Een nieuwe Prince of Persia met een nieuw verhaal en een totaal andere grafische stijl. Dat is waar ontwikkelaar en uitgever Ubisoft een paar jaar hard aan heeft gewerkt. De prins van Perzië gaat ook dit keer een spannend avontuur tegemoet en dit keer heeft hij een prachtige dame bij zich. Wordt deze nieuwe Prince of Persia net zo goed als in de periode van The Sands of Time? Je leest het in onze review.

Het verhaal

Deze nieuwe Prince of Persia heeft een compleet nieuwe verhaal en heeft helemaal niks te maken met de Sands of Time trilogie. Het speelt zich dan ook totaal ergens anders af. Het verhaal gaat als volgt: Je bent aan het dromen over dikke tapijten en mooie vrouwen. Want wat is er aan de hand? Je hebt een heleboel goud bij je die je door je ezel Farah laat vervoeren. Helaas kom je in een zandstorm terecht en raak je Farah kwijt.

Zoekend naar Farah kom je een beeldschone dame tegen, genaamd Elika, die op de vlucht is voor een paar soldaten. Je besluit haar te volgen en al snel kom je er achter dat Elika magische krachten heeft. Zij moet de gevangenis van Ahriman, een kwade god die aan het begin van de game weet te ontsnappen uit een gevangenis, bewaken. Dit zorgt voor duisternis in bijna alle werelddelen. Jij en Elika moeten weer leven brengen in deze duistere werelddelen. Het verhaal van Prince of Persia is zeer goed en de manier waarop het verteld wordt is ook zeker niet slecht. Er is goed nagedacht over de twee hoofdpersonen. Deze zijn dan ook erg goed uitgewerkt. De prins heeft gevoel voor humor en Elika is allesbehalve een nutteloos personage.

Graphics

De nieuwe Prince of Persia heeft dus een totaal andere grafische stijl. Het ziet er een beetje cartoony, maar erg origineel uit. Of je dit mooi vindt is natuurlijk iets persoonlijks, maar het ziet er ongetwijfeld indrukwekkend uit. De lichteffecten zijn prachtig, het bos is mooi groen en de animaties verlopen erg soepel. Problemen met de framerate of pop-in verschijnselen zijn dingen die je in Prince of Persia absoluut niet tegen komt. Ook is het camerawerk erg goed uitgewerkt. Je hebt vrijwel nooit last van lastige camerastandpunten.

Vrijheid

In deze nieuwe Prince of Persia ben je helemaal vrij. Je kunt in principe gaan en staan waar je maar wilt, mits je het werelddeel waar je heen wilt hebt vrijgespeeld. Elke werelddeel heeft zijn eigen eindbaas die je moet verslaan om weer leven terug te brengen in deze duistere werelddelen. Heb je deze verslagen, dan zal het hele werelddeel van zijn grijze kleur veranderen en alles zal kleurrijk worden. Ook komen er na het verslaan van een eindbaas lichtkorrels vrij. Elika heeft deze lichtkorrels nodig om in de tempel een nieuwe kracht te activeren.

Gameplay

Net als de vorige delen uit Prince of Persia zal je ook hier weer veel moeten springen, klimmen, over muren heen rennen en noem maar op. Maar er is ook een heleboel veranderd aan de gameplay van Prince of Persia. Zo zijn de gevechten met meerdere vijanden verleden tijd, alle gevechten zullen dus één tegen één zijn. Dit maakt het vechten zeer spectaculair en het ziet er zeer goed uit. Tijdens het vechten is het mogelijk om niet al te moeilijke combo’s uit te voeren. Ook kun je met Elika een magische aanval doen. Ook missen de puzzels: oude Prince of Persia delen waren namelijk voorzien van een aantal puzzels. Dit is niet het geval in dit nieuwe deel en dat is best jammer.

Doodgaan is in Prince of Persia niet mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld van ergens hoog helemaal naar beneden valt, zal Elika je redden. Je wordt dan terug gezet naar een paar seconde terug in de game. Het feit dat je niet dood kunt gaan in PoP is niet erg, sterker nog het maakt het spelen er een stuk prettiger op. Het bespaart namelijk een hoop frustratie, doordat je niet telkens dat ene stuk over moet doen. Prince of Persia heeft geen moeilijke maar ook geen makkelijke controls. Het speelt gewoon heerlijk weg, heeft een zeer goede sfeer en Elika zorgt absoluut niet voor frustraties tijdens het spelen van de game.

Replay en sound

Prince of Persia is een actie/avontuur spel en zo’n spel heeft meestal geen online multiplayer. Prince of Persia is daar helaas geen uitzondering in. Het uitspelen van de game duurt ongeveer tien uur. Wil je de game perfect uitspelen door bijvoorbeeld alle lichtkorrels of alle Trophies te halen, dan zal je er ongeveer een uur langer over doen. Dat de game geen online multiplayer heeft is geen ramp want de singleplayer is bijna volmaakt. Een coöperatieve modus was ook niet zo heel erg interessant aangezien je met Elika niet zo heel veel hoeft te doen. Prince of Persia heeft een prachtige achtergrondmuziek wat voor een fantastische sfeer in de game zorgt. Ook zijn alle personages voorzien van een goede voice-over.

Vrijwel alles lijkt te kloppen in de nieuwe Prince of Persia. De game ziet er ongelofelijk mooi uit, heeft een prachtig verhaal en bevat spectaculaire gevechten. Er zijn bijna geen nadelen op te noemen, op het missen van puzzels en de speelduur na. Het is natuurlijk een beetje moeilijk om tijdens de feestdagen de perfect geschikte game uit te kiezen, maar de kerstman mag de nieuwe Prince of Persia zeker niet over het hoofd zien.

Pluspunten:

• Graphics
  • Spectaculaire gevechten