Review: WRC 3 – Het FIA WRC (World Rally Championship), is een snelle, leuke en interessante raceklasse, welke dit jaar alweer bijna op zijn einde loopt en op dit moment wordt gedomineerd door rijder Sebastien Loeb en navigator Daniel Elena. Ontwikkelaar Milestone heeft de officiële licentie in zijn bezit en mag daarom alle teams, namen en locaties gebruiken in de game WRC 3. Samen met een speciale, compleet nieuw opgebouwde engine beweert Milestone voor een levensechte rally-ervaring te kunnen zorgen. Of de ontwikkelaar deze woorden waar kan maken lees je in deze review!
Introductie
We beginnen WRC 3 met een introductie met een filmpje, waarin ons duidelijk wordt gemaakt dat het belangrijkste van een race niet de snelheid is waarmee je de race voltooit, maar een combinatie van doorzettingsvermogen, moed en de volledige controle over je racemonster. Na het filmpje krijgen we de mogelijkheid om onze naam in te vullen, samen met het land van herkomst, en ook de navigator mogen we een naam en nationaliteit geven. Erg spannend is het niet, want de stem blijft te allen tijde hetzelfde klinken.
Vanuit het hoofdmenu krijgen we de keuze of we de WRC Experience willen doen, de Road to Glory, of direct naar de multiplayersectie om de andere spelers in het virtuele stof te laten bijten. We beginnen met de Road to Glory om te kijken wat deze weg ons te bieden heeft.
In Road to Glory begin je als een rookie helemaal onderaan de ladder. Aan deze status zit ook een wagen in diezelfde klasse vast. De racemonsters waar we uit mogen kiezen zijn een Citroën C2, een Ford Fiesta en een Suzuki Swift Sport. We kiezen de eerste, de Citroën C2, en verschijnen hiermee aan de start van de eerste stage in Portugal. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk sterren te behalen (niet in je ruit) door zo hoog mogelijk te finishen, en door speciale manoeuvres uit te voeren zoals driften of op twee wielen de bocht door komen. De Road to Glory is onderverdeeld in acht verschillende area’s waarin je zoveel mogelijk sterren moet verzamelen om de volgende area vrij te spelen. Iedere area heeft een soort van eindbaas, die je door middel van een head-2-head race moet verslaan. Heb je alle eindbazen verslagen, dan wordt de laatste area vrijgegeven en mag je daar als laatste je kunstje vertonen.
De WRC Experience stelt je in staat om de stages te rijden als één van de bekende WRC coureurs. Je hebt de keuze uit een single stage, waar je van punt A naar punt B rijdt, en een single rally, waarin je meerdere stages moet rijden. Als derde optie kunnen we championship kiezen, waarin we uiteraard een aantal rallyraces moeten rijden. Een leuke optie hierbij is Hot Seat, waarbij je met een paar mensen kunt racen door de controller door te geven na een stage.
Gameplay
Ook al ziet WRC 3 er op het eerste gezicht best netjes en redelijk realistisch uit, de besturing laat je dat al snel vergeten en laat wat ons betreft nogal wat te wensen over. Een klein tikje tegen de rem en de wagen lijkt al bijna stil te staan of staat regelmatig tegen een muur omdat hij ineens erg scherp de bocht instuurt. Dit is niet zo heel erg als het een rechte weg is met weinig bochten, maar helaas bestaan de verschillende stages van het WRC voor het merendeel uit een flink aantal bochten. Wij hebben tijdens onze speelsessies geen enkele keer de handrem hoeven gebruiken omdat met de normale rem onze wagen al zowat dwars staat.
Een ander puntje van kritiek is dat het regelmatig gebeurt dat we, wanneer we een bocht net te hard nemen, doorschuiven naar de andere kant waar net een boom staat. We tikken de boom zachtjes aan, maar vervolgens lijkt het net alsof onze wagen een klein beetje terug stuitert en weer doorrijdt zonder schade.
Graphics en sound
Ondanks dat Milestone een compleet nieuwe engine heeft ontwikkeld om met name het licht, de schaduwen en het stof wat op- en rondvliegt zo realistisch mogelijk te maken en ons daarmee de ultieme rally-ervaring wil geven, valt het ons toch flink tegen. De omgevingen zien er na even gereden te hebben vrijwel allemaal hetzelfde uit, en het publiek dat je staat toe te juichen aan de kant van de weg blijkt ook weer te bestaan uit de welbekende kartonnen figuurtjes die alleen maar dezelfde bewegingen kunnen maken.
De wagens zien er in het menu netjes afgewerkt uit met veel oog voor detail, maar vallen een beetje tegen in vergelijking met de wagens in de huidige rally- en racegames die in de schappen liggen. Tijdens het rijden valt de gedetailleerdheid van de wagens gelukkig niet zo op omdat we meer bezig zijn met het letten op de weg. Het aanbod aan wagens is daarentegen groot genoeg. We hebben de keuze uit de WRC klasse, de Super 2000, Groep N en een aantal klassiekers zoals de Citroën BX4 en de Toyota Celica Turbo 4WD.
WRC 3 beschikt wel over een goed schademodel. Als we een klein stuurfoutje maken wat niet meer te corrigeren valt en een boom of muur tegenkomen waarbij ontwijken geen optie meer is, dan vliegen er allerlei onderdelen in het rond. Als de wagen ook nog eens naar links trekt en onze motor begint te roken zien we dat hier veel werk in is gestoken.
