Microtransacties, je vindt het best prima of je hebt er een bloedhekel aan. Toch kan niemand ontkennen dat het aanbieden van betaalde extra’s een lucratief businessmodel is. Sony heeft in een recent financieel rapport uit de doeken gedaan hoeveel winst het bedrijf in 2020 precies uit alle DLC-uitbreidingen en microtransacties heeft gehaald. Het resultaat is behoorlijk indrukwekkend.
2,45 miljard dollar. Dat is het bedrag dat Sony dankzij DLC en microtransacties opgestreken heeft. Tegenover 2019 is dit bedrag er overigens met 47,1 procent op vooruit gegaan. Het neemt in totaal zelfs 29 procent in van hun totale winstmarge. Vrij vertaald verdient Sony dus meer aan microtransacties dan aan fysieke en digitale software sales gecombineerd.
Dat kan best tellen, zeker als je weet dat Sony slechts 30 procent krijgt van elke gemaakte transactie. Of je nu voor- of tegenstander van dit soort uitbreidingen bent, je begrijpt wel waarom Sony geenszins van plan is om microtransacties uit de virtuele rekken van de PlayStation Store te bannen. Deze kleine jongens zijn er om te blijven.
Sign of the times zullen we maar zeggen.
Op wat degelijke dlc in de vorm van een flinke uitbreiding na koop ik nooit additionele meuk voor een game maar de meeste consumenten blijkbaar wel.
Zozo, das een aardig bedragje.
Dit soort praktijken moet verboden worden.als je Skin of iets dergelijks wil laat een gamer het vrijspelen.beleef je tenminste nog plezier aan een game zonder er geld aan uit te geven.
Leip
@Ghost_killer: Totaal niet met je eens. Als een spel geen lootboxes bevat maar gewoon recht toe recht aan een skin die je kan kopen is dit iemands eigen beslissing. Daarnaast bestaat het vrijspelen van skins ook al lang in de vorm van eindeloze battlepasses waar sony dus ook al 3 euro per verkochte battlepass mee verdient.
@Ghost_killer: Je bent nooit verplicht om iets te kopen en je weet precies wat je aanschaft, dus ik snap het probleem niet. Als je een zwarte t shirt koopt en je wilt ook een witte, ga je dan ook klagen dat je er liever iets voor doet dan gewoon ervoor te betalen?
En als je geen plezier uit een game kan halen omdat je liever een ander hoedje hebt, dan zou ik nadenken of gamen wel iets voor jou is.
Dit zal het meeste uit fortnight zijn, neem ik aan?
Ik ben blij dat ik zelf alleen single player spellen speel. Werkelijk nooit of te nimmer online. Het enige dat ik nog wel eens aanschaf is extra personages bij Mortal Kombat of een extra level bij….uhm… Tja, geen idee eigenlijk…
Dat ze dit geld maar lekker gebruiken voor meer nieuwe Sony exclusives! Ghost of Tsushima bewees dat een nieuw IP het hartstikke goed kan doen! Keep it up!
@Anoniem-8489: ja precies of games zoals destruction all stars, geweldig hoor.
@Anoniem-8489:
Ja, meer nieuwe IP’s gaarne.
Tis ook geen ramp om die in een game te hebben, zolang spelers niet een immens voordeel hebben hieraan. Bij FIFA heb je gewoon een enorm voordeel als je geld te veel hebt en een oen bent om alles aan FIFA points te spenderen
De keuze van micro transacties ligt geheel bij jou. Je koopt het, of je koopt het niet. Je wordt niet gedwongen om hier gebruik van te maken. Ik heb er geen moeite mee.
Eerlijke extra uitbreiding en visuele micros zijn geen probleem. Alleen als een halve verhaal en de rest als dlc wordt verkocht en game changing micros worden geleverd niet!
@Brave Fencer Musashi: Fortnite zal best wel wat opleveren hierdoor. Maar dat is een free game to play dus is de acceptatie ervan wat hoger en ze houden de game dmv updates voldoende vernieuwend om het te blijven spelen.
Stoor me eigenlijk meer aan bijv een Fifa.
Die game moet je al kopen. Dan heb je DLC en micro transacties dmv Fifa punten en dan ook nog eens een gok model in een FUT systeem.
Volgens mij gaat hier enorm veel geld mee gemoeid! Zo ook bij COD..
Volgens mij ligt daar de verloedering van de game industrie in dit verdienmodel.
@Anoniem-2031: gewoon bullshit.
Er is geen enkele reden om mtx toe te voegen in een betaalde games.
En die klote Battle pass shit horen gewoon niet thuis.
Alleen in f2p games.
Vroeger kocht je een game en kreeg je alles erbij nu is het een deel de rest paywall
@surirav1995: Vroeger had je ook videobanden en nu niet meer, tijden veranderen en gezien de opbrengst via MTX zijn er een hoop mensen het niet met je eens.
@Anoniem-8052: wat een domme vergelijking.
Het is fysiek en digitaal.
Mtx heeft helemaal niks mee te maken.
Publishers doen het express dlc achterhouden paywalls etc.
Ghost of Tsushima is een goede game alles in puur in game zonder die tering mtx.