Preview | Anno 117: Pax Romana

blank
Preview | Anno 117: Pax Romana – Wat hebben alle delen van Anno met elkaar gemeen? Naast dat je altijd op het cijfer negen uitkomt wanneer je de cijfers per titel bij elkaar optelt, is het al sinds de jaren 90 een geliefde citybuilder. We hebben diverse uitstapjes gemaakt naar het verleden en zelfs de toekomst. Met Anno 117: Pax Romana gaan we voor het eerst dusdanig ver terug in de tijd dat het zelfs primitief wordt. Geen handelscompagnieën zoals we die kennen uit de andere games, maar Romeinen en Kelten spelen de hoofdrol in dit deel. En hoewel de Romeinen volgens sommigen wellicht ‘rare jongens’ zijn, valt er in deze oudheid genoeg te ontdekken en te verhandelen.

Soort van warm bad

Indien je bekend bent met de Anno-franchise is het niet heel lastig om in te stappen in Anno 117. Veel van de zaken die wij, onder andere, al kennen van Anno 1800 zijn in Anno 117 niet heel veel anders. Wel troffen we direct wat leuke nieuwigheden aan, want zo is het nu ook eindelijk mogelijk om de wegen in jouw nederzettingen schuin aan te leggen in plaats van dat je gebonden bent aan hoeken van minimaal 90 graden. Dit biedt mogelijkheden om jouw steden flexibeler in te richten, iets wat in de Anno-serie altijd erg belangrijk is.

blank
Inwoners van jouw nederzettingen hebben tenslotte behoeftes. Voor eten maak je dus boerderijen of een vissershaven, voor kleding ga je dieren fokken wiens huid zich perfect leent voor kleding, enzovoort. Dan moet het nog bij jouw inwoners terecht komen. Hiervoor bouw je een markt dichtbij de huizen van de inwoners, zodat ze makkelijk bij hun basis levensbehoeften terecht kunnen. Het bereik van de markt wordt getoond middels een cirkel om het gebouw en dit werkt zo met meer gebouwen, wat een verandering is ten opzichte van Anno 1800 waar we niet heel blij mee zijn. Voor ons voelde dit onoverzichtelijk aan in tegenstelling tot voorheen, waar het bereik werd aangeduid door middel van de wegen een groene kleur te geven.

Handelen

Om te zorgen dat jouw nederzettingen er het beste voor staan is handel het belangrijkste element in Anno 117. Zoals we gewend zijn uit eerdere delen zijn er altijd een paar neutrale handelspartners te vinden die graag van alles van jou willen kopen, maar de interessantste opties zitten hem in jouw tegenspelers. Om met die tegenspelers te kunnen handelen zal je eerst een goede relatie met ze op moeten bouwen alvorens zij overwegen om jou handelsrechten te geven. Die tegenspelers hebben vanzelfsprekend ook onderling diverse akkefietjes wat jouw diplomatieke doelen weer in de weg kan gaan zitten.

blank
Iedere potentiële handelspartner vraagt om specifieke waren en grondstoffen. Dat wil nog niet zeggen dat jij te allen tijde aan deze voorkeuren kan voldoen. Niet ieder eiland heeft namelijk dezelfde grondstoffen tot zijn beschikking. Op het ene eiland kan je bijvoorbeeld prima druiven verbouwen, wat op een ander eiland dan weer niet kan door een gebrek aan vruchtbare grond. Je begint met één nederzetting op een willekeurig eiland, maar leegstaande eilanden kunnen door jou gekoloniseerd worden. Het loont daarbij dus om in de gaten te houden of je op zo’n eiland potentieel nieuwe grondstoffen kan gaan verbouwen die je eerst niet kon krijgen.

Ten strijde

In Anno 117 legt de serie voor het eerst ook wat meer nadruk op oorlogsvoering. In voorgaande delen was dit iets waar je pas later mee te maken kreeg, maar in Anno 117 krijg je al snel toegang tot barakken waar je militaire eenheden kan trainen. Om dit aan te vullen kan je jouw stad ook voorzien van diverse defensieve gebouwen en doe je er vanzelfsprekend goed aan om een oorlogsvloot paraat te hebben. Tijdens onze speelsessie werden we een paar keer aangevallen, maar we zijn helaas niet tot het punt van totale oorlog gekomen. Wij zijn in ieder geval alvast benieuwd hoe dit naar voren gaat komen in de volledige game.

blank

Levendig

In Anno 117 kan je ontzettend ver inzoomen om te zien waar jouw bewoners zich zoal mee bezighouden. Een van de key features is dat er ook een first-person modus is waarmee je door de straten heen kan wandelen en alles van dichtbij kan bekijken. Het levert een leuk, nieuw perspectief op wat we zeker kunnen waarderen. Jammer is dat we het nog niet in volle glorie hebben kunnen bekijken, de preview versie die wij hebben gespeeld was namelijk via een stream die helaas ook nog eens beperkt was tot 1080p. Op ons scherm zag alles er dus een beetje blokkerig en wazig uit. Kijken we daar goed doorheen, dan zie je de onderliggende charme wel.

