Het omgooien van de Colin McRae franchise na het overlijden van race legende Colin McRae was een gewaagde stap en kreeg dan ook in eerste instantie veel kritiek. Hoe heeft Codemasters het hier uiteindelijk vanaf gebracht? Is het een succes? Of is het de naam van Colin McRae niet waard? Dat lees je in deze review!

Gameplay

Codemasters is met DiRT 2 een hele andere weg ingeslagen. Waar de focus bij DiRT vooral op de WRC (World Rally Championship) lag, is het in deel 2 allemaal wat ruiger en ruwer geworden. Zo heeft de WRC plaats gemaakt voor onder andere de World Tours, waarbij je een toernooi rijdt in tot 5 verschillende landen, en de X-Games, die vooral de nadruk leggen op Extreme Sports. Zo zul je in de X-Games bijvoorbeeld veel Rally-Cross rijden, waar je met 8 man op een klein circuit rond aan het crossen bent, die  met veel bochten, een hoog drift gehalte en hoge jumps zeer vermakelijk is. Niet geheel onbelangrijk is dat, mocht je een fout maken tijdens deze drukke races, je altijd even de replay terug kunt spoelen en je op GRID achtige wijze die belangrijke bocht opnieuw kunt proberen. Helaas missen er wel wat game-modes en zitten er wat minder banen in dan in de voorgaande delen, wat voor de echte die-hard fan wel erg jammer is.

Nu is Rally-Cross gelukkig niet de enige race-mode, je hebt bijvoorbeeld ook nog de Rally waarbij je navigator naast je zit en je aanwijzingen geeft over de komende bochten, de Trailblazer waarbij je zo snel mogelijk van punt A naar punt B moet komen en je zelf de snelste weg moet kiezen en Gate-Crasher. Bij deze laatste modus is het je doel om zo snel mogelijk alle piepschuimen borden kapot te rijden, die op de ideale lijn op een baan staan. In de modus Domination draait het erom per sector van een circuit de snelste tijd neer te zetten en Last Man Standing is weer een variant op het bekende knock-out systeem.

Bij deze laatstgenoemde valt telkens de laatste racer af nadat een klokje van 20 seconden naar nul telt, waarna er weer een nieuwe klok af begint te tellen. Het is een onbeschrijfelijk gevoel als je vlak achter de nummer 1 zit, en je nog 5 seconden hebt om hem in te halen. Een soort van “It’s now or never” gevoel overheerst wanneer je nog maar 1 kans hebt om te winnen. Tot slot word je af en toe ook nog eens uitgedaagd door andere racers. Naar mate je meer races wint kun je bijvoorbeeld verwachten dat Ken Block je uitdaagt om zijn tijd op een baan te verbeteren, of Dave Mirra die een Trailblazer tegen je wilt doen. In al deze races verdien je uiteraard XP en geld, waarmee je hogere levels bereikt en meer auto’s en upgrades kunt kopen.

Now go get it dirty!

Deze coole game-modes kun je beoefenen in ruim 100 races, verspreid over acht landen. Zo zul je Trailblazers doen in de woestijnen van Utah, en Baja races in California. Ook Japan, China, Marokko, Maleisië, Kroatië en Engeland zul je aandoen. Niet alleen de omgevingen zijn anders, maar ook de ondergrond waar je op rijdt. Zo zit er een duidelijk verschil tussen de modder uit de Maleisische jungle en het laagje aarde en zand bovenop het asfalt in de snelle banen van Japan. Al deze omgevingen maken je auto natuurlijk hartstikke vies, terwijl je auto zo mooi is!

Er zitten in DiRT 2 maar liefst 40 gelicenseerde auto’s, waaronder de Dakar versie van de Hummer H3, de Mitsubishi Evo X en de Ford F-150 Trophy Truck. Ondanks dat je vaak bij dezelfde auto blijft in een bepaalde race-modus krijg je toch de neiging om ze allemaal even te proberen. Het verschil tussen het besturen van een kleine buggy en een enorme Dodge pick-up is namelijk enorm, en voelt en klinkt realistisch. Elke auto heeft zijn voor en nadelen, die zich niet alleen uiten in het gevoel van meer of minder grip, maar ook in een aantal statistieken. De top snelheid, de acceleratie en de bestuurbaarheid staan namelijk aangegeven bij elke auto. Ondanks dat je de auto nog wel lichtelijk kunt afstellen is het toch handig om te weten wat je kunt verwachten. Verder zul je naar mate je vordert in de game je auto upgraden want als de races moeilijker worden, heb je uiteraard ook een snellere en betere auto nodig.

