Reflectie: De grafische opties van de volgende generatie consoles – Het einde van oktober is alweer in zicht dus is het de hoogste tijd voor het tweede deel in deze nieuwe rubriek. We hebben de reacties van de pilot goed doorgenomen en ter harte genomen. Een videoversie bieden we (nog) niet aan, maar het is nu wel minder lang van stof. Kort, maar krachtig zeggen we dan. Nog even ter herhaling: rond het einde van iedere maand nemen we een bepaald onderwerp, iets dat veel in het nieuws is geweest, onder de loep en geven we daar onze mening over. Dat doen we voor onszelf. Het is dus een eigen kijk op een specifiek onderwerp, maar dan vooral vanuit het perspectief van een gamer in plaats van een redacteur. Een nieuwe uitlaatklep waarin we vrij onze gedachten kunnen delen met de bedoeling dat jullie, onze community, daarop reageert. Zoals altijd kan dat hieronder.
Deze maand bekijken we een onderwerp dat bijna dagelijks in het nieuws naar voren komt. Zeker nu de nieuwe generatie consoles om de hoek staat, gaat het logischerwijs voornamelijk over de grafische mogelijkheden van de nieuwe hardware. Daarbij ligt de nadruk op drie populaire punten. Namelijk resolutie, framerate en ray tracing. Niet alleen liggen de verwachtingen van het publiek ver uit elkaar, ook de aangeboden grafische opties voor de verschillende games lopen nogal uiteen. Zo hebben sommige mensen de verwachting dat je op de nieuwe hardware een openwereldgame in een 4K resolutie, met ray tracing en 120 fps kunt spelen terwijl de grafische opties vaker wisselen tussen resolutie, framerate en ray tracing dan dat voetballers van club veranderen. Dat biedt uiteraard genoeg stof om over te discussiëren. Wat vinden jullie hiervan Chris en Nando?
Chris
Vaak wordt gezegd dat 30 fps een designkeuze is, maar die smoes geloof ik niet. Door de beperkte mogelijkheden in kracht van de huidige generatie consoles, moesten veel ontwikkelaars keuzes maken hoe zij games willen laten draaien. Ik geloof dus wel dat er concessies genomen moeten worden door hardware beperkingen, maar nu met de volgende generatie kan en mag eigenlijk die kaart niet meer gespeeld worden. Door zulke krachtige machines, zoals de PS5 en Xbox Series X, mag de nieuwe standaard toch echt 4K 60fps worden en ook gewoon zijn. Omdat er tegenwoordig toch een grote hoeveelheid games op 60 fps draaien, is en voelt 30 fps als een beperking aan, vooral in de gameplay wat simpelweg de voornaamste reden is om te pleiten voor een hogere framerate in je game. Mocht om een of andere reden de 4K 60 fps niet gehaald worden, geef dan op z’n minst altijd de optie om iets op 60 frames per seconde te laten draaien.
Ontwikkelaars hebben namelijk altijd de mogelijkheid om een game te laten draaien in elke vorm die mogelijk is. Het is een kwestie van optimalisatie. Aldus Chris Garnell, oud-ontwikkelaar van Killzone, die onder andere meerdere malen in podcasts heeft aangegeven dat het gewoon mogelijk is. Het is een kwestie van performance en kwaliteit balanceren, en kijken wat je inlevert om te zien waar je profijt behaalt, maar mogelijk is het altijd. Ik vind dat je met de volgende generatie games altijd de optie moet hebben om iets in 1080p 120 fps, 4K (desnoods dynamisch of 1440p) 30 fps met ray tracing of 4K 60 fps te kunnen spelen. Maar waarom dan niet bijvoorbeeld 4K 120 fps met ray tracing? Mensen onderschatten hoe zwaar resolutie is bij een game, maar ook ray tracing is geen grap. Natuurlijk begrijp ik dat mensen bij het horen en zien van een nieuwe generatie ‘eisen’ dat een nieuwe standaard altijd behaald zal moet worden, maar alle uitersten verwachten in een game is simpelweg onrealistisch.
