Sony vraagt een patent aan voor een soort ‘skill-based matchmaking’ in singleplayer games

blank

Er is de voorbije jaren al veel inkt gevloeid over SBMM – oftewel skill-based matchmaking in online multiplayergames. In theorie klinkt het erg mooi. De tool zorgt er namelijk voor dat je altijd tegenover mensen met gelijkaardige vaardigheden komt te staan, zodat je steevast in spannende partijtjes belandt. Naarmate je beter wordt, zal ook je tegenstander sterker worden en vice versa. Een ideaal scenario, zou je denken… al is het systeem nog onvolmaakt en zorgt het zo vaak voor frustraties.

We weten dus niet of een gelijkaardig systeem om de moeilijkheidsgraad in singleplayertitels te bepalen wel zo’n goed idee is. Sony is er alleszins naar aan het kijken. Het bedrijf heeft onlangs een patent aangevraagd voor een dergelijke singleplayer-SBMM, waarmee dynamisch de moeilijkheid van je avontuur bepaald wordt. Krijg je de game wel erg goed onder de knie? Dan wordt het spel moeilijker. Begin je te worstelen met de tegenstand? Dan zet die vrolijk een stapje achteruit.

De technische details vind je hier. Wij zijn er nog niet helemaal uit of we een dergelijke optie een warm hart toedragen. Wat denken jullie ervan?

  1. Anoniem-5989's avatar

    Max Payne was één van de eerste games die dit deed, als je teveel of te weinig dood ging, werd de moeilijkheid automatisch aangepast van de vijanden

    0
  2. User  avatar
    7139 XP

    Ja zo iets word vaak gedaan maar ziet nóóit het licht.

    0
  3. Anoniem-6271's avatar

    SBMM is ten alle tijden een vies woord.
    In multiplayer vooral, nee ik wil niet alleen noobs afknallen ik haat het gewoon om te zweten in elke f’ing match en nooit meer het gevoel te hebben dat ik lekker bezig ben in een match.
    Die 30 kills en hooguit 3x dood matches zoals in Black Ops 1 komen nooit meer trug en daar had ik het grootste plezier in. Nu is het met moeite 15-10… waardeloos.

    In singleplayer games wordt je nu dus bestraft als je manieren vind waarop je er makkelijker doorheen komt?

    SBMM is gewoon echt puur kwaadaardig in elk scenario.
    Het zuigt echt alle lol uit een game (en ik speel al mn single players op hard trouwens, doe nu een run op “death march” in the Witcher3 bijvoorbeeld)

    0
  4. Anoniem-9035's avatar

    In de titel staat single player in de tekst multiplayer. Lijkt me het laatste.

    0
  5. Anoniem-8266's avatar

    @Anoniem-9035:

    Je hebt het weer niet gelezen.

    0
  6. User  avatar
    1889 XP

    Aub niet.. of in iedergeval als functie apart wat je aan en uit kan zetten.

    Dit zou gamen voor mij helemaal kapot maken..

    Het constant maar denken.. hmm kom nu wel lang deze baas waar ik 3x dood ging.. door skills? Of pitty mode..

    Nee… gewoon uit pure wanhoop al je armor uit en full glass canon (voor die lightroll) Moonlight Butterfly na 40x kapot krijgen en nooit meer vergeten.

    0
  7. User  avatar
    128 XP

    SBMM mag van mij in de vergetelheid belanden en verdwijnen. Gamen gaat om het risico, beloning en het gevoel van voldoening als iets je helemaal zelf is gelukt. Als je slecht bent, dan probeer je het nog eens en zo wordt je steeds beter. Als singleplayer games steeds makkelijker worden gemaakt, dan verwijnt de uitdaging en wordt het een saaie en dooie ervaring.

    0
  8. Anoniem-879's avatar

    @jimke1: behalve de gloeilamp.

    0
  9. Anoniem-6060's avatar

    @Sensicalgamer: Er staat toch niet dat het makkelijker zal worden?

    Je kan nu al gewoon je game op easy/hard zetten. Wat je zelf maar wilt. Het enige wat deze nieuwe (optionele) functie doet is dat dynamisch maken.

    Het blijft nog steeds je eigen keus om het wel of niet aan te zetten. Ik gok dat een game met deze functie zelfs moeilijker kan worden dan de wat normaal gesproken de moeilijkste setting zou zijn geweest.

    0
  10. Anoniem-7359's avatar

    Zou mooi zijn als het ondergeschikt is aan een zelf te bepalen moeilijkheidsgraad. Dan krijgen spelers die easy kiezen toch een beetje uitdaging en diegene die graag hardcore gaan krijgen een extra moeilijkheidsgraad naargelang ze vorderen en beter worden in het spel.
    Als dit systeem dominant is krijg je idd een game waar alle gevoel van een bad-ass te zijn uit verdwijnt.

    0
  11. Anoniem-1192's avatar

    De optie moet er ook zijn om dit uit te schakelen.

    0
  12. User  avatar
    1405 XP

    @Anoniem-6271:
    Spijker op zijn kop.

    0
  13. Anoniem-1427's avatar

    euh ik hoop van niet….. als ze dit toevoegen dan is het uit met de pret. Als ik thuiskom van m’n werk en een singleplayer game begin speel ik ze voor het verhaal en helemaal niet omdat ik een “challenge” wens. Dus nee, voor mij is dit een duidelijke “neen dank je”.

    0
  14. Anoniem-4023's avatar

    @Anoniem-1427: same here… ik speel games vaak maar tot 10% ofzo… daarna worden ze voor mij te moeilijk. dan zit ik vast en sja. dan is het dus klaar. Daarom speel ik dus zelden dat soort games. meestal zoals GT, NMS, etc. Diablo ook maar ook bij diablo 4 zit ik nu vast. kan een baas niet verslaan. hoe sterker ik word, hoe sterk hij weer wordt. dus wordt niets. blijft enorm jammer, zeker gezien ik hem voor zowel pc als ps5 heb 🙁
    en het zal alleen maar nog meer moeilijker worden. ik zag zelfs een walkthrough van iemand die lvl 13 was en hem versloeg, en ik met 35 nog steeds niet 🙁 nadeel van wel dingen leuk vinden maar het niet kunnen…

    0