Eerder deze week werd bekendgemaakt dat er zo’n 1900 ontslagen zijn gevallen bij Xbox, Bethesda en Activision Blizzard. Tegelijk werd ook duidelijk dat ‘Odyssey’, een survivalgame van Blizzard die enkele jaren geleden werd aangekondigd, ook het daglicht niet zal zien. De game kreeg onherroepelijk de ‘geannuleerd-status’ mee en dat is natuurlijk jammer. Een nieuw gerucht zegt nu echter dat het al een tijdje rommelde achter de schermen.

Volgens Bloomberg zouden er namelijk heel wat problemen zijn geweest met de engine. In het begin maakte Odyssey gebruik van de Unreal Engine, maar die werd daarna vervangen door de interne ‘Synapse-engine’. Die laatste werd eigenlijk ontworpen voor het maken van mobiele games en de toolkit was niet uitgebreid genoeg voor het team om hun visie mee waar te maken. Dit leidde logischerwijs tot frustraties en tijdverlies bij de ontwikkelaar: geen goed teken.

Dit zou dus kunnen verklaren waarom Microsoft een streep heeft gezet door het project: een moeizame ontwikkeling en een engine die de ambities van het team niet waar kon maken.