Nando
Ik snap ergens natuurlijk wel dat Sony en Microsoft de specificaties van hun nieuwste consoles zo goed mogelijk willen laten klinken, maar het zou ook van wat eerlijkheid getuigen door realistische verwachtingen te delen met ons, de spelers. De realiteit is namelijk dat – met de huidige hardware configuraties – een combinatie van een 4K resolutie met 120 frames per seconde simpelweg niet haalbaar is, in ieder geval niet in een AAA-game. Als daar dan nog ray tracing bij moet komen, dan betreden we langzamerhand het land van fabeltjes, dat zit er gewoon niet in. Ik denk wel dat 4K 60 fps (op papier) de nieuwe standaard kan worden deze generatie. De nadruk ligt hier echter stevig op het woord “kan”, want – zoals Chris al aangeeft – ligt de keuze toch echt bij iedere ontwikkelaar. Uiteindelijk is elke hardware, hoe krachtig dan ook, beperkt in de mogelijkheden.
Dat zal met deze generatie niet anders zijn en voorgaande ervaringen vertellen ons dat ontwikkelaars liever kiezen voor een stabiele en “filmische” 30 frames per seconde met nog wat extra opgeschroefde grafische toeters en bellen in plaats van een vloeiende 60 fps. En dat is voor mij trouwens helemaal prima, ik koop een console voor het gemak. Laat die studio’s maar lekker puzzelen met de performance en de grafische opties. Het is overigens wel een goede zaak dat ontwikkelaars hedendaags meer grafische opties bieden aan de spelers en dat juich ik vooral toe, maar dat is aan mij niet besteed. Als ik wil pielen en kloten met opties en sliders, dan start ik de pc wel op.
Johnny
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik begrijp sommige verwachtingen totaal niet. Het lijkt mij vanzelfsprekend, dat je op een console van 500 euro, geen openwereldgame met een 4K resolutie, ray tracing en 120 fps kunt spelen. Probeer voor dat bedrag maar eens een pc samen te stellen die dat voor elkaar bokst. Concessies zijn daarom simpelweg onvermijdelijk. Als ik dan toch tegen zere schenen aan het schoppen ben, snap ik al die ophef over framerates ook niet. Geen populaire mening, maar 30 fps voor singleplayer games vind ik prima. Liever grafisch vernuft, dan een hogere framerate. Ben je meer van de competitieve multiplayer, dan begrijp ik de nadruk op een hogere framerate uiteraard wel. Schroef die grafische pracht en praal maar terug. Ik heb toch geen tijd om daar van te genieten terwijl ik door een stel pubers wordt afgedroogd. Nee, waar ik mij vooral aan stoor zijn de beperkte keuzes en hoe onduidelijk ontwikkelaars over de inhoud van de grafische opties zijn. Maak dat nou eens transparanter zodat ook het grote publiek precies weet waarvoor ze kiezen.
Wij drieën hebben hier nu onze meningen gedeeld over de grafische opties van de volgende generatie consoles. Jullie mogen natuurlijk ook je kijk op dit onderwerp geven en dat kan hieronder. Let wel: wees lief voor elkaar, gamen is voor iedereen en het blijft entertainment.
Goed stuk dat lekker wegleest heren! Ik denk dat wat Chris aangeeft in z’n stuk: ‘het is een kwestie van optimalisatie’ de spijker op z’n kop slaat. Niet zo gek als het een quote van een developer is.
Daaraan toegevoegd: ray tracing is ook zo’n verzamelterm geworden, waarbij ervan uitgegaan wordt dat je dat aanvinkt in de ontwikkeling en opeens alles er super realistisch uit gaat zien. Het is echter een ingewikkeld proces waarbij factoren als reflectie, invalshoek, schaduwvorming en andere details extreem veel rekenkracht kosten en daar slim mee omgegaan moet worden bij het genereren van details. Het is ook nog in 2020 een duur proces waarbij de opties zeker niet eindeloos zijn, zeker bij de eerste generatie PS5 titels.
Digital Foundry heeft er overigens een heel duidelijke en interessante video over gemaakt met Spider-Man Remastered als voorbeeld.
Ik ben heel benieuwd hoe developers dit gaan aanpakken en wat er voor wondertjes kunnen worden verricht en tegen welke obstakels er wordt aangelopen.
Singleplayer 4k 60fps
Multiplayer 1440p 120fps zou voor mij prima zijn.
Meest top PC moeten ook een keuze doen voor een hogere resolutie of framerate. En ray-tracing kost echt gruwelijk veel rekenkracht. Daarnaast heeft de drawing distance, complexiteit van de gecreëerde wereld, AI, particles enz ook enorm veel invloed op wat er allemaal berekend moet worden.
Als je ziet wat de PS5 nu al laat zien qua ray-tracing en 4K voor slecht 400 euro dan sta ik daar echt versteld van. Zo simpel als het door sommige redactie leden wordt voorgesteld ligt het niet en toont ernstig gebrek aan kennis over hardware en programmatuur.
