Microsoft heeft duidelijk een andere visie dan Sony PlayStation als het op gaming aankomt. Waar Sony zijn eigen ecosysteem erg gesloten houdt, werkt met veel exclusieve eigen titels én exclusives aankoopt, is Microsof wat meer open. Zo gaan ze vier games naar andere platforms brengen en hun toekomstvisie beperkt zich ook niet tot een enkele console.

Eerder deze week zou Phil Spencer intern gezegd hebben dat elk scherm een Xbox zou moeten zijn. Dit is in de toekomst zeker haalbaar. Sterker nog, Microsoft is daar al langer mee bezig via de cloud technieken. Via The Verge is de memo in kwestie nu op het web beland, waarin Spencer heel duidelijk dat punt aanstipt.

“Today at noon Pacific, we’ll be posting a special episode of the Official Xbox Podcast.

In this episode, Sarah Bond, Matt Booty and I will share with the community our plans for the future of Xbox. We’ll also discuss how our vision will benefit our players, creators, and the industry as a whole.

When we look at the state of our medium, we see players increasingly gaming on multiple devices, but their experience is defined by the fragmentation created by platform silos. Multi-device players have to navigate multiple identities, entitlement libraries, communities, wallets, and reward programs. Similarly, the industry’s biggest franchises increasingly ship across multiple devices, requiring creators to build and manage multiple instances of their games, leading to higher costs and fragmented communities. All of this friction creates a tremendous opportunity for us to meet the needs of multi-device players and creators.

We have a different vision for the future of gaming. A future where players have a unified experience across devices. A future where players can easily discover a vast array of games with a diverse spectrum of business models. A future where more creators are empowered to realize their creative vision, reach a global audience, unite their communities, and succeed commercially. A future where every screen is an Xbox.

This is a future where Xbox is everywhere—consistent with our promise to empower players to “play the games you want, with the people you want, anywhere you want.”

Microsoft ziet veel meer heil in het altijd overal Xbox concept in plaats van gamers te binden aan specifieke systemen. Om gamers zoveel mogelijk te bieden, is het belangrijk om ook veel content te hebben. Daarom wenst Spencer dat Sony PlayStation en Nintendo ook hun content op Xbox platformen dan wel via zullen aanbieden, maar die kans is helaas heel erg klein.