Er gaan al geruime tijd geruchten rond dat Sony bezig is met een PlayStation 5 Pro. Die console zou naar verluidt later dit jaar moeten verschijnen en onlangs kwamen ook de specificaties op straat te liggen, al blijft Sony zelf stil over de kwestie.
Nadat de PlayStation 4 een upgrade kreeg, is het ergens logisch om dezelfde stap te nemen met de PlayStation 5. Toch blijkt de industrie hier wat gemengd op te reageren. Volgens Chris Dring van GamesIndustry.biz, die aanwezig was op de Game Developers Conference, is niet per se iedereen heel enthousiast.
In de laatste aflevering van de podcast van hetzelfde medium, stelt hij dat ontwikkelaars de komst van een verbeterde PlayStation 5 niet echt zinvol vinden. Voornamelijk omdat ontwikkelaars nog niet de max van het systeem hebben bereikt. Dan is extra kracht inderdaad een beetje overbodig.
“Developers don’t really seem to feel they need it, at least the ones I spoke to. Many feel they’re not really making the most out of the PS5 in the first place.”
“A couple of companies said this isn’t going to grow the market – it’s not going to move the needle. This generation doesn’t even seem to have got started really, let alone feel the need for a mid-generation update. How about we just get some original, next-generation software up and spinning?”
Dat ontwikkelaars niet per se enthousiast zijn is één ding, aan de andere kant heb je natuurlijk nog gamers. En er is vast een groep mensen die wel graag overstapt en zo kan Sony een interessante afzetmarkt vinden terwijl ontwikkelaars hier al dan niet later nog meer bovenop duiken.
Ze hebben er dan weer extra werk bij, net zoals ze niet blij zijn met de Series S. Die zit aan de andere kant van het spectrum, maar het is gewoon weer extra werk om te optimaliseren.
Ze zeggen wel leuk ze halen er niet uit wat er deze generatie in zit, maar de recente en komende games die op 30fps draaien laten het wel anders lijken. Niet raar dat gamers dan voor een 60fps machine willen gaan.
Snap ik. De sprong lijkt heel klein en de ps5 is perfect voor de games die er nu op draaien.
@RegeraFox:
CPU en GPU niet verwarren. De ps5 is echt totaal nog niet ten volle benut. Dat zie je gewoon. Het merendeel is cross gen of eerste stapjes next gen. Ze moeten nog het onderste uit de kan halen. Aan de andere kant moeten ze nu ook niet dat excuus gebruiken dat de generatie nog niet begonnen is. Want ze zijn zelf de oorzaak. Games moesten al veel langer exclusief op ps5, series x zijn. Jims Ryan heeft gewoon geld geroken en van Sony een verdien model gemaakt tov wat er de vorige generaties gebeurde. Als je het nieuwste wou spelen moest je nu eenmaal de nieuwste console hebben. Dat is de harde realiteit. Dankzij al die ps4 gebruikers en dat geld erachter hebben we amper current gen gezien. Of zeer slecht geoptimaliseerde games. Want je spreekt over 30 fps. Bij mijn weten speelt het merendeel in 60fps. Uiteraard met raytracing uit en dergelijke. Nu met de komst van de pro zal de frame snelheid niet echt veel verbeterd worden. Misschien kan rockstar met gta vi nu wel veel meer inzetten op grafische pracht en een stabiele 30 fps op 4K waarmaken. Misschien zelfs 40fps. Maar 60 fps lijkt me echt niet haalbaar. Een afgekookte performance modus zal wel 60 fps kunnen halen.
Dat gezegd zijnde zijn het merendeel van die developers niet zo experienced als rockstar dus hoeven ze niet te klagen. Ze zullen extra werk hebben door meerdere modi te moeten bouwen. Maar het zal eindelijk mogelijk zijn om nu raytracing en geadvanceerde graphics te hebben naast de 60 fps. Aangezien er een dijk van een video kaart in komt die alle grafische kracht op zich neemt.
