Review | Nacon Revolution X – Nacon zorgt al jaren voor alternatieve controllers voor gamers. Van goedkopere opties voor de PlayStation consoles tot pro controllers voor de gamers die net dat beetje extra willen voor hun speelervaring. Nu brengt Nacon niet alleen voor de PlayStation consoles controllers uit, ook Xbox gamers hebben de mogelijkheid om een Nacon controller aan te schaffen en te gebruiken. Maar willen de Xbox gamers dit wel? Microsoft biedt zelf namelijk erg goede controllers en met de laatste tweaks is de Xbox Series controller, die bij de Series X|S geleverd wordt, een zeer goede. De veel duurdere Elite Series 2 controller is een van de betere controllers op de markt, maar heeft wel een fors prijskaartje. Waar past de Revolution X in dit plaatje? Hopelijk niet in de prullenbak…
Het design straalt ‘goedkoop’ uit
Als je de Revolution X vergelijkt met de voorgaande controllers die Nacon heeft uitgebracht, lijken zij dit keer de plank volledig mis te slaan. Om uit te leggen waar dit aan ligt, refereer ik naar de zijkanten van de hendels. Deze hebben namelijk geprofileerde textuur, wat de controller niet stoer of gamey doet ogen, maar erg goedkoop. Op de facebuttons zijn de letters er bijvoorbeeld groot op geprint, wat mij als eerste indruk geeft dat de controller zo te vinden is op AliExpress. Het is gewoon geen aantrekkelijk design en dit kan Nacon gewoonweg veel beter. In lijn met dit ‘stoere’ design hebben de bumpers en triggers een soort extra inkeping gekregen. Compleet functieloos en het voegt ook amper iets toe aan het comfort.
Wat de Revolution X verder biedt zijn 4 S-knoppen (shortcut knoppen) waar je andere knoppen aan kunt toewijzen voor betere toegankelijkheid onder het gamen. Om de controller optimaal te kunnen gebruiken, is onder de Home-knop ook een Share-knop te vinden. Alles wat je van een gewone Xbox controller verwacht, zit hier ook op en dat samen met de S-knoppen. Tussen de S-knoppen, onderop de controller, heb je een profielknop waarmee je kunt schakelen tussen vier verschillende opgeslagen profielen. Naast de profielknop heb je ook nog een schuifknop, waarmee je kunt schakelen tussen een klassieke modus (S-knoppen on-the-fly toewijzen) en een geavanceerde modus (via de Revolution X software op de Xbox). Omdat het hier een bedrade controller betreft, kun je door middel van de bijgeleverde USB-C kabel de controller aansluiten op je Xbox.
Recycle werk van bestaande onderdelen
Hoe voelt de controller in je handen? Dit is nu ook niet echt iets om over naar huis te schrijven. Het hoofdstuk ‘Ergonomie’ is denk ik gemakshalve overgeslagen tijdens het ontwikkelproces. De uitsteeksels waar de triggers in gehuisd zijn, lijken qua positie niet fijn geplaatst ten opzichte van je middelvingers die eronder dienen te rusten. Pas met een zeer specifieke greep liggen je handen correct wat bijna claustrofobisch is bij normaal gebruik. In vergelijking met de Revolution 3, lijkt hier de uitwerking simpelweg minder goed uit de verf te komen. Maar dat is nog iets waar mee om te gaan valt.
De d-pad en de pookjes lijken echter stil te staan in de tijd. Of eigenlijk is een betere verklaring dat Nacon oude onderdelen van voorgaande controllers wederom toepast op de Revolution X. In dit geval is dat geen goede zaak, omdat er genoeg kritiek is op deze onderdelen. De pookjes zijn in deze voorzien van weinig weerstand, wat voor sommige gamers een pluspunt kan zijn en bij gebruik werken deze ook gewoon soepel, dus hier komen ze wel mee weg. Als je tegenwoordig om je heen kijkt wat de concurrentie weet te produceren op het gebied van d-pads, dan is die van Nacon een grap. Je kan het niet meer maken om zo’n ondermaats onderdeel met slechte feedback op je controller te verwerken, als je directe alternatief de normale Xbox controller is.
Nacon, genoeg is genoeg
De facebuttons lijken wel wat steviger te zijn en zijn eigenlijk ook wel fijn om in te klikken. Maar helaas, de vreugde van deze ervaring wordt kapot geslagen alsof een dief een ruit ingooit met een baksteen. De triggers zijn nog steeds niet veranderd en hanteren een design dat wederom schuin afgewerkt is, en ontzettend irritant voelt bij langdurig gebruik. Het lijkt alsof Nacon met de oogkleppen op gewoon niet naar de kritieken wil luisteren. Want ja, toen ik bij hun op kantoor was werd er specifiek meegedeeld dat zij van de kritieken op de triggers bewust waren. Twee jaar later is er nog niks veranderd en hebben we weer te maken met triggers, die naar de standaard van de industrie ruim ondermaats is. Nacon, doe hier iets aan.