Het is het beging van een nieuwe generatie naarmate de jaren vorderen hoe beter ontwikkelaars erin worden om voor games ze beter en mooier ze worden
Dit heeft geen discussie nodig.
1440p 60 FPS Raytracing Of 1440p 120 FPS
4K/30 FPS raytracing. 4K/60 zonder ray tracing
1080p 120 FPS of 60 FPS ray tracing.
Enkel shooters/racers/zeer sterk geoptimaliseerde games kunnen 4K 60 FPS raytracing doen. Of 4k/120 FPS.
Jullie vergeten dat al die grafische toeters en bellen ook veel rekenkracht kosten. Ik ben al blij dat ik 1080 60 FPS met ray tracing kan spelen…
Bravo
@tielo: Ja sommige denken dat een €400 euro console hetzelfde kan als een €1000+ gpu 🙂 🙂
@Anoniem-1305: Dat komt meer omdat die bedrijven het promoten.
@tielo: 500 euro hoor………..
@Anoniem-3866:
400…
De digital is juist hetzelfde als de disk versie. Wat betekend dat Sony extra veel geld vraagt voor disk. Met de digitale editie hebben ze gegarandeerd extra geld dankzij de psn store en hun exclusieve games. Plus een Blueray drive kost kun amper iets. Ze zijn de marktleider en kunnen daar terug winst uithalen met achterpoortjes. Boekhouding 101…
@Anoniem-1305: niet exact hetzelfde natuurlijk. Maar zeker dicht in de buurt. vergeet niet dat een gpu in een pc minder optimalisatie geniet. Er zijn zoveel configuraties mogelijk. Specifiek op hardware afgestemde software met een minder performance slurpende user interface zijn een stuk efficiënter.
Ja de 4K 120 fps is in mijn ogen ook te hoog gegrepen alleen de opmerking probeer voor dat geld maar eens een game pc samen te stellen klopt niet helemaal.
Vooral als een console net nieuw is maken ze vaak vrijwel geen winst of zelfs verlies op de hardware. Later in de levenscyclus wordt de productie en de hardware goedkoper en gaan ze wel winst maken. Geldt deze generatie vooral voor de digital versie maar dat verdient zich later terug via de PSN shop.
Ga je zelf een game pc bouwen (wat vaak stukken goedkoper is dan kant en klaar) dan reken maar dat er op elk onderdeel winst wordt gemaakt.
Mooie GFX zijn wel belangrijk maar 60fps ook maar voor mij is het belangrijk dat ik mijn ps5 op de 19 November thuis naast mijn TV staan heb 🙂 . Nu dat alles weer dicht gaat hier .
Laten we eerst maar eens beginnen met alle games die er zijn of komen stabiel te laten draaien op 60fps. Ik denk ook dat we nog genoeg games gaan zien die 4k 30fps gaan showcasen.
Daarnaast lees ik dat mensen zeggen 1440p resolutie. Maar word er dan uitgegaan van een ps5 aansluiten op een pc monitor? Of kun je je 4k tv ook 1440p laten afspelen. Dat is bij mij nkg niet echt duidelijk.
Mooi stukje….. Ik ben een leek als het om dit soort dingen gaat. Ik heb dan wél altijd al een vraag mbt ‘Raytracing’. Ik zie in sommige spellen hele mooie reflecties waarvan ik me afvraag of dat het hier om ray-tracing gaat of niet. Én de vraag waarom die in sommige spellen NIET voorkomen terwijl het te verwachten was dat het prima toe te passen was. Ik geef je een voorbeeld: The Crew 2 (een open wereld game) heeft bijvoorbeeld in plassen, meren en open zee hele geloofwaardige reflecties van de omgeving in het water terwijl Dirt Rally 2.0 (geen open wereld én heeft duidelijk boundaries) dit dus helemaal niet heeft. Je zou zeggen dat een spel als the Crew (qua grote) hier helemaal geen programmeer ruimte voor heeft en Dirt Rally 2.0 juist wél….. Zo zijn er meer dingen die voor mij iig soms erg tegenstrijdig overkomen…… Wat een geneuzel hè, maar ja, moest t tóch even kwijt……
The PS5.
The poor man’s gaming PC.
@Anoniem-2804:
Ps5 is niet voor pc nerds. Maar voor simpliciteit. De woning kamer. En exclusieves. Ik als console peasant vind 30 FPS locked al ok. 1080p 60 FPS al genoeg.