Voorlopige conclusie

Anno 117: Pax Romana is in hart en nieren een game die prima bij de rest van de serie past. We zijn met name benieuwd hoe de oorlogsvoering uit gaat pakken, iets wat in voorgaande Anno delen zich wat meer op de achtergrond bevond. Bepaalde wijzigingen en nieuwigheden in deze build kunnen op onze steun rekenen, zoals het vrijer aan kunnen leggen van wegen, maar bepaalde wijzigingen in de UI zoals ons genoemde voorbeeld met de markt, daar zijn we dan weer wat minder over te spreken. Gelukkig heeft Ubisoft Mainz nog even de tijd, want de release van Anno 117: Pax Romana staat voor eind dit jaar gepland.

  1. User  avatar
    155 XP

    Hier mag Ubisoft dan wel weer de welverdiende credits voor krijgen. De Anno games zijn echt altijd goed.

    Wel jammer dat 1800 geen leuke DLC kreeg op de console.

    0
  2. Anoniem-3697's avatar

    Met Anno laat Ubisoft zien dat ze geen one trick pony zijn. Sure Anno is niet de beste RTS/city building serie, maar het zijn wel altijd leuke games om te spelen. En dat is toch wel een rode lijn in Ubisoft games het zijn meestal leuke games om te spelen en ze hun geld dan ook meestal meer dan waard.

    0
  3. User  avatar
    167 XP

    @Draconus:

    Ik heb altijd genoten van de ANNO games op de pc, maar de laatste op PS5, op de een of andere manier kwam ik er niet echt in. En ook het feit dat je tussen twee werelden kon switche, vond ik teveel van het goede.

    0
  4. Anoniem-3279's avatar

    @Draconus: mee eens. Dit is een van de weinige games die wel top zijn van ze. Al hebben ze The Settlers ook de nek omgedraaid.

    0
  5. Anoniem-4483's avatar

    @Anoniem-3279: Daar zat ik net ook te denken, hopelijk gaan ze niet de Settlers acherna met Anno.

    0
  6. Anoniem-1793's avatar

    @Anoniem-4483: dat hadden ze ook heel nasty gedaan toen. The Settlers voor het weekend uitgeven. Geen review exemplaren van te voren. Dus na het weekend stroomden de negatieve reviews binnen. Als ze zo overtuigd waren van de game hadden ze wel review exemplaren uitgegeven.

    0
  7. User  avatar
    2033 XP

    @GrillMeister: Ik kan me best voorstellen dat Anno 1800 op console een aardige opgave is. Hoezeer ik het ook toejuich dat die game naar consoles is gebracht, ik denk dat hij wel het beste speelt met een muis en toetsenbord. Vooral als je op een gegeven moment de hotkeys een beetje kent. Ik vond Anno 1800 juist een van de sterkere delen de afgelopen jaren, ik was niet zo’n fan van die twee futuristische delen.

    0
  8. Anoniem-6071's avatar

    Ik ken de serie niet maar is wel leuk omschreven.

    Was heel erg fan van de Black&White serie (voor wie dat nog kent). Is dit een beetje vergelijkbaar?

    0
  9. Anoniem-6071's avatar

    Ik ken de serie niet maar is wel leuk omschreven.

    Was heel erg fan van de Black&White serie (voor wie dat nog kent). Is dit een beetje vergelijkbaar?

    0
  10. Anoniem-7011's avatar

    @RogueSquad: kun je de dreiging aan het adres van coola in het starfield topic serieus nemen? Dit ontspoort volledig. Bedankt.

    0
  11. Anoniem-8236's avatar

    @Anoniem-6071: nee. Dat was echt n God game. Dit is n economische citybuilder met vecht momenten. Een van de betere citybuilders dit als Ubi het niet verneukt.

    0
  12. User  avatar
    155 XP

    @RogueSquad: Ik heb bijna speciaal voor anno 1800 een nieuwe pc gekocht. Het is inderdaad een pc game. Deels ook de reden dat de DLC niet uit kwam voor console. Die zijn helaas niet krachtig genoeg voor endgame.

    0
  13. User  avatar
    155 XP

    @Anoniem-6071: Nee dit is niet echt vergelijkbaar.

    Het is eerder een combinatie tussen Caesar 3 en AoE2, als we in dezelfde tijdsperiode blijven als B&W.

    Maar net als in B&W is het wel van niets bouwen tot iets groots.

    0

Meer Anno 117: Pax Romana

Meer