Review: Killzone: Mercenary – Deze game moet de titel zijn die laat zien dat shooters op de PS Vita wel degelijk werken en dat het mogelijk is een console ervaring op een handheld te hebben. De verwachtingen voor Killzone: Mercenary liggen al sinds de aankondiging tijdens Gamescom vorig jaar torenhoog en bijna elke PS Vita-gebruiker kijkt naar deze game uit. Het is natuurlijk voor Killzone: Mercenary erg lastig om al deze verwachtingen waar te maken; alle ogen zijn immers gericht op deze game. Weet Killzone: Mercenary te bewijzen dat shooters wel degelijk werken op de PS Vita? Doet het ons de vorige ondermaatse shooters op de PS Vita vergeten? Is dit dé parel die de PS Vita nodig heeft? Je gaat het lezen in onze review!

Geen ISA, geen Helghast maar een huurmoordenaar

In Killzone: Mercenary vecht je niet meer zozeer voor één kant, maar ben je meer iemand die het vuile werk van een ander opknapt, in het bijzonder de ISA. Er zijn soms missies die de ISA niet aan kan, wat niet goed voor hun bloeddruk is of iets dergelijks, en dan kom jij als huurling in deze game om de hoek kijken. Dit betekent dat je dus vaak lastige missies op moet pakken en ook erg gevarieerde missies voorgeschoteld krijgt. Het concept is nieuw in de franchise en de verandering heeft wat dat betreft erg positief uitgepakt.

De opzet van de game is anders dan de vorige delen op de console en dat is wel zo verfrissend. Je ziet ook dat dit invloed heeft op de gameplay. Zo treedt het ‘stealthy’ te werk gaan nu veel meer op de voorgrond dan in andere delen in de franchise. Ook merk je dat, omdat je een huurmoordenaar bent en moeilijke missies oppakt, de moeilijkheidsgraad ook een stuk hoger ligt. Fervent Killzone-spelers zullen zelfs bij deze game mogelijk hun speelstijl moeten aanpassen, want je moet echt secuur te werk gaan en regelmatig zelfs compleet stealth gebruiken om een positief resultaat te behalen. Ook ligt de moeilijkheidsgraad redelijk hoog. Dit merk je vooral als je verder komt in de game en er steeds meer vijanden, en zelfs tanks en robots, tevoorschijn komen.

Het zijn van een huurling heeft ook invloed op de personages in de game. Zo merk je dat ze neerkijken op de ISA en vooral erg gefocust zijn op het geld. Een echte haat tegenover de Helghasts, zoals je bij de ISA merkt, is niet zozeer aanwezig bij de huurlingen, ze doen het immers puur voor het geld. Geld speelt dus een belangrijke rol in de game voor de personages, maar daar blijft het niet bij, want ook voor jou als speler is geld van groot belang.

Alles draait om geld

Het oppakken van munitie is in Killzone: Mercenary iets wat erg slim is om te doen. Doe je dit niet, dan moet je namelijk nieuwe kogels kopen en dat gaat je geld kosten. Overal door de locaties heen vind je een munitiedealer, die overigens voorzien is van een geweldige Russisch klinkende voice-over, waar je jouw zuurverdiende centen kunt uitgeven. Je merkt dat je bewuster om gaat met het doden van je vijanden, omdat je met een headshot bijvoorbeeld meer geld verdient. Ook doe je rustiger aan met kogels en ga je vaker voor een mêlee aanval omdat dit ook besparend werkt en veel geld oplevert. De animatie die je overigens te zien krijgt bij een mêlee aanval is echt te bruut voor woorden; vaak steek je met een beweging over het aanraakscherm een mes in de strot van je vijand of pers je hem eerst af voor informatie.

Bij de munitiedealer vind je verschillende wapens en upgrades voor jou als huursoldaat. Wil je die vette shotgun kopen? Wees dan bereid je virtuele bankrekening te plunderen. Er zijn, godzijdank, geen in-game aankopen, zodat je bepaalde wapens kunt krijgen met echt geld – alles gebeurd met binnen de game behaalde achievements. Als je doodgaat, dan kost dit je ook geld; hoeveel is afhankelijk van de manier waarop. Zo is een zelfmoord natuurlijk minder vriendelijk dan wanneer je een kogel tussen je ogen krijgt.

