Interview | Mona Kinal van G2A.COM over de focus op Nederland en de ontwikkeling –In navolging van ons uitgebreide gesprek met G2A.COM CEO Bartosz Skwarczek spraken we ook met Mona Kinal over de andere kant van de onderneming. Er zit natuurlijk veel tijd en aandacht in het platform, dat consumenten gebruiken voor de aanschaf van content. Op de achtergrond is er technologische ontwikkeling in de vorm van AI, maar ook een progressieve groei van het bedrijf op nieuwe markten. Hierin is marketing een belangrijk element en daarover spraken we met marketing baas Mona Kinal.

Onzichtbaar in Nederland..?

Waar G2A bezig is steeds meer landen te veroveren, is het platform in Nederland onder gamers wel bekend, maar ook weer niet heel erg zichtbaar. Het bestaat, we kunnen er gebruik van maken en dat is het. Met een hoofdkantoor in Amsterdam is het best gek dat we ze eigenlijk niet zoveel zien in het digitale ‘straatbeeld’, maar hier is een reden voor. Zo zegt Mona: “We zijn een internationaal bedrijf en we willen uitbreiden met onze producten en ons merk. We willen zoveel mogelijk mensen wereldwijd bereiken en dat is gelukt. Die focus hadden we in eerste instantie, nu is de tijd daar om ons meer op lokale markten te gaan richten, naast dat we natuurlijk globaal actief blijven.”

Hierbij kijkt G2A naar de markten die de meeste potentie hebben. Op dit moment zijn dat de Verenigde Staten, maar ook Spanje en Nederland. “Hoewel we misschien nog niet zo zichtbaar zijn, zien we dat we in Nederland als lokale markt steeds meer voet aan de grond krijgen. Zo hebben we het afgelopen jaar bijvoorbeeld een groei van 23% gezien. We weten effectief met onze communicatie de markten te bereiken en Nederland is wat dat betreft een ‘key’ markt, want wat we daar zien is wat goed voor ons werkt. Zo zijn giftcards en software heel erg populair, het is goed voor ongeveer 40% van onze sales. Het is dus meer dan alleen gaming.”

Feit is dat dit tot op heden echter organisch gaat, want zeg zelf: hoe vaak zie je G2A in advertenties terugkomen op sociale media, op YouTube en meer? Nog niet echt veel. Mona: “We zijn altijd aanwezig geweest in Nederland, maar niet echt met een ‘brand awareness’ campagne. We zijn niet echt zichtbaar op dat vlak, maar daar gaan we volgend jaar meer aan werken, al zijn we wel lid van de Dutch Games Association. Onder andere door gerichte communicatie en het samenwerken met influencers. We zijn vooral bezig geweest met het optimaliseren van de ervaring de afgelopen jaren, de komende jaren gaan we meer op zichtbaarheid inzetten”, kijk er dus niet raar van op als G2A in de nabije toekomst veel meer zichtbaar wordt.

De focuspunten daarin zijn volgens Mona: “De juiste aansluiting vinden, daarom hebben we nu ook een Nederlands PR-bureau. We willen alles volgens het profiel van de Nederlandse consument doen om zo een effectieve campagne neer te zetten. Denk aan het investeren in goede PR, deelname aan evenementen, maar ook goed communiceren wie we zijn, wat we bieden, dat het veilig is, enzovoort. Hier gaan veel onderzoeken aan vooraf, want we willen alles stap voor stap op een juiste manier doen voor het beste resultaat. Op die manier kunnen we ook het beste aanbod creëren in wat de consument op elke individuele lokale markt wil.”

Forse concurrentie in Nederland

Als je een nieuwe game, software of bijvoorbeeld een giftcard wilt aanschaffen, dan heb je in Nederland maar ook daarbuiten ontzettend veel keuze. Zo heb je natuurlijk partijen als Amazon en Bol.com, die in bepaalde mate hetzelfde kunnen leveren. Toch maken ze zich daar niet heel veel zorgen over. “We onderscheiden ons door het aanbieden van digitale content en daar zetten we meer op in. We proberen bedrijven aan te trekken die bij ons passen en na verificatie kunnen ze op ons platform aan de slag, wat volledig veilig en toegankelijk is. We willen een breed aanbod hebben wat zich niet tot gaming beperkt. Daarom bieden we ook software, giftcards en meer aan. Onze visie is dat we elk product toegankelijk willen maken en dat is niet wat elke concurrent ook doet.”

In het kader van nieuwe partijen aantrekken is het eigenlijk een open deur voor iedereen. Tegelijkertijd heeft iedereen wel een slechte ervaring gehad met een wederverkoper op Bol.com die weliswaar geaccepteerd is, maar rommel levert of z’n afspraken niet nakomt. Dat is een risico op het moment dat je verkopen faciliteert, maar daar niet 100% bovenop zit als zijnde eerstelijns leverancier. Dit tracht men bij G2A te voorkomen, zo legt Mona uit: “Er zijn een aantal regels waar je aan moet voldoen. We verifiëren elke nieuwe partij, waaruit duidelijk wordt of het aanbod en de dienst legitiem is. Ook is de veiligheid zeer belangrijk en als partijen daaraan voldoen (wat een verificatie op meer dan 100 punten betreft), dan worden ze toegelaten. Anders niet.”

