Review: Dishonored – Sinds Bethesda’s schimmige aankondiging van Dishonored is alles omtrent deze game in het duister gebleven. Hoe dichter we bij de release kwamen, hoe meer het duidelijk werd waarom dit zo was. Het hoofdpersonage Corvo Attano, de lijfwacht van de keizerin en haar dochter, zal tijdens het verloop van de gehele game niet anders kunnen dan ongezien blijven. Verraden door de hofhouding waarvan hij tot voor kort deel uitmaakte, zal hij alles op alles moeten zetten om zijn onschuld te bewijzen en vooral om ervoor te zorgen dat het recht zegeviert. Schuilen in de vele schaduwen die het stadje Dunwall rijk is, is een van de weinige opties die Corvo heeft tot zijn naam gezuiverd is. Om dat te bereiken zal hij niet alleen de stadswacht moeten omzeilen of omleggen, maar ook plunderaars en dieren zitten hem constant op de hielen. Als die hem niet van het leven beroven, zullen de ratten die de pest dragen hem wel zijn laatste adem laten uitblazen…
Houd je vrienden dichtbij, maar je vijanden nog dichterbij…
Wanneer Corvo terugkomt van een reis waarop hij als doel had hulp te vragen bij het indammen van de pest die Dunwall teistert, ontvangt keizerin Jessamin je met open armen. Tijdens de intro van de game bemerk je een sterke band tussen de twee, maar ook tussen Corvo en Jessamin’s dochter Emily. Een hartverwarmend welkom thuis wordt helaas al snel verstoord door de tussenkomst van assassins, die je door middel van een mysterieuze kracht het bewegen beletten. In het moment dat je machteloos bent zie je voor je ogen de keizerin neergestoken worden en, hoewel Emily’s leven gespaard blijft, wordt ze wel ontvoerd. Tijdens dit gebeuren waren de bewakers afwezig, maar bij terugkeer weet de Spymaster niet hoe snel hij Corvo moet beschuldigen van de moord. Corvo wordt bewusteloos geslagen en zal worden gemarteld tot zijn uiteindelijke dood door onthoofding intreedt…
Wanneer je eenmaal bijkomt in de vieze ondergrondse cellen begint de game pas echt. Een nog onbekende groep onder de naam ‘Loyalists’ helpt je bij het ontgrendelen van je cel, maar het uiteindelijke ontsnappen doe je zelf. Wat Dishonored zo veelzijdig maakt is dat Arkane Studios je zelf de keuze laat hoe je dat gaat doen. De gevangenis zit vol met bewakers die geloven wat hun van bovenaf in de ranken verteld wordt. Voor zover zij weten is Corvo een verrader en zal hij moeten boeten. Zorg jij dat er een groot aantal weduwes bijkomen tegen het einde van de dag of spaar je als een barmhartige Samaritaan elke ziel die zich in de gevangenis bevindt? Dit zorgt voor enorm veel variatie in speelstijl en het geeft je ook de mogelijkheid om meer van het verhaal mee te krijgen. Zo zullen de bewakers niet alleen patrouilleren, maar ook elkaar aanspreken of iets vertellen wat afhankelijk is van Corvo’s daden, maar ook dat van zijn vijanden.
Wijk af van het ‘goede’ pad
Naarmate je verder in de game komt werkt afwijken van het aangegeven pad meer en meer in je voordeel. Je zult worden beloond met zijmissies, personen die je moet redden in ruil voor een beloning, maar ook de mysterieuze artifacten genaamd Bone Charms en Runes. Deze worden al in het begin van de game geïntroduceerd door ‘The Outsider’, die een speciale interesse toont in Corvo. In een droom spreekt hij hem toe, laat hem kennis maken met bovennatuurlijke krachten en brandmerkt hem met zijn teken. In zijn linkerhand bevindt zich een kloppend hart, dat je de weg wijst naar de artifacten en geheimen vertelt over personen en plaatsen. Vanaf dat moment heeft Corvo de mogelijkheid om Bone Charms te verzamelen die hem specifieke krachten geven of bepaalde krachten versterken. De Runes zijn nodig voor het upgraden en het ‘aankopen’ van nieuwe krachten. Voorbeelden hiervan zijn Blink, een teleportatie spreuk, en het enorm krachtige Devouring Swarm, waarmee je een groep ratten oproept die alles op haar pad tot op het bot kaal vreet.
