For Answer is alweer het tweede deel van de Armored Core serie op de PlayStation 3. De vorige werd niet altijd even goed ontvangen vanwege zijn eenvoud en eentonigheid. Weet For Answer hier verbetering in te brengen met een stukje meer diepgang? Je leest het in de review.

Het verhaal

Bij de openingscene van For Answer krijg je een heleboel hoop. De wereld is ten onder gegaan aan oorlogen, mensen wonen, omdat leven op de aardbodem onmogelijk is, op gigantische lucht-plateaus en jij bent een NEXT (een Armored Core- of Mech-piloot). Je hoort bij een soort Guerrilla-groep die een eind aan de oorlog wil maken. Opzich klinkt zo’n start als een goede fundering voor een goed verhaal met veel actie. Hoewel er aan dat laatste geen gebrek is, is het verhaal nou niet echt een hoogstandje te noemen. Je krijgt vlak voor iedere missie te zien wat je moet doen, maar meestal komt het alleen neer op “vernietig dat, negeer dat en als je dat vernietigt krijg je nog een bonus”. Wat het verhaal dus voornamelijk mist, en dat is ook het punt waarop zijn voorganger niet echt goed op wist te scoren, is een stukje diepgang.

Gameplay

De besturing van Armored Core For Answer is even wennen. Omdat je geen klein wezen bent, maar een gigantische robot van een paar ton zal je bepaalde bewegingen logischerwijs niet heel snel kunnen maken. Je robot draaien bijvoorbeeld, dat gaat wat langzamer dan wat je normaal in spellen gewend bent. Wel opmerkelijk is dat je jezelf met een korte boost wel heel snel een flink aantal meters kunt verplaatsen. Waarom deze zelfde boost niet voor draaien gebruikt kan worden is niet bekend en is ook best jammer: het haalt flink wat snelheid uit het spel. Desalniettemin past de wat tragere besturing wel goed bij hele zware robots, dus dat is opzich geen probleem.

Je kan je robot op ongelooflijk veel manieren een eigen twist geven. Je kan de wapens, de kleur en de armen en benen van je Mech verwisselen. Naar mate je verder in de game bent gekomen speel je steeds meer onderdelen vrij, waardoor je je robot voor specifieke gevechten kunt optimaliseren. Dit geeft een leuke draai aan de game en motiveert je om door te gaan met de storyline. Wanneer je echt een perfecte Mech hebt samengesteld, kan je deze delen met de rest van de wereld via je PSN-account.

Graphics

Hoewel hier en daar wel wat goede stukjes te zien zijn, waaronder het water, is Armored Core For Answer geen paradepaardje wat graphics betreft. Hoewel de grauwe en kale uitstraling door het verhaal wel verklaard kan worden, kunnen de lelijke explosies dat niet. De manier waarop dingen vernietigd worden is namelijk een beetje ouderwets: je schiet of slaat er één of twee keer tegenaan en het desbetreffende object krijgt een nieuwe texture en er komt een beetje lullige explosie tevoorschijn. Dit kan veel spectaculairder en laat dus aardig wat te wensen over. Ook zullen de grotere explosies er helaas voor zorgen dat het beeld enigszins begint te haperen.

Het is niet een en al negativiteit op dit gebied, want het water is, zoals al eerder gezegd, zeker niet slecht. Ook de zandstormen die je in de woestijn ziet komen goed over. Verder is er duidelijk veel aandacht besteed aan de Mech’s, want het aantal details daarin is zeker erg goed: je ziet precies alles zitten en alles bewegen zoals je dat zou verwachten.

Geluid

De geluiden in de game zijn aardig. Zo is de muziek in het menu rustgevende, maar toch een beetje spannende orkest-muziek, terwijl je in de game zelf wat snellere muziek hebt. Hoewel de explosies er niet heel erg goed uit zien, zullen de explosies die je hoort wanneer je even niet kijkt toch wel wat beter klinken. De stemmen zijn echter een flink minpunt, zo zijn er niet heel veel verschillende zinnen opgenomen. Als bijvoorbeeld je Mech wordt vernietigd zal je altijd hetzelfde horen. Stemmen en zinnen op RPG-niveau hoef je natuurlijk niet te verwachten, maar iets meer variatie was misschien wel leuk geweest.

Multiplayer

Mocht je uitgekeken zijn op de storyline, dan is er nog een online multiplayer te spelen in For Answer. Je kan bijvoorbeeld in een coöperatieve mode één van de beschikbare dertig missies doen. Vooral als je dit met een bekende doet is dit erg vermakelijk. Aan de andere kant kan je het op 1 PlayStation tegen een maat opnemen en ook tegen zeven mensen online in een stuk of tachtig verschillende omgevingen. Deze aardig uitgebreide mode is zeker een goede toevoeging aan de game.

Armored Core For Answer is simpel gezegd een aardige game. De graphics zijn matig, het geluid laat vooral op het gebied van de stemmen punten liggen en het verhaal is te simpel en eentonig. Hoewel de multiplayer redelijk uitgebreid is en de uitbreidingsmogelijkheden van je Mech’s overduidelijk aanwezig zijn is het voor een nieuweling toch best een grote stap om deze game te kopen. Ben je echter een fan van deze serie? Dan zal je je ook met dit deel wel weer weten te vermaken.

• Multiplayer
  • Aanpassen robot

• Graphics