Special | Horizon: Zero Dawn Remastered – De Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games zette zich zo’n 20 jaar geleden op de kaart toen ze startten met de populaire Killzone-franchise. Meer dan tien jaar lang focuste het team zich op deze FPS-reeks, maar in 2017 was het tijd voor iets totaal anders. Enter ‘Horizon: Zero Dawn’, een third-person openwereldgame waarbij de Helghast moesten plaatsmaken voor mechanische dinosaurussen. De game werd een succes en kreeg enkele jaren geleden ook een sequel in de vorm van Horizon: Forbidden West. Nu, nog zoveel jaren later, brengt Sony een herwerkte versie van Horizon: Zero Dawn uit in de vorm van een remaster voor de PS5 en pc. Wij namen een kijkje om te zien of het het waard is om opnieuw in Aloy’s eerste avontuur te duiken.
Een eenzame strijder
Aangezien de game inmiddels al zeven jaar oud is, bestaat de kans dat je wel al weet wat je van Horizon: Zero Dawn kan verwachten. Deze remaster verandert niets aan het verhaal en voegt ook niets nieuws toe (de eerder uitgekomen ‘Frozen Wilds’ DLC zit wel inbegrepen in het pakket), maar voor degenen die de voorbije jaren onder een rots hebben gewoond even een korte samenvatting. Je stapt in de schoenen van Aloy, een sterke jonge vrouw die na een tragisch incident als verstotene moet zien te overleven in een post-apocalyptische wereld die is overgenomen door robots (die eruitzien als dinosaurussen) en vijandige stammen.
Met haar trouwe boog in de hand neemt ze het op tegen al deze gevaren en ze probeert te achterhalen wat er precies met de wereld is gebeurd én hoe haar verleden daar een rol in heeft gespeeld. Onderweg loop je heel wat interessante personages tegen het lijf en het overkoepelende mysterie is enorm boeiend van begin tot einde. We kunnen eigenlijk nog hele alinea’s schrijven over waarom we zo’n grote fan zijn van deze game, maar dat hebben we indertijd ook al gedaan. Aangezien er niets veranderd is aan de ‘basis’ van de game, verwijzen we je voor alle info dan ook graag door naar onze initiële review. Spoiler alert: het is een echte aanrader die je zeker eens gespeeld moet hebben! Vandaag willen we het echter hebben over de remaster en wat deze nieuwe versie ons dan wel te bieden heeft.
Een streling voor het oog
Dé grootste aanpassingen die deze remaster met zich meebrengt, zijn van visuele aard. We willen eerst even zeggen dat de originele versie van de game (naar onze mening) vandaag de dag nog steeds visueel indrukwekkend is op de PS4, maar met deze remaster is ontwikkelaar Nixxes erin geslaagd om die visuele pracht nog wat beter te maken. Bijna alle assets zijn eigenlijk aangepast en verbeterd: (de bakstenen in) gebouwen zien er beter uit, het gras is letterlijk groener, de vijanden zien er gevaarlijker uit… we kunnen nog wel even doorgaan. Ook de lichteffecten zijn aangepakt: wandelen door de bossen terwijl het licht door de bomen op je pad schijnt of op het water weerspiegelt… het is prachtig om te zien! We zijn ook naar enkele bergtoppen gereisd om gewoon even te genieten van het uitzicht en ook hier schiet Horizon: Zero Dawn Remastered raak. De draw distance van de originele game was al best goed en hier zijn de uitzichten nog scherper gemaakt dan voordien.
Al dit moois kan je bewonderen in drie grafische modi: Graphics, Performance en een derde optie die een mix van bieden biedt. Kies je voor de grafische optie, dan krijg je de meest gedetailleerde omgevingen in een 4K-resolutie, maar je moet het wel stellen met 30fps. Gelukkig biedt de Performance optie wél 60fps, maar dan met een dynamische resolutie die rond 1800p hangt. En eerlijk? Visueel is deze Performance optie eigenlijk (bijna) even goed als de grafische optie. De derde optie biedt ook 1800p, maar dan met een framerate van 40fps en meer gedetailleerde assets. Ook hier geldt dat het er eigenlijk allemaal sowieso heel goed uitziet. Om deze reden kreeg de performance modus onze voorkeur, want die stabiele 60fps biedt toch echt wel een meerwaarde en de visuals zijn sowieso prachtig om naar te kijken.
