Jouw mening: We moeten ons zorgen maken over de toekomst met microtransacties

blank
Tijdens deze generatie hebben we behoorlijk wat meegemaakt als het gaat om microtransacties. Overwatch introduceerde lootboxes en EA maakte er een potje van met Star Wars Battlefront II. Cosmetische items in Fortnite en Apex Legends zijn duur en Activision gooide bepaalde wapens achter een microtransactie in Call of Duty. Ubisoft heeft enkele projecten uitgesteld, omdat ze de wind van voren kregen met Ghost Recon: Breakpoint. De game stuurde er teveel op aan en toonde teveel gebreken, wat door de gamers en media niet in dank werd afgenomen. Een zorgelijke trend, waar ontwikkelaars lang niet altijd achter staan. CD Projekt RED heeft bijvoorbeeld aangegeven dat je in Cyberpunk 2077 geen microtransacties zult zien en Sony heeft in zijn games over het algemeen ook geen microtransacties verwerkt.

Het is steeds duidelijker te zien dat gamers en de media klaar zijn met dit soort praktijken voor extra verdiensten. Terecht ook, want als je €60,- hebt uitgegeven zit je niet te wachten op extra kosten, zeker niet als het invloed op de gameplay heeft. Bij free-to-play games is dat natuurlijk een ander verhaal, omdat de kosten voor zo’n project ergens terugverdiend moeten worden. Apex Legends ging echter de mist in door content beschikbaar te stellen na een opeenvolging van investeringen. Uiteindelijk is er een middenweg gevonden door skins los aan te bieden (voor rond de €18,-) en een Battle Pass voor een tientje, waarmee je content kan vrijspelen naarmate je stijgt in level. De Battle Pass is iets wat zijn plek gevonden heeft binnen gaming, gebaseerd op een concept dat in Fortnite voor het eerst echt omarmd werd. Het heeft zich ook bewezen als een goed systeem, dus anderen volgen.

De storm lijkt voor nu een beetje te zijn gaan liggen wat betreft de controverse omtrent microtransacties, maar voor hoe lang? Eerder hintte vastgelegde patenten van Sony naar een nieuw systeem voor de volgende generatie, waarmee de AI je kan adviseren over hoe je verder kan komen in een game mocht je vastzitten. Dit patent werd vergezeld met het idee dat een oplossing ook aangeboden kan worden in de vorm van een microtransactie, hoewel dat ongetwijfeld geheel optioneel zal zijn mocht dit toegepast worden. Desalniettemin zou dit een vrij agressieve manier zijn van het aanbieden van microtransacties en het zou bedrijven aansporen games onnodig ingewikkeld te maken om dit extra te kunnen pushen.

Laten we niet op de zaken vooruit lopen, want een patent is een patent en het gros ziet nooit het levenslicht. Toch kan dit net zo’n patent zijn dat wel gebruikt wordt voor een toepassing en dat kan kritische situaties opleveren, waarbij gamers tegenover de games komen te staan en dat dan niet op goede voet. Wie had immers ooit gedacht dat je 40 uur moest grinden om met Darth Vader los te kunnen gaan in Star Wars Battlefront II? Je weet het nooit en je kan maar beter op je hoede zijn voor dit soort praktijken, anders is de vervelende verrassing des te groter. De Battle Pass is op dit moment het ideale uitgangspunt waarin ontwikkelaars en gamers elkaar gevonden hebben. Veel content tegen een lage prijs tegenover een goed gevoel van vooruitgang.

Bedrijven zoeken echter altijd de grenzen op, zoals ze eerder met microtransacties in andere vormen al gedaan hebben. Het concept van Battle Pass kan dus zomaar weer omslaan. In dat kader kijken we er niet raar van op dat de gratis content straks onder dat systeem een stuk beperkter of kleiner van schaal zal zijn, waarbij ‘premium’ skins en content of het merendeel alsnog weer los aangeboden wordt. Zo kan je jezelf enkel onderscheiden van de rest als je er extra geld in stopt. Mocht het bij cosmetische onderdelen blijven, dan kan menig gamer er ongetwijfeld mee leven. Desalniettemin is het van groot belang om de juiste balans te blijven handhaven, want anders krijg je snel de publieke opinie tegen je. Dat in contrast met het opzoeken van grenzen levert de vraag op: wie gaat er (weer) over de schreef en wanneer?

Duidelijk is dat ontwikkelaars en uitgevers meer uit hun games willen halen dan vroeger en de Battle Pass is nu een prima oplossing, maar met alsmaar toenemende kosten qua ontwikkeling, kan het zomaar zijn dat er nieuwe manieren aangeboord gaan worden. Voor nu is het allemaal koffiedik kijken, misschien zijn het zelfs spookverhalen. Toch heeft deze generatie getoond dat uitgevers soms bereid zijn erg ver te gaan. Misschien maken we ons onnodig zorgen, dat kan ook. Wat vinden jullie? Blijft het huidige concept voorlopig aan de orde, of zal de aanpak met de volgende generatie weer agressiever zijn, met meer gepush van microtransacties? Het kan alle kanten op en we horen jouw mening hierover graag.