Hoewel dit upgrade- en selectiemenu erg ver gaat, zijn er ook wat simpelere upgrades te koop. Je weet wel, die je als ‘normaal’ persoon ook wel als nuttig zou kunnen bestempelen. Corvo is namelijk een veelzijdig man die helemaal niet vies is van het gebruik van bloederig staal, kruisboog en pistool. Door het verzamelen van geld kun je in het hoofdkwartier van de Loyalists – ‘The Hounds Pit’ – upgrades kopen voor je primaire bewapening. Ook vind je doorgaans blauwdrukken voor upgrades en nieuwigheden die anders niet zouden verschijnen in het upgrademenu. Dit geeft je weer een extra reden om niet snel naar je doel te rushen, maar ook eens een andere aanpak uit te proberen. In plaats van een groep guards uit te dagen, kun je ongezien via een steegje of dak sluipen. Let wel op dat de pest de inwoners van Duwnwall dusdanig heeft aangetast dat zij op alles wat beweegt het offensief zullen inzetten. Verstopt in verlaten huizen (die je op deze manier ongetwijfeld genoeg zult bezoeken) zullen ze je regelmatig de stuipen op het lijf jagen, maar gelukkig kun je deze arme zielen – Weepers genaamd – snel uit hun lijden verlossen.
Laat je leiden door het leed van een ander
Terwijl je de straten van Dunwall uitpluist, zul je ook veel notities vinden van wijlen inwoners. Dagboeken, brieven naar elkaar, een afscheidsbrief… Hoe meer je tegenkomt, hoe dieper je het verhaal ingesleurd wordt. Het is dan wel veel lezen, maar bij sommigen bleek een traantje wegpinken onvermijdelijk. Het dikt alleen maar het droevige, vrij harde karakter van de game aan. Iets wat sowieso al goed in zijn werk gezet werd door de soundtrack die op de juiste momenten de boventoon biedt – zo bleven wij al in het menu hangen om het nummer af te luisteren dat ons meteen al kippenvel gaf. Ook zitten er mooie momenten in de game. Deze zullen we niet verklappen omdat het veel mooier is om deze zelf mee te maken, maar het neemt je van het ene mooie moment terug naar één van de meest verderfelijke.
Ondanks dat je haatgevoelens in je hebt, zul je toch na moeten denken hoe je een game als Dishonored wilt spelen. De conclusie van de game zal veranderen wanneer je weinig doden op je naam hebt, maar ook als je veel doden op je naam hebt. Gelukkig heeft Dishonored daarin, zoals eerder aangegeven, heel veel opties en veel verschillende paden om te bewandelen. De trophies van de game dagen je ook uit om op verschillende manieren te spelen. Ongezien blijven, niemand doden, geen bovennatuurlijke krachten gebruiken (ook niet kopen!) – allemaal redenen om de game eens opnieuw te spelen. De replaywaarde is door de verschillende eindes en manieren om daar te geraken enorm hoog. Dit is perfect voor een game die een gesloten, doch open wereld hanteert. De tijd die je in Dishonored kan steken per playthrough verschilt per speelwijze en moeilijkheidsgraad, maar blijft aan de korte kant. De game heeft tevens een chapter select optie die het mogelijk maakt om kleine foutjes ongedaan te maken – geen nood dus als je autosave overschreven wordt!