Meer zielen, meer vreugd!
Naast algemene visuele updates, zijn ook de animaties van de personages grondig aangepakt. Je herinnert je misschien nog wel dat de meeste NPC’s in de originele game soms wat houterig overkwamen. Die animaties zijn nu grondig herwerkt (kennelijk zouden er uren aan nieuwe motion capture opnames zijn gebeurd) en het resultaat mag er zijn. Het is geen revolutie (de animaties zijn nog steeds niet op hetzelfde niveau als de sequel), maar er is wel duidelijke verbetering zichtbaar. Tegelijk is ook het aantal NPC’s in bepaalde gebieden omhoog getrokken, om zo een meer gezellig gevoel te geven. Leuk dat ze dat hebben gedaan, maar een echt groot verschil maakte het voor ons niet.
Toch wat slordigheden
Algemeen zijn we dus zeker onder de indruk van het werk dat ontwikkelaar Nixxes hier heeft geleverd, maar helemaal vlekkeloos verliep onze ervaring ook niet. Het spel is meermaals gecrasht toen we wilden gebruikmaken van het ‘fast travel’ systeem, al was dit niet 100% consistent. We weten dus niet goed wat hier de reden van was en hoe het komt dat het spel crashte, maar irritant was het wel. Daarnaast zijn er ook hier en daar wel eens wat slordige animaties. Ook is er nog steeds een zekere graad van clipping waarneembaar, zowel bij Aloy zelf als haar omgeving. Deze tekortkomingen zijn eerder verwaarloosbaar (op de crashes na dan), maar er zullen dus nog wel enkele patches nodig zijn in de toekomst.
Conclusie
Horizon: Zero Dawn Remastered brengt een PS4-klassieker naar de PS5 en het resultaat mag er zeker zijn. Toch is het moeilijk om deze remaster 100% aan te raden. Aan de ene kant heeft het spel een hoop (prachtige) upgrades gekregen, maar aan de andere kant ziet de PS4-versie er ook gewoon nog steeds prima uit. Als je de basisgame al in je bezit hebt en je wilt graag nog eens een nieuwe playthrough doen, dan kan je voor een tientje upgraden naar deze versie (en je kan je save file van de vorige versie gewoon overzetten). Die prijs is het zeker waard, al is het nu ook weer niet dat je deze versie echt gespeeld móet hebben, want het verhaal en de gameplay zijn hetzelfde gebleven. Als je de game echter nog nooit gespeeld hebt, dan is dit wel het uitgelezen moment om daar verandering in te brengen. De standaardprijs van deze remaster is € 50,-, maar dat Sony tegelijk de prijs van de PS4-versie verdubbeld heeft van € 20,- naar €40,- is toch niet zo netjes en dit laat wel een vieze nasmaak na in de mond.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: pc.
Zometeen maar eens dat tientje uitgeven en de game verder spelen, blijft een toppertje 🙂
De zoveelste “review” die redelijk positief is. Mijn. Conclusie is daardoor deze remaster heeft gewoon weg bestaansrecht.
Ik kan de new game plus nu met extra mooie visuals spelen. Dat tientje wel waard. Zeker nu ik een oled heb zal het extra goed eruit zien.
@coola:
Sowieso al bestaansrecht voor maar 10 euro en alle verbeteringen en aanpassingen.
Heb hem gratis, want had nog 10 euro aan PlayStation punten tegoed. Echt wel zichtbaar verbeterd visueel gezien. Helaas ook hier 3 keer een crash gehad op de PlayStation 5. Hopelijk gaan ze dat nog aanpakken binnenkort. Kan niet benoemen waardoor de boel nu vastloopt, behalve dat het dus spontaan kan gebeuren, wat je ook doet. Beetje jammer. Maar een lekkernij voor de ogen, deze remaster!