Gelukkig is er deels wel iets gedaan aan de S-knoppen. Voorheen waren deze veel te vlak en qua comfort niet zo intuïtief om te gebruiken, dan wanneer je bijvoorbeeld peddles of ordinaire uitstekende knoppen zou hebben. De S1- en S3-knoppen, die rusten onder de vingertoppen van je middelvingers als je de controller vasthoudt, zijn nu zeer fijne toegankelijk druktoetsen geworden. Het is dan weer zo jammer dat er maar voor de helft geluisterd is, want de andere twee S-knoppen zitten op een vlakke wijze eronder. Het scheelt wel dat deze knoppen verlengd zijn, waardoor je met je ringvingers het net wat beter kan aantikken, maar ideaal is anders. Als een van de weinig overtuigende pluspunten is de software die beschikbaar is voor de Revolution X erg uitgebreid, duidelijk en prima in gebruik op je Xbox systeem. Hierin kun je werkelijk alles aanpassen: van de audio tweaken tot aan de responsiviteit van de pookjes en de kleuren van de RGB cirkel aanpassen voor het rechter pookje.
Dolby Atmos op de doos is een lokkertje
Maar dan staat er op de doos dat je via deze controller gebruik kan maken van Dolby Atmos, de geluidssoftware waarmee je onder andere je geluid extra kan tweaken, maar ook de virtuele surround sound van Dolby kunt gebruiken. Hoewel we niet de software van Dolby hier gaan bespreken omdat het een op zichzelf losstaand product is, moet dit product wel goed tot zijn recht kunnen komen als je hier gebruik van wilt maken. Dit kan niet echt met de Revolution X, aangezien de audiochip in de controller barslecht is. Niet alleen is het maximale volume flink beperkt op je headset (verschillende soorten getest overigens) via de controller, ook gaat het gepaard met een flinke dosis ruis. Dus Dolby Atmos klinkt leuk op de doos, maar als de Revolution X je geluidskwaliteit verslechterd door de slechte audiochip, schiet dat natuurlijk niet echt op.
Voor € 110,- haal je deze controller in huis, maar waarom je dit zou willen zou ik eerlijk gezegd niet weten. De bijgeleverde controller van Xbox overtreft de Revolution X op elk vlak en onlangs heb ik nog de Razer Wolverine V2 besproken, die van beduidend betere kwaliteit is voor slechts een tientje meer. Voor ongeveer 60 á 70 euro meer heb je de Elite Series 2, wat in elk opzicht de meest superieure controller is, mocht je als hoofdreden de extra knoppen onder je vingers willen hebben. Tijdens het gebruiken van de Revolution X zou ik de prijs geschat hebben op ongeveer 50 á 60 euro, maar € 110,- is eigenlijk gewoon de consument belazeren. Mijn excuses, maar op een paar goede elementen na moet Nacon eens nagaan of het niet tijd is om echt hun best te gaan doen zoals de rest van de concurrentie.
Conclusie
De Nacon Revolution X is een controller die duidelijk gemaakt is om dat laatste beetje centen uit de consument te trekken met de resterende onderdelen die Nacon nog had liggen van de PlayStation pro controllers. Het is niet innovatief, er is vrijwel niks verbeterd ten opzichte van de andere Nacon controllers en de kwaliteit voelt simpelweg veel te goedkoop aan. Gezien Microsoft zelf al zeer degelijke controllers aanbiedt, is het bijna dapper wat Nacon hier probeert. Tegenwoordig ligt de lat voor controllers zeer hoog, dus met onderdelen die zeker drie jaar geleden al middelmatig waren, is er nu totaal geen ruimte voor de Revolution X. De belachelijke € 110,- valt niet te rechtvaardigen: de audiochip is slecht, de ergonomie is belabberd, de triggers zijn een grap en de bouwkwaliteit lijkt zo van de rommelmarkt afkomstig te zijn. Nacon, doe eens jullie best, jullie kunnen vele malen beter dan dit.
Pluspunten
- Vernieuwde S1- en S3-knoppen
- USB-C kabel is 3 meter lang
- Revolution X software is goed
Minpunten
- Ondermaatse ergonomie
- Ondermaatse d-pad
- Onacceptabel slechte triggers
- Dolby Atmos wordt belemmerd door de slechte audiochip
- Zeer plastic/goedkope bouwkwaliteit
- Belachelijke prijs
-
Kortom troep die je niet moet willen hebben. Laat staan 110,- betalen voor dit handje vol plastic.
Lijkt wel wat op de vorm van de Xbox 360-controller, voor een nostalgische meerwaarde.
