Hoewel de adviesprijs van games is gestegen, verliezen ze sneller dan ooit hun waarde en dat heeft de gamesindustrie voornamelijk aan zichzelf te danken. Vroeger waren games sowieso een stuk duurder. Als jong ventje moest ik voor Mario 64 maar liefst 169,- gulden bij de kassa aftikken. Een paar jaar later kostte Soul Reaver 2 mij 149,95 gulden op de PlayStation 2, een console waar ik ook nog eens 1149,- gulden voor moest ophoesten. Een nieuwe pc-game ging al snel voor 100,- gulden over de toonbank. Met zulke bedragen was de tweedehandsmarkt dan ook al snel gevonden en vooral de komst van Marktplaats bleek een waar godsgeschenk te zijn.
Dat had echter geen directe impact op de prijzen, die verder redelijk stabiel bleven. Met de lancering van Steam in 2003 kwam daar echter snel verandering in. Dankzij digitale distributie zaten er geen winkeliers meer tussen en konden de games scherper geprijsd worden. Door de jaren heen werden de grote uitverkoop acties op Steam heuse evenementen waarin je spotgoedkoop games kon aanschaffen. De markt speelde daar gretig op in, waardoor er snel een legioen discutabele websites opdoken, waar je voor een prikkie Steam codes van jouw favoriete games kon kopen. Je hoefde niet eens meer op de volgende grote Steam sale te wachten.
Het gevolg was dat de waarde van pc-games en zelfs de kortingen op Steam daalden. Multiplatform titels werden steeds vaker goedkoper uitgebracht op Steam, dan wat er voor hun console tegenhangers werd gevraagd en indien een prijs toch te hoog bleek, dan volgde er al snel een korting om dat te corrigeren. Als je over een degelijke game pc beschikte, was je alleen voor de exclusieve console games duurder uit. Een geduldige gamer had daar echter geen last van, want na een paar maandjes wachten kon je die titels vaak al voor de helft van de nieuwprijs op Marktplaats scoren. Nu begon de gamesindustrie het echter wel op te merken.
Het begon met de invoering van de Online Pass om multiplayer te kunnen spelen en zo een centje mee te pakken van de tweedehandsmarkt. Dat was gelukkig een kort leven beschoren en ook de DRM beperkingen van de Xbox One pakte verschrikkelijk slecht uit. Aangezien de tweedehandsmarkt niet kon worden ingedamd en de prijzen verhogen geen optie was dankzij het goedkopere multiplatform pc alternatief, moest er iets anders worden bedacht. Voortaan kwam de nadruk op pre-order bonussen, DLC, seizoenspassen, loot boxes en microtransacties te liggen. Het hek was van de dam en de gamesindustrie werd steeds gieriger en geldbeluster.
Ondertussen waren consoles steeds meer kleine pc’s geworden met ieder een eigen winkel, waar iedere dag wel een uitverkoop gaande lijkt te zijn. Digitale distributie is inmiddels ook hier de norm geworden en de verschillende abonnementen (Gold en Plus) hebben miljoenen abonnees. Daar zitten iedere maand meerdere games bij inbegrepen, wat vooral de markt voor kleinere games de nek omdraait. Waarom zou je die immers zelf kopen als ze uiteindelijk toch wel in een abonnement worden opgenomen of gratis door Epic wekelijks worden weggegeven? Alsof dat allemaal nog niet genoeg is kwam Microsoft ook nog eens met Game Pass aanzetten.
Dat is namelijk pas echt bijna gratis gamen. Op de pc heb je regelmatig acties dat je voor 1 euro een maand kunt spelen. De afgelopen jaren heb ik voor nog geen 10 euro bij elkaar talloze titels geprobeerd en zeker 15 top games uitgespeeld. Daarnaast hoefde ik ook geen Xbox Series X te kopen. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, waarom zou ik de adviesprijs van 79,99 euro voor een exclusieve game van Sony betalen? Ik heb nu al genoeg te spelen en over 6 maanden koop ik die exclusieve titel wel voor de helft of minder van de adviesprijs. Zo kun je Horizon: Forbidden West nu al voor 30 euro op Marktplaats vinden en dat geldt voor de meeste games.
