Microsoft wacht tot VR-gaming een groter publiek heeft voordat ze VR-games gaan ontwikkelen

blank

Sony heeft met twee VR-headsets al aardig geïnvesteerd in VR-gaming, op pc zijn er meerdere headsets van verschillende fabrikanten aanwezig en zelfs Nintendo heeft wat gespeeld met VR-gaming middels de Nintendo Labo VR-kit voor de Nintendo Switch. Het is op dat vlak echter ietwat stil vanuit het groene kamp en dat is niet zonder reden, aldus Xbox topman Matt Booty.

In een interview met The Hollywood Reporter heeft de chef van Xbox Game Studios namelijk gezegd dat – in het optiek van Microsoft – het publiek voor VR/AR-gaming er nog niet helemaal is. Volgens Booty heeft Microsoft de mazzel dat ze IP’s hebben liggen, waar ze over de jaren grote communities aan hebben gebonden en dat er tien games zijn waar ze over de jaren meer dan tien miljoen spelers mee hebben gekregen. Booty zegt dat ze voor eventuele VR-games datzelfde niveau willen behalen, maar dat de markt er simpelweg nog niet voor is.

“I think for us, it’s just a bit of wait until there’s an audience there. We’re very fortunate that we have got these big IPs that have turned into ongoing franchises with big communities.

We have 10 games that have achieved over 10 million players life-to-date, which is a pretty big accomplishment, but that’s the kind of scale that we need to see success for the game and it’s just, it’s not quite there yet with AR, VR.”

  1. Anoniem-7996's avatar

    Wat een proactief bedrijf is het toch

    0
  2. User  avatar
    1607 XP

    Tja, ik heb 3x een vr bril gehad. De htc vive, quest 2 en de pico 4. Allen 3 na een maand weer verkocht. Ik vind de techniek super vet maar het blijft voor mij vaak een gimmick, weinig echt volwassen games. Tevens vind ik het erg vermoeiend (nee niet het bewegen). Het voelt voor mij niet als ontspannen gamen. Misschien gaat de Apple vr pro hier verandering in brengen maar die prijs is voor mij wel erg hoog. Maar om weer on topic te gaan begrijp ik wel hun statement

    0
  3. Anoniem-8492's avatar

    Wachten totdat ze wat op kunnen kopen
    Al vanaf Windows gebruike ze deze tactiek en het geeft veel winst
    Die docu over Gates is erg goed groot worden met andermans werk.

    0
  4. Anoniem-9220's avatar

    @BrutalRage: Ik snap je punt! Ik wacht ook op apple VP2 die komt in 2025 denk ik. Het nadeel van MS hun houding is dat het zo ook minder bestaansrecht krijgt denk ik. Playstation probeert wel iets op te bouwen samen met jou benoemde merken. Dat pionieren kan ik altijd wel waarderen.

    0
  5. User  avatar
    643 XP

    @BrutalRage: Ik vind het mooi hoe het kan verschillen hoe een ieder hier in staat.

    Zelf vind ik het ongekend leuk en ook ontspannend. (Wel afhankelijk van de game natuurlijk, maar dat is bij flat gaming ook voor me)

    Flat gaming doe ik bijna niet meer, en dat zegt wel wat gezien ik dat al sinds de jaren 80 doe.
    VR was altijd al een droom, en hoewel er zeker nog genoeg ruimte voor verbetering is geniet ik er met PSVR2 enorm van.

    Microsoft is zeer afwachtend in deze, en ik ben benieuwd of ze niet de boot gaan missen, maar dat is natuurlijk nog niet te zeggen nu. Het bijzondere blijft dat dit soort technieken nooit doorontwikkeld zullen zijn als niemand er in investeert, dus de afhoudende houding zorgt ook zeker niet voor een versnelling.

    0
  6. User  avatar
    4028 XP

    Geen VR, maar wel een prut kinnect uitbrengen die ongelofelijk heeft gefaald.

    0
  7. Anoniem-2226's avatar

    @Anoniem-8492: Fijn dat die docu zo groot is geworden..

    0
  8. Anoniem-9036's avatar

    Microsoft die zelf niet iets op wilt bouwen maar liever de kat uit de boom kijkt. No surprise there. Die smijten er over 5 jaar wel weer wat geld tegenaan en nemen iets over.