Of we dit echt nodig hebben is uiteraard een persoonlijke kwestie. Het is alleszins welkom. Voor mij toch. Of die console nu 500 of 800 euro gaat kosten. Dat is 2 keer niks in de long run. Ik hoop dat we dan ook eindelijk de ps4 achter ons laten zodat ze kunnen beginnen met het onderste uit de kan te halen.
@RegeraFox: optimaliseren voor series S (downgraden) gaat meer werk inzitten dan upgraden voor ps5 pro. Ik ben al tevreden met een unlocked framerate. Hier gaat relatief weinig werk inzitten.
@Bass: Hoe werkt die optimalisatie dan voor PC games? Er zijn toch verschillende configuraties mogelijk bij PC games.
@Anoniem-839: als je dezelfde settings met een krachtigere pc gebruikt zijn de framerates toch hoger? Daar hoef je weinig tot niks aan te doen
@Bass: maar datzelfde kan toch ook gezegd worden met downgraden? Shadow ipv high op medium, etc etc? Waardoor het lastiger word is dat je met meer verschillende hardware rekening moet houden. Dat is ook de reden dat in verhouding tot een pc een console erg veel eruit kan halen. Optimalisatie voor die hardware en niks meer. Xsx s en ps5 pro maakt zoveel meer werk.
@Bass: Maar als ze gaan ontwikkelen voor de Pro, dan moeten ze ook downgraden voor de launch PS5. Is dat niet hetzelfde scenario?
Ik vind het weer frappant dat een hele fanbase al heel lang roept dat de Series S de bottleneck van deze generatie is, maar met deze verandering in bochten wringen om het maar weer recht te praten, want het is Sony.
@Anoniem-9721: Ik begrijp je punt. Denk alleen dat de ps5 en de pro een stuk dichter bij elkaar liggen waardoor downgrade weinig sprake is tov Series S en X vergelijken.
@Bass: iets klopt er niet aan jouw uitleg
Er zijn nu al te weinig nieuwe excusive triple-A single player games, daar zie ik liever de focus op.
Een PC Game draait op tig verschillende cpu’s en gpu’s in nog meer denkbare combinaties. Een console game hoeft slechts te draaien op 3 verschillende systemen, waarvan 1 iets minder krachtig. Playstation fanboys: “Bottleneck!!”.
Als er al een bottleneck is dan zijn dat de ontwikkelaars en uitgevers die tegenwoordig nog het liefst een alpha built zouden willen releasen waarbij je elke nieuwe build koopt als DLC en je waarin je wanneer dood gaat alleen kan respawnen als je de season pass hebt. Snap hun punt omtrent de (naar mijn totaal irrelevante mening ook volslagen overbodige) PS5 Pro dan ook maar al te goed. Meer werkuren om een game daarvoor te optimaliseren wat weer ten koste gaat van bijvoorbeeld een geweldige skin.
Kan niet wachten voor een ps5 pro 2
@Kassandra:
Series S is ook een bottleneck. Het standaard platform voor deze generatie bestaat gewoon uit PS5 en Xbox Series X, deze worden veel meer verkocht dan de Series S en ook meer dan de PS5 Pro wanneer deze uitkomt.
Dat nieuwe spellen beter lopen op de PS5 Pro qua framerate is niet zo moeilijk. Je hoeft hiervoor de basisgame voor de PS5/XSX niet aan te passen.
Sterker nog: de developers hoeven geen aanpassing te doen waardoor hij beter zou draaien op de Pro, dit is optioneel net als bij de PS4 Pro was.
Wel is het lastig om te zorgen dat een game ook op technisch mindere hardware draait (XSS)
Misschien moeten die ontwikkelaars waar de beste meneer mee heeft gesproken even de PS4 laten vallen en focussen alleen op de current gen. Dan halen ze meteen meer uit de PS5 en zien ze de nut van de PS5 PRO ook in als ze hun games op hogere kwaliteit willen tillen.
Als oude games en cross-gen games niet eens 4k @60 fps weergegeven kunnen worden met RTS dan betekent dit toch wel dat de ps5 al richting zijn limiet gaat.
