Review: Crysis 3 – Crysis is een franchise waarvan je meestal een game probeerde als je een gloednieuwe PC had aangeschaft en wilde zien wat deze kon. Daarnaast zijn het ook best goede games geweest en waren Crysis en Crysis 2 meer dan vermakelijk. Als iemand die niet echt fanatiek games speelt op de PC is het dan ook een verheerlijking dat de franchise tegenwoordig actief is op de consoles. Onlangs kwam het derde deel in de franchise uit en wij voelden deze eens stevig aan de tand, wat we ervan vonden? Dat lees je in deze review.

Verder waar deel 2 ophield

In Crysis 3 ga je in principe verder met verhaal wat in Crysis 2 destijds ophield. Mocht je het tweede deel niet gespeeld hebben, dan is dat geen ramp, je pakt de draad van het verhaal immers redelijk snel op. Tenminste, als je de aandacht erbij kan houden, zo boeiend is het verhaal namelijk niet echt.

Je bevind je in Crysis 3 in het oh zo mooie New York, alleen dan niet echt New York zoals je het vandaag de dag kent. De Crynet Enforcement & Local Logistics heeft de stad namelijk omgetoverd tot een soort tropisch eiland alleen dan zonder de zee. Het hele idee van palmbomen is alleen wel aanwezig en New York is één grote jungle geworden in de game.

De reden voor het omtoveren van de jungle is nu net waar jij op zoek naar moet gaan. Sceptisch als dat je bent als speler neem je namelijk niet genoegen met de reden die gegeven is door de corporatie. Zij beweren namelijk dat New York voorzien is van een koepel die de boel omtovert in een jungle om de Ceph te vermoorden.

Zoals ik al aangaf is het allemaal niet zo heel erg boeiend en is het meer de gameplay waarvoor je de game eigenlijk speelt. De dialogen zijn saai en hele idee achter de koepel en jungle is allesbehalve interessant. Het spel draait meer om te laten zien wat er technisch zoal haalbaar is en hoe vet men wapens kan maken. Soms had ik dan ook het gevoel dat ik eerder een tech demo speelde dan een daadwerkelijk volwaardige videogame met een diepgaand verhaal.

Verhaal belangrijk of niet?

Het is uiteraard persoonlijk, maar voor mij is een verhaal toch wel vaak de reden dat ik een game speel. Ik vind het geweldig als games voorzien zijn van een diepgaand verhaal en je echt op reis nemen terwijl je speelt. Uiteraard kan je niet altijd het beste van twee werelden hebben en moet je soms een heel diepgaand verhaal inruilen voor ijzersterke gameplay of andersom. Maar er moet altijd één van deze twee elementen overheersen, ofwel de gameplay is heel goed of het verhaal is enorm aangrijpend. Met een verhaal van nog geen 5-6 uur dat ook nog eens niet boeiend is kun je dus wel raden welke element dit bij Crysis 3 is.

Crysis 3 heeft als dominerend element dan ook de gameplay en dit is eigenlijk de reden waarom je deze game zou willen spelen. Het gebruiken van de nanosuit kan enorm tof zijn, maar je moet ervan houden. De manier waarop je de game speelt heb je ook redelijk zelf in de hand, zo kun je sluipen of gewoon een gokje wagen en jezelf erdoor knallen. Ik vond het bijvoorbeeld op de normale moeilijkheidsgraad vrij gemakkelijk om door levels heen te rennen zonder al te veel te schuilen. Uiteraard wordt dit lastiger op een hogere moeilijkheidsgraad, daar lukte het me namelijk nauwelijks.

PS3 heeft de slechtste versie

Uiteraard is de gameplay en het verhaal nagenoeg hetzelfde voor de PS3, maar er is één enorm verschil. Ik heb de Xbox 360 zelf niet, maar heb deze wel enkele uurtjes gespeeld bij een vriend, de PC-versie heb ik wel en ook redelijk veel gespeeld. De conclusie is dan ook heel simpel, de PS3 versie is de meest rampzalige versie van alle versies. Op grafisch vlak is de PS3 versie absoluut mooi om aan te zien, maar de instabiele framerate die ontzettend vaak onder de 30 valt is een doorn in het oog.

De lage en instabiele framerate zorgt ervoor dat de game echt bij lange na niet zo goed speelt als dat hij doet op de PC of Xbox 360. De Xbox 360 versie heeft ook geen geweldige framerate, maar het verschil is wel degelijk merkbaar vergeleken met de PS3 versie. De game loopt gewoon soepeler en speelt lekkerder op een Xbox 360, wat toch wel jammer is. Ik raad je alleen aan de PC-versie niet te proberen, want dan zie je pas echt in hoeveel moeite de game heeft op consoles.

