De online gokwereld of iGamingindustrie is flink wat gevarieerder geworden sinds de hervorming van de Nederlandse gokwet in 2021. Dat zien we terug in de opbloei van nieuwe ontwikkelingen die online casino’s een betere plek moeten maken om te spelen – en gamification is er daar één van. Gamification is het toevoegen van extra (spel)elementen om een kansspel interessanter te maken voor de speler. Vermaak is natuurlijk, naast de kans op een uitbetaling, één van de belangrijkste redenen dat mensen gokken. In Nederlandse online casino’s worden nieuwe spellen en bonussen beïnvloed door populaire computerspellen en daardoor steeds grootschaliger, origineler en aansprekender. Dit zijn een paar vormen van gamification in de iGamingindustrie.

Immersieve thema’s en werelden

Meer dan één techbedrijf heeft zich gespecialiseerd in de ontwikkeling van prachtige video slots: gokkasten met een pakkend thema en schitterende visuele effecten. De kwaliteit van sommige spellen doet al niet meer onder voor die van de laatste generaties consolegames. Daar hebben deze kansspellen dan ook veel elementen van geleend: grootschalige themaverhalen, uitgebreide karakterachtergronden, complete (side)quests, hersenkrakende raadsels en de mogelijkheid om ‘skins’ te verdienen. Het verdiende speelgeld kan zoals in elke goede avonturengame worden ingewisseld voor betere game-items en elk bonusgame die ‘unlocked’ wordt heeft zijn eigen unieke achtergrond, vijanden en spelregels.

Augmented en Virtual Reality

Hoewel deze technologieën niet het succes zijn geworden waar op gehoopt werd, zit het gebruik van AR en VR nog steeds in de lift. Ook veel online casino’s hebben nu een uitgebreide keuze aan spellen die door middel van een speciale helm of bril extra dimensies openen. Bij deze spellen kan de speler dwars door een denkbeeldige wereld vol glitter en glamour – of doodenge monsters – lopen. Hij of zijn kan speelkaarten manipuleren, gokkasten bedienen en routes met verschillende bonusspellen inslaan. Het gebruik van 3D-voorwerpen, feedback door trillingen en ruimtelijk geluid maken deze kansspellen echter dan elke traditionele gokautomaat.

Crypto en cryptogames

Crypto is veel in het nieuws en meer dan genoeg mensen hebben wel eens cryptovaluta gekocht. Een flink aantal casino’s integreert de beste kanten van crypto nu op hun websites. Ze bieden klanten nu al vaak de handige mogelijkheid om in te zetten met Bitcoin, Ethereum en minder bekende cryptomunten. Dat is niet alles: bij veel online casino’s kan je het spel Aviator en andere titels uit de nieuwe generatie ‘crash games’ uitproberen. Daarbij moet je op tijd uitcashen op de koers van een blockchain, wat je een flinke vermeerdering van je speelgeld kan opleveren. Technisch en visueel zijn deze spelletjes even eenvoudig als de app-games waar veel moderne smartphonegebruikers bekend mee zijn.

Een gevarieerder bonusaanbod

De nieuwe casino’s adopteren ook het kanselement van videogames, bijvoorbeeld bij de welkomstbonus die wordt uitgedeeld aan nieuwe klanten. Ze selecteren zelf hun eigen bonus. Die kan tegenvallen, maar ook bestaan uit een flinke infusie van extra speelgeld, waarmee een nieuwe gokker heel veel extra potjes voor niets kan spelen. In sommige goksites kan een speler ook regelmatig ‘lootboxes’ openen, waarvan de inhoud bijvoorbeeld 250 free spins op populaire gokkasten oplevert. Veel nieuwe gokkasten hebben een Buy-a-Bonus-feature, waarbij de speler in ruil voor een hogere inzet méér Wilds op zijn speelscherm ontvangt of direct kan doorstromen naar het bonusspel. Trouwe klanten worden ook vaak beloond met speciale punten, die ze in de online casinowinkel kunnen omzetten in cash, betere winstkansen of beloningen in natura.

Interactieve elementen

Veel casino’s en spellen hebben nu het doel om hun spelersbasis om te vormen tot een ‘community’. Het gevoel om thuis te horen in een groep gelijkgestemden is voor veel gamers waardevol en dat geldt net zo goed voor een speler bij een online casino. We zien dan ook veel innovaties die interactie binnen het casino mogelijk maken. Toernooien, vooral voor poker en andere tafelspellen, zijn één van de meest geliefde interactieve evenementen geworden. Ook zijn er livespellen waarbij spelers kunnen chatten met de andere deelnemers én met de dealer – ook bij het streamen van sportwedstrijden is er een chatmodule aanwezig. Leaderboards zijn ranglijsten waarin de namen van de best presterende spelers op bepaalde skill-based spellen trots worden getoond. Veel casino’s maken op hun website overzichtelijke koppelingen met social media, waarop gokkers tijdens het spelen kunnen posten. En veel bedrijven investeren in online fora waarin gebruikers ervaringen kunnen uitwisselen, strategieën bespreken en live commentaar leveren op casinotoernooien.