Review: de Blob 2 – In 2008 kwam er een game uit voor de Nintendo DS en Wii, welke gemaakt werd door acht studenten van de Game Design & Development aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en een student van de Game and Media Technology aan de Universiteit Utrecht: de Blob. Deze game werd opgepikt door THQ en werd daarna een succes. Logisch dat er nu een vervolg is met de komst van de Blob 2, maar is deze de moeite waard? Dat lees je hieronder in de review!

Niet zo zwart-wit zien

Het verhaal van de Blob 2 is eigenlijk best simpel: jij bent de Blob en samen met je hulpje Pinky moet jij de wereld herstellen van kleur. Comrade Black heeft namelijk in opdracht van Papa Blanc alle delen van de wereld waar de Blob in leeft de kleuren laten verdwijnen. Nu ziet alles er zwart-wit en er dus somber uit. Aan jou de taak om in dienst van The Colour Underground de wereld weer kleur te geven, samen met je hulpje Pinky.

Kleurplaat

De game heeft een best simpel verhaal en dat is best lekker. Je moet de wereld als één grote kleurplaat zien die jij moet inkleuren. Dit doe je door middel van in poeltjes van kleuren te springen zodat jij een kleur wordt. Er zijn verschillende kleuren, maar je zal ook moeten mengen. Als er geen poeltje met een kleur is, dan loopt er vast wel een bot met een kleur op zijn lichaam rond.

Tijdens je avontuur moet je allerlei opdrachten doen. Dit kan verschillen in bepaalde huizen in een bepaalde kleur te veranderen of door een bioscoop weer te voorzien van stroom en kleur. Als je bepaalde huizen van kleur hebt voorzien komen de bewoners uit hun huizen en zijn weer vrolijk, want ja, wie wordt er nou niet vrolijk van kleur.

De huizen en de omgevingen weer van kleur voorzien is niet voldoende. Onderweg vindt je namelijk Gallery Icons die meer dan alleen kleur aan de huizen geeft. Deze icons geven eigenlijk alleen maar een stukje decoratie aan, zodat de huizen niet uit één kleur bestaan en er nog vrolijker uitzien.

Gameplay

Op je pad kom je verschillende vijanden tegen, zoals de Bots, Blanc’s, Inky’s en nog meer. Bots kunnen een kleur dragen die jij kan overnemen waarmee jij de wereld kan voorzien van kleur. Ook moet je vaak de vijanden uitschakelen door middel van erop te springen met Blob. Als er veel bij elkaar staan, dan is het vooral leuk om ze snel achter elkaar uit te schakelen en te springen van de ene vijand op de andere.

Blanc’s kunnen je ook aanvallen en deze kan je van je afschudden door simpel je controller heen en weer te schudden. Dit is een leuke bijvoeging van de game, zodat je toch soms wat te doen hebt als je niet uitkijkt. Verder moet je wel je tijd in de gaten houden, want je hebt een tijdslimiet om aan te houden om de wereld te voorzien van kleur.

De tijd die je hebt is om een gedeelte van de wereld te voorzien van kleur en het eindlevel van een deel te voltooien. Als je dit niet doet, kan je dus een deel van je missie opnieuw doen. Je kunt overigens tijd winnen door middel van klokken te zoeken of te verdienen als je bepaalde blokken hebt gekleurd of een reeks vijanden hebt ‘omgekleurd’. Naderhand kan je op alle gemak de rest van het gedeelte voorzien van kleur en alle overige missies doen, die het net een beetje leuker maakt.

Je kan in de Blob 2 ook met zijn tweeën tegelijk gamen. Als je samen met een vriend of vriendin wilt gamen, is de één natuurlijk Blob en de ander is Pinky. Pinky helpt Blob door de wereld heen en kan kratten kapot schieten of jou helpen om bepaalde doelen te behalen. Gelukkig is de game niet afhankelijk van Pinky, dus kan je de Blob 2 ook gewoon in je eentje spelen.

Overigens is de Blob 2 ook speelbaar met de PlayStation Move en dit is best goed uitgewerkt. Toch zijn we van mening dat de game het best speelbaar is met de vertrouwde controller, omdat dit toch het meest wendbaar is. Vooral omdat de game toch in 3D is, oftewel je kan alle kanten opgaan waar je maar wilt.

Upgraden maar!

In de Blob 2 zit ook een klein RPG-elementje in. Door middel van  Inspiration Icons te verzamelen, kan je Blob of Pinky upgraden. Er zijn vijf aspecten die je kan upgraden: levens waarmee je start, grootte, ammo, armour en de charge. Je hebt natuurlijk maar een paar levens waarmee je begint en dit kan je naarmate de game vordert gelukkig upgraden naar meer.

De rest spreekt eigenlijk ook voor zich: hoe groter je bent, hoe meer inkt je hebt. De ammo is dan weer voor Pinky, waarmee hij kratten en dergelijke kan kapot schieten. Armour is natuurlijk je bescherming tegen je vijanden en de charge is hoeveel, of eigenlijk hoe weinig het je kost om je weer volledig van kleur te voorzien.

Graphics & Sound

De Blob 2 is toch een speelse game en dat zie je terug in de graphics. Het is een fantasierijke wereld en de graphics passen erbij. Het is een beetje zoals een tekenfilm en daardoor ziet het er allemaal lekker los en grappig uit. Door deze stijl van de Blob 2 speelt de game lekker weg zonder enige problemen op grafisch gebied.

Dan komen we nu bij het geluid, waar we eigenlijk toch dezelfde conclusie kunnen trekken. De geluiden van de personages en de bewoners van de wereld zijn grappig en je verstaat er niets van. Dit is best komisch te noemen en dat is dus een leuke bijkomstigheid. De muziek kan jezelf varieren in een paar verschillende vormen.

Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een relaxe muziek of heb je bijvoorbeeld iets swingender nodig, dan is dat ook mogelijk. Elke keer als je een deel van de wereld hebt uitgespeeld, krijg je weer een nieuwe genre erbij. Minpuntje is wel dat de muziek soms wat ééntonig is, maar het past wel weer helemaal bij de Blob 2.

De Blob 2 is best een leuke game om te spelen en je moet de game zien als één grote kleurplaat op je PlayStation 3. Daarin kan je dus best veel lol in krijgen. Toch zien we de Blob 2 niet voor de die-hard gamers, maar meer voor de gamers die af en toe iets anders willen doen. Het verhaal is simpel, maar het plezier wat je kan meemaken met de game is hoog, vooral voor kinderen.

• Eén grote kleurplaat
  • Grappige sounds
  • Niet te ingewikkeld, gewoon lekker simpel