Heavy Rain was een erg ambitieus project van Sony en Quantic Dream, waarvan het op voorhand vooral aanzien was hoe de game geaccepteerd zou worden. De titel heeft na de release geen absurde verkoopcijfers weten te behalen, maar het bracht desondanks ruim genoeg geld op voor Sony.
Guillaume de Fondaumière, co-founder Quantic Dream, heeft de budgetten voor Heavy Rain bekend weten te maken op het Digital Dragons Games Festival in Polen onlangs en dit geeft tegelijkertijd ook een interessant beeld van wat er nu zoal gespendeerd en verdiend wordt.
Voor de ontwikkeling van Heavy Rain was ruwweg 22 miljoen dollar nodig en Sony pompte hier naderhand nog 30 miljoen in voor de marketing. Ook de distributie kostte geld, wat nog eens 10 miljoen extra was. Bij elkaar opgeteld waren de totale kosten 66 miljoen dollar.
De game heeft met pakweg een miljoen of twee verkochte exemplaren rond de 100 miljoen dollar opgebracht.
“Let’s say it’s $22 million to produce [Heavy Rain],”
“With marketing it’s maybe $30 million. With distribution, $40 million. Sony earned $100 million with the game, so it’s very profitable. It’s the sort of margin that most publishers would strive for, for any game.”
De conclusie die de Fondaumière aan het einde dan ook trok is dat uitgevers moeten stoppen met het roepen dat innovatie geen geld oplevert, want naast Heavy Rain heeft ook Journey Sony geld opgeleverd. Wat de winst van die game precies was vertelde de Fondaumière niet.
“en Sony pompte hier naderhand nog 30 miljoen in voor de marketing”
Moet dat niet 8 miljoen zijn? Veel meer marketing kosten dan ontwikkelkosten lijkt me wat raar.
Heavy Rain heeft Sony geen windeieren gelegd zo te zien!
@91.183.126..xxx: Ja klopt inderdaad. ”With marketing it’s maybe $30 million.” Dus ontwikkeling en marketing was samen 30 miljoen. In de tekst van jullie staat dat er nog 30 miljoen boven op de ontwikkeling kwam.
Het eindbedrag was dan ook 40 miljoen en niet 66 miljoen. Is toch ff een klein verschil 😉
Dat is een mooi bedrag! Alleen maar beter… het zou toch zonden zijn dat Sony en de ontwikkelaars(First en Third party) richting de afgrond gaan door de slechte resultaten.
woordjes zoals HEAVY RAIN, UNCHARTED, LAST OF US, BEYOND: TWO SOULS, GOD OF WAR maken mij gewoon altijd blij als ik ze zie. hebben jullie dat ook niet? ik weet niet waarom. Het zorgt ervoor dat ik met trots naar mijn ps3 kijk en mn ps3 een kusje geef. Trots. Ik ben trots op mijn ps3.
^^ Amen
@The_darknessking:
Haha ik dacht ookal, hoe kan de marketing meer zijn dan het ontwikkelen van het spel 😉
Heavy rain was voor mij de beste single player ervaring!
Wat is die game retegoed!
ze kunnen ook Heavy Rain 2 maken voor de PS4.
Verkeerd vertaald, maar iedereen maakt fouten. Interessant artikel, ik hoop echt dat er een nieuwe heavy rain komt, super uniek spel!