Ongeveer 16 uur nu gespeeld. Nog geen crash gehad op de PS5.
@coola: Vind ik persoonlijk van niet. Het origineel is nog zodanig jong dat deze nog prima mee kan. Naar mijn mening is dit een easy cash grab. Genoeg oudere pareltjes die ze van een remaster/remake hadden mogen voorzien. Maar goed, de fanbase met de blauwe brilletjes trappen er weer blind in.
@RegeraFox: top dat was mijn volgende vraag alles overgenomen van de eerdere playthroughs maar ja dus!
@Anoniem-1735: ik snap je punt denk wel dat 10 euro met het werk en tijd en energie die ze in hebben gestoken prima is te verantwoorden toch?
Dat er andere pareltjes zijn die aan nieuwe remake/ remaster toe zijn moet je even los laten
Ik begrijp wel je ergenis je wilt vast een blood borne zien of jax and daxter of iets
@RobanosSmatros: Ja, je moet eerst door het introfilmpje en dan kun je in het menu je oude saves importeren.
Niet normaal mooi. Het verschil met Forbidden West is nu minimaal, visueel gezien. Ze hebben zelfs de wolkenluchten zoals in Forbidden West in Zero Dawn Remastered toegevoegd. Dat alleen is al prachtig.
Ik heb zovaak een vieze nasmaak in m’n mond gehad. Vooral in het weekend. Vaak wist ik niet eerst meer hoe de dames heetten.
Had ook een gratis patch mogen zijn dus.
En jaja, voor niks komt de zon op blahblah, for the players blah blah, sony bandwagon etc, i know jongentjes, wank wank.
Heb m ook voor een tientje geupgraded, maar helempaal soepel loopt het niet. Al paar crashes gehad en zie hier en daar wat rare graphische glitches. Verder ziet het er schitterend uit en na 7 jaar leuk om weer te spelen. Benieuwd naar de DLC ook, toen helaas niet de kans voor gehad.
@SuperPtje1: Komen die crashes bij jou ook vaker voor in en om de stad Meridian?
@RobanosSmatros: zonde van de tijd, hadden ze beter in nieuwe games kunnen stoppen
@coola: Game is niet af gezien de technische problemen.
@Smaakmaker: stop met zeiken.
Deze versie van de game heeft bestaansrecht om nu uitgebracht te zijn.
@coola: Iederwwn met een andere mening dan jij is aan het zeiken? Hij heeft gelijk, los van dat dit een onnodige remaster is geweest, zijn de technische problemen niet te ontkennen.
@Anoniem-7052: deze remaster heeft gewoon bestaansrecht en is niet te vroeg uitgebracht.
@coola: Niet als hij klaarblijkelijk niet af is. Gezien de crashes en andere technische problemen. Is gewoon te vroeg uitgebracht.
@coola: Nee games waar je geld voor betaald. Daar horen crashes natuurlijk bij. Soms klets je zovaak onzin..dat het pijnlijk is om te lezen.
@Smaakmaker: is op een goed moment uitgebracht
@coola: Sterk argument zoals je van je gewend zijn. Een game die crasht is niet af. Geen discussie over mogelijk punt.
@Smaakmaker: crashes kunnen gebeuren. Tears of the Kingdom heb ik ook 20 crashes in gehad. Dus volgens jou redenering was die ook niet af.
@coola: En als hij de discussie niet kan winnen omdat die niet te winnen valt. Gaat hij dingen erbij verzinnen. Want Tears of the Kingdom heeft door de beperkte hardware last van Framerate issues. Maar in de 110 uur die ik hem gespeeld heb is het niet een keer vast gelopen. Dus ik zou zeggen probeer het opnieuw maar nu zonder dingen uit je dikke duim te zuigen.
@Smaakmaker: oh dus ook omdat jij geen crashes heb gehad kan ik geen crashes hebben gehad.