Graphics

Niet alleen de auto’s zien er geweldig uit, maar eigenlijk alles in de game zit grafisch tip-top in orde. De omgevingen zien er adembenemend uit, bij de woestijnen van Utah waar het lijkt alsof je kilometers ver kunt kijken en ook de stedelijke omgeving van Japan ziet er tiptop in orde uit.  Ook de lichteffecten zijn prachtig, want dankzij een nieuwe techniek was het voor Codemasters nu mogelijk om letterlijk duizenden lichtbronnen tegelijk weer te geven. Zo zie je overal reclame van sponsers als de energydrink Monster Energy, en staan er honderden toeschouwers naar je te kijken.

Er is geen glitch of pop-in te vinden in het spel, iets waar andere racegames toch vaak wel last van lijken te hebben door de hoge snelheden van de auto’s. Er wordt ook mooi gebruik gemaakt van motion blur en een soort twitch, waarbij het scherm wat heen en weer springt, om het geheel compleet te maken. Het enige grafische minpuntje wat we konden vinden, toen we echt goed gingen zoeken, was dat het beeld in je achteruitkijk spiegel er een beetje plat uitziet, en de auto’s wel lijken te zweven. Daar kunnen wij wel mee leven!

Multiplayer

Online kun je ook nog eens alle game-modes doen die in de DiRT Tour beschikbaar zijn, met maximaal 8 spelers. In eerste instantie verschijn je in de lobby, ofwel de DiRT Party. Hier kun je vrienden uitnodigen om jou party te joinen, en zo kun je dus samen online gaan racen. Er zijn verder twee mogelijkheden, een Jam Session of de Pro Tour. In een Jam Session speel je niet voor je ranking en kun je dus lekker je eigen ding doen zonder punten te verliezen (of te winnen). Hier kun je de regels van de race zelf verzinnen, en kun je nog een aantal grappige dingen aanpassen zoals iedereen verplichten de helm-camera te gebruiken of iedereen dwingen om zelf te schakelen. Zo is het leuk om eens met een groepje vrienden te kijken wie er nou echt beter is.

Wil je dat ook met je level laten zien? Dat kan! In de Pro Tour speel je namelijk voor Fame Points. Des te meer Fame Points, des te hoger je level. Bij het winnen van een race win je uiteraard meer dan bij het finishen op de 5e plek. In de Pro Tour kun je weer kiezen tussen drie type races, namelijk: Time Bomb, Skirmish en Ruckus. In Time Bomb speel je tegen de klok, en dus niet direct met andere spelers. In Skirmish speel je normale multi-car races, zoals Rally-Cross. In Ruckus vind je dan de zogeheten funky game modes, waar je Last Man Standing of Domination speelt. Deze Fame Points kun je ook nog eens verdienen door aan speciale tournaments mee te doen in je story mode, die varieren van de langste drift tot de snelste tijd op een bepaalde baan.

DiRT 2 heeft alles. Mooie graphics, goede gameplay en is gebouwd op de geweldige GRID-engine. Ook is er een ruime aanbod aan races, auto’s en moeilijkheidsgraden. Het geluid van de motoren klinkt ook nog eens levensecht en de soundtrack is prachtig, met onder andere artiesten als The Prodigy, White Lies en Bloc Party. Wij kunnen dan ook niks anders concluderen dan dat Colin McRae DiRT 2 een absolute must-have is voor elke race liefhebber. Het geheel klopt gewoon aan alle kanten, de gameplay is goed, de graphics zijn uitstekend en dat zorgt voor een geweldige ervaring.

Pluspunten:

• Geweldige graphics
  • Veel race modi