De ruwe diamant die Dishonored heet
Hoewel we de gebruikte engine wel eens beter werk hebben zien leveren qua graphics, is het niet iets dat mijn ogen laat bloeden. Integendeel, eigenlijk siert het de game wel. Als je je niet verdiept in de achtergrond van de game zul je zelfs niet eens weten of dit nu eigenlijk een futuristische game is, of dat het zich juist in het verleden afspeelt. Waar het uiterlijk van de dodelijke Tallboys weer het neusje van de zalm is, ogen de standaard bewakers weer erg ouderwets en zien zij er ook iets minder goed uit. Het vult elkaar een beetje aan, alsof het zo bedoeld was. Je zou Dishonored een ruwe diamant kunnen noemen; onder het doffe uiterlijk bevindt zich een fonkelende edelsteen. Maar wat deze game mist aan graphics, maakt het goed met de gameplay. Alle eerder genoemde mogelijkheden, van melee met je zwaard tot ranged combat, verlopen erg netjes en vloeiend. Het feit dat je slechts je linkerhand gebruiken kan voor ranged combat en krachten en rechts alleen voor je zwaard is totaal niet storend of moeilijk. Ook het beklimmen van huizen en torens voltrekt zich zonder problemen. Oké, het is geen Assassin’s Creed, maar geen van de assassijnen had dan ook een Blink functie om het gemakkelijker te maken.
Conclusie:
In het eerste opzicht is Dishonored een verzameling van alle goede elementen van meerdere franchises uit de gamegeschiedenis. Wanneer je de game onder handen neemt, smijt je deze opvatting echter al snel overboord. Dishonored biedt een uitgebreid hartverscheurend doch hartverwarmend verhaal – waarin je de volledige vrijheid krijgt om te spelen zoals jij dat wenselijk acht – zonder de memorabele momenten te hoeven missen. Eindelijk weer een voorbeeld van een game met replaywaarde die bewijst dat een multiplayer hiervoor absoluut niet nodig is. Wij hopen dan ook dat anderen hier een voorbeeld aan gaan nemen. Vol met hoogtepunten blijven de echte eindbaasgevechten uit en eigenlijk missen we die helemaal niet. Hoe dan ook is dit een game die je zeker niet over mag slaan. Als je eenmaal in het verhaal zit en je één voelt met Corvo na de zoveelste plottwist wordt het je ineens duidelijk… Wraak is inderdaad de oplossing voor alles.
Pluspunten
- Diepgaand verhaal met verschillende eindes
- Heerlijke soundtrack
- Vloeiende gameplay en vrijheid in spelen
- Veel achtergrondinfo beschikbaar
- Zijmissies ontdekken
- Slimme AI
- Nooit dezelfde dialogen
- Game blijft uitdagend
Minpunten
- Soms wat lange laadtijden
- Had grafisch wat beter gekund
Erg goed geschreven review Kim. Ik ben nog niet ver in de game maar over de gameplay en graphics kan ik niet anders dan je gelijk geven. In de eerste missie wordt al heel goed uitgelegd welke opties je hebt en op welke manieren je de game kunt uitspelen. Ik heb slechts een uur in de game zitten en weet zeker dat ik hierna een no-kill playthrough wil doen. De actie playthrough waar ik nu mee bezig ben toont direct dat het makkelijk speelt maar erg goed gedaan is.
Grafisch gezien is de game niet heel sterk maar de grafische sfeer in de game is wel erg goed gedaan. Ik maak dit weekend de tijd vrij om eens goed verder te spelen want ik wil graag weten hoe het verhaal verder gaat en eindigt!
Goede review, ben het ook met al deze puntjes eens en wat speelt de game toch heerlijk weg. Ik ga ook zeker meerdere malen de game op andere manieren doorspelen.
Mooi review en wat betreft cijfer helemaal eens.
Echter kan ik mij niet vinden op het vlak van graphics. Zelf vind ik het best netjes, maar vooral de stijl is erg gaaf en weet een unieke sfeer neer te zetten. Een van de mooiste werelden in games van deze generatie. Het is een fictieve wereld, maar toch voelt het een soort van echt aan.
