Review: Shinobido 2: Revenge of Zen – Morgen is het de grote dag, de release van de PS Vita. Maar welke van de talloze games moeten we nu gaan halen en welke moeten we juist vermijden? Namco Bandai maakt deze keuze er niet makkelijker op met Shinobido 2: Revenge of Zen, het vervolg op de populaire PSP-titel. Maar zal ook Shinobido 2 een must have zijn, of kunnen we dit oosterse gevaar beter laten liggen? Je leest het in deze review!

Wraak

Zoals de subtitel van Shinobido 2 al suggereert draait de game compleet om het behalen van wraak voor hoofdpersonage Zen. Jouw beste vriendin is in de eerste minuten van de game namelijk bruut afgeslacht voor jouw ogen. Je zal dan ook niet rusten voordat degene die hier verantwoordelijk voor is onder de zoden ligt.

De weg naar wraak is echter geen makkelijke weg en om dit te bereiken zal jij, Zen, je ninja vaardigheden naar het uiterste niveau moeten tillen. Dit zal je doen door op diverse missies te gaan voor de verschillende daimyo’s die strijden om de macht, wat weer XP en nieuwe vaardigheden inhouden.

Strijd om de macht

Utakata wordt in de game verscheurd door drie grote daimyo’s die een all-out oorlog met elkaar voeren. Als huurling en ninja van het dorp Asuka ben jij in principe onpartijdig, wat jou het perfecte wapen maakt voor alle drie de daimyo’s.

Op deze manier zal jij het uiteindelijk zijn die beslist welke van de drie partijen de oorlog zal winnen, of dat zelfs niemand wint door de chaos die je creëert. Deze vrijheid en vooral de macht die bij jou ligt komt goed in uiting door een venster wat we te zien krijgen na elke missie waarin de militaire, financiële en sociale status van elk van de daimyo’s getoond wordt.

Doordat je missies aangeboden krijgt van alle drie de daimyo’s is het heel goed mogelijk om het ene te zeggen maar het andere te doen. Krijg je bijvoorbeeld een geheim pakket met documenten wat met alle zorg verplaatst moet worden naar een beveiligde locatie? Dan kan je net zo goed met een omweg de documenten vrolijk naar een andere daimyo brengen om zo de gunst van deze voor jou te winnen. Hierdoor wordt het uitkiezen van missies een uitdagende puzzel en niet slechts een manier om XP te grinden.

Beloningen

Desalniettemin zijn de beloningen natuurlijk wel mooi meegenomen en dit kunnen we ook weer uitgeven aan het verbeteren van de lichamelijke vaardigheden van Zen. Zo zal elke missie je XP opleveren om uit te geven aan stamina, offense, defence, de grijphaak en andere powers zoals de dodelijke Zankoku die je gaandeweg zal verdienen.

Ook geld speelt natuurlijk een belangrijke rol in het kiezen van welke daimyo je zal ondersteunen. De ene daimyo heeft namelijk een stuk meer geld dan de ander en dat houdt ook in dat de beloningen substantieel groter kunnen zijn. Dit geld kunnen we weer gebruiken voor het kopen van items als werpsterren, potions en allerlei vernuftige middeltjes.

Alchemie

Deze middeltjes zijn nog wel het meest interessant om mee te sjoemelen. Zo kan je in de game door verschillende ingrediënten met elkaar te combineren en te koken destilleren of verdunnen. Heb je bijvoorbeeld een flinke lading paddenstoelen die je combineert met wat kruiden, dan kan je al gauw een flinke rookbom maken.

Deze ingrediënten zal je tijdens je missies tegenkomen door goed te zoeken op de grond en door je ogen open te houden in de omgeving. Mocht je meer van het afslachten van vijanden houden en een niet al te grote natuurfanaat zijn is dat geen probleem, alle ingrediënten zijn namelijk ook te koop.

Silent as the night

De missies in de game variëren van het transporteren van gevoelige documenten tot het uitroeien van complete steden en het zal meer dan eens voorkomen dat je je handen vuil zal moeten maken. Als de getrainde ninja die Zen is gaat dit vrij soepel en de meeste vijanden zijn dan ook geen match voor jouw dodelijke moves.

Desalniettemin zijn er situaties waarin je alles op alles moet zetten in een gevecht, bijvoorbeeld als je een vijandelijke en even goed getrainde ninja moet uitschakelen. Hier valt het dan op dat het erg irritant is dat je steeds de L toets ingedrukt moet houden om je tegenstander in het beeld te houden, anders draait de camera al gauw weg van de actie en krijg je een steek in je rug als beloning.

Ook is het een beetje vreemd hoe sommige moves weinig tot geen effect hebben. Door een leuke combo kan je namelijk je tegenstander oppakken en over je rug naar achteren smijten, bijvoorbeeld een ravijn in. Toen ik dit eens wilde proberen op een locatie waar mijn tegenstander een vrije val van zo’n 50 meter zou maken, overleefde deze dat vrolijk en baande deze zich weer een weg naar mij toe voor wraak.

Indrukwekkend

Grafisch en qua sound is de game vrij indrukwekkend. De game heeft in het begin vrij eenzijdige omgevingen, maar al gauw breidt dit zich uit tot een heel scala aan maps die er stuk voor stuk strak uit zien. Het is bepaald geen Uncharted, maar de graphics zijn van dusdanige kwaliteit dat sommige gevechten en vooral de dodelijke Zankoku er erg tof uit zien.

Het geluid is tijdens de gevechten erg goed, maar om de een of andere reden heeft de ontwikkelaar van de game ervoor gekozen telkens maar hetzelfde muziekje op de achtergrond te laten draaien. Dit kan je verhelpen door gewoon de achtergrond muziek zachter te zetten, maar het is toch storend dat er geen andere nummers in de game voorkomen.

Zat te doen

Naast alle missies voor de drie verschillende daimyo’s zijn er ook talloze tutorials, missies voor de burgers en missies om steeds dichterbij jouw wraak te komen beschikbaar. Hiermee zorgt Shinobido 2 ervoor dat er zat te doen is om je geamuseerd te houden zonder al teveel focus te leggen op een ingewikkeld verhaal. Hierdoor is de game niet alleen geschikt om thuis te doen, maar ook om even in de trein op te pikken of in een tussenuur op school.

Shinobido 2: Revenge of Zen is een amuserende titel met een flinke hoeveelheid aan content, diverse leuke features en nette graphics. De eentonige muziek en de sporadisch irritante gevechten doen ietwat afbreuk aan de algehele ervaring, maar al met al is Shinobido 2: Revenge of Zen zeker een aanrader om morgen meteen te halen, mits je natuurlijk niet vies bent van een beetje knokken.

• Flink aantal missies
    • Jouw acties hebben veel invloed
    • Toffe storyline met mooie graphics