PlayStation 5 relaunch die back buttons of maak een elite 2 soortgelijke controller. Het zal verkopen als een gek. Maar helaas heeft Sony andere rare ideeen die Jim Ryan moet weg. Shawn Layden was perfect voor PlayStation!
Heb 3 van de PS4 controllers gehad van Nacon en die waren vergelijkbaar met Italiaanse supercars.
Ze waren echt geweldig en velen malen beter als de DS4 maar qua betrouwbaarheid was het matig.
(Niet dat de DS4 geweldig was, die was met 2 uur al leeg.)
En ja dat klinkt vreemd dat ik ze dan nog geweldig vindq maar zo fijn vond ik ze.
Desnoods elk jaar een nieuwe kopen dan die brakke DS4 gebruiken.
nacon is rotzooi,gaat snel kapot.
@Bigds9fan: gast kijk is naar de minpunten,en dan beweer je nog dat nacon beter is dan die van playstation,jou kan ik niet serieus nemen.
@Anoniem-9477:
MIJ kan je niet serieus nemen? Jij leest niet eens een comment goed. Ik geef duidelijk aan dat ik de PS4 controllers van Nacon heb gehad. Die ik dus vergelijk met de DS4.
Die niks te maken hebben met deze controller. Die overigens weer vergeleken wordt met de Xbox controller wat weer een heel ander playing field is want ik heb de Xbox controllers altijd fijner gevonden als de Playstation controllers. De DualSense is de 1ste Playstation controller die ik echt goed vind.
En ja ik vind de Nacons dus beter. De lay-out van de thumbsticks was perfect, de thumbsticks zelf waren goed en ze lagen goed in de hand.
Het merendeel van de reviews was ook behoorlijk positief overigens.
Vergelijk dat met een controller die al snel na een paar uur leeg (naast de andere issues) was en ja ik prefereer de Nacon of (de Razr Raiju Tournament boven de DS4).
Zeker omdat ik redelijk veel online speel en dan kan je gewoon niet hebben dat een controller er opeens mee uit scheidt zoals de DS4 een paar keer deed.
Maar ik zal altijd eerlijk blijven en erbij blijven vermelden dat Nacon qua betrouwbaarheid inderdaad wat te wensen overlaat.
Maar goed zowel ik als een kameraad van mij hebben al een DualSense moeten laten vervangen dus geen enkel bedrijf is perfect op dat front.
@Bigds9fan: Ik heb die controllers nooit getest, maar ik geef je gelijk dat de Dual Sense de eerste echt goede Playstation-controller is.
Heb daarvoor altijd een Xbox gehad, en de Dual Shocks moesten daar toch voor onder doen.
Vervelend vond ik dat je duimen daar wel eens afgleden, of dat je ze moest herzetten.
Dat kon weleens je dood betekenen.
Maar de Dual Sense, vind ik dan weer beter dan de Xbox-controller.
Ligt zeer goed in de hand, de sticks zijn aangepast zodat je duimen er niet meer afglijden, ze hebben nu een rand voor extra grip en, ze staan verder uit elkaar.
Ook tevreden dat ze de kleurtjes van de face-buttons hebben weggelaten, dat oogt veel volwassener, en iedereen weet ondertussen toch hoe de figuurtjes op de knoppen staan.
Wat de controller echt naar een hoger niveau tilt zijn natuurlijk de adaptieve trekkers.
Dat is een zeer knap staaltje technologie waarbij de weerstand van die trekkers, op één of andere manier, door een digitaal commando in real time kan worden aangepast.
Sommige games maken er beter gebruik van dan anderen, zoals het boogschieten in Kena Bridge of Spirits, wat echt heerlijk aanvoelt.
Beter dan in Ghost of Tsushima bijvoorbeeld.
Ik verwacht dus dat die technologie naarmate de jaren verstrijken, steeds verder verfijnt wordt.
slechtste controller die ik ooit heb gehad….. snel kapot en ergonomisch een ramp na een uurtje spelen. NIET KOPEN
@Undergod:
Snap wat Sony wil met die rand op de thumbsticks maar die zat er met de DS4 ook al op en persoonlijk vind ik die vreselijk maar een paar thumbgrips fixt dat weer.
Wat de Nacon ook had is dat de linker stick hol en de rechter was bol. Subtiel verschil maar hield gister de mijne even vast en het voelde meteen vertrouwd aan.
Maar de dualsense is echt een hele verbetering en de 1ste controller waarbij de linkerhoek op die plek kan zitten en ik toch uren zonder problemen kan gamen.
En de adaptive triggers ja die zijn ook geweldig.
@Anoniem-7733:
mijn Nacon al meer dan 3 jaar. speel op ps4 en pc met die controller dat ding is niet stuk te krijgen. en plastic valt mee steviger aan dan Sony controllers dat is pas plastic 😛