Special | Starfield – Shattered Space is pas het begin – Bethesda bracht ons vorig jaar Starfield, die absoluut goed in de smaak viel. Het avontuur is goed voor enorm veel uren speelplezier en na de release hebben we verschillende nieuwe updates zien verschijnen die het een en ander aan de game hebben toegevoegd. De ontwikkelaar is voorlopig ook nog niet klaar met de game, want de eerste echt grote uitbreiding staat nu op stapel: Shattered Space. Deze uitbreiding verschijnt op 30 september 2024 en op de gamescom spraken we met de ontwikkelaars over de content en toekomst van Starfield.

Op reis naar het thuis van de Va’ruun

De Shattered Space uitbreiding draait om een nieuwe factie, House Va’ruun genaamd. Deze factie speelt een vrij belangrijke rol in het Starfield universum, of gaat dat althans doen en jij zult in de Shattered Space uitbreiding op onderzoek gaan. Je zult namelijk op een gegeven moment een mysterieus signaal van een verlaten station ontvangen en dat is het startsignaal voor een nieuw avontuur. Dit brengt je naar de uithoeken van het universum en hier leer je meer over House Va’ruun, die de zogeheten ‘The Great Serpent’ vereren. Een wat bijzonder gedoe allemaal en terwijl je op pad gaat zul je steeds meer over deze factie te weten komen.

Dit gaat gepaard met een anomalie die zich manifesteert als een onbekende kracht op de thuiswereld van de factie, specifiek in de stad Dazra. Genoeg aanleiding dus om jezelf in de situatie te betrekken en dat brengt je naar een nieuwe omgeving, waar je te maken krijgt met politieke spanningen, nieuwe gevaren en andere boeiende situaties. En tijdens het avontuur zul je gaandeweg ook meer ontdekken over House Va’ruun. Klinkt dus als genoeg ingrediënten om je weer uren geboeid te houden en het is zeker niet voor niks, want deze expeditie zal je nieuwe wapens, tools en meer opleveren.

Nieuwe elementen

Wat Shattered Space kenmerkt is natuurlijk de nieuwe omgeving die je zult bezoeken, waarvan je al een glimp hebt opgevangen in de trailer. De uitbreiding belooft een nieuw sterrenstelsel met diverse omgevingen aan te bieden, wat het de moeite waard maakt om te verkennen. In het gesprek dat we hadden met lead producer Tim Lamb, gaf hij aan dat er veel locaties zijn die met de hand zijn gemaakt, om zo de juiste touch aan de presentatie te geven. En we kunnen wel stellen dat de thuisbasis van Va’ruun anders is dan we eerder gezien hebben. Qua omvang wilde Lamb niet heel specifiek zijn, maar wel kon hij kwijt dat het vergelijkbaar is met andere grote planeten in de gewone game.

Het gaat hier om een substantiële uitbreiding die jou op een nieuw avontuur stuurt en het mysterieuze rondom House Va’ruun zou je aan het beeld gekluisterd moeten houden. Met nieuwe vijanden, zoals spookachtige wezens, wapens, gear en andere zaken, moet dat zeker gaan lukken want er zijn maar liefst 50 nieuwe locaties om te ontdekken. Hierbij introduceert de game ook nieuwe Vortex granaten die nodig zijn om het nieuwe gevaar aan te kunnen, wat dus een twist in de gameplay oplevert en dat is dan pas het topje van de ijsberg. Vanzelfsprekend is de nieuwe omgeving de belangrijkste basis, maar ook in grote en kleine onderdelen van de game voegt Shattered Space nieuwe dingen toe, waardoor de reis als een echte ontdekking aan moet voelen.

Het plan voor Starfield

We vroegen Lamb ook of Shattered Space op basis van een bestaand plan tot resultaat is gekomen, of dat de community veel inspraak had op waar Bethesda met de game heen zou gaan. Wat dat betreft is het een soort interessante mengelmoes. Zo heeft het team dat aan Shattered Space is gaan werken vorig jaar een afslag genomen om zich op nieuwe ideeën te focussen. Hierbij zitten ideeën die nog op de plank lagen, maar de oorspronkelijke game niet hebben gehaald. Tegelijkertijd zijn er onderweg nieuwe ideeën ontstaan die nu verder zijn uitgewerkt, zoals de gravity bubbles die je op de nieuwe locatie tegenkomt. Wat de uitbreiding wel en niet heeft gehaald is puur op basis van welke ideeën echt leuk en haalbaar waren, wat met meer intensieve gesprekken vanzelf tot iets leidt of juist afgestoten wordt.

Tegelijkertijd is er ook een team dat luistert naar de community. Hierbij spreken ze met de fanatieke spelers, vangen ze ideeën en concepten op en dat leidt tot additionele toevoegingen. Voor Shattered Space was een bestaand concept beschikbaar dat door het team verder is uitgewerkt, maar het bestaat bij de release ook zeker uit onderdelen die pas later zijn toegevoegd of bedacht, of rechtstreeks uit de community komen. Maar sommige ideeën zijn eenvoudiger uit te voeren en met vrij regelmatige updates voor Starfield in algemene zin, worden er ook – wanneer mogelijk en relevant – sneller nieuwe concepten geïntroduceerd. Toch zijn de meest grote toevoegingen voorbehouden aan de grote uitbreidingen.

Nu is Shattered Space de eerste uitbreiding die veel nieuwe content brengt en dingen doet, maar dit is pas het topje van de ijsberg. Lamb vertelde dat er altijd wel dingen in de pijplijn zitten. Het doel is namelijk om ieder jaar iets groots zoals Shattered Space te doen, wat suggereert dat we de komende jaren grote uitbreidingen mogen verwachten. Hierbij legt het team zijn focus wel op kwaliteit, want uiteindelijk moet het boeiend, gevarieerd en vooral aantrekkelijk zijn om de uitbreiding te spelen. Zo is het toevoegen van voertuigen bijvoorbeeld iets geweest dat zowel vanuit het team als de community kwam, maar dit is niet iets wat zomaar even gedaan kan worden. Dit soort concepten kunnen ook bewaard worden voor grote uitbreidingen, maar in dit geval was het weer beter om het tussendoor met een update toe te voegen.

Onderaan de streep is Shattered Space een samenloop van allerlei concepten dat in de juiste context een toegevoegde waarde moet zijn voor Starfield. Dit is een traject van ongeveer een jaar geweest, waarbij vooral de onbeantwoorde vraag van een antwoord is voorzien. Dat in het kader van: ‘voegt dit of dat wat toe?’, wat uiteindelijk leidt tot een pakket dat perfect in het universum en bij de gameplay past. Hierdoor zou alles als een toegevoegde waarde moeten aanvullen, aldus Lamb. En dat is samen met hoge kwaliteit het streven van de ontwikkelaar, waarbij men zich baseert op oude ideeën, nieuwe ideeën en community input. Oftewel, Bethesda is nog lang niet klaar met Starfield, want Shattered Space is eigenlijk pas het begin van nog jaren aan grote uitbreidingen en nieuwe content.