Afgelopen donderdag rond middernacht heeft Capcom een livestream uitgezonden, waarin de laatste nieuwtjes omtrent Resident Evil werden besproken. Waar het vooral om draaide was een nieuwe trailer van Resident Evil 8: Village en de aankondiging van de nieuwe demo. Zoals eerder werd verteld door Capcom zou deze demo meer actie bevatten dan de visual showcase, die eerder dit jaar te downloaden was. Zoals met de Resident Evil 2 Remake demo, is ook de aankomende demo van Resident Evil 8 van tijdelijke aard.
De demo wordt op drie verschillende momenten uitgebracht. De volledige demo waarin je een uur lang kan rondrennen wordt in mei gelanceerd voor alle platformen. PlayStation 4 en 5 bezitters kunnen de demo, die vooraf opgesplitst wordt in tweeën, een stuk eerder spelen dan de andere platformen. Maar ook hier weer, binnen een beperkte tijdspanne waarbij de demo ook nog eens van zeer beperkte speelduur is.
Capcom creëert hiermee een kunstmatige schaarste, want normaal gezien gooit een uitgever een demo gewoon in de PlayStation Store en kan een consument dit zo vaak en zo lang spelen als diegene dat wil. Althans, vroeger was dat zeer normaal. Dit boost natuurlijk de interesse en betrek daar ook nog eens het huidige internetlandschap met streamers en andere content creaters bij, die een behoorlijk publiek kunnen bereiken. In dat geval heeft Capcom op deze manier een effectieve manier van marketing.
Nintendo speelt hier al langer zo op in. Demo’s zijn een beperkt aantal keren te spelen, waarna je buitengesloten wordt van de content en je de game dient aan te schaffen. Het wordt helemaal een grijs gebied wanneer volledige versies van games beperkt aangeboden worden. Nintendo heeft dit al gedaan met Super Mario 3D All-Stars voor de Switch, die eind maart uit de schappen is getrokken en ook in de eShop niet meer te verkrijgen is. Als consument word je dus geforceerd een keuze voor aanschaf te maken binnen een bepaald tijdsbestek, terwijl de behoefte naar zo’n product op dat moment niet aanwezig hoeft te zijn.
Dit concept baart ons zorgen, want qua sales werkt het wel. Een game beperkt aanbieden zorgt er uiteindelijk voor dat gamers het gaan aanschaffen, misschien ook wel wanneer ze dit eigenlijk niet willen. De sales van de Mario collectie waren bijvoorbeeld in maart torenhoog en laat dat nou goed zijn voor de fiscale cijfers van Nintendo, omdat in die periode het fiscale jaar ook werd afgesloten.
Maar wat Nintendo met Mario kan doen, kunnen andere bedrijven ook doen. En hier komt onze angst om de hoek kijken in de zin van dat meer bedrijven dit gaan doen. De demo’s van Resident Evil hebben bewezen dat de hype alleen maar toeneemt bij beperkte toegang. Maar ook Nintendo heeft laten zien dat er genoeg aandacht is omtrent een game die voor beperkte tijd aangeboden wordt. Gezien Super Mario 3D All-Stars een remaster/remake was van oude Mario games, was dit misschien ook een mooie test voor iets groters?
Wat vinden jullie? Bestaat er een kans dat grotere bedrijven vaker kunnen stunten met het beperkt aanbieden van games? Want laten we eerlijk wezen, sommige grote (Triple-A) games halen de meeste sales in een kort tijdsbestek, laten we zeggen een half jaar maximaal, en dan komt er een nasleep met een sale hier en daar. Stel Sony zegt: we brengen God of War: Ragnarok uit, enkel voor een jaar en daarna kan je de game nergens meer verkrijgen. De in potentie (pakweg) 15 miljoen sales die ze in een tijdspanne van 3 jaar verwachten, kunnen ze hierdoor inkorten naar een termijn van een jaar. Voor een bedrijf is dat natuurlijk geweldig voor de cijfers.
Voor de consument is dit een stuk minder aantrekkelijk, omdat je dan naar een snellere aankoop gepusht wordt. Misschien komt dat financieel niet uit daar waar zo’n titel rustig een jaar lang continu tegen een hoge prijs aangeboden wordt. En zo zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom dit niet wenselijk is. Het is natuurlijk hypothetisch, maar als dit concept – vanuit hoe men omgaat met demo’s – een weg weet te vinden (zoals dat microtransacties ook hun weg hebben gevonden) naar games, dan is het einde zoek. Laat weten in de comments hoe jullie hierover denken.
Game pass moet ergens van betaald worden.
Ik wou idd dit weekend de 2de demo downloaden van RE Village, totdat ik de tijdslimiet zag.