@Anoniem-9879: dan lopen ze omzet mis dus dat grbeurt niet
Zelfs de ontwikkelaars zeggen dat het maximale nog lang niet uit de huidige hardware is gehaald. Voor hen is het is gewoon niet interessant genoeg om tot het gaatje te gaan met software die ook op andere platforms uitkomt.
De grensverleggers moeten in eerste instantie van Sony komen maar die geven niet thuis; ze kiezen de makkelijke weg door een volledig onnodige refresh uit te brengen in de hoop dat een andere developer de lat verlegt. Lui en veelzeggend.
Tot heden de slechtste PSX generatie, zonder twijfel.
Niet alleen de ontwikkelaars xD
@BrutalRage: bij downgraden moet je dus de settings aanpassen. @Anoniem-9721: als ze voor ps5 ontwikkelen moeten ze dus upgraden. Voor mij is framerate unlocken al genoeg upgrade
@Anoniem-1589: kan, ik ben geen expert, maar ik sta open voor uitleg hoor
Niemand moet een pro kopen ongeacht welke Sony of Xbox die mod gens moet afgelopen zijn kansloos ‘ als je mid gen wilt upgraden koop een pc
Dat ben ik niet over de Series S.
@Anoniem-934:
Hey laat mij lekker zelf bepalen wat ik met m’n centen doe, dankjewel.
De groetjes thuis.
Waarom niet het bericht dat op de gdg bijna niemand meer voor Xbox wil ontwikkelen ?
Lijk me toch ook wel belangrijk
@Bass:
Jij bent dus of heel gauw tevreden of je hebt te hoge verwachtingen van de PS5. Zoveel heb je niet aan een unlocked framerate op de Pro. De cpu is identiek aan die van de normale PS5 maar dan met een boostmodus waardoor hij 10% betere prestaties zou kunnen leveren. 10% van 30, 60 of 120… Juist! Ook games die nu 4K 30fps draaien gaan echt never nooit ineens op magische wijze naar 60fps met dezelfde cpu. Misschien dat zo hier en daar met wat trucjes sommige games inderdaad een wat hogere framerate zullen hebben, van 30 naar 40 of zo maar dat is het dan wel. De Pro gaat hoofdzakelijk een grafische upgrade geven.
@Anoniem-4376:
Onzin, en bovendien onderschat je de Series S. Ja hij is wat minder krachtig maar jij en velen doen het steeds voorkomen alsof het een verschil is tussen Real Madrid en Willem II terwijl het in feite meer is als Real en Atletico. En hij hoeft ook helemaal niet zo krachtig te zijn als de Series X aangezien hij de games ook gewoon zonder poespas als 4K en raytracing moet draaien.
@Kassandra: de tijd zal het leren. Ik koop die ps5 pro dag 1 en ben inderdaad snel tevreden. Volgens mij ben jij ook geen expert. Ik heb er vertrouwen in dat er meer dan 10% verbetering is. Als ik ook lees dat ze van 10 naar 33 tflops of zelf 67 (geruchten) dan heb ik er wel vertrouwen in, maar we zullen zien.
Ps die voetbalvergelijking slaat nergens op. De series S is bij lange na geen atletico
Console tijdperk is bijna voorbij
Ze laten anders wel blijken dat ze op de max zitten van de PS5 met bepaalde games, zowel met cpu als met gpu. Ik ben benieuwd wat ze kunnen met de pro
@Anoniem-9721: downgraden voor de PS5 gaat niet gebeuren. Er word (net als bij de PS4 pro) geëist dat het basis model word gebruikt om te developen, en daar word geüpgraded naar het promodel. Dan geld ook nog dat bij een pro model de spelers geen voordeel mogel krijgen bij competitie Games
@Kassandra: Ik onderschat de S niet, dat ding heeft maar 1/3 van aantal TFLOPS van de X. Kijk eens goed naar de specs, als je dan het verschil niet ziet dan zou ik toch wat meer gaan inlezen.
En we leven niet meer in de jaren 90 waar je CPU snelheden vergelijkt en dan zegt die kan maar 10% meer of minder. GPU doet het meeste werk nu en die van de S gaat maar tot de 1440p met 4 TFLOPS.