Review: 007 Legends – James Bond bestaat 50 jaar en volgende week draait Skyfall in de bioscopen. Tijd voor een nieuwe game dus en dit jaar komt Activision met 007 Legends. 007 Legends volgt niet direct het verhaal van de film, maar pakt een aantal klassiekers bij elkaar en laat je digitaal de meest memorabele momenten uit deze films herbeleven. Wij trokken onze smoking aan, dronken onze wodka-martini met drie olijven op, startten de Aston Martin en gingen goed voorbereid het avontuur in.

Vijf klassiekers als basis van de singleplayer

Bij een nieuwe film is het erg gemakkelijk om een game te maken dat het verhaal van de film nauw volgt, maar omdat James Bond dit jaar 50 jaar bestaat, pakt Activision het op een leuke, andere manier aan. Zo bestaat de singleplayer van 007 Legends uit vijf verschillende klassieke Bondfilms, namelijk: Goldfinger, On her Majesty’s Secret Service, License to Kill, Die another Day en Moonraker. Na de release van Skyfall in de bioscopen zal er nog DLC verschijnen dat Skyfall aan de game toevoegt, wat van de singleplayer een interessant gedeelte van de game maakt.

Per film bestaat het gedeelte dat je in de game doorloopt uit twee of drie levels en hierin maak je in een vogelvlucht mee wat er precies gebeurde in de film. Per film ben je ongeveer een uur of twee bezig, wat het totale aantal speeluren op tien brengt en dat zal straks nog verder uitgebreid worden met Skyfall. Qua speelduur zit het dus wel goed in de singleplayer en deze singleplayer brengt je naar alle uithoeken van de wereld. Het ene moment ben je aan het knallen in gebouwen en het andere moment raas je op ski’s van een berg af. Qua afwisseling zit het dus helemaal goed in 007 Legends en dat is niet zo verwonderlijk met vijf verschillende films vol toffe momenten om uit te kiezen.

Volop variatie in de actie

Goed, het idee achter de game is erg tof. Het meemaken van klassieke Bondmomenten is per film erg vermakelijk. Je komt diverse bekende figuren tegen uit het Bonduniversum en door de variatie aan films krijg je ook gevarieerde gameplay voorgeschoteld. Wel blijft het in de kern een First Person Shooter, dus de meestal ben je aan het knallen. Toch zit er nog een leuke twist in het concept, want in plaats van te spelen met de acteur die destijds de rol van James Bond vertolkte, speel je nu in elk avontuur met Daniel Craig en hij heeft hier ook de nodige gadgets voorhanden, denk aan een mobiele telefoon, z’n horloge en meer.

Historisch correct is het dus niet helemaal, want de mobiele telefoon is slechts een jaar of vijftien aanwezig in de films, maar het geeft toch een leuke draai aan het geheel. Toch kunnen we niet alleen positief zijn over de game, want hoe leuk de actie en variatie ook is, 007 Legends is technisch gezien niet echt een kwalitatief hoogstaand product. Het totaalplaatje is gewoon een rechttoe rechtaan shooter zonder al te veel bijzonderheden qua gameplay, los van de variatie uiteraard. Het biedt nergens echt nieuwe elementen en het komt al helemaal niet origineel uit de hoek. En dan is er nog een ander tergend onderdeel: de laadtijden.

Laden, laden en nog eens laden

Bij sommige missies is het niet direct duidelijk wat je moet doen of hoe de besturing werkt. Het gevolg is dat je elke keer doodgaat en dat is op zich niet erg, maar wat roet in het eten gooit zijn de absurd lange laadtijden. De game is technisch geen wonder en toch krijgt de ontwikkelaar het voor elkaar om een game te produceren met de langste laadtijden van 2012. Als je elke keer doodgaat, dan zit je op een gegeven moment meer naar laadschermen te kijken dan dat je aan het spelen bent en als dat de overhand krijgt, dan ben je snel klaar met dit gedoe. Het is gewoonweg onbegrijpelijk dat het laden zo ontzettend lang duurt, want er zijn technisch veel ingewikkelder games die amper tot geen laadtijden hebben. Opmerkelijk.

Een ander punt van kritiek is dat de AI bijzonder matig is. De vijanden zijn puur knalvoer en zullen nooit strategisch denken. In de shootouts is het dus altijd een kwestie van iedereen afknallen (of er langs sneaken) en verder gaan. De baasgevechten met figuren als Jaws en Oddjob zijn volledig gescript, waardoor je hier ook weinig variatie in tegen zal komen. Laten we voorop stellen dat het een vermakelijke shooter is, maar in contrast met andere genregenoten is dit echt een enorme stap terug en dan hebben we het nog niet over de graphics gehad.

Visueel matig tot barslecht

Vorig jaar verscheen 007: GoldenEye Reloaded, een port was van de Nintendo Wii versie, en op grafisch vlak was dat geen goede titel. Sterker nog, het was alsof de game uit het PlayStation 2 tijdperk kwam, maar gezien de geschiedenis van die game is dat niet zo heel verwonderlijk. Je zou echter denken dat de ontwikkelaar nu voor betere graphics zorgt, aangezien ze de game vanaf de grond hebben opgebouwd, maar niets is minder waar. De gehele singleplayer en de challenge modus bevat een visueel uiterlijk dat erg statisch en matig is. Nergens is het mooi te noemen, maar lelijk is een extreme omschrijving.

Lelijk kunnen we de multiplayer wel noemen, want vanzelfsprekend hebben we er ook even met wat meer man op los geknald en hoewel de gameplay in de multiplayer echt old-school is, is het grafisch om van te huilen. Sommige maps zagen eruit alsof ze uit een visueel – let op – matige PlayStation 2 game kwamen. Belachelijk dat we een dergelijk niveau van graphics anno 2012 nog moeten aanschouwen en dat is juist zo zonde, want de multiplayer is erg vermakelijk. Nu draait het in de eerste instantie in de multiplayer vooral om de balans en de gameplay, maar als het visueel dusdanig dramatisch is in bepaalde maps, dan is de lol er snel vanaf.

Voldoende content voor een lange speelduur

Goed, de singleplayer is op een uur of tien wel uit te spelen en de multiplayer is in feite oneindig speelbaar, want ondanks de barslechte graphics in sommige maps, blijft de old-school gameplay wel erg vermakelijk. Naast deze modi is er ook nog een extra modus in de vorm van een ‘Challenge’ modus en hierbij dien je bepaalde doelen te voltooien in levels die je kent uit de singleplayer. Hier kun je ook wel de nodige uren mee zoet zijn en als totaalpakket kunnen we niets anders zeggen dan dat het een behoorlijk complete James Bond game is, maar om nu te zeggen dat het een goede game is… dat gaat te ver.

Het concept van 007 Legends is erg leuk bedacht en als je op zoek bent naar een simpele, lekker klassieke shooter, dan zit je goed. Weet wel dat de gameplay nergens echt heel bijzonder is, want ondanks de nodige afwisseling draait het voornamelijk om knallen en nog eens knallen. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn, maar als de AI dusdanig dom is, is er weinig uitdaging te bespeuren. Dan is er nog het visuele aspect, dat gewoonweg teleurstellend is. Zo hier en daar oogt de game grafisch wel aardig, maar in sommige gevallen is het niveau gewoonweg belachelijk slecht. 007 Legends is een inconsistent geheel en dat is jammer en vooral merkwaardig zo anno 2012. Dan zijn er nog die tergende laadtijden die je uit het tempo van de game halen. Een leuke poging, maar uiteindelijk een teleurstellend product.

• Vijf James Bond films
  • Actie is best vermakelijk

• Domme AI