Gespeeld: Evolve – Valve herkent direct talent wanneer ze het zien. Juist daarom was het zo verstandig dat ze Turtle Rock Studios, de bedenkers en ontwikkelaars van Left 4 Dead, onder de vleugels namen. Een mindere keuze was het toen zij verwachtten dat Turtle Rock zonder slag of stoot opgenomen wilde worden in Valve South. Met een kleiner, maar even ambitieus team werd in 2011 begonnen aan een inhaalslag en was de tijd daar om nieuw bloed te werven. Niet lang daarna kondigde THQ aan de nieuwste game van de studio uit te gaan geven, maar de ellende begon pas echt toen THQ failliet verklaard werd en de toekomst voor het project waaraan zij zo hard hadden gewerkt even onzeker werd.

Aan de slagtand voelen

Gelukkig was daar Take Two die er maar al te graag voor wilde zorgen dat deze wilde rit tot een… nou, eigenlijk net zo wild einde kwam. Waar de game eigenlijk gepland stond voor een release in 2013, is dit ondertussen doorgeschoven naar eind 2014 en de game zal ook voor de nieuwe generatie consoles verschijnen. Kortgeleden zette wij onze klauwen in een pre-alpha versie van Evolve en mochten we de game enkele uren aan de slagtand voelen. Alle flauwe grappen terzijde, wij waren in lange tijd nog nooit zo aangenaam verrast geweest door een vroege versie van eenderwelke game waarover nog niet zoveel bekend was gemaakt. Vanaf het begin dat we er eens goed voor gingen zitten, tot aan de laatste overwinning voelde het als een game die al nagenoeg klaar was. De tijd vloog voorbij!

Natuurlijk staan we er absoluut niet van te kijken dat een product van de makers van Left 4 Dead een goede indruk achterlaat, maar een pessimist krijgt ofwel gelijk of komt voor een aangename verrassing te staan. Met die instelling begonnen we dus ook aan de game en het duurde niet lang voor de pret pas echt kon beginnen. Wij zouden beginnen als de Hunters die de Goliath moesten opjagen en doden. Na een korte uitleg over de vier klassen, welke we later nog iets uitgebreider onder de loep nemen, besloten we een begin te maken met de medic. Als ondersteunende klasse neem je enkele vanzelfsprekende taken op je, zoals het healen van je party members en het stunnen van de vijand. Als je even de tijd hebt om wat schade aan te richten kun je je Anti Material Rifle erbij nemen waarmee je van lange afstand zwakke plekken kunt aanduiden.

De Goliath en zijn kracht

Het succes van de groep zal, hoe goed iedere individu ook speelt, echter toch altijd afhankelijk zijn van hoe goed een groep samenwerkt. Als je iets te ver van de groep afdwaalt zul je door een oplettende Goliath altijd onderschept worden en zo ben je ineens een makkelijke prooi en een blok aan het been van de groep. Voordat je een korte, maar krachtige introductie krijgt met het monster, zul je met enige waarschijnlijkheid ook aangevallen worden door overige fauna die de jungle haar thuis noemt. Wees niet gevreesd, een goede samenwerking zorgt ook hier voor een goede afloop en – als klap op de vuurpijl – het verslaan van de sterkere dieren geeft je ook nog eens een extra buff wat je beter opgewassen maakt tegen het monster.

Inmiddels heeft het monster ook al de nodige zaken ondernomen om zijn toekomst veilig te stellen. Hij begint namelijk een stuk minder sterk dan de hunters die hem kosten wat kost om het leven zullen moeten brengen. Voordat de match begint zul je uit vier aanvallen twee begin aanvallen moeten kiezen. Afhankelijk van welke je kiest, zul je de rest vrijspelen op het moment dat je evolueert. Om dit klaar te spelen zul je de fauna op het eiland moeten doden en consumeren, let wel – de grotere vijanden zijn wellicht een grotere uitdaging, maar leveren ook het monster extra’s op. Zodra je ervoor kiest te evolueren, ga je tijdelijk een cocon in. Hierin ben je extra kwetsbaar voor aanvallen, dus doe dit niet op een onbeschutte plek. Eenmaal geëvolueerd ben je groter en krachtiger dan tevoren. Dus tenzij je het een uitdaging wil maken om de hunters zonder te evolueren te verslaan, doe je dit zo snel mogelijk.

Spoorzoeken met de tracker

Gelukkig voor het monster is het eiland heel groot en dat is voor de hunters iets minder fortuinlijk. Hier komen de specialiteiten van de tracker bij kijken, want hij heeft nog wel wat trucjes achter de hand om het opsporen wat gemakkelijker te maken. Zo heeft hij sensoren die je kunt uitzetten over het eiland en zodra het monster hier in de buurt komt, word je hiervan via signalen op de hoogte gebracht. Wanneer het monster eenmaal gevonden is, kan de tracker deze in een ondoordringbare koepel vastzetten en als het monster niet weg kan, dan kan de rest van het team hier handig gebruik van maken. De rest van het team kan overigens ook het monster op het spoor komen wanneer je voetsporen ziet of geschrokken vogels ineens opvliegen. Op het monster zelf na is het dus allemaal erg realistisch en is er goed over nagedacht.

Wanneer je het monster eenmaal in het vizier hebt, is het tijd voor het grove geschut. Je hebt ook een tanking klasse die schilden kan gebruiken en tevens de mogelijkheid heeft om enorme schade aan te richten met een machinegeweer. Maar, daar is de samenwerking weer die van groot belang is wanneer je de confrontatie aangaat met het monster – met alleen zware bewapening kom je nergens. De medic zal moeten stunnen, terwijl ze ervoor zorgt dat iedereen voldoende health heeft. De tracker kan zijn harpoen gebruiken om het monster vast te zetten en… dan is het pas echt tijd voor de laatste klasse om echt te schitteren. Naast het feit dat hij het complete team kan verdedigen door middel van een schild op afstand, kan hij ook een artillery strike inroepen. Wanneer het monster vastzit, is dit de perfecte manier om de overlevingskansen van het monster flink te minimaliseren.

Als het het geval is dat beide partijen elkaar steeds te slim af zijn, dan ontstaat er na enige tijd nog een manier om de match te beëindigen en deze is naar onze mening het leukst. In de jungle staat een generator die het monster kapot zal moeten maken en zo wordt het voor de hunters al een stuk gemakkelijker om het te traceren. Als de generator defect is, zullen een twaalftal mensen worden losgelaten en wanneer deze vermoord worden, wint het monster. Maar, omdat je op één plek zult moeten wezen, is het ook weer gemakkelijker voor de hunters om goed samen te werken en het monster die overwinning te ontnemen.

Voorlopige conclusie:

Dit alles is slechts een momentopname uit één van modi die Evolve rijk is en er zal binnenkort nog veel meer van bekendgemaakt worden. Ondanks dat de build die we hebben gespeeld zich nog in een vroeg stadium bevond, waren wij erg onder de indruk. Je ziet veel van andere games terug in Evolve, waaronder 2K’s eigen Borderlands en natuurlijk Left 4 Dead. Met de toevoeging van wat nieuwe en vooral zeer interessante elementen heeft dit de potentie om uit te groeien tot één van de verrassingen van 2014. Voor ons stijgt Evolve naar een mooie, hoge plek op ons verlanglijstje en zover wij kunnen beoordelen is dat zeker een verdiend gegeven.