Het feit dat je met geld werkt, voegt een geheel extra element toe aan de game, dat ze van mijn part eigenlijk in elk volgende deel van Killzone wel mogen integreren. Ik vind het enorm tof hoe het verwerkt is en het zorgt er echt voor dat ik bewuster de game speel – een pluspunt voor Killzone: Mercenary dus.

Beste first person shooter op een handheld ooit

Nog nooit eerder heb ik een first person shooter zo goed uitgewerkt gezien op een handheld. Wow, wat is dit geweldig gedaan! De besturing is werkelijk waar fantastisch en het speelt heerlijk weg. Ik was echt volledig verbaasd hoe goed je een first person shooter op de PS Vita kunt spelen. Het neerschieten van je vijanden geeft lekkere feedback met het ’tjirp’-geluidje en het richten werkt heerlijk met de twee analoge sticks. Het was alsof ik gewoon een op de PS3 aan het spelen was. De omgevingen zijn groots, mooi en gewoon ronduit fantastisch en geven je echt het ruimtelijke gevoel dat Killzone op de consoles ook biedt.

De gameplay is enorm afwisselend en het is niet alleen maar hersenloos vijanden neerschieten, er komt echt veel meer bij kijken. Men heeft de missies zo afwisselend mogelijk gemaakt die ervoor zorgen dat je de game telkens maar weer op blijft pakken. Het is misschien een handheld game en je kan de game ook gewoon gemakkelijk wegleggen en kleine speelsessies houden, maar dat wil je niet. Deze game wil je alsmaar door spelen en steeds weer oppakken, want zo ontzettend vet is dit deel van Killzone. Het zorgt ervoor dat je eindelijk, maar toch, dat gevoel van euforie krijgt van dit is de beste handheld ooit. Het feit dat zulke graphics, zulke gameplay en deze grootsheid in een portable game zit is te gek voor woorden eigenlijk, prachtig gewoon.

Grafisch

Er zijn slechts een paar games op de PS Vita die mij weg weten te blazen wat betreft grafische kracht en Killzone: Mercenary zit nu in dit rijtje. Het is niet zo zeer dat de game erg mooi is qua stijl, het is immers allemaal erg grauw en donker, maar het is de manier waarop alles gebracht wordt. De werelden zijn enorm, de personages zijn gedetailleerd en dit geldt ook voor je vijanden. Het is niet zo dat je jezelf in de game beperkt voelt door alleen maar binnen te schieten in kleine ruimtes, de game treedt namelijk vaak naar buiten in enorme werelden. Regelmatig heb je een uitzicht in de game waar je mond van openvalt en waarbij je dan totaal vergeet dat je op een handheld speelt.

Het is moeilijk te geloven, maar Killzone: Mercenary ziet er ongeveer net zo goed uit als Killzone 2 op de PS3. Het is mooier dan de launchgames voor de PS3, zoals bijvoorbeeld Resistance: Fall of Man en dat is toch wel erg bijzonder te noemen. Het toont ons hoever we zijn gekomen als het gaat om grafische kracht op een handheld en het is ongelooflijk dat Guerrilla Games de lat zo hoog weet te leggen op de PS Vita. Geen enkele andere titel op de PS Vita komt in de buurt van wat Killzone: Mercenary weet te doen met de enorme werelden die ze tonen. De framerate is ook erg stabiel en ligt rond de 30FPS. Heel af en toe is er wel even een drop, maar dit gebeurd erg zelden en is bijna niet merkbaar.

Killzone: Mercenary is een game die je aan je vrienden laat zien om te bewijzen hoe vet de PS Vita is. Het is de shooter bij uitstek en de beste first person shooter die ooit op een handheld is uitgebracht. Grafisch is de game buitengewoon voor de PS Vita en de absolute top binnen het huidige aanbod aan games voor de handheld. De besturing werkt fantastisch, het verhaal is interessant en het adopteren van een monetair beleid is een geweldige toevoeging. Op elk vlak excelleert de game en dat zie je niet gauw met een handheld game. Een 10 betekent in dit geval niet dat alles perfect is, maar het weerspiegelt meer de geweldige ervaring die we met de game hebben gehad waar ik als reviewer constant van heb genoten zonder ook maar enige vorm van ergernis tegen te komen.

N.v.d.r: deze review bevat alleen de singleplayer, de multiplayer-servers waren nog niet beschikbaar op het moment van reviewen. De multiplayer nemen we door in een apart artikel.

• Enorm veel variatie qua (open) werelden
  • Regelmatig behoorlijk pittig en daardoor uitdagend