Aan het einde van vorig jaar werd Elden Ring Nightreign aangekondigd, een game waarbij ontwikkelaar FromSoftware expliciet benadrukte dat het om een spin-off van Elden Ring gaat. Geen Elden Ring 2 dus en daar is een reden voor.
Ten eerste is het algemene concept anders (dit is een coöperatieve roguelike, waar het origineel een grotendeels solo openwereldgame was), maar tegelijk is ook de spelwereld anders. Elden Ring heeft een enorm uitgebreide en best ingewikkelde lore, maar deze spin-off heeft daar eigenlijk niets mee te maken. Nightreign speelt zich namelijk af in een ‘parallelle’ wereld, aldus regisseur Junya Ishizaki in een interview met IGN Japan. Met andere woorden: ze staan los van elkaar en de verhaallijnen overlappen dus niet.
Nog een verschil met de ‘basisgame’ is dat Nightreign een bepaalde functie zal missen die in vele andere FromSoftware-games wél aanwezig is: berichten van andere spelers. In datzelfde interview bevestigt Ishizaki dat die functie niet zo nuttig zou zijn in deze game.
“You can still see the ghosts of other players, but the ability to leave messages has been removed. The reason we removed the message function is that in this game, where each session is about 40 minutes long, there is no time to write your own message and no time to read messages written by others.”
Elden Ring Nightreign verschijnt ergens dit jaar, maar een releasedatum is nog niet gegeven.