Met een gepland offensief om de zichtbaarheid te vergroten verwacht Mona dat de Nederlandse markt de komende jaren verder zal gaan groeien. Hierbij is het ook niet het hele aanbod hier ‘dumpen’, maar een meer gerichte aanpak in het assortiment presenteren. “Niks is een blind schot, het is allemaal gebaseerd op een zakelijke strategie waar goed over is nagedacht. Dat betaalt zich reeds uit en zal dat ook blijven doen. We laten namelijk niets aan het toeval over, want we zijn juist heel bewust hoe we ons geld uitgeven en we proberen slimme keuzes te maken, die data gedreven zijn. Tegelijkertijd durven we wel nieuwe dingen te doen, waarmee we ons van de concurrentie onderscheiden.

Als voorbeeld vertelde Mona vervolgens over het afsluiten van een samenwerking met een streamer die zich puur bezighoudt met schaken. Dat is niet iets wat je direct met een platform als G2A zou associëren, gezien ze zich bezighouden met games en software. Al kan je schaken in bepaalde mate ook onder gamen scharen. Hoe dan ook, die wat ongebruikelijke match was op basis van de data interessant genoeg om het erop te wagen en het betaalde zich uit. Niet lang daarna zag schaken op Twitch een enorme stijging in populariteit met als gevolg een positief resultaat. Mona: “We zijn niet bang om moedig te zijn en in dit geval pakte het goed uit.”

Focus voor de komende jaren

Het verhaal wat de CEO ons eerder vertelde wordt door Mona geëchood als het aankomt op wat de ambitie voor de komende jaren is. Zo zegt ze: “We willen uitbreiden op verschillende lokale markten. Dit doen we met de producten, een afgestemd aanbod, maar ook de marketing waarvoor we samen gaan werken met influencers, waarbij we aanwezig willen zijn op relevante kanalen voor elke markt. We hebben producten voor iedereen en we willen er ook voor iedereen zijn, daarom kijken we altijd naar mogelijkheden om ons aanbod en platform nog toegankelijker te maken. De focus is primair groei, maar qua marketing willen we juist meer gericht op de verschillende markten inzetten om de juiste potentie te bereiken.”

Dit is niet alles, want naast een commercieel aspect strijdt G2A ook voor meer sociale doelen. Zo vervolgt Mona: “We willen dat onze stem gehoord woord op verschillende topics. Veiligheid is er daar één van, waar we onze AI voor hebben ontwikkeld en het fraudepercentage naar een buitengewoon laag gemiddelde hebben gebracht. Maar ook zetten we in op de sociale missie, zoals dat we stereotypen in gaming willen doorbreken en de waarde van games willen laten zien. Digitale entertainment promoten is ook een belangrijk doel, want het is een fantastisch alternatief op ‘gebruikelijke’ entertainment. Het zijn nieuwe avonturen en daarom staat G2A nu voor Gate 2 Adventure. Wij willen de komende jaren als het ware die poort voor iedereen openen!”

Inhaken op de laatste trends

Als bedrijf wordt er dus volop ingezet op de laatste trends in de digitale wereld wanneer we het hebben over de verkoop van content. Er zijn echter meer ontwikkelingen en de laatste trend op dat vlak is natuurlijk ChatGPT. Als kenners van AI, daar is hun hele high-end anti-fraudesysteem op gebouwd, is het natuurlijk interessant om te zien hoe ze dat helpt om verder te komen in hun doelen. “Het speelt een rol op verschillende gebieden: onderzoek, klantenservice, content maken, enzovoort. Toch zal het niet in staat zijn de mens te vervangen, omdat het inhaken op de verwachting van de consument goed gedefinieerd en verfijnd moet worden, wat een tool als ChatGPT niet kan.

We gebruiken het regelmatig voor allerlei doeleinden en zeker bij de klantenservice kan het zeer nuttig zijn, al zijn we wel van mening dat het uiteindelijk een persoonlijke benadering moet zijn. Een leuk voorbeeld is trouwens een actie die we laatst hebben gedaan: ‘Vertel ons jouw visie op een apocalyptische wereld via AI’, dit in het kader van een apocalyptisch seizoen waar we dan games en dergelijke content in aanprijzen. Deze actie zorgde voor veel interactie met de community, het was erg creatief en zo integreren we dus nieuwe tools als AI op een consumentvriendelijke manier voor marketingdoeleinden.”

Tot slot gaf Mona in het gesprek aan dat ze zich willen profileren als een bedrijf dat met de laatste trends meegaat, selectief en bewust inzet op lokale markten om zo de meest effectieve groei te realiseren. Maar ook dragen al deze zaken bij aan het imago van de onderneming, waarbij ze aanstipt: “Het is onze taak om het juiste verhaal over ons te vertellen. We zijn niet bang om te spreken over een bredere wereld met nieuwe dingen: AI, ChatGPT, diversiteit, het is allemaal belangrijk om nieuwe standaarden te zetten. Daarom zijn we ook trots op hoe we er nu voor staan, zo is 50% van het management team vrouw bij G2A en 40% van de werknemers is vrouw. We focussen ons bovendien op de positieve kanten van het bedrijf en rondom negatieve zaken verzamelen we feedback om het te verbeteren. Zo pushen we vooruit!”