@Anoniem-358: Mee eens, het ziet er allemaal super goed uit en speel de game nu met veel plezier opnieuw 🙂
@coola: Je zou een crash gehad kunnen hebben. Maar niet zoals jijzelf zegt 20 keer. Want in tegenstelling tot Ubisoft zou Zelda dan echt een jaar uitgesteld zijn om te maken. Dus nogmaals geen verzinsels
@Smaakmaker: En toch heb ik echt 20 crashes gehad. Maar jij was natuurlijk bij mij thuis toen ik de game aan het spelen was en weet precies hoe mijn ervaring was.
@coola: Nogmaals Nintendo heeft een heel jaar de tijd genomen om de game te perfectioneren van bugs en glitches. Als de game 20 keer had vastgelopen dan had de game echt niet uitgekomen. Maar dit is ook trucje van je. Wanneer een jou favoriete games worden afgekraakt omdat ze technische problemen hebben. Haal je zogenaamde technische problemen van Tears of the Kingdom aan. En heb je zogenaamde 20 vastlopers. Ik zou zeggen toon bewijs. Anders is het niet gebeurd met als een van je vele andere verzinsels. En qua hardware is razend knap dat Nintendo zo game goed werkende heeft gekregen. Ubisoft heeft veel maar dan ook veel krachtige hardware tot beschikking en weet vaak games niet eens fatsoenlijk af te krijgen.
Als ze het nu gewoon een PS5 upgrade hadden genoemd ipv ‘remaster’ dan was er minder commentaar op geweest denk ik. Het woord ‘remaster/remake is gevaarlijk tegenwoordig.
@Smaakmaker: is niks geen trucje van mij. Ik heb letterlijk 20 crashes gehad en als ik op google tears of the Kingdom crashed in type ben ik blijkbaar niet de enige.
Dacht dat dit die nieuwe was. Oude heb ik al op Steam. Flikker dus maar op met een remaster, slaat nergens op
Geen crashes hier. Mensen die crashes ervaren, hebben jullie de game op de ingebakken SSD staan? Ik heb em op een extra SSD staan van 2TB en misschien heeft het daarmee te maken.
Ja dat is wel een naaistreek ik kon ook niet de ps4 versie van until dawn meer kopen toen de remaster uitkwam alleen als ik een abbo zou nemen of ps plus of natuurlijk de dure remaster
De meeste remasters en remakes hebben geen meerwaarde en dus geen bestaansrecht, deze ook niet. Maar goed, de PS slopslaafjes zullen het wel consumeren, die hebben niks anders.
@coola: 20 crashes……… ik kan nu al 100% zeggen dat jij ze niet alle 20 op kan noemen. Tenzij je 20 onzin verhalen nu gaat verzinnen. Vertel me maar specifiek wanneer zelda totk crashte in detail wat er gebeurde en dat 20 keer.
@Anoniem-300: Dit kan hij niet aangezien de game niet had uitgekomen als Nintendo had gezien dat hij nog zovaak crasht. Gewoon weer een verzinsel van hem.
@mrb: Ja man, echt mooi. Ik ben ook maar een nieuwe playthrough begonnen. Veel plezier gewenst! 😉
@Anoniem-300: ik hoef niks te vertellen. En ik heb wel degelijk 20 crashes gehad. O nee wacht even net als smaakmaker was je bij mij thuis toen ik de game aan het spelen was.
Stop met bepalen wat ik mee maak.
@coola: Dus het is niet gebeurd. Wat hij en ik beide al dachten. Want nogmaals Nintendo heeft de game een jaar langer uitgesteld om vrijwel alle bugs en glitches eruit te halen. En als jij echt 20 vastlopers hebt gehad. Dan was dit in die fase ook gebeurt. En had Nintendo die game nooit uitgebracht. Dat je een vastloper hebt gehad dat zou kunnen. Maar geen 20 stuks. Want in tegenstelling tot andere uitgevers had Nintendo dan die game nooit op de markt gebracht. Want het is oud bekend trucje van je. Wanneer wij bugs en glitches of vastlopers ervaren in games van jou favoriete uitgevers Heb jij het zogenaamd in Breath of the wild of Tears of the Kingdom ook ervaren. Maar je vergeet alleen dat het 3d Zelda team geen game uitbrengt wanneer hij nog niet af is. Zij doen namelijk een jaar lang quality control om alle bugs en glitches te verwijderen. Had Ubisoft dat bijvoorbeeld ook gedaan. Dan hadden we in augustus 2025 wel een af product gehad met Outlaws Dus blijf vooral beweren dat je vastlopers hebt gehad 20 stuks wij weten dat dit niet klopt en een zoveelste onzin verhaal is. En Horizon remaster is duidelijk niet af. Hoevaak jij ook beweerd van wel.
