http://playsense.nl/images/file/img_4e944fc201a10.jpg

Herinner je nog die tijd dat je voor bijna elk spel wel cheats kon vinden? En dan hebben we het niet zozeer over cheats die je ontzettend veel voordeel geven en je kans van slagen verhogen. Maar cheats die de game leuker maakt, cheats waarin je dingen kon doen die normaal niet mogelijk waren zonder. Tegenwoordig is dit maar moeilijk te vinden, bijna geen enkele game die vandaag de dag uitkomt heeft nog leuke cheats. Maar hoe komt dit toch?

Big Business

Vroeger in de tijd van de PlayStation One en PlayStation 2 waren cheats big business, vooral voor het bedrijf Gameshark. Zij maakten discs en cartridges voor gameconsoles die volgeladen waren met cheats voor bijna alle games. Ook was het mogelijk om zogenaamde Gameshark-codes toe te voegen om meer cheats te unlocken voor een bepaalde game. Dit systeem bleek al snel succesvol en het product vloog dan ook over de toonbank. Tegenwoordig heb je Xploder die eigenlijk alleen nog actief is met dit systeem. Dit systeem werkt alleen een tikkeltje anders en bestaat voornamelijk uit savegames. Ook het aanbod van savegames binnen het product is zeer matig en het internet is al snel een beter alternatief om je savegames te downloaden.

Boeken met cheats

http://playsense.nl/images/file/img_4e944e628d007.jpg Naast de welbekende Gameshark en Xploder producten waren er ook boeken die volgeladen waren met cheats. In de vroege jaren van de PlayStation 2 en de tijd van de PSone, was internet namelijk nogal een luxe. Vaak betaalde je 1 euro cent per minuut en belde je in met een trage verbinding. Het piepen van een modem is wat veel mensen dan ook vast nog wel herkennen, de goede oude 56k-tijd. Dit zorgde er alleen wel voor dat producten van deze boeken vrij spel hadden, want even in een boek kijken was gemakkelijker dan wachten op die trage internetverbinding. Voor zo’n 12 gulden kon je dan ook een cheat-boek kopen die volgeladen was met allemaal cheats voor de nieuwste games. Tegenwoordig zie je voornamelijk strategy guides die je helpen een game te voltooien, maar ook deze blijken al minder populair te zijn. De cheat boeken van vroeger waren dan ook ontzettend gewild en vlogen ook weer als zoete broodjes bij de bakker over de toonbank.

Tegenwoordig

Als je hier allemaal zo over na gaat denken komt al snel de vraag naar voren van, wat is er toch gebeurd met cheats in games? Een goed voorbeeld van een game franchise waarbij cheats het spel leuker kunnen maken is Grand Theft Auto. Vaak had je geen zin om al die repetitieve missies te doen maar wilde je wel met een vette bak en inventory vol wapens cruisen, daar waren cheats voor. Al vanaf de eerste GTA wist Rockstar ijzersterke cheats naar dit spel te brengen. Maar naast GTA waren er ook andere franchises die er pracht gebruik van wisten te maken, zoals Tony Hawk waarbij je bijvoorbeeld ineens veel hoger in de lucht kon komen met een cheat.

Zullen cheats ooit weer terugkeren?

Zullen ontwikkelaars ooit weer eens gaan begrijpen hoe cheats de gameplay ervaring kunnen verbeteren? Persoonlijk hoop ik van wel, het is namelijk niet altijd maar serieuze boel tijdens het gamen, een keertje hersenloos lol trappen is op zijn tijd ook weleens leuk. Hopelijk zien ontwikkelaars in dat je met cheats veel meer kunt doen dan de speler een grote voordeel geven in een game en dat het bij kan dragen aan de fun-factor.