Anderhalve week terug kondigden Hideo Kojima en Sony PlayStation Physint aan, een gloednieuwe IP waarmee Kojima terugkeert naar het tactische spionage genre. Tijdens een aflevering van HideoTube sprak hij nu over die beslissing om terug te keren naar het genre waarmee hij zijn legendarische status heeft verworven.
Hij vermeldt eerst (nogmaals) dat Physint de grenzen tussen games en films zal doen vervagen:
“We’re going to make a new action espionage game in cooperation with Sony. It will be both a game and a movie at the same time. That’s why we were at Sony Pictures. Of course, it will be a game. However, if your mother walks in and sees you playing this game, she’ll think you’re watching a movie. I’m not sure how far we can take it yet.”
Daarna heeft hij het ook nog even over waarom hij precies terugkeert naar hét genre dat hem op de kaart heeft gezet. Er is namelijk heel wat veranderd in zijn leven (de exit bij Konami, het uitbrengen van Death Stranding) en hij voelt dat het nu tijd is voor hem om terug te keren naar zijn roots.
Hierbij stelt hij zich ook even heel kwetsbaar op en vertelt hij over een moeilijke periode in zijn leven tijdens de pandemie. Hij heeft toen de tijd genomen om na te denken over wat hij wil doen met de rest van zijn leven. Hij realiseerde ook dat veel mensen een nieuwe spionage-game wilde, en daar gaat hij nu op in.
“So why did I decide to make this? Well first off, because I became independent, I wanted to do something new with my own IP. So to challenge myself, I first made Death Stranding. Then, to create a franchise, I made Death Stranding 2. And I wanted to do something even newer, so I started working on OD. And since then, there have been a lot of new ideas. But in the last eight years, every day on social media, from users all around the world, people have been asking me to create another Metal Gear and stuff like that.
Then, I fell ill in 2020. It was also during the pandemic, so I was sick and isolated during all of it. I even had surgery. And I thought, ‘I can’t anymore.’ I was at my lowest and felt like I couldn’t go back to making games. I wrote a will, too. And in that moment, I realized that people die. But, I turned 60 last year. I’ll turn 70 in ten years. I hope to never retire. Having said that, if the users desire it so much, I thought I should change my priorities a bit. I still want to do new things, but I decided to make an action espionage game.”
Hij is tot slot ook een veelgevraagd man, want vanuit Hollywood heeft hij diverse aanbiedingen gekregen om films te gaan maken. Dat gaat hij echter niet doen, omdat hij zijn bedrijf niet voor een paar jaar in de steek kan laten. Wel brengt hij het beste van beide werelden nu samen, gezien Physint immers ook een soort film zal zijn.
“I get many requests from Hollywood to make films, but I’ve refused them. Because I have my own company now, I can’t leave for one or two years to go make a movie. The company would collapse. I was in a tough spot. And I talked to Guillermo del Toro about it. And he said, ‘Hideo, what you’re making is already a movie. Keep going as you are.’ His words saved me. And since we’ll be working with many creators in the business, though the output is a game, it won’t be too different from movies.”
Mocht je de hele aflevering terug willen kijken, dan kan dat met ondertiteling hieronder.
Een spel en een film tegelijk dan word het waarschijnlijk een soort Mgs4 met cutscenes van een uur ofzo, dat is niks voor mij.
Ik kan nu al niet wachten op deze game. En als er een iemand is die grenzen tussen films en games weet te doorbreken dan is het Hideo Kojima en zijn geniale en innovatieve visie wel.
Ben erg benieuwd naar deze film. Hopelijk zit er nog wat gameplay in.
@Anoniem-2048:
Als death stranding als voorbeeld gezien mag worden zal de gameplay van deze game ook diepgaand zijn. Want Death stranding heeft qua gameplay meerdere lagen.
Geen zin meer in deze gek deze beste man fantaseert weer te veel…..
Dat de beste man nog geen film maakt met een hoofdrol voor hemzelf.
@Anoniem-4346:
Hij is geen narcist of zo. Hij geeft tenminste credits aan de gene die het verdienen. En hij eigent de credits voor dingen die gemaakt zijn nooit toe.
@coola: “Hij is geen narcist of zo”
Hahaha ! Nee joh, totaal niet.
@Anoniem-4821:
Aangezien hij de meeste Credits aan zijn werknemers geeft. Een narcist zal dat niet zo snel doen.
@Silencer:
MGS4 heeft sowieso de langste cutscene ooit in een game, 71 minuten.