Plus. Good luck om een pc te bouwen met deze specs onder 500. Consoles zijn stukken beter afgestemd. Grafische power kan meer uit geperst worden tegen over een pc met dezelfde kaart. Consoles zijn ontwikkeld voor een levensduur van 5-7 jaar. Niet voor jaarlijkse upgrades. Ps5 is prima. Ga nu maar wat chips en pizza vreten terwijl je klaarkomt op u 3090…
@Anoniem-2239: precies om wat jij zegt word het daarom dus weleens de poor man’s gaming pc genoemd.
@tielo: nou wat let je, leg het even uit. Of heb je daar google voor nodig?
4k 60FPS no upscale? Native 4k? Thats not gonna happen on a Ps5… Please take a look at 1500gpu power(3090) on watch dogs legion 50-60frames 4k Native…
@Anoniem-2239: exclusieves? Wat zijn dat? Nieuw soort game? Vertel?
@Anoniem-2239: @tielo: amen! RTX on a 3090 doesnt even run with 60 on 4k Native how Will a Ps5 manage it? Well it doesnt at 60 it Will be 30fps on low-med settings and 4k upscale from 1080
@Anoniem-304: ik zal het simpel uitleggen zoek benchmark 3090 1500€ per kaart geen native 4k rtx ultra met 60frames en Nee dlss2.0 is nog altijd Upscale!
@Anoniem-4209: Niet enkel boekhouding. De console wereld probeert al jaren tweedehands games te verbannen. Als de digitale versie beter verkoopt dan de disc versie dan is de eerste stap gezet. Want dan zeggen ze bij de volgende generatie de disc versie verkocht niet zo goed, deze keer enkel nog een digitale. Waarom niet 2×500 EUR en de digitale versie meer HD geven? Lijkt logischer toch? Wel de reden die ik aankaart is volgens mij de enige reden waarom ze dit zo doen.
@tielo: Het kan zijn dat ik je punt niet helemaal begrijp, maar volgens mij geven zowel Chris, Johnny als ikzelf juist aan dat het níet zo simpel is en dat de aankomende generatie vooral zal gaan draaien om het beschikbaar stellen van (meer/duidelijke) grafische opties richting de spelers?
Daarnaast zie ik de vergelijking tussen pc en console hardware te vaak gebeuren, wat toch echt een situatie van appels en peren is. Natuurlijk is een RTX3090 een bakbeest van een GPU, alleen zal er zowat geen ontwikkelaar zijn die zich specifiek op de krachten van een 3090 gaat richten. Als ontwikkelaars rekening gaan houden met elke (moderne) pc configuratie dan zou er nooit meer een game op de markt komen, daarvoor spelen er simpelweg teveel variabelen.
Ontwikkeling voor een console is op dat gebied toch echt wel wat simpeler, omdat een studio maar rekening hoeft te houden met één of twee configuraties die ook nog eens een soortgelijke architectuur en pipelines hebben. Dit geeft flink wat houvast omdat ze op elk punt kunnen vaststellen hoeveel CPU/GPU/geheugen resources nog tot hun beschikking staan.
Omdat de hardware ook nauwer op elkaar is afgestemd kunnen ontwikkelaars deze ook meer benaderen dan bij een pc het geval is en bijvoorbeeld taken – die normaliter met brute kracht door een GPU gedaan worden – offloaden naar een CPU of vice-versa. Hierdoor zie je (zeker bij exclusives) dat ze veel meer grafische foefjes en kracht eruit weten te persen, wat bijvoorbeeld resulteert in indrukwekkende raytracing effecten bij Watch Dogs: Legion, zoals je zelf al aangeeft.
En inderdaad, er komt (flink) wat meer bij kijken dan we hier misschien nu schetsen, maar dieper ingaan op de hardware was niet de focus van dit artikel ;).
@Anoniem-6023: Ik weet van de Xbox Series X dat die een output resolutie van 1440p zal ondersteunen, volgens mij is dat voor de PS5 nog niet zeker. De eventuele 1440p waar Chris het bijvoorbeeld heeft, is het aantal pixels (3.686.400 stuks) wat de PlayStation 5 dan gaat berekenen en gaat verspreiden (upscalen) over een 4K display (8.294.400 pixels).
Dit kan leiden tot wazige beeldvorming, maar bevrijdt ook aardig wat rekenkracht om dus die 60 frames per seconde te bereiken (de PS5 hoeft immers nog niet eens de helft van een native 4K resolutie te berekenen). Voor jouw beeldvorming: The Last of Us: Part II werd ook gerenderd op een resolutie van 2560×1440 pixels.