Na de fenomenale wederopstanding en het aanhoudende succes van Final Fantasy XIV kreeg Naoki Yoshida, bij fans ook wel bekend als Yoshi-P, het vertrouwen om aan het roer te staan van een singleplayer Final Fantasy-game.

Final Fantasy XVI is ondertussen al dik een half jaar uit en ontvangt dit jaar ook nog een grote uitbreiding. Toch kijkt Yoshida alvast vooruit naar de toekomst van de franchise in een interview (via Eurogamer) met zijn naamgenoot Shuhei Yoshida.

Shuhei Yoshida vroeg, zij het niet helemaal serieus, of Yoshi-P de ontwikkeling van Final Fantasy XVII op zich zou willen nemen. Yoshi-P reageerde dat het misschien tijd is om de toekomst van Final Fantasy in de handen van jongere ontwikkelaars te leggen, omdat zij beter de huidige tijdsgeest zouden kunnen uitdrukken.

“I’ve had the chance to work on two of these, 14 and 16, so maybe it’s time for someone new, instead of having the same old guys handle the next one. I think in some ways it would be good to look to the future and bring in a younger generation, with more youthful sensibilities, to make a new FF with challenges that suit today’s world.”

Volgens Yoshi-P gaat het bij het ontwikkelen van een Final Fantasy-game altijd om iets nieuws proberen. De ontwikkelaar geeft wel aan dat hij graag zou zien dat toekomstige Final Fantasy-games, net zoals Final Fantasy XVI, actie-georiënteerd zijn.

“I’d like to see Square Enix use this gained experience to continue challenging ourselves in the action genre, to make what we haven’t made yet, with even greater storytelling, emotion, and impact.”

Voor iedere fan aan wie je de vraag stelt wat een Final Fantasy-game moet zijn, krijg je een ander antwoord. Maar als jij Final Fantasy XVII mocht maken, hoe zou de game er dan uitzien?