Het deed mij ook denken aan Half-Life. Niet gek want Viktor Antonov zat achter de visuele stijl van Dishonored en hij heeft ook aan HL gewerkt.
Een review geschreven door een fan. 😉 En hoe geschreven… Super! Het hele verhaal las lekker weg en nodigt zeker uit om de game zelf te gaan spelen. Helaas ontbreekt het mij momenteel gewoon aan tijd… Eerst maar eens verhuizen en na de verhuizing maar weer eens heerlijk gaan zitten voor diverse games, waarbij volgens mij Dishonored inderdaad niet bij mag ontbreken. Tenminste als ik mij eens los kan weken van Little Big Planet, want sinds ik die game ben gaan spelen speel ik eigenlijk niets anders meer.
Mooie review. Zkr keer halen. Maar Wat wel had mogen vermelden is dat de singke player in 10uur hebt uitgespeeld, wat best belachelijk kort is voor een sp only spel..
@insanrspartan: Nou, daarover wil ik toch nog even iets kwijt. Op normal en/of easy is dat best te doen als je gewoon head-on speelt. Ik speelde toch wat meer sneaky en heb onderweg alles (behalve een paar painting collectables) gevonden aan upgrades. Mijn playthrough was op Very Hard +-16 uur.
Ik vermeld daarentegen wel dat Dishonored voor de ‘normale’ playthrough iets aan de korte kant is. Maar de replaywaarde maakt daarin vrij veel goed. Vandaar dat ik het als minpunt niet echt noemenswaardig vind.
Zijn de plaatjes die je in de review hebt gebruikt van de ps3?
een van dr manier moet ik toch aan bioshock infinite denken qua sfeer. klopt dat, of is het totaal anders dan bioshock?
Heb hem op de ps3, en ik zelf zal deze game nog net geen 8/10 geven een 8 vind ik gewoon net iets te hoog. Zelf vind ik deze game niet zo bijzonder leuk en hij doet verreweg niet aan mijn verwachtingen.
@moes: Wel totaal anders denk ik. In Dishonored is de sfeer toch wat meer donker, maar dat zullen we pas echt te zien krijgen als Infinite verkrijgbaar is.
@ps3dennis.
Bij een mooie cijfer(bijv minimaal een 9) krijg je altijds iets leuks trg van de uitgever als review schrijver;) politiek spelletje is het!
@sensu
Zelfs met paar side missies erbij en op normaal haal je makkelijk de tien uur
@moes: Ik kan de vergelijking begrijpen, maar veel mensen denken zo omdat (geloof het of niet) het een beetje ouderwets oogt zoals dat in BioShock ook is. De sfeer daarentegen is zoals Faunus al zegt een stuk duisterder dan ik gewend ben van BioShock tot dusver, maar of de vergelijking inderdaad zo gemaakt mag worden kunnen we pas zeggen als Infinite daadwerkelijk uit is. 😉
@Lastige Jongeman: Nee, niet PS3.
@Naam…: Nou ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is hoor. Er zijn idd websites die zo werken, maar bij ons werkt dat zo niet. Ik ben met alles erg eerlijk en wat je in de review kunt teruglezen is ook echt zoals ik erover denk. Zoals je ook in de reacties kunt lezen ben ik niet de enige die zo denkt dus dat is toch iets om over na te denken in jouw geval.
@insanespartan: Dat is toch ook wat ik zei? Ik heb over sidemissions niets gezegd, ik had het meer over de speelstijl. Dus geen sneaking enzo. Het is ook geen Skyrim qua overige missies ofzo. :p
Ik zou deze game een 9.5 voor de PC willen geven.
Ik val ook alleen over de graphics maar niet over de laadtijd. Deze is op de pc mega snel!
Een mega game
@ sensu
Zo werken jullie niet? Terwijl jij een dishonored masker hebt ontvangen en leuk showt op facebook?
