Crysis en Far Cry mogen dan wel geweldige titels zijn, als je mensen vraagt wat ze zich er vooral van herinneren, zullen ze voornamelijk het grafische aspect bovenhalen. Crytek heeft als ontwikkelaar immers de lat op grafisch vlak al meerdere keren op nieuwe hoogten gelegd en zal dit naar eigen zeggen blijven doen. Wie echter even zijn roze bril afzet, zal ook moeten toegeven dat zowel Far Cry als Crysis op vlak van verhaal en gameplay iets minder indrukwekkend waren.

We hebben het hier uiteraard over oerdegelijke games, maar er zijn simpelweg betere shooters op de markt, of titels met een verhaal waar de Cry-games jaloers op mogen zijn. De reden hiervoor is eenvoudig: Crytek is ervan overtuigd dat de graphics het belangrijkste element – CEO Cervat Yerli heeft het zelfs over 60%! – van een game uitmaken. Nu is inleving uiteraard erg belangrijk, maar in onze ogen blijft gameplay toch nog altijd een grotere rol spelen. Wat denken jullie?

“[Graphics] matter [and account for] “60% of the game. Graphics, whether it’s lighting or shadows, puts you in a different emotional context and drives the immersion… And immersion is effectively the number one thing we can use to help you buy into the world.”