Square Enix is met hun Luminous engine behoorlijk bezig met de toekomst van gaming en eerder deze week lieten we al weten dat een tech-honcho bij de ontwikkelaar en uitgever aangaf dat de huidige Blu-ray disc qua grootte waarschijnlijk niet voldoende is voor de volgende generatie consoles. Nu is Square Enix dankzij een artikel in het tijdschrift Edge wederom in het nieuws, maar dan aangaande het RAM geheugen van de volgende generatie consoles.

In een gesprek met Edge geeft Takeshi Nozue (Creative Director & Senior Manager SE) aan dat de volgende generatie consoles een zeer forse hoeveelheid RAM nodig heeft. De reden hiertoe is ontstaan naar aanleiding van de getoonde Luminous engine op de E3. Deze draaide op een NVidia GTX 680 en het was een forse uitdaging om deze draaiende te krijgen door de grote hoeveelheid RAM die vereist is voor deze engine.

Om aan de ‘voorwaarden’ van de Luminous engine te voldoen al wil Square Enix deze draaiende krijgen op de next-gen consoles, dus PlayStation 4, zal er veel RAM geheugen nodig zijn. Nu is het beschikbare RAM geheugen altijd al een beetje een issue geweest met consoles en het valt dus te hopen dat de PlayStation 4 en eventuele andere next-gen platformen ditmaal wel voldoende geheugen aan boord hebben. Desondanks verwacht Square Enix dat de consolemakers zich wel aanpassen naar de gevraagde standaard. Overigens, als je de demonstratie van de Luminous engine gemist hebt, check deze hierboven. Hij is indrukwekkend.

“Memory size is the biggest challenge,”

“The texture quality in the Agni’s Philosophy demo is an enormous drain and it’s clear that the next-generation consoles will have to carry a fat wedge of RAM if they’re to support Square’s tech,”