Dat brengt mij terug naar het begin. Zolang de gamesindustrie er alles aan doet om games sneller dan ooit hun waarde te laten verliezen, zal een hogere adviesprijs nooit houdbaar blijven, ongeacht of het gerechtvaardigd is of niet. Uiteindelijk zal dat de hoge budgetten voor triple A games steeds meer onder druk zetten, waardoor we nog meer geldbeluste praktijken zullen gaan krijgen of andere gevolgen gaan zien. Goedkoop gamen is mooi meegenomen, maar alles heeft een prijs, we weten alleen nu nog niet wat we daar uiteindelijk voor gaan betalen. Mee eens of heb je andere argumenten? Je kan het hieronder laten weten!
Ok dus je hebt aan de ene kant commentaar op Xbox Game Pass en insinueert zelfs dat het niet goed is voor de game industrie maar je hebt er zelf wel een aantal jaar gebruik van gemaakt…
Je klinkt als een klimaatactivist die zelf met het vliegtuig reist.
Als je er echt zulke bezwaren tegen hebt, had je ook niet van de 1 euro actie gebruik moeten maken en in plaats daarvan de volledige prijs moeten betalen
Allemaal de schuld van de Series S
Alleen maar ons voordeel toch dat games sneller daalt en aangezien mensen het niet meer zo goed hebben als in gulden tijd dan zal het wel moeten anders verdienen ze nog minder
@Anoniem-2051: Ga toch weg… Je kunt als persoon principes hebben maar alsnog kiezen voor financieel gewin. Het feit dat hij niet 100% in praktijk brengt wat hij predikt wil niet zeggen dat zijn mening per definitie in de prullebak mag…
Ik kijk altijd in de sale maar als ik een game wil hebben dan boeit mij de prijs eigenlijk totaal niet.
Ik koop al m’n games digitaal en de goede games preorder ik of koop ik op dag 1.
Vervolgens speel ik ze wanneer ik er zin in heb.
Soms speel ik ze pas een jaar of wat later. Zoals bijv bij cyberpunk.
De enige waarde die ik aan een game hang is de waarde van hoeveel plezier ik eraan heb, de prijs is voor mij hierbij niet relevant.
Horizon: Forbidden West ps4 voor €20 met gratis upgrade naar de ps5
@Dopekoe: Ja dat heb ik ook. Ik koop alleen games voor de volle pond als ik weet dat ik er plezier aan ga beleven. Bij Horizon: Forbidden West had ik mijn twijfels omdat ik mijn interesse verloor bij de DLC van Horizon. Dus heb ik gisteren Horizon: Forbidden West ps4 toch maar gekocht voor €20.
Games zijn over het algemeen gewoon minder goed, half af, te vroeg gereleased enz.
Games zijn tegenwoordig erg slecht, niemand wil die rommel hebben dus ze dalen snel in prijs
Ja, die N64 spellen waren flink aan de prijs. Ik kan me nog herinneren dat ik (ik weet niet hoelang) had gespaard voor Pokemon Snap en m vervolgens in 2 dagen uitspeel. Wat was ik chagrijnig, lol.
Tegenwoordig is de gamesindustrie vele malen groter. Meer concurrentie is lagere prijzen.
@Anoniem-6785: Thanks, ik was de free upgrade vergeten. Morgen ff halen.
@Anoniem-4604:
Simpele uitleg maar spot on.
Tja allemaal niet zo gek. Voorbeelden hier genoemd zijn met namen nintendo. Die games zijn exclusive dus ook nu blijven die vaak sterk in prijs. De rest, veel mensen kopen dus vraag en aanbod. Veel aanbod staat gelijk aan lage prijs dat is met alles zo.
Vind het zelf belachelijk dat de prijs van nieuwe games is opgeschroefd, bijvoorbeeld next gen fifa en wonderlands toch paar tientjes duurder dan last gen, en de verschillen zijn minimaal
@Anoniem-4604: Games zijn niet slecht alleen je ziet geen games meer die iets nieuws doen. Het is eigenlijk allemaal hetzelfde. Daardoor verliezen mensen interesse in gaming……….koop zelf bijna geen games meer.
De game industrie is gewoon de film industrie achterna gegaan.
@Anoniem-7294: ook dat, maar ook veel onafgemaakt, copy paste werk, geforceerde politieke onzin en belangrijkste nog er zit geen plezier meer in de games, games waar ik echt plezier aan had waren eind jaren 90 daarna werd het steeds minder
@Oldskool-NL:
Precies dit dus.
