Eind vorige week gaf Konami een hoop details vrij aangaande Pro Evolution Soccer 2015 en toen werd ook bekend dat de game microtransacties zou gaan bevatten. Dat leverde een storm van kritiek op, maar nu heeft Konami nadere toelichting op dit aspect gegeven via Konami studio hoofd James Cox.
De microtransacties zijn in de game geïmplementeerd puur voor spelers die niet zoveel tijd hebben. Het is simpelweg een alternatief, want het is geheel vrijblijvend. Door de game te spelen kun je namelijk ook Game Points verdienen, waarmee je in-game aankopen kan doen. Heb je niet genoeg tijd? Dan kun je de Game Points voor echt geld kopen.
“If you don’t have a lot of time, then with microtransactions you can go buy a lot of players that you want. But you also can earn Game Points in the mode and other parts of PES as well. We’re trying to link things together so you can progress and build your team [normally]. The idea is that we’re trying to just give the players the choice of what they want to do. Some people have more time, some people have more money. Some people have a bit of each! Either way, you’ll have the choice.”
Een ander belangrijk punt is – als je hier geld aan uitgeeft – dat je wel waar voor je geld moet krijgen. Met de Game Points kun je spelers kopen en Cox beloofde dat als je met echt geld Game Points koopt en deze vervolgens spendeert, je absoluut waar voor je geld zal krijgen.
“The general principle is that you will be able to buy the players you want. The exact final mechanic is all still being tuned, but yes – if you want to buy Ronaldo, one way or another, you will be able to do that. And you will be happy with what you spend your money on.”
Allemaal leuk en aardig. Laat ze maar eerst de basis goed neerzetten. Gameplay en keepers als dat als een huis staat luister ik naar deze leuke features.
Ik zag van de week gameplaybeelden en vond het er niet heel verkeerd uitzien. Ik ga deze PES weer eens in de gaten houden.
Ik blijf erbij dat Konami geen licenties meer moet kopen en zich moet richten op online fantasie teams / spelers. Je maakt een eigen team, krijgt 24 kut spelers toegewezen van verschillende leeftijden en je moet ze trainen om beter te maken en wedstrijden / competities / bekers winnen om skills van de spelers te verbeteren. Voeg daar een goed scoutingsmechanisme aan toe en een breed uitgewerkte jeugdopleidingen en ga pas dan een geld systeem toevoegen. Bijvoorbeeld dat je bepaalde skillpunten kunt kopen om spelers om bepaalde punten te verbeteren of transfergeld. Zolang het maar geen pay-to-win kan worden. Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat het te lang duurt alvorens er een voetbalgame op de consoles verschijnt, waarbij je ook de club moet managen. Merchandise, financieel beleid, stadion uitbreiden, fanbase vergroten en wat je nog meer kunt bedenken om de grootste / beste club te worden online.
Ik ben benieuwd hoe dit systeem van Konami gaat uitpakken, maar je kunt niet verwachten dat mensen belachelijk veel geld uitgeven om een speler te kopen om offline of online te gebruiken. Dat dit bij FUT eigenlijk wel zo is komt meer door de spanning van pakketjes openen en niet dat je voor 50 euro Ronaldo direct kan kopen (wat goedkoper is dan hopen dat hij in een pakketje zit).
@justR: ronaldo zou in fut meer dan 150 euro kosten als je coins koopt bij derde partijen, ken iemand met een if hazard, hij heeft aan de coins verkoop 1.8m meer dan 100 euro verdient.
Ik hem zeker halen
Mooi dat is instant einde PES, ik was nog eventueel van plan deze een kans te geven naar dat is nu mooi vergooid.
Allemaal leuk van ze maar hun snappen toch ook wel dat wanneer jij rustig je gamepoints verzameld en anderen leggen 100 euro neer dat je het nooit gaat winnen?