De langste in Death Stranding was 31 minuten.
“Hij vermeldt eerst (nogmaals) dat Physint de grenzen tussen games en films zal doen vervagen.”
Dat is al jaren zo. Die man lijdt echt aan grootheidswaanzin.
@coola:
“Aangezien hij de meeste Credits aan zijn werknemers geeft. Een narcist zal dat niet zo snel doen.”
Lekkere simpele manier van beredeneren.
Alleen al in het eerste half uur van DS wordt er 7 keer vermeld;
“A HIDEO KOJIMA GAME”
En bij MGSV sowieso 100 keer. Aan het begin en einde van alle 50 chapters.
Dat heet narcisme.
Dat hij z’n werknemers ook credits geeft verandert daar niks aan.
Ik ben ook groot fan van z’n werk hoor. Maar een narcist herkennen is niet zo moeilijk.
Nou vooruit;
Een geniale narcist! Vind hij zelf ook trouwens. Dat geniale.
@Anoniem-161:
Het is logisch dat je voor elk ding wat je doet je naam voorbij laat komen.
Dit is logisch
Director Hideo Kojima
Art director Hideo Kojima
Dit is niet logisch
Director, Art director Hideo Kojima.
@coola:
In principe is dat logisch. Maar dat is het punt niet. Waarom zovaak vermelden? Narcisme!
-Een overdreven gevoel van belangrijkheid
-Het overdrijven van prestaties en/of talenten
-Een verheerlijkt zelfbeeld
Het is zijn keuze om het zo vreselijk vaak te doen. Noem mij één game director die dat ook doet, en de game.
@coola: Dat suggereert dat het nog moet gebeuren. Dat is al jaren geleden gebeurd en argumenteerbaar op de N64 al.
Maar de games van Quantic Dream voelden al aan als films en ook de James Bond game Everything Or Nothing gaf me het gevoel dat ik in een James Bond film zat.
Hij kan het misschien naar een hoger level tillen maar verder doet ie niks wat we al niet eerder hebben gezien.
@Anoniem-4619:
James Bond 007: Everything or Nothing? Voelde als een film? Haha. Wel een film met erg slecht beeld. En Heavy Rain van QD? Ook geen knappe film. Ja toentertijd misschien.
Je kan zeggen wat je wil maar grafisch zijn de Death Stranding cutscenes net films. Bijna fotorealistisch. En dat is wat Kojima natuurlijk bedoelt.
@Anoniem-632:
Een film is meer dan alleen de kwaliteit van het beeld. Ik heb James Cameron’s Drekfilm 2 gezien (Avatar is die Nickelodeon serie.) en hoewel het er technisch competent uitziet is het levenloos.
Daarnaast heb ik genoeg voorbeelden van Animatie films die echt veel lelijker zijn dan menig games.
Terugkomend op games, de laatste Ratchet & Clank game zag er ook zo goed uit dat iemand die de kamer inloopt denkt dat het een film is.
Als er een paar uur tussen die cutscenes zit dan ga ik het geen filmische ervaring noemen.
Sterker nog ik heb Metal Gear Solid 3 een flink stuk gespeeld en vond het kennelijk tof genoeg om daar lang genoeg mee door te gaan tot het moment dat Snake door zijn baas verradden wordt.
Zijn besluiteloosheid en daaropvolgende acties vond ik zo ongeloofwaardig datn ik gestopt ben met de game. Dat telt ook mee voor de filmische ervaring, het verhaal moet geloofwaardig zijn en/of je moet je met de characters kunnen inleven.
@Anoniem-9624:
Ja als wel die animatiefilms erbij gaan halen is de “discussie” voor mij wel klaar hoor. Jij kon je wel goed inleven in Ratchet of toch meer in Clank? Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar dat is niet hoe ik Kojima z’n woorden interpreteer en dat bedoelde hij ook niet.
@Anoniem-8925:
Edit;
Sorry als ik misschien wat bot overkwam. Was niet de bedoeling.
@Anoniem-8925: Zo interperteer ik het dus wel en in dat opzicht is het al eerder gedaan want de Quantic Dream games deden het al eerder.
En als je echt iets wilt bereiken als game maker dan moet je een game maken die mensen daadwerkelijk RAAKT zoals The Last Of Us of A Plague Tale deden.
Games en films bedienen heel verschillende doelgroepen. Als ik een game speel wil ik daadwerkelijk gamen en niet 3 kwartier naar een cutscene moeten kijken.
Overigens vond ik niet dat je bot overkwam hoor. No worries.
