleine aanpassing, ditmaal als je bijvoorbeeld iets wil oppakken of bekijken, wordt met een rode cirkel aangegeven of dat mogelijk is. Verschijnt deze rode cirkel bij het object niet, dan kan je er niets mee doen. Daarmee wordt heel duidelijk onderscheid gemaakt in wat wel en niet kan en ergens is dat wat jammer te noemen, want het verbreekt de magie dat elk object vroeger interactief was. In Shenmue staat onderzoeken immers centraal en dat zul je heel veel moeten doen, dat de game je dan een handje helpt doet wat afbreuk aan die filosofie, dus we hopen dat dit uitgeschakeld kan worden. Voornamelijk omdat dit systeem het proces versnelt en vergemakkelijkt en dat neemt naar onze mening de immersie van het onderzoeken weg.

Genoeg scherpe kantjes

Na de paar uur dat we de game gespeeld hebben, hebben we nog wel het één en ander op de performance aan te merken. De Shenmue III demo speelden wij op een PlayStation 4 Pro en de stabiliteit van de game was wat wankelig. De game draait op een framerate van 30 zonder lock, waardoor het uitschieters heeft naar de 60. Dat geeft echter een wat onrustig gevoel bij het zien van de game en ook wil er zo nu en dan wat gestotter optreden, daarnaast was tevens pop-in present. We hopen dat dit met de release aangepakt wordt, anders hebben we een slordige game in handen. Dat zou dan jammer zijn, want grafisch is Shenmue III gewoon erg fijn om naar te kijken.

blank

Een ander punt van kritiek hebben we op de combat. We hebben een beetje rond kunnen slaan en schoppen met Ryo, want hoewel het een lieve gozer lijkt, zal je vaak zat met hem moeten knokken. In de oude delen had je arcade-achtige gameplay, zoals in Virtua Fighter, waarbij je er in de gevechten erg snel moves uit kon gooien. Deze snelle actie was vooralsnog niet in de demo die we speelden te bespeuren, in plaats daarvan ging het vechten traag en vooral erg sluggish. We weten echter niet of het geheel te wijten valt aan de tv (met input lag) waarop we speelden of dat deels de game schuldig is aan deze performance. In ieder geval is het vechten vooralsnog niet goed en dat zijn we niet van Shenmue gewend.

“Huh?”, “Heey!”, “Ow, How are you doing?”

In Shenmue III moet jij met Ryo, zoals al aangegeven, veel op onderzoek gaan. Je zult dus bijvoorbeeld met veel mensen in gesprek moeten gaan om aan informatie te komen. De dialogen kennen, net zoals de oude delen, een campy ondertoon en dat is iets waar je van moet houden. Niet per se een afknapper, sterker nog; iets wat wij geweldig vinden. Het wordt wel een punt van kritiek als de dialogen niet correct verlopen met betrekking tot de inhoud. Om een voorbeeld te geven: we kwamen iemand tegen die een vechtsport uitoefende. Deze vroeg aan Ryo om een training te geven, waarop Ryo vervolgens zei: “No, nothing”. Een antwoord dat totaal niet aansluit op de vraag die gesteld werd en dat is natuurlijk een beetje slordig.

blank

Waar het aan ligt? We denken dat het een vertaalprobleem is en zo zagen we wel wat meer van dat soort vreemde gesprekken ontstaan. Op dergelijke momenten konden we het ook niet helpen om aan The Elder Scrolls IV: Oblivion te denken, waarin de gesprekken bij momenten belachelijk waren. Het is misschien een ietwat pijnlijke vergelijking, maar gezien het niveau van de dialogen in de voorgaande delen, lijkt hier nu iets niet helemaal goed te gaan. Natuurlijk kan er nog van alles veranderen in de volledige game en achteraf blijken dat dit zich puur tot de demo beperkte, maar als voorbode schetst het voor de dialogen natuurlijk niet een goed beeld.