@Anoniem-2051: Net als dat het bij klimaatactivisten geen sterk argument is, is dit het nu ook niet. Geen mens is perfect en ieder mens is in een bepaalde mate hypocriet. Volgens jouw stelling mag niemand ergens meer wat van vinden.
Al sinds mijn eerste games, Sonic op de megadrive (meen 190 gulden) betaal je een forse prijs. Nieuwe games zijn nu €70 (154 gulden) en dus maar iets gedaald over de 30 jaar heen. Met een grotere afzetmarkt anno nu. Maar goed, games in de jaren ‘90 hadden veel minder developers, geen complete cast van (stem)acteurs etc. ♂️
Gelukkig zijn ze nu vaker in de aanbieding en koop ik er slechts een paar per jaar welke ik lange tijd speel. Volgens mij veelal nog steeds het geld waard. Hoewel de games met loot boxen en ontelbare DLC uitbreidingen me veelal minder trekken.
Games verliezen snel hun waarde omdat mensen die bepaalde games niet hebben deze nu graag voor bijna niets willen spelen via allerlei abbonementen.
Ik heb hier toch wel een aardig aantal games in de vorm van cartridge en disc liggen van PS1,2 en super Nintendo, Nintendo 64 etc, die nu door de nieuwe generatie bijna gratis via abbonementen gespeeld wil worden.
Dan worden de fysieke games zeker minder waard, mensen doen hetzelf door altijd alles maar te willen hebben en dat ook eisen van de grote uitgevers en dan het liefst voor niets.
En de mensen die games maken hebben ook een hypotheek te betalen ,games gratis weggeven is slecht.
@Anoniem-2051:
Wat een bekrompen reactie weer.
Je zou dus zelf ergens geen gebruik van mogen maken omdat je weet dat het een negatieve impact heeft op de planeet of game industrie in dit geval?
Dan kunnen mensen die iets willen veranderen beter als een middeleeuwer gaan leven en dat slaat nergens op.
Die van ps en xbox verliezen veel waarde en zijn na een aantal jaar vrijwel bijna niks meer waard. Die van nintendo houden meestal hun waarde en sommige worden zelfs meer waard.
@Anoniem-2268: “Dan worden de fysieke games zeker minder waard, mensen doen hetzelf door altijd alles maar te willen hebben en dat ook eisen van de grote uitgevers en dan het liefst voor niets”
Klopt. Mensen will geen geld meer uitgeven en dan maar zeuren dat alles minder word.
Je ziet het constant bij gamepass die reacties. Mensen kopen geen games meer en wachten tot de game op gamepass komt.
Ben benieuwd hoeveel fysieke edities er van Starfield verkocht gaan worden……..bijna niets denk ik. Hele slechte zaak.
@Anoniem-7590:
Zelf games ontwikkelen heeft geen toekomst meer, Sony heeft deze indie ontwikkelaars jaren ondersteund,maar nu met game pass zal de innovatie uit de game industrie verdwijnen.
Mensen willen er niet meer voor betalen, dan is het snel afgelopen.
Games zullen wel blijven bestaan,maar het niveau van games als Oblivion, Skyrim, Killzone, Horizon Zero Dawn etc zullen langzaam verdwijnen.
Live service is de toekomst,je betaald niet voor de game ,maar vooral om een game te kunnen spelen.
@Anoniem-2051: Begrijpend lezen blijft een kunst, maar uit je reactie maak ik op dat je een zeer gevoelige Xbox fan bent waarbij een snaar is geraakt. Haal eerst even rustig adem, maak desnoods buiten een ommetje en lees nou eens goed wat er daadwerkelijk staat en niet wat jouw hoofd er van maakt. Want helemaal NIETS en dan ook echt NIETS van wat jij nu zegt staat in de tekst.
@RegisteredGamer: Bedankt voor de reactie. Echter zijn mijn principes hier niet relevant omdat de tekst niets predikt. Het illustreert enkel hoe de industrie zelf de waarde laat dalen en dat hier gevolgen van zullen komen. Hoe een ieder daarmee omgaat, zoals ik zelf al aangeef met mijn Game Pass voorbeeld, is hun zaak 🙂
Alleen maar voordeel gewoon wachten op discount en niet day one spelen. Sommige games kunnen wel die ook echt hun geld verdienen zoals Santa Monica studio’s.
