Special: De ervaring met een ultra wide high-end monitor – Hoewel er erg veel soorten monitors en tv’s zijn, hebben we nog maar weinig beeldschermen die de panoramische breedte van onze ogen kunnen nabootsen. De ultra wide monitors proberen de lege ooghoeken op te vangen met extra beeld om zo een meer ‘immersive’ ervaring te creëren. Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd, omdat dit soort schermen erg duur zijn en veel vragen van een pc. Wij hebben van MSI een ultra wide monitor te leen gekregen en hebben deze onder handen mogen nemen. Hoewel het een fantastisch scherm betreft, is het niet voor elke situatie perfect en we durven zelfs te stellen dat het misschien niet altijd even praktisch is om voor zo’n scherm te gaan. Maar met het oog op de toekomst en natuurlijk next-gen consoles, lijkt het ons wel de moeite waard om er even dieper in te duiken.
De ervaring is echt geweldig….
Het eerste waar je aan denkt is een panorama overzicht in al je games. Via de pc kun je gemakkelijk de instellingen aanpassen en menig game met een brede kijkhoek ervaren. Het is erg rustgevend en bijna een logische opzet als je het zo bedenkt. De zijkanten van je ooghoeken worden gevuld, waardoor je nog dieper in een game kan geraken. Een avontuurlijke game, first-person shooters of racegames zijn allemaal type games waar het een toevoeging kan zijn. Denk aan uitgestrekte landschappen, meer vijanden in beeld om op te anticiperen en hetzelfde geldt in racegames met auto’s naast je.
Zo zien we Hideo Kojima links en rechts Death Stranding al voor de pc promoten met ultra wide ondersteuning. We kunnen ons voorstellen hoe prachtig de omgevingen in die game ervaren zullen worden met een 21:9 opzet. De vistas die je kunt aanschouwen in Death Stranding zijn immers uniek en prachtig om te zien. Horizon: Zero Dawn zal hier net zo goed van kunnen profiteren. De grafische stijl van Horizon is toch net wat levendiger dan Death Stranding en zal minstens zo indrukwekkend zijn. Wij kunnen stiekem eigenlijk ook niet wachten om Gran Turismo op zo’n scherm te spelen, want ook dat moet prachtig ogen.
…op voorwaarde dat…
Op consoles worden ultra wide resoluties helaas (nog) niet ondersteund. Dat is met de volgende generatie consoles echter niet ondenkbaar. Sterker nog, Samsung probeert Microsoft over te halen ondersteuning voor ultra wide te implementeren in hun games. Mocht dit gebeuren, dan volgt de rest op den duur ook. Zo kunnen ultra wide monitors steeds meer een valide optie worden voor consolegamers. Nu is het eigenlijk nog een niche te noemen. Want hoe fijn een ultra wide ook mag zijn, je moet er wel een specifieke setup voor hebben en die drempel zal weggenomen moeten worden.
Daarnaast moet ook de content er op afgestemd worden, dus naast dat de consoles dit straks moeten ondersteunen, zullen ontwikkelaars dit in hun games moeten implementeren. De techniek is relatief nieuw en je ziet het nog maar weinig, hoewel je in pc-games de meest uitgebreide keuzes in resoluties hebt, is de ondersteuning hiervoor bij films zo goed als minimaal. Iets wat vergelijkbaar is met games van vandaag de dag, die kiezen in cut-scènes vaak voor de klassieke 16:9 (of soms 16:10) beeldverhouding. Dit zijn ook de standaard verhoudingen die je bij televisies kunt vinden. Het resultaat is dat je lelijke zwarte balken op het scherm te zien krijgt en dat breekt de immersie waarvoor je eigenlijk zo’n scherm in huis haalt.
…het voor iedereen even aantrekkelijk is
Als we ons MSI scherm als voorbeeld nemen (de MPG341CQR), zit je met een brede 34 inch opgescheept. Niet elk bureau is groot genoeg om de ruimte te bieden voor dat formaat. Daarbij moet je pc ook een beest zijn wil je de resolutie van 3440×1440 kunnen halen met een framerate van rond de 144. De prijs van het scherm is ook niet mals, rond de €1000,-. Dat is erg fors en voor hetzelfde geld kan je twee minder veeleisende monitors aansluiten op een pc. Je hebt dan weliswaar niet de panoramische ervaring als met een ultra wide, maar het plaatst het wat in perspectief als het op kosten aankomt.
We kunnen zelfs beargumenteren dat niet iedereen het ervaringsverschil even de moeite waard zal vinden. Met een pc setup zit je toch al vrij dicht op een monitor, dus die kleine extra breedte valt in de praktijk erg mee. Als je voor een 27 inch scherm zit of misschien zelfs een maatje groter, dan heb je nog altijd een voortreffelijke ervaring. Een ultra wide monitor versterkt het panoramische aspect echter ten zeerste, maar als je kijkt wat je er (nu nog) voor uit moet trekken, is het net een stap te ver voor de gemiddelde consument. Omdat ook niet alle content op maat gemaakt is voor de gewenste output, kan dit nu nog als een luxe uitbreiding voor de setup gezien worden.
