Review: LEGO Harry Potter Jaren 5 – 7 – Wat gebeurt er als je LEGO digitaal maakt? Dat heb je al kunnen ervaren in diverse games als LEGO Pirates of the Caribbean of Star Wars. Maar wat als je Harry Potter in een LEGO-jasje stopt? Ook deze tovenaar heeft weer zijn eigen LEGO-game, en of LEGO Harry Potter Jaren 5 – 7 inderdaad weer vermakelijk is. Dat kun je lezen in deze review.

Ti-Ta-Tovenaar

Het was dus weer eens tijd voor een nieuwe LEGO-game met Harry Potter met zijn vrienden Hermelien en Ron in de hoofdrol. Ditmaal wordt je meegenomen naar de werelden van de laatste drie Harry Potter boeken, de laatste vier films met Dreuzels en natuurlijk vol tovenarij.

Niet alleen de vertrouwde locaties zoals Weg is Weg en Zweinstein kun je bezoeken, maar er zijn ook nieuwe locaties toegevoegd. Zo kom je onder andere terecht op het Grimboudplein, het Ministerie van Toverkunst en wat te denken van de Halve Maanstraat.

Naast natuurlijk Harry Potter zelf, Hermelien en Ron kom je tal van oude en nieuwe bekende gezichten tegen die je allemaal helpen om de eeuwige strijd tegen Voldemort te winnen. Dit gaat gepaard met veel tovenarij, zoals de zwarte magie of de onzichtbare cape van Harry. Alles en iedereen zul je moeten gebruiken om uiteindelijk je doelen, waar de LEGO-games om bekend staan, te behalen.

It’s A Kind of Magic

Ieder poppetje heeft zijn eigen stokje, maar dat stokje is niet zomaar een stokje, maar je toverstaf. Hiermee kan je van alles, is het een plant verwijderen, een object veranderen of stenen van de ene naar de andere plaatsen. Hiermee open je deuren die voor andere gesloten blijven en kom je op je bestemming terecht.

Dit alles gebeurt met de magie die heerst in de Harry Potter reeks. Voor de een heb je Zwarte Magie nodig, voor de andere bijvoorbeeld Diffindo, om voorwerpen uit muren te snijden. Ook heb je bijvoorbeeld de spreuk Aguamenti, dan komt er een straal water uit je toverstaf.

Zoals je weet heeft elk personage een huisdier in de Harry Potter films. Deze zijn dan ook van toepassing om sommige objecten tevoorschijn te halen vanuit de grond of om door buizen heen te lopen. Zo heeft Hermelien haar kat en Ron zijn uil, waar Harry zijn welbekende onzichtbare cape heeft in plaats van een huisdier. Daarnaast kunnen sommige personages in een dier veranderen om zo toch verder te kunnen komen in een wereld.

Toch zal niet elke spreuk je verder helpen. Soms heb je de spreuk nog niet vrijgespeeld of heb je bijvoorbeeld een bepaalde kracht nodig, zoals sterk zijn. Daarom kan je op sommige plekken een drankje maken om tijdelijk van deze kracht gebruik te maken om bijvoorbeeld een deur te openen of een kist. Sommige personages hebben deze kracht wel, maar die heb je niet altijd ter beschikking. Zo blijf je altijd zoeken naar de juiste oplossing en dit varieert enorm en draagt veel bij aan het speelplezier in LEGO Harry Potter Jaren 5-7.

Het leuke van deze nieuwe game is dat je niet altijd hoeft te puzzelen. Je hebt namelijk ook diverse duels aan te gaan. Door middel van de juiste spreuk te kiezen ga je het duel aan waarbij je eventjes moet button bashen. Deze duels maken de game nog gevarieerder dan het al was en zijn van enorm toegevoegde waarde. Het is gelukkig niet zo dat je om de vijf minuten een duel moet uitvoeren, dus het blijft wel interessant genoeg.

Gameplay

LEGO Harry Potter Jaren 5-7 speelt zoals elke LEGO game en heeft weinig vernieuwingen. Je zal dus aardig snel gewend zijn aan de controls en dat is lekker om zo snel mogelijk aan de gang te gang met Harry en zijn vrienden. Dat is maar goed ook, want voorlopig zal je niet klaar zijn met dit deel.

Met het verhaal zal je namelijk aardig wat uurtjes uit de voeten kunnen en daarnaast heb je nog de vele andere opdrachten die je kan voltooien naast het verhaal. Dit heeft altijd goed in elkaar gezeten in de LEGO-games van ontwikkelaar TT Games en ditmaal is het niet anders. Berijdt je maar vast voor op vele uren, uren en nog eens uren speelplezier.

Natuurlijk hoef je niet in je eentje te gamen, want samen is de pret nog groter dan in je eentje. Speel dus vooral met je kleine broertje of zusje die van Harry Potter houdt, dan heb je de grootste lol samen.

Graphics & Sound

Als we over de graphics gaan praten, hoeven we het er eigenlijk niet uitgebreid over te hebben. Er is weinig nieuws  gekomen vergeleken met de vorige LEGO-games. Dat hoeft ook niet, want alles ziet er zoals gewoonlijk tip top uit in de LEGO-stijl die je gewend bent. Er is geen lag te vinden, maar dat is bijna nooit geweest in deze games.

Qua geluid kunnen we eigenlijk ook kort en krachtig zijn. De mannetjes blijven maar mompelen op een droge manier, aangezien er niet gepraat word door de LEGO-poppetjes. Dit gepaard met de magische muziek zorgt ervoor dat alles goed op elkaar aansluit, wat met de muziek die je hoort waan je jezelf in de wereld van Harry Potter.

LEGO Harry Potter Jaren 5 – 7 is een game die van zich laat spreken. Je waant je in de werelden van Harry Potter, vooral door de herkenbare punten, de muziek en de droge humor van de LEGO-poppetjes. Al met al zal LEGO Harry Potter Jaren 5 – 7 je uren vermaken, hetzij in je eentje of met iemand samen. Toch hopen we in de toekomst veel nieuwe veranderingen te verwachten van nieuwe LEGO-games.

• Sfeer is weer goed overgegeven
  • Uren en uren aan speelplezier
  • Duels zijn leuke afwisseling