  1. User  avatar
    2606 XP

    Jaa. Is het cosmetische meuk dan maakt mij het niet uit. Maar uit het laatste patent van sony dat je in game items kan kopen om makkelijker door de game te kunnen gaat me een beetje te ver, vooral in singleplayer games. Dan word dalijk de difficulty settings veranderd door ingame items die je kan kopen om de game makkelijker te maken.

    0
  2. User  avatar
    1017 XP

    Jup Gwn totaal eruit halen heeft totaal geen toegevoegde waarde alleen ma geld geld geld

    0
  3. User  avatar
    7139 XP

    Mij maak het niet uit ik koop die sh t niet ik doe daar toch niet aan mee maar er zijn altijd mensen die zich daar door laten misleiden . En natuurlijk hoe meer mensen dit gaan gebruiken gaan ze meer microtransacties ons de strot in duwen . het grootste voorbeeld is Fifa

    0
  4. Anoniem-3282's avatar

    Stem met je portemonnee. Zolang mensen kopen blijft et bestaan.

    0
  5. Anoniem-7128's avatar

    Ik denk dat de kern van het probleem is dat games worden gebouwd vanuit het idee dat er microtransacties moeten gaan worden verkocht ipv dat ze een toevoeging zijn . Ook als je ze niet koopt doe je wel mee, games met halflege servers werken niet. Ook worden er programmas gebruikt dat je in lobby’s komt met mensen die aangeschafte Gear hebben, zodat je continu getriggerd ook iets aan te schaffen. Jongeren zijn hier vatbaar voor. Als microtransacties een toevoeging zijn is het nooit een probleem, alleen is het nooit het geval. Games worden gebouwd met als doel microtransacties. Laat mensen toffe games bouwen die men koopt voor het spel.

    0
  6. Anoniem-4049's avatar

    Nu pas zorgen maken is al rijkelijk laat, maar goed. Ik maak me daar inderdaad al jaren zorgen om echter lijken veel mensen dit niet zo te zien, aangezien het verdien model lijkt te werken.

    0
  7. User  avatar
    275 XP

    We kunnen hier van alles roepen, maar de enige manier om hier iets aan te doen is via de portemonnee.
    Maar er blijven genoeg mensen die voor kapitalen aan cosmetische items kopen. En zolang dat genoeg geld oplevert blijven ze het gebruiken.

    0
  8. Anoniem-4822's avatar

    Mensen geven sony de schuld maar de mensen zijn zo dom om het te kopen dus ik snap sony wel

    0
  9. User  avatar
    860 XP

    De consument bepaalt de toekomst van de vorm van dlc en monetization.
    Lootboxen moeten gereguleerd worden door de overheid omdat het gokken is en op die psychologie worden geïntroduceerd in de game.
    Ikzelf koop alleen maar iets wat vergelijkbaar is met een expansion pack en alleen maar als het niet overduidelijk uit de game is geknipt (voorbeelden TLOA en The Witcher 3).

    0
  10. Anoniem-1162's avatar

    We moeten niet vergeten dat games ten opzichte van vroeger al een stuk makkelijker zijn gemaakt voor ‘casual’ gamers. Niet voor niets is Dark Souls populair geworden in deze periode. De aandachtscurve van mensen is ook minder geworden door de komst van social media en mensen willen met gemak door kunnen spelen.

    Ontwikkelaars mogen van mij best de game expres moeilijker maken en dan de oplossing tegen betaling aanbieden. Zolang de game maar goed speelbaar blijft voor mensen die er wel tijd in willen steken (en zonder grind-or-pay technieken).

    Maar wat is er eigenlijk mis met de standaard difficulty settings (easy-normal-hard etc.) of het opzoeken van de ‘oplossing’ op internet in een walkthrough/strategy guide?

    0
  11. Anoniem-2429's avatar

    Onzin je hoeft het niet te doen.
    Zolang wij zo gek zijn om het aan te schaffen blijven ze hier mee door gaan.
    Gewoon niet kopen dan verdienen ze er ook niet aan.

    0
  12. User  avatar
    7551 XP

    Totaal niet, we hebben het namelijk zelf in de hand. Blijven we het kopen dan willen we het blijkbaar

    0
  13. User  avatar
    2223 XP

    een limiet instellen door de ontwikkelaars,of zelfs een wet hiervoor,en dan max 50 euro bv dat je kan kopen,anders zullen mensen gewoon massaal dik geld ervoor neerleggen,om de hipste ,domste dingen te kopen in hun ogen.