Dus maar overgeslagen, aangezien ik 2 kinderen heb kan ik alleen in de avond spelen, en heb ik er zeker niet de tijd voor om er rustig van te kunnen genieten.
En wat denk je van Cyberpunk 2077, deze is ook gewoon uit de store gehaald. 😉
Ah ja, de beroemde ‘Disney-vault scam’. Zelfs Nintendo kreeg een serieuze backlash door dit toe te passen, dit gaan ze waarschijnlijk niet zo snel een tweede keer doen. Sony en Microsoft zouden hier zeker niet mee weg komen!
Het lijkt een verdienmodel te worden, demo’s zo in elkaar steken dat het me doet denken aan micro-transactie’s.
Daar er de laatste tijd veel gemopper op microtransactie’s komt, lijkt het wel of uitgevers een nieuw verdienmodel aan het zoeken zijn, om de aandacht van de gamer ‘vast te houden.’ (of verslaafd proberen te maken)
Het lijkt dat de industrie dit nu door demo’s probeert te bewerkstelligen.
Ik ben dus tegen de manier waarop demo’s de laatste tijd aangeprezen worden.
Laatst ook de demo van Dirt 5 gedownload. Bleek het de volledige game te zijn zonder tijdsrestrictie… very nice
@Morticuz: Ik denk dat het een stunt was van Sony om twijfelaars of ze nu voor een Xbox Series X of een PS5 wilden gaan, over de streep te trekken.
“Kijk eens, wij maken ons zorgen over onafgewerkte content in de store, en willen gamers hiervoor behoeden.” (in tegenstelling tot Microsoft)
Wel als dit een nieuwe tacktiek is van de uitgevers zal het antwoord van de consument heel simpel zijn. Gewoon illegaal downloaden die handel.
@Anoniem-5058: Wat heeft Game Pass hier nu met te maken? Het voorbeeld is een Nintendo spel, waarvan er geen enkel op Game Pass staat?
@Melvin: 19:00 vanavond 1 uurtje. Moet wel lukken toch?
Vind die tijd onzin zulke bullshit, snap dat het marketing is enzo maar nee dank je, stop hiermee. Voor een beta snap ik het nog wel, je gooit de servers online voor die tijd en tot dan en dan en daarna over maar hetzelfde voor een demo? Onzin. Pure onzin. Maar goed, bij deze van RE8 doe ik mee want ik heb echt interesse in de game en alles eromheen. Maar liever zie ik dat het stopt met die tijd onzin.
Ik heb de demo van Resident Evil Village vanmorgen gespeeld. Ik heb toevallig een amerikaans PSN account en heb de demo daar uit de store geplukt en heb ‘m daarna twee keer gespeeld op twee verschillende accounts.
Afgezien daarvan vind ik het allemaal nogal omslachtig en onnodig. Breng die twee demo’s gewoon in één keer uit en dan zonder die tijdsrestrictie.
Waar men zich al niet druk om maakt? Tjonge jonge jonge…………
@PSX-Sense, sinds jullie site uit de lucht is geweest, lijkt jullie site heel instabiel. Doet lang om pagina te openen, of het blijft hangen. Ik weet niet of anderen er last van hebben, maar valt mij op dat het alleen bij PSX sense is.
@Gio-the-Gamer: ja same, het duurt soms heel lang om een pagina te openen of een comment te plaatsen door de server issues
@rainking: Ja, dat vind ik ook. Een demo voor dit toe te lichten, en een demo voor dat toe te lichten.
De bedoeling hiervan laat zich raden.
Iedereen heeft het erover, wat natuurlijk een manier is om hype te genereren.
@Gio-the-Gamer: Klopt, vooral het forum openen vraagt bizar veel tijd.
En zoals je aangeeft hebben andere websites daar geen last van.
War is punt van demo als het maar tijdelijk is wil je gamers overhalen om het te kopen dan maakt je vrij voor onbepaalde tijd
‘Het wordt helemaal een grijs gebied wanneer volledige versies van games beperkt aangeboden worden’ Wat is het grijs gebied dan PSX-sense? Nintendo heeft meer dan duidelijk gecommuniceerd over de beschikaarheid van Super Mario 3D All-Stars.
Jullie vergeten dat het vroeger heel normaal was. Dan had je zelfs demo op een disc versie en had je maar een uur de tijd of korter. Niks nieuws onder de zon
Werkt bij jullie de mobile app ook niet?
Als men dit doet met volle games = wijger ik dat te kopen .
Ook demo met tijdslot = zorgt er juist voor dat er minder intresse is bij mij.
Vroeger had ge inderdaad demos van 1 uur of minder maar die kost ge constant heropstarten