In een interview dat game director Ryan Bernard had met de website van Official Xbox Magazine is duidelijk geworden dat wat betreft de ontwikkeling van The Division er momenteel geen unieke features op de planning staan voor 1 of beide versies. Tevens wist Bernard in datzelfde interview te melden dat de snowdrop engine waarop de game draait totaal niet overeen komt met de Anvil engine waar Assassin’s Creed op draait.

“Currently, right now, because we’re releasing for both platforms, we want the best game experience for both,” […]”We’re not planning specific content or specific unique, I guess, elements for either platform”

Wel benadrukte hij dat The Division al een geruime tijd in ontwikkeling is en dat het zo zou kunnen zijn dat er tijdens de release alsnog overwogen zal worden om unieke features aan een van de twee (of aan beide) versies toe te voegen, zoals ook blijkt uit de onderstaande citaat.

“We have a long development cycle, and who knows what will happen by the time the game’s released?”[…]”But at the time, currently we’re not planning anything unique.”

Ook over de eerder genoemde snowdrop engine gaf Bernard nog aan dat deze al een aantal jaar in ontwikkeling is, en daarbij ook volledig geoptimaliseerd is om het uiterste uit zowel de PS4 als uit de Xbox One te halen. Bij Ubisoft zal men het gebruik van deze engine ook niet delen met andere studio’s, omdat zij deze engine alleen zelf willen gebruiken voor het ontwikkelen van The Division op de next-gen consoles.

Wellicht met in het achterhoofd dat als deze titel aanslaat, zij de engine kunnen optimaliseren voor een eventueel vervolg om zo een unieke ervaring aan de gamers te kunnen bieden.