Erg benieuwd!
Spionage game en Kojima? Yes yes yes!
Hoezeer de opmerkingen van @coola mij de keel uitkomen, heeft hij wel een punt. De beste man doet een hoop zelf waardoor zn naam veel naar voren komt. Maar dit is geen narcisme gedrag. Er zit helaas een narcist in mijn familie en dit kun je hier echt niet mee vergelijken. Het gedrag van een narsict is niet “kijk eens hoe goed ik ben, mijn naam moet overal staan!”. Dat is meer, jou op hele subtiele manier de grond in stampen, langzaam steeds verder kapot maken met je eigen en zelf niet in de gaten hebben dat dit door de narsict zelf komt. Heel kalm blijven en geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor je eigen gedrag. Want de narsict doet niks verkeerd en dat jij kapot wordt gemaakt komt niet door de narcist (aldus een narsict), maar diegene kan jou wel vertellen hoe je het beter moet doen.
En dit komt bij 1 iemand hier op de website in de comments vrij bekend voor
@Anoniem-9624:
Niet eens. Ratchet was mooi. Maar nog steeds verre van een pixar achtig animatie film.
@Anoniem-7724:
Uhm klinkt heel vervelend om zo iemand in je omgeving te hebben maar de ene narcist is de andere natuurlijk niet. Hideo Kojima heeft 100% narcistische trekken. Zal ook wel mede door z’n succes zijn gecreëerd en in Japan (en in Nederland door ene coola) zal hij vast aanbeden worden. Daar wordt je vast geen leuker mens van.
@Anoniem-3044:
Als je Heavy Rain bedoelt van QD ben ik het weer niet met je eens. Die heb ik na Detroit Becom Human van hun pas gespeeld. Niet te doen qua besturing, graphics trok ik ook niet echt meer. Maar vooral dat gezeur in het begin “Jason!” “Jason!” Aaaah tergend. :’)
https://youtu.be/OYQDnV092hI?feature=shared
En hebben we het dan over TLOU 1 of 2. Deel 2 was iets té raak (als je begrijpt wat ik bedoel) voor de meeste gameboys. Kunnen ze niet mee omgaan. Schuld van woke! Een vrouw met flinke spieren? Boeeee!
Beste deel tot nu toe imo. Hopelijk meer Abby in deel 3.
En nee ik valt niet op gespierde vrouwen fyi. 😉
A Plague’s Tale 1 wel uitgespeeld toffe game maar het verhaal heeft weinig indruk achtergelaten. Iets met een broertje met een irritante stem “Amica!” “Amica!” ergens heenbrengen en ratten.
Én ik hou juist wel van langere cutscenes in games. Dan kom ik juist veel beter in het verhaal. Ik heb een kameraad die ze bijna standaard skipped in elke game. Nooit begrepen wat daar dan nog leuk aan is. En hij heeft die games nooit begrepen.
Lange cutscenes bij een verhaal dat mij boeit zie ik graag, als iemand dit kan is het wat mij betreft Kojima. Als er daarnaast genoeg gameplay is heb je weer een masterpiece
Ben benieuwd!
@Anoniem-2442: Nou ik geloof niet dat Kokima een narcist is want dat zijn echt mensen waar 100% niet mee te leven od werken valt. Bij Van Nieuwkerk geloof ik meteen dat het een narcist is.
Bij Konima houd ik het “bij” grootheidswaanzin maar dan op eenzelfde manier als James Cameron het pad zoek is nu.
@Anoniem-1243: Vond het verhaal van A Plague Tale juist weer sterk maar goed smaken verschillen.
Ik heb geen problemen met een goed verhaal, sterker nog dat mag juist zeker maar het moet niet zijn dat ik een half uur naar een cut scene loop te staren.
Aan de andere kant moeten er geen uren gameplay tussen cutscenes zitten en zeker niet zulke saaie game play als in Desert Bus 2.
@coola: Hideo is een genie. De grootmeester, messias, Heiland,…
@Anoniem-2289: Hideo is een overated ventje niks speciaals aan.
De enige meesterbreinen zitten bij Nintendo en dan vooral zelda en mario.
Kijk alle kleutertjes afgeven op deze genie. Mgs games zijn de beste games ever en hij gaat weer zoiets maken. Can’t wait
@Anoniem-6433:
Absoluut niet. Er zijn genoeg games die veel beter zijn.
@Anoniem-6433:
Volwassen reactie.
@Anoniem-3650: de jouwe ook. Zulke goede argumenten erbij…op iemands mening