Daarnaast heb je nog te maken met audio wat af en toe wegvalt, lag in de online multiplayer, killcams die niet kloppen en ga zo maar door. De multiplayer servers voor de PlayStation 3 zijn echt een walgelijk drama en het is één grote samenloop van ergernissen waar je mee te maken krijgt online.

Grafisch

Op grafisch vlak is Crysis altijd wel vooruitstrevend geweest en ook Crysis 3 mag er wat betreft visueel genot absoluut zijn. Het is alleen vaak zo dat de game op technisch vlak heel vooruitstrevend is, sommige levels zijn namelijk ondanks de goede engine niet bepaald ‘mooi’. Zo zijn er enkele levels waar je gewoon ziet dat dezelfde textures flink gerecycled zijn en is ook de regen nou niet echt bepaald leuk om aan te zien. Ook is er veel texture pop-up te zien en werkt de framerate ook niet echt mee.

Een game kan nog zo’n geweldige engine hebben die in staat is om de meest prachtige effecten te creëren, maar dat maakt een game nog niet mooi. Alhoewel sommige levels enorm kleurrijk zijn werken anderen weer heel deprimerend door het overtollige gebruik van grijs. Games als Far Cry 3 en Killzone 3 vind ik er dan ook eerlijk gezegd mooier uitzien dan Crysis 3. Ook hangt er een bepaalde ‘waas’ over de PS3-versie die ik niet bij andere versies van de game tegenkwam.

Multiplayer

Crysis 3 kent niet alleen een bescheiden verhaal, maar er is ook nog een multiplayer modus. Zoals je al kon lezen eerder in de review zijn de servers hiervan nou niet echt bepaald om naar huis te schrijven. Als het je al lukt om zonder problemen in een server te komen, de lag te overzien en de wegvallende audio te verwaarlozen is de game redelijk vermakelijk. Uiteraard zijn dit soort problemen te patchen, maar het zorgde er wel voor dat het spelen van de game niet geheel vlekkeloos verliep online.

Grafisch is de multiplayer overigens wel iets minder sterk, maar dit zorgt er gek genoeg ook meteen voor dat de game iets soepeler loopt. De framedrops uit de singleplayer zijn er wel, maar niet dermate hinderlijk dat ze het speelplezier bederven. Wat dat betreft lijkt de multiplayer in veel opzichten niet op de singleplayer. Sluipen doe je haast niet in de multiplayer en de nanosuit kent wel zo zijn voordelen, maar echt een toevoeging maakt het niet.

In een notendop is de multiplayer eigenlijk niet zo heel bijzonder, je hebt de reguliere game modi, het ouderwetse geknal en eigenlijk alles wat bijna elke shooter wel biedt. Crysis 3 kent niet echt iets wat ervoor zorgt dat de multiplayer er met kop en schouders bovenuit steekt, ook op grafisch gebied is het niet echt spectaculair. We verwachten dan ook niet dat er een hele community zal ontstaan, aangezien Crysis 2 hierin ook al faalde.

Deze review is wellicht wat meer negatief dan andere reviews, maar dat komt omdat ik me hier echt enkel en alleen gericht heb op de PS3-versie. Eerlijk is eerlijk, deze is gewoon niet zo geweldig. Het verhaal is kort en verre van bijzonder en grafisch is de game wellicht in de singleplayer vrij mooi, maar hier tegenover staan heel wat technische onvolmaaktheden. De singleplayer is goed voor 5-6 uur aan speelplezier en daarna moet je het doen met een multiplayer die er nou niet bepaald met kop en schouders bovenuit steekt.

• Grafisch vooruitstrevend
  • Nano-suit zorgt voor unieke gameplay
  • Mooie uitgestrekte werelden
  • Sluipend mensen neerhalen met boog is leuk om te doen

• Korte singleplayer van 5-6 uur
  • Framedrops, texture pop-up, waas over de game, wegvallend audio
  • PS3-versie is slechtste van allemaal
  • Verhaal had diepgaander gekund

Het cijfer dat gegeven is voor de graphics neemt niet alleen het visuele aspect mee in de beoordeling. Ook de technische tekortkomingen zoals framedrops, de waas en texture pop-up gelden mee voor dit cijfer. Het cijfer is tevens voor enkel en alleen de PS3-versie.