Game pass is Nice maar wij heb geen controle over de games en geen ownership. Drm is nog steeds een issue
@Anoniem-2051: misschien is ie juist nadat hij er gebruik van gemaakt gaan bedenken dat het in de long run niet zo goed is voor de industrie die hij koestert?
Misschien even wat verder kijken dan je neus lang is gap!
Ik heb zelf een hekel aan digitale shit heb nog steeds een mp4 noem maar op maar wilt niet zeggen dat ik niet wel is een digitaal spel online koop voor schijntje van de prijs fysiek als voorbeeld.
Kom hij mag toch mening geven ZONDER 100% gecommitteerd zijn?
@pOZORjED: denk dat je gewoon bij die games moet wachten op de complete edities.
heb ik gedaan met bijvoorbeeld the witcher.
maar ook spiderman wachtte ik ff qua prijs.
Beide trouwens haha want heb miles morales ook gehaald.
Maar heb mijn lesje geleerd met arkham knight had die dlc aangeschaft voor toen 27 euro geloof ik maar was het niet helemaal waard in mijn ogen.
ZEKER niet als je bedenkt dat ik de arkham ps4 had en al maanden had gepre ordered had eigenlijk die seasonpass er al bij moeten zitten.
@Anoniem-1992: mwah denk juist dat de sterk verhalende games niet zomaar zullen verdwijnen.
Genoeg mensen die niet erg vinden om iets meer te betalen voor kwaliteit?
Heb met vrienden over gehad zijn nu allemaal gow aan spelen en deze game had ik voor 150 ook gehaald!
@Anoniem-4604: Amen
@RobanosSmatros:
Als ze allemaal day one op een service als game pass gegooid worden,zul je zien dat het steeds minder wordt met dit soort games.
Dat is wat ik zeg.
Playstation 2 kwam uit in 2000, invoering euro in 1999. Waarom dan nog in guldens rekenen? En als je dat al doet, is t te simpel om x 2,2 te tellen. Daarnaast; de transitie naar digitaal (geen fysieke distributiekosten), de opkomst van steeds sneller internet en rise of the indies (jan lol kan een game maken en uitbrengen) zorgen voor veel fikse competitie en dat drukt de prijzen in een markt (economie 101). Voor iedere gow ragnarok zijn er talloze andere opties voor alle smaken waar je je geld aan mag besteden. En kwaliteit verkoopt meestal toch, ongeacht de prijs. Verkoopt je game niet, breng je de game op steam uit waar je game een tweede leven krijgt. Dus snap het hele probleem/discussie niet. Als gamers hebben we het nog nooit zo goed gehad
@Anoniem-8400: Ik snap deze reactie eerlijk gezegd niet zo. Allereerst werd pas op 1 januari 2002 werd het zogenoemde chartale geld in omloop gebracht, ofwel de eurobankbiljetten en euromunten. Daarvoor werd de euro enkel als rekenmunt gebruikt. Dus in november 2000 kon ik de PlayStation 2 bijvoorbeeld alleen met guldens betalen en niet met euro’s.
Daarna herhaal je vervolgens vrijwel alles wat de schrijver aankaart, maar dat verpak je het alsof jij het wiel hebt uitgevonden met je economie 101 en daarna ga je ineens alle kanten op???
De reden waarom games van vroeger als “leuker” of “vernieuwend/origineel” werden ervaren, is omdat het gehele concept van videogaming destijds vooral werd gezien als een niche. Het was geen miljardenindustrie, en de grootte van de gamerdoelgroep is naarmate de jaren figuurlijk ontploft in hoeveelheid. De enige mensen die in het begin interesse hadden om een videospel te maken, waren met mensen met een pure ongeëvenaarde passie voor dit vakgebied. Deze developers zochten elkaar meestal op via blogs of tech meetings georganiseerd door wat meer kleinschalige softwarebedrijven en ze werkten dan samen om iets leuks om de markt te brengen. Succes stond gelijk aan het creëren van een sterke IP die een reeks aan franchises aan deed aanwakkeren. Dit was de originele manier om veel geld te genereren.
Maar omdat de gamesindustrie nu zo groot is geworden en veel old-school developers uit de industrie zijn gestapt, lijken nieuwere developers en managers niet echt meer te snappen wat een game een game maakt. De gameplay moet namelijk gewoon leuk en uitdagend zijn, ongeacht het budget en de graphics. Helaas staat succes voor hen nu tegenwoordig gelijk aan de hoeveelheid winst die wordt binnengehaald, ongeacht de wijze of ethiek waarmee dit wordt gerealiseerd. Kijk bijvoorbeeld mobile games, veel (of zelfs de meerderheid) hiervan zijn letterlijk virtuele gokkasten, maar dan erger omdat je er niet eens iets van doorverkoopwaarde voor terug krijgt. Is de game weg? Dan is je investering ook weg.