    0
  9. Anoniem-352's avatar

    Je moet toch wat zeggen…

    0
  10. Anoniem-1009's avatar

    Ze wachten tot er een vr bedrijf is die ze kunnen opkopen en daarna devs van vr games. Het zelf ontwikkelen zullen ze nooit doen

    0
  11. Anoniem-5123's avatar

    Oei oei oei toch, het anti-Xbox/MS legioen is weer in volle sterkte met de hooivorken aan het zwaaien hoor
    Nee, natuurlijk, Xbox/MS is nooit innovatief geweest. HDD standaard ingebouwd in de console, standaard breedbandverbinding in de console, Xbox Live, de accesibility controller, gamepass, xCloud, achievements etc.
    Als dat allemaal zo kut en slecht is vraag ik me af waarom Sony er zoveel van gekopieerd heeft… maar dat zal wel toevallig zijn 😉
    Iig, dit is hun keuze, ik snap het wel, VR is erg gaaf maar toch een heel beperkte markt. Om er dan veel in te investeren om vervolgens mss niet veel uit terug te krijgen is een risico en begrijpelijk dat ze dat niet willen nemen. Jammer, maar het is nu eenmaal zo.

    0
  12. User  avatar
    634 XP

    @Oldskool-NL: Net zoals de PlayStation move.

    0
  13. Anoniem-7594's avatar

    Ik geniet wekelijks van m’n PSVR 2, maar het is nog wat niche inderdaad.

    0
  14. Anoniem-9159's avatar

    @Anoniem-7996: Ik ga die nieuwe bril van apple ook halen zodra die beschikbaar is. ben erg benieuwd

    0
  15. Anoniem-8955's avatar

    @Anoniem-9159: zo, jij hebt geld. Wel vet hoor.

    0
  16. Anoniem-3249's avatar

    @Anoniem-8955: Is vooral een kwestie van keuzes maken. Ik rijd bijvoorbeeld geen auto, en ben al paar jaar niet meer op vakatie geweest ivm het mooie weer hier in Nederland. Dan bespaar je wel wat. Anderen zullen weer wel veel waarde hechten aan een vakantie in het buitenland wat ook prima is natuurlijk.

    0
  17. Anoniem-1331's avatar

    Moeten ze toch eerst met een vr bril komen. Dus dan zijn we vanaf vandaag +/- 6 jaar verder als ze wel met games en een vr bril komen. Aan afwachten heb je niks, MS heeft geld genoeg.

    0
  18. Anoniem-8002's avatar

    @Anoniem-5123: Misschien moet je meer onderzoek doen voordat je iets typt.

    0
  19. Anoniem-5934's avatar

    @Anoniem-3249: Maar die VR bril van Apple is toch niet voor gamen of toch wel? Dacht dat het meer VR en AR was.

    0
  20. Anoniem-6088's avatar

    Zolang de installed base van vr devices vrijwel nihil is is het vrij logisch dat je als bedrijf geen investering gaat doen om vr content te ontwikkelen. Vr is ook lastig te verkopen en dat gaat niet via allerlei trailers zoals bij reguliere games. Vr verkoop je puur op user experience en dat is precies waar de schoen wrikt. De kans bestaat dat Vr net zoals andere user experience gerelateerde producten (kinect, move, enz..) gaat falen.

    0
  21. Anoniem-827's avatar

    @Anoniem-5123: lol, je laat zien hoe clueless je bent

    0
  22. Anoniem-1507's avatar

    @Anoniem-5123: Toch mooi, een op zijn pik getrapte fanboy die dan maar een lijstje met halve waarheden in de strijd gooit.

    0
  23. Anoniem-8484's avatar

    Beter dat microsoft niks doet met VR. Iedereen moet gewoon een PSVR2 kopen. Wat een top apparaat!

    0
  24. User  avatar
    643 XP

    @Anoniem-3244: Lekker volwassenen reactie, goed bezig jij komt er wel!

    0
  25. User  avatar
    634 XP

    @Anoniem-3244: Zeer beleefde reactie. Guitarhero is 47, net als ik. Dat is toch niet meer piepjong. Niet dat ik me oud voel. Toch niets mis met de term flat Gaming? De meesten gamen toch via een plat scherm? En vroeger was dat via een lompe bak met beeldbuis. Zelfs nog met games op cassettes op de C64.