Voorlopige conclusie

We hebben genoeg kanttekeningen geplaatst bij onze ervaring met de demo en verschillende punten zijn negatief. Laat je hierdoor niet ontmoedigen, want desalniettemin kijken we reikhalzend uit naar de game. Voornamelijk omdat de sfeer behouden is gebleven en de grafische stijl is om van te smullen. We willen ook niets liever dan weten hoe het verhaal afloopt en hopelijk weet Shenmue III hierin te voldoen. Het is vooralsnog afwachten of de game de technische oneffenheden weg zal weten te werken voor de release en ook is het hopen dat de conversaties een betere samenhang krijgen. Verder hopen we nog dat het vechten aangepakt wordt, want dat was niet best. Het zou bovendien zonde zijn als de game door dit soort onbenulligheden niet de verdiende aandacht zou krijgen, omdat het als geheel wel een stukje magie van vroeger terugbrengt.

  1. Anoniem-5649's avatar

    Dit artikel staat niet bij de previews (android telefoon).

    0
  2. Anoniem-5674's avatar

    @Anoniem-5649: ook niet als je telefoon aan staat?

    0
  3. User  avatar
    92 XP

    @Anoniem-5674: Als ik ingelogd ben zie ik Shenmue 3 wel bij de previews staan, zodra ik uitgelogd ben staat het er niet meer tussen (desktopversie, zowel dag als nachtmodus).

    0
  4. User  avatar
    67 XP

    Goede review over een slechte game, Jelke zou zich omdraaien in zijn graf.
    De game is qua graphics gewoon verouderd, ik snap de stijl maar dit is

    0
  5. User  avatar
    1976 XP

    Deze laat ik voor me voor bij gaan 😉

    0
  6. Anoniem-6342's avatar

    @SuperTent: Het ziet er prima uit.
    Je kan volgens mij ook niet goed benoemen wat je zo verouderd vind.
    Voor een game met een relatief laag budget is dit meer dan prima.

    0
  7. User  avatar
    67 XP

    @Anoniem-6342: Zie hier…

    https://youtu.be/SU8r3VE9Feo?t=263

    0
  8. User  avatar
    431 XP

    Mij maakt het niét uit als het niet super mooi uitziet zoals we gewend zijn.
    Maar het doet me denken aan de oude shenmeu.
    De vibe was speciaal voor mij 20 naar geleden. Sinds deel een.
    Het gaat om get verhaal, heb jaren lang gewacht op de game.
    Ben een enorme fan van shenmeu saga.
    Ik verheug me nu al op de game.
    Nog ff wachten en ik kan hem spelen

    0

Meer Shenmue 3

Meer

Volgende Shenmue III DLC vaart deze maand al de game binnen

Shenmue III wordt deze maand nog een stukje groter, want inmiddels staat het derde DLC-pakket al klaar voor vertrek. In deze derde uitbreiding gaat Ryo opnieuw een leuk uitje maken, want ditmaal staat er een heuse cruise trip op hem te wac...

blank

Simon Verbeke

Tweede uitbreiding voor Shenmue III verschijnt komende week

We moesten er ontzettend lang op wachten, maar eind vorig jaar kwam Shenmue III dan toch eindelijk uit. In januari bracht Ys Net de eerste uitbreiding voor het spel uit in de vorm van Battle Rally. Hierin streden verschillende personages t...

blank

Arjen Guit

Shenmue III update maakt overslaan van conversaties mogelijk

Shenmue III heeft vandaag z’n eerste uitbreiding ontvangen en samen met die release heeft de ontwikkelaar een nieuwe update voor de game uitgebracht. Het betreft hier update 1.04 en die komt met een aantal bug fixes en verbeteringen....

blank

Lennard Verhage

Shenmue III krijgt volgende week zijn eerste DLC

Gamers die Shenmue III hebben aangeschaft konden in de Trophylijst van de game al zien dat er extra content aan zat te komen. Deep Silver en YS Net hebben nu laten weten dat de eerste uitbreiding volgende week zal worden aangeboden onder d...

blank

Patrick Zwarts

Review: Shenmue III

Review: Shenmue III – De grootste nostalgische marteling in de geschiedenis van gaming lijkt eindelijk tot een halt te zijn geroepen. Gamers die destijds een Dreamcast kochten waren onder de indruk van de vooruitstrevende franchise S...

blank

Chris Hofman

Shenmue III director Yu Suzuki kijkt nu al uit naar Shenmue IV

Shenmue III is begin deze week op de markt verschenen en de game lijkt vooral bij de echte fans in de smaak te vallen. De game scoort zo hoog als een 9, maar ook zo laag als een 6 op Metacritic. Toch is Shenmue director Yu Suzuki heel posi...

blank

Kim Habraken