Helaas is het geluid van de verschillende motoren van de wagens van niet zo’n hoge kwaliteit. Na een tijdje begint het te irriteren dat de motoren niet op gang lijken te komen, en jammer genoeg draagt dat niet bij aan een realistische race-ervaring. Eenmaal hebben we zelfs met een elektrische Mitsubishi Lancer gereden, zo leek het, omdat het complete geluid van de wagen bij de start weg was gevallen en we alleen het geluid van de plassen water of de struikjes hoorden waar we doorheen vlogen. Dit was in de volgende race gelukkig weer terug.
http://www.youtube.com/watch?v=SFqHa8JaBeI
Multiplayer
Het multiplayergedeelte van WRC 3 is redelijk bevolkt, en er is genoeg te doen en lang wachten tot er een geschikte lobby gevonden is gebeurt zelden. Het is mogelijk om zelf een lobby te starten waarin je zelf alle instellingen aan kunt passen wat betreft restricties van wagens, of je kunt kiezen uit verschillende lobbies van andere spelers. Eenmaal in een lobby gebeurt het kiezen van een track door middel van stemmen, zoals we wel vaker zien in online spellen.
Conclusie
Milestone heeft een poging gewaagd om met WRC 3 net zo’n sterke game neer te zetten als de DiRT serie. Helaas is dit niet helemaal gelukt, want het lijkt alsof ze te weinig aandacht hebben besteed aan de gameplay. Wanneer de besturing van de wagens beter was afgewerkt en ze wat meer aandacht hadden besteedt aan de verschillende geluiden, zowel van de wagens als de omgeving, dan hadden ze een veel betere kans gemaakt.
Pluspunten
- Officiële licentie
- Hot-seat multiplayer mode
Minpunten
- Besturing valt erg tegen
- Motorgeluiden zijn niet erg realistisch
En de Vita review?
Hmmm… Toch geen hoge verwachting
Ik had me toch wel redelijk vermaakt met de demo koop hem wel een keer 2dehands ofzo.
Het is waar dat er een paar irritante bugjes zijn. Dat wegvallende geluid is te verhelpen door de race te restarten. Ugly maar effectief.
Met het slechte motor geluid, ben ik het eens.
Verder vind ik WRC 3 op de ps3 een betere game dan Dirt 3. Veel uitdagender en minder gefocust op onzin (lees gymkana).
Ik vind de physics juist wel erg lekker spelen. Ben ook wel benieuwd naar de Vita versie.
Nou lijkt het mij ook niet dat jullie van PSX-Sense de meest echte race-fanaten te zijn met de feeling ervoor (Zou wel eens een gameplay filmpje willen zien hoe jullie het uitvoeren). Zelf heb ik WRC 3 getest op de PC met een G25 stuur. Het is geen sim qua physics, maar een goede nabootsing van het Rally is het zeker wel. Dat jullie zeggen dat de physics van deze game crap zijn, ligt niet aan de game, maar meer aan jullie eigen capaciteiten.
@77.160.207..xxx: De physics zijn gewoon crappy….hoe de auto beweegt klopt van geen kanten.
@MarcoM:
Idd, vind de gameplay juist zalig, en ge kunt wel uw stuursterkte aanpassen zoals bijna alles van uw auto.
In het options menu kan je alles aanpassen voor uw eigen rijstijl.
Deze game is de beste Rally game van deze generatie consoles, geen bullshit maar echt leuke parcours tegen de tijd waar je echt overvliegt en goeie car control.
Ik denk dat jullie geen echte race-fanaten zijn en nog veel moeten oefenen…
Ik game al 27j en dit is toch in mijn ogen een heel goeie rally game, inorm verbeterd tegen de 1st 2 WRC games
Ik vind de omgevingen mooi gemaakt en de gravel voelt ook goed aan. Wat mij stoorde in de demo was de overdreven blur in de replays. Daarnaast reageert de auto inderdaad te direct en waren er te weinig mogelijkheden om dit aan te passen. Ook zit de camera in chase stand te dicht op de auto maar dat kan wennen. Dit alles in de demo, volgens de review is het in de full game niet veel beter. Dirt blijft voor mij aan de top, toch zou ik wrc3 er wel bij willen hebben.
Heb het spel gespeeld op de PC, speelde erg ARCADE-achtig. De graphics waren redelijk, de textures op de auto’s zagen er dus echt niet uit, spuuglelijk.
55 euro, Nedgame, of 60 euro, Gamemania,waarom 60?? is en blijft veel geld voor deze game, die toch wel een klasse hoger is dan deel 1 en 2, dat was voer voor de allesbrander vind ik zelf. Toch zou ik willen dat een echte rallyrijder zich weer eens op een rallygame zou storten, zoals wijlen Colin Mcrae, dat verschil blijf je toch merken
@Hunter-be; heerlijk om iemand te horen met verstand van zaken, carry on, en ik game pas 7 jaar of zo en ben 49 jaar
en nog wat. Waarom zit iedereen die DIRT serie toch zo in de hemel te prijzen? Sinds Colin Mcrae dood is, is deze game een Amerikaans circus geworden, zoals te verwachten was, doodsaai gewoon
Dus we kunnen beter nog eens 1 v/d eerste 3 ps2 delen spelen, want Dirt is ook geen échte rally simulatie game.
@ps3dennis: wrc had 5 delen op ps2 met wrc 4 als hoogtepunt, en die andere delen waren nog eens 100 maal beter als deze crap.
Wrc 2 volgas genoten met een maatje en een Beamer!. Nu twijfel ik om deze te halen!…
Btw game al 21 jaar ofzo ben zelf 29.. Snap niet wat een aantal game jaren te maken heb met Review..
Met deze review…
@81.165.58.xxx: ik vond alleen de eerste 3 op de ps2 erg goed.