    0
  26. Anoniem-2933's avatar

    Dat wachten tot dat ze het zelf kunnen opkopen want zelf beschikken ze totaal niet over de kwaliteit om er 1 te maken HoloLens faalde ook kei en keihard.

    0
  27. Anoniem-6708's avatar

    @Auxilius27: Games op cassettes. Dat is pas nostalgie.

    0
  28. User  avatar
    643 XP

    @Auxilius27: En zo is het. De C64 heeft me flink bezig gehouden en zelfs mede door BASIC programming ook nog meer gebracht dan alleen maar gaming.

    Die cassettes dat was me wat zeg, wat waren we blij toen we de eerste disk drive kregen. Mooi om mee te maken destijds, de veranderingen waren (of voelden) vele malen groter qua impact en VR gaming doet dit wat mij betreft nu dus ook (eindelijk) weer.

    0
  29. Anoniem-5357's avatar

    Vr moet nooit naar consoles komen. Wat zal beter gaan verkopen modern warfare 2 of modern warfare VR..
    ik kies toch liever voor een controller in me hand.

    0
  30. User  avatar
    634 XP

    @Guitar_Hero: De C64 was best een veelzijdige computer. Enorm veel plezier aan mogen beleven. De komst van de floppy was destijds een revolutie. Van een single sided floppy kon Je een double sided maken met behulp van een perforator. 😉 Nostalgie, maar ik zou niet meer terug willen.

    Ik had destijds de VR1 en dat viel me wat tegen. Voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom voor de VR2. Het zal ongetwijfeld een top ervaring zijn. Misschien dat ik toch overstag ga als er een interessante aanbieding komt.

    0
  31. User  avatar
    643 XP

    @Auxilius27: Die perforatie truc heeft me altijd verbaasd haha, was mooi om dat mee te maken.

    PSVR1 vond ik wel leuk maar het had beperkingen waardoor ik het minder gebruikte. PSVR2 gebruik ik veel meer.

    Natuurlijk zal het aan je verwachtingen liggen of je het leuk vindt maar ik geniet er hard van. 🙂

    0
  32. Anoniem-8778's avatar

    Typisch, eerst andere ontwikkelaars het werk en de investeringen laten doen en wanneer de technologie op punt staat met de pluimen proberen te gaan lopen. Net zoals met hun eerste console. Daar hebben ze ook eerst Sony de markt laten aanboren met de eerste Playstation, om dan een generatie verder zelf op de proppen te komen met een slap afkooksel.

    0
  33. User  avatar
    1607 XP

    @Guitar_Hero: ja ik snap je punt. Het voelt alleen nog momenteel net als 3d tv. Is het vet, ja zeker maar het voelt niet “makkelijk en ontspannend voor mij”. Ook hoge kosten voor ontwikkeling. Maar eerlijk gezegd hoop ik wel dat de techniek toekomst heeft, voor mij is het nog alleen iets teveel “gedoe”

    0
  34. User  avatar
    1607 XP

    @Anoniem-9220: ja same, net als Nintendo. Voor mij proberen zij het vaakst iets nieuws. Alleen Nintendo is voor mij iets teveel “kiddie/ familie”

    0
  35. User  avatar
    643 XP

    @BrutalRage: Ik snap dat het is hoe je het voelt, toch zijn 3D TV en VR naar mijn mening zo ontzettend niet met elkaar te vergelijken, zowel in ervaring als in hoe het opgepikt wordt (of werd bij 3D TV). Ik zie de vergelijking vaker maar ik vind het totaal niet passend.

    Voor mij voelt het zeker met PSVR2 totaal niet als gedoe. Je zet je PS5 aan, pakt je controllers, en je doet de VR bril op, en klaar. Anders had je ook je TV moeten aanzetten en je controller moeten pakken.

    Genoeg games die je gewoon zittend kunt spelen zonder al te wild te hoeven doen. Als ik alleen al kijk naar AAA titels als Resident Evil Village of Gran Turismo 7, dan kan ik gewoon niet meer terug want buiten de ervaring mis je gewoon inzicht, alsof je ineens beperkt zit te gamen.

    0
  36. User  avatar
    12439 XP

    @Anoniem-5123: je hebt allemaal goede argumenten maar gaat toch even om nu?
    Laten we nu leven in het heden en vertel dan je eerlijke mening over wat ze nu doen?
    geen fanboy !!

    0