Interessant toekomstbeeld
Nu we dat hebben aangegeven moeten we ook melden dat we er absoluut de potentie van inzien. Voor games zal dit een waanzinnige toevoeging zijn, mits je natuurlijk de mogelijkheid hebt om zo’n high-end monitor in huis te halen. Je ziet dat de technologie bij verschillende producten verschillende aspecten van het menselijk oog, en de ervaring daarvan, probeert na te bootsen. Zo wordt de standaard van framerates steeds hoger, de contrasten steeds beter en ook de kijkbreedte wordt langzaamaan een factor. Hoewel dat laatste nog een niche is, is het iets wat we wel steeds meer gaan zien en het zou een absolute aanwinst zijn qua ondersteuning bij next-gen consoles en dan in het bijzonder de PlayStation 5.
De Ultra Wide monitor is aan ons beschikbaar gesteld door MSI, meer informatie over deze monitor tref je hier.
persoonlijk vind ik dit dus keihard cheaten als je meer kan zien dan je tegenstander
@Anoniem-9775: niet alles draait om multiplayer…
Zozo MSI is druk bezig met hun schermen te promoten. Alweer het 3de artikel in korte tijd hier en op andere gamesites stellen ze hun schermen ook beschikbaar (in ruil voor een tegenprestatie obviously).
Ik blijf er bij: Consoles zijn voor tv-schermen. Monitors voor PC-gaming. Dus MSI mag voor mij eerst eens met een tv-scherm aankomen.
@Anoniem-2441: yeps. Daar sluit ik me bij aan.
Maar ieder zen meug daarin zeker?
Heb al een week een custom gaming pc laten bouwen echt een beest maar ik speel het op mijn 4k tv echt prachtig beeld. Zal wel later een deftige monitor aanschaffen.
@Anoniem-2441:
Ik sluit me aan de marketing. Maar consoles spelen wel stukken beter op monitor. Voor casuals is het inderdaad beter een tv aan te schaffen. Want op monitor draait het om performance ten opzichte van Candy display
@Anoniem-461: Ja geef mij maar 120+ fps ipv die mooie , maar langzame beelden.
Bij Coolblue een keer zo een F1 spel gezien/gespeeld op een Ultra Wide scherm, wel nice ervaring hoor!
@Anoniem-461: ok performance begrijp ik. Maar waarom zou een high-end tv dit nie aankunne?
Sinds kort een Benq 4k gaming monitor gehaald. Ik wil nooit meer anders. Responsetijd en input lag zijn dingen waar ik voorheen niks om gaf… Nu merk ik dat met fps dit zeker geweldig is.
@rafc1880:
Omdat tv een veel te trage respons heeft. Alles is mooi en indrukwekkend. Op monitors is het haarscherp, minder indrukwekkend, maar de respons is insane. Eens monitor altijd monitor.
Ga enkel nog eens testen met ps5 of Xbox series x op een 4K tv die alle nieuwe dingen ondersteund. Want dat kan inderdaad een game changer zijn met vss en alm. Maar dan nog. Ik betwijfel ten zeerste of dat echt wel gaat vlot werken. Vloeiend inderdaad. Maar respons heb ik mijn twijfels mee.
Ik zeg het u. Indien ge niet veel geld wilt uitgeven. Doe dan de test. 1080 p lijkt gelijk veel scherper dan op tv.
Een zeer goedkope monitor die al jaren domineert: BenQ rl2455hm
Is later hernoemd naar zowe rl2455hm. En Sony heeft er zelfs een licentie op gezet voor extra marketing…
Anyways deze monitor noemt nu rl2455s. Klein, maar o zo krachtig. 139 euro staat die meestal. Met de s variant heb je 75 hz ipv 60. En extra kleuren gama of zo iets. Anyways, draait hem om de test. Voor 139 kan je niet missen.
@Anoniem-9282: Heb de RL2455HM al sinds 2016 in combinatie met de Xbox One en is echt een fijne monitor voor een goede prijs idd. 24 Inch met 1MS response time is perfect voor games als Call of Duty.
Nu nog een pro controller er bij en bent helemaal klaar om lekker online te knallen. Ok het kost wat maar je hebt zo wel een mooi voordeel op 99 % van de andere console gamers. Dit noem ik nou pay to win
@Anoniem-4745:
Psx sense weet wellicht niet dat er ultra wide support op 4K tv’s zit. Of nog beter. Een field of view slider. Facepalm
Wel leuk om te lezen en best wel toevallig, omdat ik aan het kijken ben voor een widescreen voor thuiswerk en gaming. Alleen wil ik er geen 1000 euro voor uitgeven
99% van de console gamers speelt op een 16:9 tv. Denken jullie serieus dat de consoles een 21:9 resolutie gaan ondersteunen?
Dan moeten alle ontwikkelaars daar dus rekening mee gaan houden, en dan gaan ze echt niet doen voor zo’n klein groepje
@Anoniem-9282: thx voor de info. Nooit gedacht dat het zoveel verschil zou kunne gegeven hebbe. Ik zal het zeker in gedachten houden voor de nieuwe ps5.
@Anoniem-9282: OK rockstarforever me je boekwerk weer….
1440p en geen microled 🙁 Dat wordt nog een paar jaartjes wachten op een betaalbare microled monitor.
Te klein ik heb nu 42 inch wil geen kleiner scherm.
Maar ik wil niet meer uren op een bureaustoel zitten achter een bureau… zit nu steeds meer en meer te gamen op de console vanaf de bank 1,5 meter van een 55 inch 4K tv..