@Smaakmaker: die 20 crashes zijn feitelijk gebeurd.
@coola: Nogmaals als die game zo kapot is had het in zijn levensdagen niet op de markt gekomen. We spreken hierover Nintendo een bedrijf dat waarschijnlijk met een Metroid prime 4 beyond die een 8 was niet tevreden was en er helemaal opnieuw mee begint. En van dat bedrijf zegt jij dat heeft een game uitgebracht een van hun belangrijkste games van het jaar met 20 vastlopers. Blijf vooral in je eigen waarheden geloven. Maar doe het niet te lang want je zet jezelf volledig voor schut.
@Smaakmaker: dus omdat Nintendo is liegt coola. En jij hebt met hem mee gekeken toen hij aan het gamen was? Want je bent zo zeker van je zaak.
Omdat jij geen problemen heb gehad met de game, kan niemand er problemen mee hebben. Jouw ervaring geldt voor iedereen?
@Anoniem-8480: Dat zeg ik niet. Hij kan best probleempjes hebben ervaren maar geen 20 vastlopers want nogmaals dan had Nintendo of de game uitgesteld. Of het door ontwikkelt voor sterkere Hardware omdat Nintendo hun eigen grote interne studios wel hun games afmaken in tegenstelling tot veel andere uitgevers.
@Anoniem-4892: Thanks, jij ook!
@Smaakmaker: dat hij twintig crashes heeft gehad is best goed mogelijk.
Via google tears of the Kingdom crashes intypen en ik kom aardig claims over verschillende crashes tegen.
@Anoniem-1405: Maar niet 20 stuks..En als hij die heeft gehad. Geef voorbeelden . En als we daarnaar vragen blijft hij in gebreken. Daarbij Nintendo heeft voor zulke zwakke hardware een wereld prestaties geleverd om dat überhaupt op een Switch werkende te krijgen. Zijn favoriete uitgevers hebben 10x sterkere hardware tot hun beschikking en brengen de ene naar de andere technische ramp uit.
@Smaakmaker: Waarom elke keer maar voorbeelden etc eisen? Niet alles wat iemand zegt moet maar elke keer met bewijzen aangetoond worden. Coola is jou niks verplicht en dat hij geen voorbeelden geeft maakt hem op geen enkele manier onbetrouwbaar.
@RegeraFox: dat is prima te doen maar thanks maat!
@Anoniem-3939: kan een ander team hier aan werken.
Ben met je eens dat als we hierdoor even stom gezegd 6/9 maanden langer moeten wachten op deel 3 is kut maar als deel 1 van de groep hier aan werkt deel; 2/3 aan het laatste deel en dat ze daanra allemaal focusssen is prima te doen.
meer
@Anoniem-1855: dat is niet helemaal waar. Maar de remaster is zeker visueel mooi.
Direct naar media markt gegaan en opnieuw
Gekocht voor 50 euries. Mooi in mijn ps5 collectie
@Anoniem-8422:
“IK BEN TOCH NIET GEK?!”
Snap je? Hey, hey?
@PvdW90: Wat is niet helemaal waar?
F u c k S o n y
@Anoniem-2246: dat de game visueel bijna gelijkwaardig is aan forbidden west. Maar goed het is en blijft een goede remaster en de 10 euro zeker waard.
@coola: was al benieuwd wat jij er van zou vinden. Anders spelen we het natuurlijk niet. Ik mis alleen nog een cijfer en een lijstje
@Anoniem-9818: ik ben zeker niet gek…..deze game ziet er nu uit als een pro game.
Abnormaal mooi…