    EDIT: wat ze deden bij metal gear survive,zullen we nooit vergeten,namelijk betalen voor een safeslot!!!!!!

    0
  14. User  avatar
    121 XP

    Onderscheid je met je skills, niet met aangekochte opsmuk.

    The Philosopher. You know so much, you know nothing at all.

    0
  15. Anoniem-3450's avatar

    @mrb: Niet helemaal. Ze richten zich ook op de zogenaamde ‘whales’. Mensen die veel geld hebben en alles kopen. Dit is maar een heel klein percentage maar zorgt voor goede inkomsten. De overgrote meerderheid koopt niets of weinig maar voelt wel de irritatie van de microtransactions.

    0
  16. Anoniem-2607's avatar

    het is toch simpel: gewoon niet kopen dan houden ze er wel mee op. Vote with your wallet!

    0
  17. Anoniem-406's avatar

    We hadden ons er tien jaar geleden druk om moeten maken. Nu is het te laat.

    0
  18. Anoniem-7286's avatar

    Cosmetic shop …enz is welkom. Loot boxes niet.

    0
  19. Anoniem-4170's avatar

    @Anoniem-7286: cosmetic shop moet ook niet bestaan. skins ed moeten gewoon gratis zijn. het is helaas zo dat de grotere groep in de gaming community, gewoon casuals zijn die af en toe een game spelen en daarom dus een hoop shit kopen via mta. dat is gewoon de keiharde waarheid.

    de gamers die bedrijven hebben gebracht waar ze zijn, wordt helemaal niets om gegeven. er wordt niet naar gekeken, en er wordt niet naar geluisterd.

    tijd voor een absurde boycot voor meerdere game ontwikkelaars. de meeste games tegenwoordig zijn toch trash dus zoveel mis je niet.

    0
  20. User  avatar
    9074 XP

    Volgens mij zijn we al te laat. Het is al een gewoonte. En die bullshit van het is alleen maar cosmetisch ga toch weg. Vroeger kon je een kostuum unlocken nu koop je het met een preorder. 🙁

    0
  21. User  avatar
    7551 XP

    @Anoniem-3450: Die whales kiezen er zelf voor, zolang er mensen zijn die dat willen zal het zo blijven

    0
  22. User  avatar
    3568 XP

    Mtx moet helemaal weg. Cosmetic mtx is ook niet goed dat was gewoon in game rewards.
    En all de content zit op disc maar zit gewoon een paywall erop.
    Gewoon eenmalig kopen en dat is it.
    Alleen dlc expansion is goed andere dlc zoals karakter of skin nope.

    Voor f2p games is skins goed maar dat een 1€ geen 10 of 20€

    0
  23. Anoniem-9533's avatar

    @mrb: Dat was het punt niet. Die ontwikkelaars weten dat die whales er zijn en heeft dus invloed op hoe ze DLC implementeren. De acties van een klein deel van de spelers (de whales) heeft dus gevolgen voor het speelplezier van de meerderheid van de spelers (de mensen die niet zitten te wachten op microtransactions).

    0
  24. User  avatar
    7551 XP

    @Anoniem-9533: Je hoeft het niet te kopen. Ik negeer het altijd en heeft voor mij geen gevolg. Punt is dat je waarschijnlijk bij de groep mensen hoort die zich hier aan stoort.

    0
  25. Anoniem-7260's avatar

    Qua cosmetisch, i couldn’t care less.
    Maar pay to win….

    Joh, als ze dat erin stoppen. Ik denk serieus dat ze zich weldegelijk grondig realiseren, dat het dan ook snel afgelopen is, of kan zijn met je. Dan helpen ze eigenlijk heel het idee gamen onderuit toch? Dan pakken ze zichzelf in de beurs. En die fout zullen ze echt niet maken.

    0
  26. User  avatar
    403 XP

    @xTROPHY_LEGENDEx:

    als ik mijn geld daaraan wil uitgeven is dat toch mijn keuze? zolang het puur cosmetisch is vind ik dat het in een spel mag zitten. ik speel elke dag black ops 4 en dat systeem is prima.

    0
  27. Anoniem-2540's avatar

    FF XIV heeft de microtransactie al geperfectioneerd. Je kan alleen maar cosmetische items kopen, maar dat hele endgame draait om cosmetische items bezitten. Die lui harken maandelijks een veelvoud van het totaalbedrag aan subscriptions binnen met microtransacties.

    Heb zelf helemaal niks met kleertjes en items bezitten, dus heb er geen last van verder.

    Mja spel makkelijker maken via microtransacties, is goed punt van psx-sense, had nog nooit zo bekeken dat devs spelletjes dan kapot moeilijk kunnen maken om je haast te dwingen vooruitgang te kopen. Beetje linke gedachte. Ben sowieso geen fan van microtransacties.

    0
  28. User  avatar
    1017 XP

    @giovanni2903: hoke

    0