Als laatste punt is er eigenlijk nog het grootste probleem wat deze hele markt om zeep heeft geholpen: namelijk, de “casuals”. Dit is het overgrote deel van de huidige gamerdoelgroep waarmee omzet wordt geboekt door techbedrijven, en bedrijven als Sony en Microsoft weten dit zelf maar al te goed. Zij zijn eigenlijk het grootste probleem in deze hele situatie. De casual wilt geen uitdaging, maar wilt iets spelen wat simpel en begrijpelijk is en er ook nog eens mooi uitziet. De casual vind het niet erg om hier en daar geld te spenderen aan een lootbox of een microtransactie, want de casual wilt het gewoon leuk hebben met een leuk kostuumpje van €20 met bijpassende kleuren die apart moeten worden betaald voor €10 per kleur i.p.v. dat deze worden vrijgespeeld middels progressie. De casual is niet hevig geïnvesteerd in de gamingsector, maar koopt toch elke nieuwe console en de daarbijbehorende accessoires. En als allerbelangrijkst, de casual stelt geen ethische vragen, maar doet gewoon, als het maar vermakelijk is. Modern gaming is erg hevig gefocust op het plezieren van casuals. Dit zijn de mensen die elke cod en fifa kopen, gamepasses aanschaffen, microtransacties verrichten en klagen over elk denkbaar spel dat ook maar iets van een learning curve heeft omdat het voor hen te moeilijk of onbegrijpelijk is.
Samengevat: door de bomen zien uitgevers en softwarebedrijven het bos niet meer. De enige manier waarop de industrie gaat veranderen is als er vanuit ergens een grote financiële schok komt. Er moet gewoon iets groots gebeuren waardoor de hele industrie wordt wakkergeschud. Misschien als Microsoft Activision overneemt, dat dit Sony weer aanzet tot de ontwikkeling van meer originele en creatieve games zoals in het ps1 tijdperk? We zullen gewoon geduldig moeten afwachten hoe dit gaat aflopen.
De gamingindustrie is ingestort net als in 1983 en net als film en muziekindustrie, en ik geloof niet dat dit snel gaat veranderen, einde aan creativiteit want alles is al uitgeprobeerd, volgens mij komt het niet door te kort aan creativiteit maar te kort aan kundigheid, mensen zijn onkundig geworden, niemand die nog enige verstand heeft van wat die doet of zegt iedereen is met zijn hoofd ergens anders maar wel allemaal praatjes
zijn al minder waard op het moment als ze uitkomen vaak zit het vol bugs thja …
@Dopekoe: de vuistregel die ik hierbij hanteer, als een game mij per uur een euro of lager gekost heeft is het een prima aankoop geweest. De meeste hobbies zijn duurder naar verhouding. (ja er zijn ook goedkopere)
” Zolang de gamesindustrie er alles aan doet om games sneller dan ooit hun waarde te laten verliezen”. Dat heeft niks met de game industrie te maken hoor. Vraag en aanbod.
@Anoniem-1676: dat wat je zegt kan gewoon onzin zijn?
Waarom staan de ps5 games de sterk verhalende games niet meteen day one>?
Behalve dat het groot budget is dat is nite hun verdien model.
Gamepass doet het op een andere manier en dat is ook hun goed recht.
@Anoniem-5518: weer zo’n daap die alleen de titel leest en dan interessant gaat doen.
@RobanosSmatros:
Hopelijk heb je gelijk en zal het onzin zijn.
We zullen zien wat voor game pass de game industrie zal brengen.
Ik hoop zeker wat jij beweerd dat mensen in de toekomst voor kwaliteit games willen blijven betalen.
@Anoniem-1868: dit is letterlijk een zin uit de laatste
alinea uit het artikel.
@Anoniem-1225: Oh sorry, ik verbeter mezelf:
“weer zo’n daap die alleen de LAATSTE ALINEA leest en dan interessant gaat doen”.
Het artikel gaat uitgebreid in op hoe en wat, maar dat heb je overduidelijk niet gelezen.