Ieder site die een 9 geeft minimaal krijgt er een.
Er zit altijd een addertje onder het gras;) beter denk jij 2x zogoed overna voordat je iets roept wat niet waar is.
En de mensen die roepen is terecht hebben ,of eindelijk geld bij elkaar gesprokkeld. Of werken voor de site zodat de cijfer tot zijn recht komt.
@Naam…: Oké, wat je nu zegt klopt al helemaal niets van. Moet ik die game maar een slecht cijfer geven terwijl die erg goed is? Zelfs al zou ik niets gekregen hebben zou die game nog steeds een 9 waard zijn en ik ga daar heel professioneel mee om. Dus – ik blijf erbij. Wat jij denkt moet jij weten 😉
@Naam…: Bij ongeveer 50% van de games die binnenkomen ter recensie zit een extra. Zij het een USB stick, zij het een presskit vol goodies, zij het een masker. Iedereen die goodies ontvangt vind dit leuk en mag dat publiceren op privé kanalen als dat nodig geacht wordt.
Dat er direct een verband getrokken wordt tussen een goodie en een recensiecijfer is volstrekt onlogisch. Wij vragen niet om die goodies, die doet een uitgever erbij en op het moment dat wij een game spelen en beoordelen, dan kijken wij specifiek naar wat de game is en niet wat voor spul erbij geleverd werd.
Dit is jouw opinie en dat is prima, ik kan je alleen garanderen dat deze niet klopt. Goodies erbij sturen is prima, maar dit zal nimmer ons cijfer beïnvloeden. Beetje kortzichtig en dat elke site die een Dishonored masker heeft gehad de game een 9 geeft, dat vind ik al helemaal belachelijk.
@Sensu: @Faunus:
haha okey, ja das waar. bioshock is inderdaad wat lichter. en door die ouderwetse sfeer lijkt het bioshock infinite alleen donkerder ja. een van dr manier spreekt die sfeer mij heel erg aan, omdat ik gek ben op dat soort mysterieuze ouderwetse sferen. Helaas is het grafisch niet zo top. daarom twijfel ik om deze game te gaan halen.
Wooow woooow mensen het is maar een mening. Respecteer die ipv gekke discussies haha.ik zelf zou dishonerd een 8 geven. Mede door de korte sp. Maar ooit als die 20kost haal ik hem wel.
@Naam…: Wat een achterlijke opmerking. Heb er geen andere woorden voor.
Ik had het over mening die kim had gegeven…maar wat die andere koekert zegt verbaasd mij ook!
misschien iets voor December , in November komt Hitman en FCry 3 eraan en deze SP zal niet kort zijn denk ik …
Maar goede recencie . En laat je niet uit je lood slaan !!!
Grafisch aspect mee eens, een 7tje zou ik het ook geven. (Hoewel ik dacht dat dit op de PS3 lager uit zou vallen)
Lange laadtijden op de PC niet mogen ervaren.
Valt me overigens op dat je de texture pop-ins niet vermeld bij de minpunten. Die lees ik in elke review eigenlijk terug, maakt niet uit of het PS3, Xbox 360 of PC is.
@Faunus: Beetje bot heh Roel, de jongen heeft een vermoeden en uit dat op een ongelukkige manier. Sneu: ja, maar achterlijk…?
Voor de rest is het weer een erg sterke review die me nieuwsgierig heeft gemaakt, goed gedaan Kim!
Goede Review.
@Darkstalker.
Ben het met je eens. Het is een vermoeden.
en om het gelijk als achterlijk weg te cijferen is weer een beetje jammer.
Maar voor de rest nice review, ga hem denk ik ook wel halen.
Goede review, helemaal tevreden met het cijfer. Ik heb zelf gisteren Dishonored op de pc uitgespeeld, een non-lethal playthrough.
Wat hier al eerder gezegd werd door pc-gamers: de laadtijden op de pc duren slechts enkele seconden.
De graphics vind ik zelf prachtig, maar dan bedoel ik het algemene plaatje. De textures zijn bijvoorbeeld minder gedetailleerd, maar de schilderachtige tonen in de gezichten en omgeving zijn erg mooi. Het is allemaal heel kunstig gedaan.
Ook het design is top, neem bijvoorbeeld de “V for Vendetta”-achtige posters aan de muren of de mysterieuze plaatjes als je een nieuwe gave vrij speelt.
Kortom, Dishonored is zeker aan te bevelen.
@Naam…: Dat ik deze game nog net geen 8 zal geven ligt puur aan
-Dat de game grafisch heel wat beter gekund (ziet er nu uit als een HD ps2 game) de game zelf draait ovegens wel erg soepel.
-De AI niet helemaal oké is (als ik een fles ergens in een kamer kapotgooi, wil ik ook dat de 2 personen in die kamer daar op reageren “en zo is er nog wel meer aan op te merken”.
-teleporteren werkt na mijn mening niet 100% na behoren.”
Een 7.5 vind ik te laag en een 8 gewoon net “iets” te hoog.
Soms wat lange laadtijden? daar heb ik totaal geen last van.
@RogueSquad: Toch geen last van gehad. Zelfs als ik er nu over terugdenk kan ik me niet herinneren dat ooit gezien te hebben. Maar misschien ben ik immuun geworden na het spelen van Borderlands 2… :p
@Naam…: Oké wellicht was het wat bot om het zo te zeggen, maar vond het nogal een hele kortzichtige opmerking. En als ik ergens niet om geef is het goodies.
Kleine beeldjes van gamepersonages vind ik tof of wat een functie heeft. Verder rest zal het nooit mijn mening beïnvloeden. Is een game goed dan krijgt deze een cijfer wat er bij past net als bij een slechte game.
De gedachte dat iemand zij mening laat beïnvloeden door goodies of wat dan ook slaat compleet nergens op. Benader dit proffesioneel net als wat Kim zegt. Ik doe dit niet voor de goodies, maar omdat ik het leuk vind om te schrijven en anderen te informeren.
Maar we gaan nu helemaal offtopic. 😉
“Kleine beeldjes van gamepersonages vind ik tof of wat een functie heeft. Verder rest zal het nooit mijn mening beïnvloeden.”
Alleen kleine beeldjes van gamepersonages, of iets dat een andere functie heeft, beïnvloeden de recensies maar voor de rest niets. lol
Ik krijg gewoon zin om deze game te spelen na de review. 🙂
@Naam…: En dan ga je dat er weer uit halen. Blijf jij maar lekker in die waan zitten. Veel plezier ermee. 😉
@Milkyray: Dat is ook juist de bedoeling, hehe. Hopelijk heb je er net zoveel plezier aan als ik 😀
@Sensu: Klopt perfect wat-ie zegt. Ik had voor mezelf besloten om – puur om budgettaire redenen – dit spel links te laten liggen. Mooi niet dus, in december haal ik hem waarschijnlijk wel 🙂
Nou, bij die guards krijg ik toch wel bijna altijd dezelfde dialogue. Heb al een paar dagen niet gespeeld dus weet hem even niet meer, ik geloof iets van “do you think I’ll get a new squad after what happens last night”, en dan nog wel meer van zo’n zinnen.
Deze game word overschat zoals ik al zei haha, hij verdiend maximaal een 7,5. Meer niet en ook niet minder.
@ramon284: De guards reageren op jouw acties in de game en die van je vijanden. Dus zolang je geen vreemde capriolen uithaalt of gewoon niet verder komt zullen ze wel hetzelfde zeggen. En eerlijk gezegd heb ik de zin die jij nu net opnoemt nog nooit gehoord, dus dat is dan wel weer apart. Misschien is het ook grotendeels afhankelijk van hoe je speelt, want bij mij reageerden ze vooral bang en geïntimideerd door de Lord Regent. 😉
@RobinGoncalves: Not quite.